11 علت اصلی بوی بد دهان

کاهش بزاق

بزاق نقش مهمی توی دهان ما داره. کم و زیاد بزاق میتونه برامون دردسر ساز باشه. کمش میتونه باعث خشک شدن دهان و ایجاد هالیتوزیس بشه.

بیماری لثه

بیماری لثه میتونه از عوامل موثر در هالیوز باشه. بیماری اولیه لثه که بهش میگن التهاب لثه و در اصل نوعی پاسخ التهابی به تجمع باکتری های موجود در پلاک هستش ناشی میشه.

رژیم های غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدارت کم

رژیم های غذایی حاوی پروتئین بالا و کم کربوهیدرات مانند دکتر اتکینز باعث میشن که بدن شما به جای کربوهیدرات ها، چربی رو بسوزونه. همین باعث ایجاد کتوز میشه. کتوز حالتیه که بدن حین استفاده از چربی ها به عنوان سوخت اصلی خودش در اون قرار می گیره. کتوز یعنی سطح بالای کتون در خون. بدن ما از کتون به عنوان سوخت استفاده میکنه و وجود اون ها در خون باعث ایجاد یه بوی نامطبوع از دهان میشه.

غذاهای بد بو!!

اینو در ادامه مقاله بیشتر توضیح دادم اما به طور خلاصه ماهی، سیر، پیاز و مواد مشابه میتونن با توجه به ماهیتی که دارن بوی بدی ایجاد کنن. این غذاها بزاق رو کاهش میدن و کلی دردسر برامون به وجود میان. (خمشونم خوشمزه هستنا ولی خب دردسر هم دارن?)

سیگار کشیدن

دیگه همه میدونن سیگار چه تحفه ایه و چقدر ضرر داره. علت بوی بد دهان رو هم بزارین توی رزومه سیگار، تنباکو و هرچیزی که دخانیات محسوب میشه. دیگه نگم براتون که مواد مخدر هم همینقدر بوی بد ایجاد میکنن.

الکل

الکل خودش به تنهایی بو داره و مصرفش بوی دهان رو دوچندان افزایش میده و بد میکنه.

بعضی از داروها

بعضی که چه عرض کنم، بسیاری از داروها با بوی بد دهان مرتبط هستن، و معمولاً به این دلیل که دهان رو خشک می کنند. بعضی از این داروها شامل داروهای آنتی هیستامینی، آرام بخش، آمفتامین، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ادرار آور ، ضد احتقان ، داروهای آنتی کولینرژیک و برخی داروهای ضد روان پریشی هستند. مکمل های خاص ویتامین (به ویژه در دوزهای بالا) نیز مقصر هستند.

کتواسیدوز

کتواسیدوز در افرادی که دیابت دارن و دیابتشون کنترل نشده یا تشخیصش ندادن هنوز می تونه باعث ایجاد بوی میوه ای مانندی در نفس بشه. علت این بو هم کمبود انسولینه که می تونه به طور بالقوه کشنده باشه.

رفلاکس معده

بیماری ریفلاکس معده (GERD) هم می تونه در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشه. به این شکل که غذا میره داخل معده نصفه و نیمه هضم میشه و بعدش یهو با کلی اسید از دریچه بین معده و مری میزنه بالا. این میتونه باعث بشه که بوی دهان ما خیلی ناخوشایند بشه.

مشکل سینوس و مجاری تنفسی

عفونت های سینوسی یا مجاری تنفسی هم ممکنه بوی دهان شما رو تغییر بده. اینجا دیگه بوی بد دهان فقط یه دردسر نیست بلکه یه نشانه و علامته که باید جدی گرفته بشه.

نارسایی کلیوی

نارسایی مزمن کلیه هم می تونه بویی شبیه آمونیاک ایجاد کنه چون سموم بدن در نهایت به جای کلیه در این وضعیت از طریق ریه ها دفع می شن و بوش هم قاعدتا از دهان خارج میشه.

منبع : دندانه