کم خونی وقتی اتفاق می افتد که میزان گلبول های قرمز خون به هر دلیلی در بدن انسان کاهش پیدا کند.  علت ایجاد کم خونی می تواند کاهش تولید گلبول های قرمز، تخریب آنها و از یا از دست رفتن این گلبول ها به دلیل خونریزی و … باشد. خوشبختانه در اکثر مواقع با رژیم درمان کم خونی می توان این مشکل و ضعف را در بدن برطرف کرد.

کم خونی انواع مختلفی دارد که رایج ترین نوع آن کم خونی ناشی از فقر آهن است. سلول های قرمز خون دارای نوعی پروتئین به اسم هموگلوبین هستند؛ هموگلوبین سرشار از آهن می باشد و در صورت فقر آهن بدن نمی تواند به اندازه کافی این نوع پروتئین را برای تامین نیاز گلبول های قرمز خون تولید کند و در نهایت فرد دچار کم خونی می شود که این مسئله می تواند اکسیژن رسانی به بافت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. اگر برای شما سوال پیش آمده که برای کمبود آهن چه بخوریم؟ و اینکه برنامه غذایی هفتگی برای افراد کم خون باید شامل چه مواد غذایی باشد؟ در این سری از مقالات اپلیکیشن تناسب اندام سیرا با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسیم.

همچنین کمبود ویتامین B12 و فولات هم می تواند منجر به کم خونی شود. در صورتی که بدن به خوبی نتواند ویتامین B12 را فرآوری کند ممکن است فرد به کم خونی کشنده مبتلا شود

بیشتر بخوانید :

از خوردن منابع آهن به همراه نوشیدنی هایی که مانع جذب آهن می شوند مانند قهوه و چای پرهیز کنید. تخم مرغ و غذاهای حاوی کلسیم و اگزالات هم از جمله مواد غذایی هستند که با جذب آهن تداخل دارند.

برای جذب بیشتر آهن، غذاهای سرشار از آهن را به همراه منابع ویتامین C مانند مرکبات، فلفل، گوجه فرنگی و جعفری مصرف کنید.

مواد غذایی حاوی آهن را به همراه منابع بتاکاروتن مانند هویج و فلفل زرد و نارنجی مصرف کنید.

ترکیبی از منابع غذایی آهن هم و غیر هم را مصرف کنید.

تنوع را در برنامه غذایی هفتگی برای افراد کم خون رعایت کنید.

به رژیم درمان کم خونی خود مواد غذایی حاوی فولات و ویتامین B12 را هم اضافه کنید تا روند تولید گلبول های قرمز خون را بهبود بخشید