x تبلیغات
تکتا

اصلاح طرح لبخند چه فرآیندی است

 طراحی یا اصلاح طرح لبخند به مجموعه ای از پروسه های دندانپزشکی گفته می شود که تمام یا دست کم بیشتر عیوب و ایرادات اجزای لبخند (شامل دندان ها، لثه) را برطرف می کند. بلیچینگ دندان، اتصال انواع ونیر دندان، ارتودنسی، نصب پروتزها و ایمپلنت ها، جراحی لثه و ... برخی از مهم ترین پروسه های اصلاح طرح لبخند هستند که ما در این مقاله به صورت اختصاصی به بررسی دو نوع ونیر دندانی ( لمینت دندان و ونیر کامپوزیت ) می پردازیم و به شما نشان می دهیم برای بهبود ظاهر لبخند کدام یک از این دو مورد بهتر است.

لمینت و ونیر کامپوزیت دقیقا چه نوع پروسه هایی هستند و کاربردشان چیست؟

لمینت و کامپوزیت ونیر، هر دو نوعی ونیر دندانی هستند. این ها لایه های نازکی هستند که به سطح جلوی دندان ها یا تمام سطوح دندانی متصل می شوند. ونیرها به طور کلی به جهت زیبایی و پنهان کردن یا برطرف کردن عیوب ظاهری دندان ها در کلینیک دندانپزشکی استفاده می شوند.

برخی از مهم ترین مشکلاتی که ونیر دندان برطرف می کنند عبارتند از:

ترک خوردن دندان

شکسته شدن دندان

لب پر شدن دندان

تغییر رنگ دائمی دندان ها به طوری که با بلیچینگ و روش های دیگر برنگردد

کوتاه بودن دندان ها

کج بودن جزئی دندان ها

وجود لکه در سطح یا عمق دندان

خسارات ناشی از پوسیدگی دندان

زمانی که شما یکی از مشکلات ذکر شده را داشته باشید برای برطرف کردنشان از ونیرها استفاده می شود. و همیشه و همه جا برای بهبود مشکلات ذکر شده راه حل ونیرها هستند. یعنی شما چه به یک مطب دندانپزشکی در یک شهر دورافتاده مرزی بروید یا به بهترین دندانپزشکی تهران بروید، در هر صورت برای این مشکلات یا کامپوزیت به شما پینشهاد می دهند یا لمینت دندان.

مینی ایمپلنت دندان چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت های معمولی دارد؟

 اگر دندان یا دندان های از دست رفته دارید احتمالا به جز دندان مصنوعی، بریج دندان به فکر ایمپلنت دندان نیز هستند. اما هر کسی نمی تواند از ایمپلنت های معمولی که قطر زیادی دارند استفاده کنند. در چنین مواردی اگر بیمار تمایل داشته باشد جای خالی دندان را با ایمپلنت پر کند به او مینی ایمپلنت دندان پیشنهاد می شود.

فرق ایمپلنت کوچک با ایمپلنت مرسوم چیست؟

همانطور که از شکل مینی ایمپلنت دندان می توان دریافت، قطر آن بسیار کمتر از ایمپلنت های معمولی است.

آن ها به همان اندازه که ایمپلنت های مرسوم کاربرد دارند مفید هستند.

بزرگترین تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت معمولی در ظاهر و شکل آن ها است.

همچنین کابرد آن ها به مرابت بیشتر از کاربرد ایمپلنت های مرسوم است.

مینی ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

از این ایمپلنت ها اغلب برای نگاه داشتن پروتز استفاده می شود. در واقع پروتزهایی که در حالت عادی به خوبی روی لثه سوار نمی شوند برای نگاهداری و قرار گرفتن مناسب روی لثه نیاز به پایه دارند. از مینی ایمپلنت غالبا به عنوان پایه این پروتزهای کامل استفاده می شود.

 

همچنین در شرایطی که تراکم استخوان زیاد نیست و عرض آن کم است نمی توان از ایمپلنت های معمولی با قطر بالا استفاده کرد. در این شرایط نیز ایمپلنت های با قطر کم و نازک بکار گرفته می شوند.

چه کسانی نمی توانند از ایمپلنت های با قطر کم استفاده کنند؟

در موارد مشخصی بیماران نباید هیچ گونه ایمپلنتی (حتی از نوع مینی ایمپلنت دندان) داشته باشند و یا اینکه با احتیاط کامل درباره آن تصمیم بگیرند. زمانی که بیمار یکی از شرایط زیر را داشته باشد با وسواس و احتیاط درباره عمل جراحی کاشت ایمپلنت تصمیم گیری می شود:

  • مشکلات قلبی و عروقی
  • عدم کنترل دیابت و یا شدید بودن آن
  • مشکلات و بیماری های خونی که مانع انعقاد خون می شوند.
  • مصرف بدون جایگزین داروهای ضد انعقاد خون
  • افرادی که تحت درمان شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند
  • افرادی که التهاب لثه شدید دارند
  • عدم وجود بافت لثه به اندازه کافی
  • تمام مشکلات و بیماری هایی که در روند ترمیم زخم مشکل ایجاد می کنند.
  • دریافت و مصرف داروهایی که در نحوه متابولیسم استخوان ها تثیر گذار هستند.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان آن ها ضعیف است
  • براکسیسم یا دندان قروچه کنترل نشده
  • عدم وجود بافت استخوان کافی

مینی ایمپلنت ها چگونه نصب می شوند؟

با توجه به کاربردهای این نوع ایمپلنت افراد زیادی که شرایط بالا را دارند احتمالا دیر یا زود با این روش، دندان از دست رفته خود را جایگزین می کنند.

نحوه نصب و عمل مینی ایمپلنت دندان مشابه با ایمپلنت های مرسوم است اما تفاوت هایی نیز دارد.

قبل از جایگذاری این ایمپلنت باید ارزیابی کاملی از وضعیت دهان و دندان انجام شود و مشخص شود که بیمار واجد شرایط ایمپلنت های کوچک است.

بهتر است که با کمک تصاویر رادیولوژیک از فک و مکان انجام عمل تصاویر گرفته شود تا تراکم استخوان در آن ناحیه بررسی شود.

اگر استخوان تراکم کافی نداشته باشد نیاز به عمل جراحی پیوند استخوان خواهد بود.

اگر بافت لثه زیاد باشد یا استخوان بیش از حد نازک باشد نیاز به پانج و برش لثه است.

این کار باعث می شود که ایمپلنت را در موقعیت و زاویه صحیح در استخوان قرار گرفته شود

ایمپلنت جایگزاری می شود و پس از چند ماه، بهبودی کامل حاصل می شود.

جراحی ایمپلنت های کوچک بسیار حساس اما ساده تر از عمل ایمپلنت دندان معمولی است. دوره ریکاوری کمتری نیاز دارد و بیمار خیلی زود صاحب یک دندان بی عیب و نقص می شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

دلایل کج شدن دندان ها چیست؟

 کج شدن دندان علل مختلفی دارد و تنها ناشی از یک علت خاص نیست. مهم ترین علل کج شدن دندان که در نهایت باعث می شوند شما برای ارتودنسی دندان کج خود به متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید عبارتند از:

اندازه فک: کوچک بودن اندازه فک از مهم ترین علل کج شدن دندان ها است. زمانی که دندان ها فضای کافی برای رشد نداشته باشند، به صورت کج از لثه بیرون می ایند. این مشکل معمولا باید پیش از رویش دندان های دائمی کودکان توسط متخصص برطرف شود.

عادات اشتباه کودک: مکیدن انگشت های دست و پا یا اشیاء میتواند باعث کج شدن دندان شود. رفلاکس بلع نادرست حین بلیعدن مواد غذایی نیز یکی از این موارد است.

مشکلات مال اکلوژن: مشکلاتی که اشاره به عدم هماهنگی فک ها با هم دارند

سایر علل

ژنتیک و مسائل ارثی

بهداشت ضعیف دهان و دندان: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد بیماری لثه شده که در صورت عدم درمان می تواند به شل یا لق شدن دندان ها منجر شود. این موضوع می تواند به مرور زمان باعث کج شدن دندان ها نیز شود.

رژیم غذایی نامناسب به همراه مورد بالا از جمله علل کج شدن دندان در بزرگسالی هستند.

آسیب و صدمه به صورت و دهان

اصلاح کجی دندان ها با ارتودنسی

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، دو روش برای اصلاح فرم کج دندان ها ارتودنسی دندان یا همان ارتودنسی دندان کج است با استفاده از ونیر دندان. اما به نسبت ونیر ها (لمینت دندان و ونیر کامپوزیت و …) ارتودنسی بهترین روش اصلاح این مشکل( صاف کردن دندان )است. زیرا با کمک این درمان دندان را به روش های اصولی صاف کرده و باعث بهبود طرح لبخند میشوند اما با ونیر دندان تنها دندان ها را به صورت ظاهری از کج بودن در آورده ایم. در واقع با یک روکش نازک، کاری کرده ایم که دندان دیگر کج به نظر نرسد.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی

پنهان کردن کجی دندان ها با ونیر دندان

ونیر های دندان پوسته های نازک و همرنگ دندان هستند که روی سطح خارجی دندان ها را می پوشانند. برای نصب آن ها لازم است که مقداری از سطح مینای دندان تراشیده شود. بعد از تراشیدن دندان ها، ونیرها را میتوان با یک چسپ مخصوص به  جلوی  دندان ها متصل کرد. با کمک ونیرهای دندانی میتوان مشکلات ظاهری دندان را برطرف کرد. مهمترین مشکلات ظاهری که با ونیر پنهان میشوند عبارتند از:

کج بودن جزئی دندان ها

تغییر رنگ دائمی دندان

کوتاه بودن دندان

شکستگی جزئی، لب پر شدگی یا ترک های روی سطح دندان

بیشتر بخوانید : دندانپزشکی بارداری

ایا کشیدن دندان در بارداری میتواند خطر ساز باشد؟

 انجام هر پروسه ای در دندانپزشکی بارداری، با اما و اگرهای زیادی همراه است. زیرا روند مراقبت از مادر باردار در این دوره با افراد دیگر متفاوت و حساس است. کشیدن دندان یکی از پروسه های حساسی است که ممکن است در طول بارداری نیاز باشد و خطرات و مزایای خودش را دارد.

دندانپزشکان کشیدن دندان در بارداری را توصیه نمی کنند و ترجیح می دهند مادر باردار فرزندش را به دنیا بیاورد و سپس اقدام کند. اما اگر مساله جدی پیش رو باشد و کشیدن دندان حالت اورژانس به خود بگیرد می توان آن را با حداقل عوارض انجام داد. بنابراین کشیدن دندان در بارداری اگر ضروری باشد می تواند بدون خطر انجام شود.

بررسی ایمنی کشیدن دندان در بارداری

اگر دندان شما دچار عفونت شده اما به راحتی و بدون جراحی می شود آن را کشید خطر خاصی متوجه شما و جنین نیست زیرا بدون بیهوشی و خطرات آن می توانید به صورت کنترل شده آن را بکشید. اما گاهی اوقات ممکن است برای خارج کردن دندان نهفته یا نیمه نهفته دارای عفونت نیاز به اشعه ایکس، جراحی و یا حتی بیهوشی باشد. ایمنی این موارد را در ادامه بررسی کرده ایم.

آیا پس از کشیدن دندان ممکن است عفونت پیش بیاید؟

در مواردی ممکن است احتمال بروز عفونت وجود داشته باشد که البته جای نگرانی نیست. زیرا دندانپزشکان پس از کشیدن دندان در بارداری، می توانند از تعدادی معدودی داروی آنتی بیوتیک که برای مادران باردار عارضه آفرین نیستند استفاده کنند. همچنین روش های خانگی برای این منظور وجود دارند که زیر نظر دندانپزشک و متخصص زنان و زایمان عفونت احتمالی را از بین می برند.

6 دلیل خراب شدن دندان ها ( بخش اول)

 شاید برای شما هم پیش آمده که هر روز یا  دست کم اغلبِ روزها مسواک می زنید، نخ دندان می کشید و حتی ممکن است دهانشویه استفاده کنید اما دندان هایتان خراب می شود. خراب شدن دندان ها حتی با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند دست کم 6 دلیل داشته باشد که در ادامه با همه این دلایل خراب شدن دندان  آشنا خواهید شد.

کج بودن دندان ها

افراد زیادی را می‌شناسم که حتی با وجود اینکه هر روز مسواک میزنند و حتی نخ دندان هم میکشن اما خیلی زود دچار پوسیدگی دندان می شوند و یا با معضل خراب شدن دندان ها روبرو می شوند. نقطه اشتراک اغلب این افراد معمولا کج بودن دندان ها است.

در حالت عادی، زمانی دندان ها تمیز می شوند که منظم و صاف باشند. در چنین شرایطی مسواک به راحتی سطوح دندانی را تمییز می کند و نخ دندان نیز بین آن ها را پاک می کند. اما وقتی دندان ها کج هستند شما هرچقدر هم که تلاش کنید نمی توانید تمام سطوح دندانی و بین دندانی را تمیز کنید و اینگونه می شود که دندان هایتان دچار پوسیدگی مخصوصا بین دندانی و خرابی می شوند.

راه حل برطرف کردن این مشکل صاف کردن دندان ها است که این میسر نمی شود مگر با انجام درمان ارتودنسی دندان. بعد از اتمام درمان ارتودنسی دندان های شما می توانید دندان های منظم و صاف شده خود را با خیال راحت تمیز کنید و دیگر شکایتی از خرابی دندان ها نخواهید داشت.

دندان قروچه

 دندان قروچه یا براکسیسم یک اصطلاح برای به هم ساییدن یا سابیدن دندان ها به هم دارد. این مشکل می تواند به دنبال تجربه فشار و استرس و ارادی در طول روز انجام شود. اما در اغلبِ موارد غیر ارادی و در طول خواب رخ می دهد.

دندان قروچه باعث سایش دندان ها و از بین رفتن مینای دندان می شوند. با ادامه یافتن دندان قروچه سطوح جونده دندان ها تحلیل رفته و دندان ها شیشه ای و کوتاه تر می شوند. دندان قروچه از مهم ترین دلایل خراب شدن دندان ها حتی با وجود مسواک زدن است.

برای درمان دندان قروچه باید به  دندانپزشک یا یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کرد. برای مدیریت این مشکل می توان گارد دهان (در شب) استفاده کرد و یا تحت درمان با انواع روش های ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی متحرک قرار گرفت.

مشکلات و ناهنجاری های فکی

گاهی اوقات دندان ها مرتب هستند، مسواک زده می شود، بهداشت رعایت می شود اما دندان ها همچنان در معرض خراب شدن هستند. در چنین شرایطی مشکلات فکی احتمالا علت خراب شدن دندان ها هستند.

انحرافات فکی، جلوزدگی فک ها و یا مشکلات مفصل گیجگاهی فکی می توانند باعث خوردگی دندان ها و  تحلیل رفتن مینا شوند. زیرا با وجود این مشکلات دندان ها به درستی روی هم قرار نمی گیرند و برخی دندان ها در معرض فشار و سایش هستند.

آشنایی با تمام خدمات ترمیمی و زیبایی دندان در کلینیک دنیا دنتال

 دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان” یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است که شامل طیف وسیعی از پروسه‌‍‌ها و خدمات است. ما در این شاخه، از کوچک‌ترین پوسیدگی‌های دندانی گرفته تا طراحی و اصطلاحِ کامل طرح لبخند را انجام می‌دهیم. و با کمک سایر متخصصان دندانپزشکی، در نهایت، یک یا چند دندان را به طور کامل بازسازی، احیا و یا جایگزین می‌کنیم. هدف ما از انجام پروسه‌های ترمیمی و زیبایی دندان، کمک به ترمیم دندان‌های آسیب دیده و یا زیباسازی آن‌ها بر اساس اصول زیبایی شناختی است.

ما در دنیا دنتال چه خدمات ترمیمی و زیبایی ارائه می‌دهیم؟

متخصصین دنیا دنتال تقریبا هرآنچه که در حوزه ترمیمی و زیبایی دندان تعریف شده است را به مراجعان این کلینیک ارائه می‌دهند. برای اینکه بدانید منظور از ترمیم و زیبایی دندان چیست، و متخصصین ما برای دهان و دندان شما دقیقا چه اقدماتی انجام می‌دهند حتما ادامه مقاله را بخوانید.

طراحی و اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند، به مجموعه‌ای از خدمات و پروسه‌های دندانپزشکی گفته می‌شود که در آن تمام عوامل، اِلمان‌ها یا فاکتورهای دخیل در یک لبخند، مورد بررسی قرار گرفته و تمام مشکلات، ایرادها و ناهماهنگی‌های اجزای یک لبخند ترمیم و اصلاح می‌شوند.

دندان‌ها، لب‌ها، فک‌ها، لثه، زاویه لب‌ها در گوشه و نسبت به پایه بینی و … همگی اجزای یک طرح لبخند هستند و به برطرف کردن ایرادات و هماهنگ کردن این اجزاء با هم، طراحی و اصلاح طرح لبخند گفته می‌شود.

ما در  کلینک دندانپزشکی تخصصی”دنیا دنتال” با اسکن صورت و اجزای لبخند، تمام ایرادات و مشکلات اجزای لبخند مراجعان خود را پیدا کرده و متناسب با نوع مشکلات و ناهماهنگی‌ها، با کمک انواع روش‌هایی که در ادامه توضیح داده شده است، طرح لبخند را اصلاح کرده و زیباتر می‌کنیم.

اتصال انواع ونیر دندان

ونیرهای دندانی یکی از پرتقاضاترین پروسه‌های ترمیمی و زیبایی دندان هستند که تقاضا برای آن‌ها طی چند سال گذشته نسبت به سایر روش‌های طراحی لبخند، افزایش بیشتری داشته.

ونیرهای دندانی لایه‌های بسیار نازکی از جنس پرسلین یا کامپوزیت هستند که جهت برطرف کردن عیوب ظاهری و یا ظاهر آسیب دیده دندان‌ها (مخصوصا در بخش قدامی دهان) استفاده می‌شوند. لمینت دندان و کامپوزیت ونیر، دو نوع ونیر دندانی هستند که ما در کلینیک دنیا دنتال برای مراجعانمان آماده و نصب می‌کنیم. این‌ها همرنگ دندان هستند و جهت ترمیم یا زیباسازی دندان‌ها به سطح جلوی دندان متصل می‌شوند.

لمینت دندان

برای کسانی که یکی از مشکلات زیر را دارند لمینت دندان می تواند گزینه مناسبی جهت زیباسازی و بهبود ظاهر دندان باشد:

تغییر رنگ دائمی دندان که با هیچ روش دیگری از برنمی‌گردد

شکستگی خطر دندان

لب پر شدن دندان ها

فاصله بین دندان ها

لمینت‌ها به شدت مشابه رنگ طبیعی دندان‌های خودمان هستند، آن‌ها نازک بوده و در عین حال دوام زیادی دارند. و به ندرت دچار تغییر رنگ و یا لکه می شوند.

به دلیل بالا بودن هزینه لمینت دندان، نسبت به ونیر کامپوزیت دندانی، ما در بخش ترمیمی و زیبایی دندان تلاش می‌کنیم که دست‌ِکم بهترین و مطرح‌ترین مواد لمینی را برای مراجعانمان تهیه کنیم و سفارش ساخت لمینت‌های اختصاصی مراجعانمان را به شناخته‌شده‌ترین لابراتوارهای تهران ارسال کنیم تا دوام، ماندگاری و زیبایی لمینت ها رضایت مراجعانمان را حفظ کینم.

بلیچینگ دندان

برای آن دسته از مراجعان‌مان که با تغییر رنگ دندان‌ها مواجه شده‌اند، فرآیند بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان‌ها را در دنیا دنتال، انجام می‌دهیم. بلیچینگ دندان یک روش کم هزینه در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان و تقریبا بهترین روش برای سفید کردن دندان‌ها است.

ما اینکار را تنها در یک جلسه انجام می‌دهیم و چون با کمک لیزر و سایر روش‌های مرسوم اقدام به بلیچینگ می‌کنیم، نوید یک جلسه کاملاً بیخطر (با حداکثر ماندگاری نتایج) را می دهیم. ما همچنین با ارائه آموزش‌ها و نکات لازم به مراجعان کمک می‌کنیم تا بعد از فرآیند بلیچینگ دندان، برای ماه ها، نتایج سفید شدن دندان‌های خود را حفظ کنند.

قیمت ارتودنسی دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

 عوامل مختلفی می توانند روی تعرفه و قیمت ارتودنسی تاثیر بگذارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• نوع مشکل و ناهنجاری: مشکلات و ناهنجاری های جزئی تا متوسط معمولا هزینه درمان کمتری دارند در حالی که مشکلاتی مانند انحراف فک + نامنظمی دندان ها هزینه ها را به شدت افزایش می دهد.

• شدت مشکل بیمار: هرچه مشکل بیمار جدی تر باشد هزینه هم بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال اگر شلوغی دندان ها زیاد باشد و نیاز به کشیدن دندان باشد هزینه بیشتر خواهد شد.

• سن بیمار: ارتودنسی در سنین بالاتر هزینه بیشتری دارد.

• محل زندگی بیمار: در شهرهای کوچک ممکن است هزینه ها به مراتب بیشتر باشد زیرا فضای رقابت کمتر است.

• روش ارتودنسی: روش های درمان ارتودنسی بسیار متنوع هستند و درمان با هر کدام از آن ها نیز هزینه های خاص خود را دارد.  مثلا هزینه ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی دیمون بیشتر از هزینه ارتودنسی سرامیکی است.

هزینه ارتودنسی ثابت بیشتر است یا متحرک؟

افرادی که مشکلات جزئی تا متوسط ارتودنسی دارند معمولا تحت درمان ارتودنسی متحرک قرار می گیرند و افرادی که مشکلات متوسط تا شدید دارند نیز با ارتودنسی ثابت درمان می شوند. و چون هزینه درمان مشکلات متوسط تا شدید و مدت زمان آن بیشتر است در نتیجه تعرفه ارتودنسی ثابت همیشه بیشتر است. انواع روش ارتودنسی ثابت عبارتند از:

• سیستم دیمون

• سیستم ارتودنسی لینگوال

• ارتودنسی سرامیکی

• ارتودنسی معمولی یا سیم کشی معمولی دندان

تفاوت قیمت ارتودنسی بزرگسالان و کودکان چقدر است؟

از آنجا که ساختار دندان و استخوان فک کودکان نرم است و هنوز به طور کامل رشد نکرده، مشکلات و نامنظمی های دندانی در سنین پایین تر بهتر درمان می شوند. اما بعد از سن بلوغ که استخوان ها دیگر رشد ندارند و تمام دندان های دائمی در آمده اند درمان کمی زمانبر تر و دشوارتر خواهد بود به همین دلایل هزینه ارتودنسی کودکان در اغلب اوقات کمتر از هزینه ارتودنسی بزرگسالان است.

چطور برای ارتودنسی هزینه کمتری بپردازیم؟

اگر قصد دارید با هزینه کمتری درمان خود را انجام دهید می توانید چند روش ساده زیر را بکار ببرید:

• قسط بندی هزینه ها: اغلب متخصصان ارتودنسی، هزینه ها را در طول درمان دریافت می کنند و آن را به 2 یا 3 قسط تقسیم می کنند.

• مراجعه به مراکز دولتی یا جاد دانشگاهی: تعرفه ها در این مراکز کمتر است.

• انجام ارتودنسی دندان در سنین پایین تر

• مراجعه به سایت متتخصصان و گرفتن کد تخفیف برای درمان

هزینه ارتودنسی: آشنایی با ۲ روش ارزان قیمت ارتودنسی در سال ۱۴۰۰

 بنابر آمار، نزدیک به ۶۰ درصد افراد جامعه مشکل، ناهنجاری یا نامنظمی در دندان ها و فک های خود دارند که از این بین ۳۰ درصدشان نیاز جدی به درمان ارتودنسی دندان دارند.

ارتودنسی دندان چیست و چه افرادی به آن نیاز دارند؟

ارتودنسی یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که به هماهنگ و صاف کردن دندان ها و فک ها می پردازد. به زبان ساده تر، در این رشته، دندان ها صاف شده و فک ها تراز می شوند. افرادی که یکی از وضعیت های زیر را دارند می توانند برای درمان به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنند:

• کج بودن دندان ها

• شلوغی و ازدحام دندان ها

• وجود فاصله بین دندان ها

• کوتاه و بلند بودن آن ها

• جلوزدگی یکی از فک ها

میانگین هزینه ارتودنسی در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

البته هنوز به صورت رسمی هزینه های ارتودنسی اعلام نشده اما متخصصان این رشته در کلینیک ها و سایت های خود بنابر روال هر ساله، قیمت ها را به روز کرده اند. هزینه ارتودنسی به صورت بازه ای از ۷ میلیون تومان در حالت ساده شروع شده و در صورتی که نیاز به جراحی فک باشد، احتمالا تا ۲۵ میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت. به طور میانگین هزینه این درمان ۱۶ میلیون تومان است.

قیمت ارتودنسی دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مختلفی می توانند روی تعرفه ارتودنسی تاثیر بگذارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• نوع مشکل و ناهنجاری: مشکلات و ناهنجاری های جزئی تا متوسط معمولا هزینه درمان کمتری دارند در حالی که مشکلاتی مانند انحراف فک + نامنظمی دندان ها هزینه ها را به شدت افزایش می دهد.

• شدت مشکل بیمار: هرچه مشکل بیمار جدی تر باشد هزینه هم بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال اگر شلوغی دندان ها زیاد باشد و نیاز به کشیدن دندان باشد هزینه بیشتر خواهد شد.

• سن بیمار: ارتودنسی در سنین بالاتر هزینه بیشتری دارد.

• محل زندگی بیمار: در شهرهای کوچک ممکن است هزینه ها به مراتب بیشتر باشد زیرا فضای رقابت کمتر است.

• روش ارتودنسی: روش های درمان ارتودنسی بسیار متنوع هستند و درمان با هر کدام از آن ها نیز هزینه های خاص خود را دارد.  مثلا هزینه ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی دیمون بیشتر از هزینه ارتودنسی سرامیکی است.

ارزان ترین روش های ارتودنسی کدامند؟

از میان تمام روش های ارتودنسی، ارتودنسی با پلاک متحرک و شفاف و ارتودنسی ثابت معمولی هزینه کمتری از سایر روش ها دارند. بنابراین اگر می خواهید دندان های خود را با هزینه کمتری ارتودنسی و صاف کنید می توانید درباره ارتودنسی متحرک با پلاک ها شفاف و یا ارتودنسی فلزی معمولی با یک ارتودنتیست خوب صحبت کنید.

 

قیمت و هزینه بلیچینگ دندان در سال 1400 چقدر است؟

 بلیچینگ دندان ساده ترین، سریع ترین و نسبتا ارزانترین روش سفید کردن دندان ها است که به روش های مختلفی انجام داده می شود. طی چند سال گذشته، بر تعداد افرادی که با کمک بلیچینگ دندان، به یک طرح لبخند سفید و درخشان دست پیدا می کنند رو به افزایش است و برای بسیاری نیز جای سوال است که انجام روش های مختلف بلیچینگ چقدر هزینه در بر دارد. در این محتوا با جزئیات هزینه بلیچینگ دندان در سال 1400 آشنا خوهید شد.

میانگین هزینه بلیچینگ دندان در سال 1400

همانطور که می دانید بلیچینگ دندان به روش های مختلف انجام داده می شود اما دو نوع بلیچینگ خانگی و بلیچینگ در مطب رایج ترین و پر طرفدارترین روش های سفید کردن دندان هستند. با در نظر گرفتن قیمت بلیچینگ دندان با هر دو روش می توان انتظار داشت که هزینه این درمان در سال 1400 چیزی بین 1.5 تا 2.5 میلیون تومان باشد. که البته ممکن است از 1 میلیون تومان هم شروع شود.

