حفره خشک دندان چیست؟ چگونه ایجاد میشود؟ چه عوامل خطری دارد؟ چگونه تشخیص داده می شود و در نهایت درمان حفره خشک چیست؟ در این مقاله به طور کامل به پاسخ این سوالات پرداخته شده است. اگر به تازگی دندان خود را کشیده اید یا کنجکاو هستید که واقعا حفره دندان چیست تنها کافی است که این مقاله را بخوانید.

حفره خشک دندان چیست؟

حفره خشک دندان که با نام آلوئولار استئیت یا (alveolar osteitis) نیز شناخته میشود یک عارضه دردناک است که گاهی اوقات بعد از کشیدن دندان اتفاق میافتد. به طور معمول بعد از اینکه دندان کشیده میشود، روند بهبودی به این شکل است که در محل کشیده شدن دندان یک لخته خون ایجاد میشود. این لخته خونی می تواند از بافت نرم داخل حفره و همچنین اعصاب آن حمایت و حفاظت کند. اما زمانی که این لخته خونی تشکیل نشود و یا خیلی زود از بین برود، استخوان و اعصاب روی آن در معرض دید قرار گرفته که باعث تجربه درد زیادی میشود. این وضعیت به طور کلی حفره دندان خشک یا درای سوکت خوانده میشود.

علت ایجاد حفره خشک دندان چیست؟

علت دقیق ایجاد درای سوکت همچنان موضوعی بسیار جذاب و جالب برای مطالعه است. هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه چیزی باعث بروز چنین وضعیتی بعد از کشیدن دندان می شود اما محققان گمان می کنند موارد زیر می توانند علتی برای این عارضه باشند:

آلودگی باکتریایی در محل کشیده شدن دندان

وارد شدن تروما و ضربه به محل حفره بعد از کشیدن دندان

درمان حفره خشک دندان چیست؟

درمان حفره خشک دندان شامل مدیریت اولیه درد است. یک دندانپزشک عمومی میتواند برای مدیریت بهتر درد و علائم اقدامات زیر را انجام دهد:

تمیز کردن داخل حفره برای برداشتن هرگونه عفونت و یا آلودگی

پک کردن یا پانسمان حفره خشک با کمک داروها و مواد ضدعفونی کننده خاص

تجویز داروهای ضد درد

تا اینجای کار درمان برعهده جراج دندان و یا دندانپزشک است. بعد از اینکه حفره خشک شستشو داده و پانسمان شد، بقیه کار بر عهده خودتان است. شما باید در خانه جهت تسریع درمان حفره خشک  دندان اقدامات زیر را انجام دهید:

شستشوی آرام دهان و دندان ها با کمک محلول نمکی یا سرم شستشو

همچنان به مصرف منظم داروهای ضد درد ادامه دهید

از ایجاد فشار به حفره و طرفی از دهان که حفره خشک در آن قرار دارد اجتناب کنید

و …

منبع : دندانپزشکی دنیا دنتال