برنامه رژیم دش افراد را به سمت مصرف بیشتر میوه و سبزیجات سوق می دهد و همین موضوع می تواند منجر به لاغری و کاهش وزن آنها شود. همچنین این رژیم می تواند یک رژیم مناسب برای افراد دیابتی و افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند باشند. اما آیا به رژیم dash می توان اعتماد کرد؟ در ادامه با سیرا همراه باشید تا به جزئیات این رژیم و روند دقیق آن بپردازیم. 

 

رژیم غذایی دش و فشار خون

رژیم dash ابتدا به منظور درمان فشار خون بالا طراحی شد و پس از مدتی طراحان این رژیم متوجه شدند؛ افرادی که از رژیم غذایی دش (dash) پیروی می کردند کاهش وزن و بهبود فشار خون را در کنار هم تجربه کرده اند. برنامه رژیم غذای دش چندان سخت و پیچیده نیست و تقریبا هر کسی می تواند از پس آن بربیاید.

 

برنامه رژیم غذایی دش شامل مواد غذایی متنوعی است؛ به همین دلیل ویژگی های مختلفی نیز دارد که در ادامه آنها خواهیم پرداخت:

مصرف میوه و سبزیجات متنوع

در طول این رژیم غذایی برای کاهش وزن، می بایست روزانه ۴ الی ۵ واحد از انواع میوه و سبزیجات میل کنید. از آنجایی که میوه و سبزیجات سرشار از انواع ویتامین ها و مغذی مانند پتاسیم و منیزیم هستند؛ بنابراین در صورت استفاده از آنها فشار خون بالا بهبود پیدا خواهد کرد. 

 

جایگاه پروتئین در رژیم دش برای لاغری

رژیم لاغری dash محدودیت دشواری برای مصرف انواع گوشت در نظر نگرفته است. البته این موضوع یک نقطه ضعف برای این رژیم است؛ زیرا ممکن است افراد مقدار مورد نیاز پروتئین را در نظر نگیرند و بدون هیچ گونه محدودیتی از انواع منابع مفید و مضر پروتئین دریافت کنند. 

برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن در این رژیم می توانید از گوشت مرغ، ماهی و گوشت گوساله استفاده کنید. البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی این گوشت ها می بایست از نوع کم چرب باشند. 

 در برخی از وعده ها می توانید پروتئین مورد نیاز خود را از مواد غذایی غیر دامی مانند تخم مرغ، سویا و لبنیات تامین کنید. این منابع غیر دامی پروتئین برای افرادی که از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می کنند نیز می تواند مناسب باشد. 

جایگاه نمک و مواد غذایی آماده در رژیم دش

در برنامه رژیم دش تاکید بر محدودیت و حتی قطع مصرف نمک و سدیم می شود. این رژیم مصرف مواد غذایی آماده و کنسروی را محدود می کند و به جای آن افراد را تشویق به مصرف مواد غذایی سالم خانگی می کند؛ زیرا مواد غذایی آماده و کنسروی حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. 

جایگاه آجیل و مغزها در رژیم غذایی dash

رژیم دش برای لاغری تاکید بر استفاده از انواع آجیل و مغزها به عنوان یک میان وعده عالی دارد. 

جایگاه کربوهیدرات ها در رژیم غذایی دش(dash)

اگر از این رژیم غذایی برای کاهش وزن پیروی می کنید، نیاز است که برای تامین کربوهیدرات مورد نیاز بدن از نان و غلات کامل استفاده کنید. البته در این رژیم مصرف کربوهیدرات ها به مقدار کم توصیه می شود و به جای کربوهیدرات اضافی توصیه به مصرف سبزیجات و میوه ها برای سیر شدن می شود؛ زیرا کربوهیدرات منجر به دریافت کالری بیشتر و در نتیجه اضافه وزن می شود. 

جایگاه شیرینی‌ جات و قند در رژیم دش

برای اینکه لاغری حاصل شود، نیاز است که مصرف برخی خوراکی ها و مواد غذایی به حداقل برسد. این رژیم برای کاهش وزن تاکید بر کاهش مصرف انواع شیرینی جات و قند دارد. حتی این رژیم مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی که برای سلامتی بدن مضر هستند مانند نوشابه را به طور کل منع می کند.