در جدول هزینه پر کردن دندان چشمتان به کلاس ترمیم یا سطح ترمیم خورد. مثلا دیدید که هزینه ترمیم آمالگام 1 سطحی برابر با 600 هزارتومان است. ما در این بخش می خواهیم به شما توضیح دهیم که منظور از سطح یا کلاس ترمیم چیست و چرا هزینه هر کدام از این کلاس یا سطح ها متفاوت است.

ما کلا 5 کلاس ترمیم دندان داریم که به ترتیب کلاس 1 تا 5 نامگذاری میشوند. این یعنی ما 5 شکل مختلف پوسیدگی داریم در 5 وضعیت یا ناحیه دندان ممکن است دچار پوسیدگی و آسیب شود که نیاز به ترمیم دارد.

منظور از ترمیم کلاس 1 و هزینه پر کردن دندان در این کلاس

پوسیدگی هایی که در کلاس 1 رخ می دهند معمولا سطوح جونده دندانی را درگیر می کند. آنها چندان عمیق نیستند و لبه تاج را درگیر نمی کنند. هزینه پر کردن دندن ها در این کلاس پوسیدگی حدودا 600 هزار تومان است.

ترمیم کلاس 2 و هزینه پر کردن دندان در این سطح

در میان ما ایرانی ها پوسیدگی های کلاس 2 بسیار رایج هستند. این پوسیدگی ها بیشتر در سطوح بین دندانی ایجاد می شود و دلیل آن نیز عدم استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها است. میانگین هزینه پر کردن دندان بعد از از بین بردن پوسیدگی کلاس 2 ، حدودا 750 هزار تومان است.

کلاس 3

ترمیم های کلاس 3 مشابه با ترمیم های کلاس 2 هستند با این تفاوت که وسعت پوسیدگی و خرابی در کلاس 3 بیشتر است. در این کلاس پوسیدگی همچنان در تنه تاج و در طرفین است. هزینه پر کردن دندان با پوسیدگی کلاس 3 به طور میانگین چیزی حدود 850 هزار تومان است.

کلاس 4

زمانی که پوسیدگی از تنه تاج به لبه های تاج رسید می شود کلاس 4. همانطور که در شکل زیر میبیند این نوع پوسیدگی شدت و عمق زیادی دارد بنابراین هزینه پر کردن دندان در این سطح زیاد است.

کلاس 5

پوسیدگی در این کلاس معمولا در حد فاصل بین تاج دندان و ریشه آن است. در واقع این پوسیدگی ها در فاصله خط لثه ایجاد می شود. اگر دندان جلو دچر این نوع پوسیدگی باشد با کامپوزیت  و با هزینه حدودا 800 هزار تومان ترمیم می شود و اگر دندان خلفی در چنین وضعیتی باشد با حدود 600 هزار به کمک آمالگام ترمیم می شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا