روکش دندان در واقع همان تاج دندان یا (Dental Crown) است. تاج دندان آن بخش از دندان ماست که بیرون از لثه به خوبی قابل مشاهده است زمانی که به هر دلیل تاج دندان خودمان دچار آسیب شده باشد، نیاز است که با روش هایی مانند پر کردن دندان یا روکش آن را ترمیم کرد. روکش ها آخرین روش ترمیم دندان های آسیب دیده هستند و این روزها به صورت گسترده در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

چه زمانی نیازمند تاج دندان هستیم؟

تاج یا روکش دندان یک راه حل موثر برای بازیابی شکل، عملکرد و زیبایی دندان های آسیب دیده یا شکسته است و ممکن است در موارد زیر مورد نیاز باشد:

زمانی که دندان ضعیف است: گاهی اوقات برای محافظت از دندان آسیب دیده ، فرسوده یا شکسته شده ممکن است از روکش ها استفاده شود. دندان ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان ، ضربه یا بیماری ترک برداشته یا ضعیف شده باشد.

زمانی که پر کردن دندان کافی نیست: ممکن است آسیب دیدگی یا پوسیدگی یک دندان به قدری زیاد باشد که با کمک مواد پر کننده دندان قابل ترمیم نباشد. در این مواقع از روکش ها استفاده می شود.

زمانی که دندان از دست رفته را جایگزین می کنیم: روکش ها در ساختار انواع روش جایگزین دندان مانند ایمپلنت دندان و بریج دندان نقش بسیار مهمی دارند.

پس از درمان کانال ریشه یا همان عصب کشی دندان: دندان پس از درمان کانال ریشه شکننده و برای محاظفت بیشتر از آن نیاز به تاج دندان است.

به دلیل جنبه های زیبایی شناختی: گاهی اوقات برای پوشاندن یک لکه دندان یا تغییر رنگ آن که با روش هایی مانند بلیچینگ دندان قابل رفع شدن نیست روکش دندان توصیه می شود.

روکش دندان چگونه و طی چه مراحلی نصب می شود؟

برای نصب روکش به دست کم دو جلسه نیاز است. در جلسه اول یک معاینه فیزیکی و ارزیابی دقیق صورت می گیرد. طی همین جلسه دندان آماده می شود و طی جلسه دوم روکش دائمی دندان نصب می شود. توضیحات و جزئیات مربوط به هر جلسه را در ادامه می خوانید.

جلسه اول

همانطور که گفته شد، در اولین قرار ملاقات، دندانپزشک دندان را معاینه می کند و ممکن است چند عکس رادیوگرافی از دهان و دندان گرفته شود.

اگر دندان دارای پوسیدگی باشد، دندانپزشک پوسیدگی را تحت بی حسی موضعی برداشته و با مواد پر کننده آن را ترمیم می کند. درصورتی که به پالپ و ریشه دندان آسیب رسیده باشد نیز عصب کشی یا روت کانال تراپی انجام داده می شود.

چنانچه پوسیدگی وسیع باشد و با پر کردن دندان نتوان دندان را ترمیم کرد، دندانپزشک درباره نصب روکش دندان با شما صحبت خواهد کرد.

اگر نیازمند روکش باشید باید اندازه روکش و همچنین رنگ آن مشخص شود تا یک روکش دقیقا متناسب با دندان آسیب دیده شما و رنگ آن ساخته شود.

دندان باید آماده شود و تا آنجا که ممکن است تراشیده می شود تا برای نصب روکش مناسب باشد.

از دندان تراشیده شده قالب گرفته می شود و سپس قالب گرفته شده برای ساخت روکش به لابراتوار فرستاده می شود.

دندانپزشکی برای محافظت از دندان تراشیده شده تا آماده شدن روکش دائمی یک روکش موقت برای شما آماده کرده و به صورت موقت آن را به دندان شما میچسپاند.

جلسه دوم

طی جلسه دوم که احتمالا به فاصله چند هفته از جلسه اول است خواهد بود، روکش دائمی شما آماده است.

روکش موقت برداشته می شود تا روکش نهایی متصل شود

پس از نصب روکش، از نظر موقعیت قرار گیری بررسی می شود و هرگونه ایرادات احتمالی برطرف می شود.

شما صاحب یک روکش دائمی شده اید و می توانید به خانه بروید

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا