به نظر نمیرسد که جایی در منابع فارسی کسی چیزی درباره هزینه ارتودنسی نامرئی نوشته باشد. البته حق هم دارند زیرا بدون ارزیابی نمیتوان هزینه هیچکدام از خدمات ارتودنسی دندان را برآورد کرد. اما برای اینکه بفهمید حدود قیمت ها چقدر است ما این مقاله را تهیه کردیم و به صورت حدودی قیمت ها را نوشتیم. بسته به نوع دستگاهی که انتخاب میکنید قیمت ارتودنسی نامرئی چیزی بین 4 تا 20 میلیون تومان میتواند باشد. ادامه مقاله را بخوانید تا متوجه شوید هر دستگاه به صورت حدودی چقدر هزینه دارد و فراموش نکنید این قیمت ها حدودی هستند. تنها راه تعیین هزینه نهایی مراجعه به کلینیک است.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

اصطلاح ارتودنسی نامرئی بیشتر توسط عموم مردم مورد استفاده قرار میگرد و اشاره به روش های ارتودنسی دارد که در آن ها برای صاف کردن و اصلاح ناهماهنگی دندان ها از دستگاه های خاصی استفاده میشود. این دستگاه ها یا شفاف هستند و یا اینکه نمیتوان به راحتی آن ها را دید و به عبارتی پنهان هستند. سه نوع از این دستگاه ها در حوزه ارتودنسی نامرئی که برای صاف کردن و اصلاح عدم تراز دندان ها از آن ها استفاده میشود عبارتند از:

سیستم لینگوال یا پشت دندان

سیستم سرامیکی

سیستم متحرک اینویزیلاین

ما برای اینکه بتوانیم هزینه ارتودنسی نامرئی را محاسبه کنیم باید به جزئیات هزینه هر کدام از سه مورد بالا بپردازیم که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند و قیمت هر کدام نوشته شده است.

هزینه ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین

محدوه قیمت ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین ها که جزء دستگاه های متحرک هم محسوب میشوند در کشور ما بین 5 تا 8 میلیون تومان است.

و در کشورهای دیگر (میانگین جهانی) در محدوده 2000 تا 8000 دلار آمریکا است

اینویزیلاین ها همان پلاک های شفاف و معمولا پلاستیکی ارتودنسی هستند که چند سالی است طرفداران زیادی پیدا کرده اند. با توجه به اینکه شفاف و نامرئی هستند معمولا توسط بزرگسالان سفارش داده میشوند. این دستگاه با کمک اسکن ها و فناوری های 3 بعدی جدید ایجاد میشوند. بسته به نوع مشکل و شدت آن ممکن است تعداد زیادی اینویزیلاین برای شما ساخته شود. هر کدام از این دستگاه ها برای دو هفته طراحی شده و قادر است تا چند میلیمتر از دندان های شما را صاف کند. به محض اینکه کارش را انجام داد باید با یک اینویزیلاین دیگری جاگزین شود و همین داستان تا آخرین دستگاه تکرار میشود.

هزینه ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی

حدود قیمت ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی در کشور ما بین بین 6 تا 10 میلیون تومان

و در کشورهای دیگر (میانگین جهان) در محدوده 2000 تا 85000 دلار آمریکا است

براکت های سرامیکی دقیقا مشابه با بریس های فلزی هستند با این تفاوت که جنس آن ها متفاوت بوده و رنگشان شفاف است طوری که به سختی از دور دیده میشوند و همرنگ دندان هستند. این سیستم ارتودنسی را معمولا بزرگسالان شاغل و جوانان (مخصوصا دانشجوها) میپسندند.

روند نصب این براکت ها دقیقا مشابه با بریس ها فلزی است اما نحوه نگهداری از آن ها کمی متفاوت است. کسانی که تحت این درمان هستند باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود برسند و از خوردن موادی که میتوانند باعث تغییر رنگ براکت ها شوند خودداری کنند. زیرا براکت های سرامیکی میتوانند لکه دار شوند.

هزینه ارتودنسی نامرئی با بریس لینگوال

محدوده هزینه ارتودنسی نامرئی با سیستم لینگوال در ایران 10 تا 20 میلیون تومان است

و همین محدوده در سایر کشورها بین 5000 تا 13000 دلار آمریکا است.

چرا قیمت ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی زیاد است؟ سوال به جایی هستش چون این سیستم دقیقا مشابه ارتودنسی ثابت با بریس سنتی و فلزی است. اما چرا بریس های فلزی در مقایسه با لینگوال انقدر ارزان است؟ به خاطر دلایل زیر انجام این ارتودنسی برای هر کسی مناسب نیست و هزینه زیادی دارد:

نصب آن دشوار است و زمان زیادی نیاز دارد

بریس های آن مقاوم تر هستند

مراقبت و نگهداری زیادی میطلبند

اگر براکت یا اجزای بریس بشکند یا آسیب ببیند هزینه تعمیراتش زیاد است

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا