رژیم فستینگ رژیمی است که طی آن برنامه غذا خوردن و نخوردن با هم جابجا می شود. طبق مطالعات انجام شده ثابت شده است که این رژیم می تواند در کاهش وزن یا حتی پیشگیری از ابتلا به برخی از انواع بیماری ها موثر باشد.

شاید یکی از دلایلی که بسیاری از افراد طرفدار این رژیم لاغری هستند این است که رژیم غذایی فستینگ برخلاف بسیاری رژیم های لاغری دیگر محدودیت غذایی خاصی ندارد. اما آیا این ویژگی جزء مزایای رژیم روزه داری است یا خیر نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

در رژیم روزه داری متناوب، ساعات مشخصی از روز مختص غذا خوردن است و ساعات باقی مانده را فرد باید روزه باشد.

یک عصب شناس بیش از دو دهه این رژیم را مورد مطالعه قرار داده است. او می گوید طبق مطالعات انجام شده بدن انسان می تواند ساعت های طولانی یا حتی چند روز بدون غذا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. همان طور که تا ۵۰ سال پیش افراد تحرک بیشتر، خورد و خوراک کمتر و خواب کافی داشتند زندگی و وزن سالم تری داشتند. در دنیای امروزی تلوزیون، اینترنت و … باعث شده است که افراد ساعات بیشتری را بیدار بمانند و میل بیشتری به خوردن غذا داشته باشند. همچنین دریافت کالری اضافی و فعالیت بدنی کمتر به معنای افزایش آمار افراد چاق و افراد مبتلا به بیماری های دیابت نوع دو، بیماری های قلبی و …. می باشد.

مطالعات انجام گرفته نشان می دهد رژیم غذایی فستینگ ممکن است منجر به معکوس شدن این روند شود.

انواع رژیم فستینگ

انواع رژیم فستینگ عبارتند از:

رژیم فستینگ ۲/۵

شما در رژیم فستینگ ۲/۵ اجازه دارید ۵ روز از هفته را طبق روال همیشگی غذا بخورید؛ اما در ۲ روز باقی مانده هفته تنها اجازه دارید ۲۵ درصد از کالری مورد نیاز روزانه خود را از خوردن مواد غذایی دریافت کنید.

رژیم فستینگ ۸/۱۶

رژیم فستینگ ۱۶ ۸ به شما اجازه می دهد که طی ۸ ساعت از روز مواد غذایی دلخواه خود را مصرف کنید اما طی ۱۶ ساعت باقی مانده از روز اجازه غذا خوردن ندارید.

شما طی این رژیم اجازه دارید در محدوده زمانی خاصی غذا بخورید برای مثال تنها از ساعت ۸ صبح الی ۱۵ می توانید غذا بخورید و مابقی روز نباید لب به غذا بزنید.

بیشتر بخوانید :