گروه غلات

گروه غلات شامل انواع نان به خصوص نان سبوس دار، سیب زمینی، برنج، ماکارونی و … می شود. رژیم سالمندی می بایست بر اساس انرژی و فعالیت بدنی فرد روزانه ۶ الی ۹ واحد از غلات را داشته باشد.

 میوه ها و سبزیجات

انواع میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین A، C، B، آهن و فیبر هستند. مصرف روزانه حداقل دو عدد میوه و ۳ واحد از سبزیجات برای سالمندان نیاز است.

گروه لبنیات

 لبنیات شامل شیر، ماست، کشک، پنیر، دوغ، بستنی و … است. لبنیات مختلف شامل پروتئین، فسفر، کلسیم و سایر مواد مغذی است. توصیه می شود که روزانه ۲ الی ۳ واحد از لبنیات در رژیم سالمندی گنجانده شود.

بیشتر بخواندی : رژیم کارمندی

گروه پروتئین ‌ها

با بالا رفتن سن علاوه بر کاهش توده عضلانی، ذخایر پروتئینی بدن نیز کاهش پیدا می کند، اما با افزایش سن میزان نیاز به پروتئین در صورت ابتلا به بیماری ها و عفونت ها نه تنها کاهش نمی یابد بلکه ثابت می ماند و یا افزایش پیدا می کند.

توصیه می شود که ۴۰ تا ۶۰ درصد از انرژی دریافتی روزانه سالمندان باید از پروتئین ها تامین شود. از جمله پروتئین هایی که در رژیم سالمندان باید از آنها استفاده شود عبارتند از ماهی، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع حبوبات، آجیل ها و ….

ویتامین ‌ها

یکی از مهم ترین ویتامین هایی که باید در تغذیه سالمندان باشد ویتامین دی است. افراد در سنین سالمندی به دلیل تغییرات استخوانی، تحرک کم و قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان در سنین سالمندی قرار دارند. یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز افراد سالمندان ویتامین B12 است که در صورت کمبود این ویتامین، سالمندان با مشکلاتی مثل مشکلات دستگاه گوارش مواجه می شوند.

مایعات

در افراد سالمند به دلیل کاهش میزان آب بدن و احساس تشنگی زمینه ابتلا به عفونت دستگاه ادراری، تنفسی، یبوست و زخم بستر افزایش پیدا می کند؛ بنابراین نوشیدن ۶ الی ۸ لیوان آب در رژیم سالمندی ضروری است.

منبع : https://www.sira.fit/