قیمت بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک در سال 1400 چقدر است؟

به طور میانگین هزینه سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک به روش بلیچینگ بین 1.300.000 تا 2.500.00  متعییر است.

بلیچینگ در مطب دندانپزشک ایمن ترین و موثرترین روش سفید کردن دندان ها است. طی این پروسه، از ژل های سفید کننده حاوی کارباماید پراکسید و یا هیدورزن پراکسید استفاده می شود.

پس از تمیز کردن دندان ها، دهان و لثه ها محافظت می شوند و سپس ژل سفید کننده به سطح جلویی دندان ها متصل می شود. دندانپزشک سپس با کمک نور و گرما یا لیزر ژل سفید کننده دندان را فعال کرده و به این صورت ژل باعث سفید شدن دندان ها می شود.

قیمت سفید کردن دندان ها در منزل چقدر است؟

هزینه بلیچینگ دندان در منزل به مراتب کمتر از هزینه آن در مطب دندانپزشک است. در این روش بسته به نوع مواد مورد استفاده، هزینه ممکن است بین 1 تا 1.5 میلیون تومان متغییر باشد.

در روش بلیچینگ دندان در منزل، از همان موادی که در مطب برای سفید کردن استفاده می‌شود بهره می برند. اما درصد و غلظت مواد سفید کننده در آن ها بسیار کمتر است. به عنوان مثال اگر درصد هیدروژن پراکسید در مطب بین 35 تا 40 درصد است در روش بلیچینگ خانگی درصد و غلظتش بیشتر از 3 تا 6 درصد نیست.

هزینه بلیچینگ دندان در خانه البته می تواند حتی بیشتر یا کمتر از چیزی که عنوان کردیم باشد. به عنوان مثال برخی از شرکت های تولید کننده کیت های بلیچینگ به خاطر وارداتی بودنشان هزینه بالایی دارند.

همچنین اغلب اوقات پس از بلیچینگ دندان در مطب ممکن است دندانپزشک به شما پیشنهاد دهد که در دراز مدت چند بار بلیچینگ در منزل را امتحان کنید. برای اینکار او از دندان های شما قالب میگیرد و سپس از شما می خواهد که ژل سفید کننده با غلظت کم را مطابق دستورالعمل بدر قالب ریخته و روی دندان ها قرار دهید. هزینه بلیچینگ دندان در سال 1400 با این روش هم چندان زیاد نخواهد بود.

قیمت بلیچینگ دندان در سال 99 با سایر روش های سفید کردن دندان

هرچند که بهترین روش سفید کردن دندان ها انجام بلیچینگ در مطب و سپس در منزل است، اما می توان با روش های دیگری نیز دندان ها را سفید کرد. مواد و محصولات دندانپزشکی خاصی وجود دارند که در آن ها عوامل سفید کننده مانند پراکسید هیدروژن با غلظت 3 درصد وجود دارد. این ها هزینه بسیار کمی دارند و در کوتاه مدت می توانند به سفید شدن دندان هایتان کمک کنند.

هزینه بلیچینگ دندان با این روش ها متغییر است و می تواند محدوده از 20 هزار تومان تا بیش از 1 میلیون تومان داشته باشد.

به عنوان مثال هزینه سفید کردن دندان ها با کمک خمیر دندان های سفید کننده می تواند به طور میانگین برای خمیر دندان های ایرانی 30 هزارتومان و برای خمیر دندان های خارجی 200 هزارتومان باشد.

همچنین برای نوارهای سفید کننده همین هزینه می تواند بالاتر از 500 هزار تومان باشد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

 

کش ارتودنسی دندان چگونه به صاف شدن دندان ها کمک میکند؟

 متخصصان ارتودنسی برای تسریع روند درمان یا اصلاح ناهماهنگی دندان ها از ابزار های مختلفی استفاده می کنند. در ارتودنسی ثابت علاوه بر بریس ها و اجزای تشکیل دهنده آن ها، کش ارتودنسی نیز یکی از اساسی ترین ملزومات صاف کردن دندان ها است. اما اینکه این کش ها چه هستند، جنسشان چیست، چه معایب و مزایا و یا چه عملکردی دارند را در این مقاله با هم مرور خواهیم کرد.

کش ارتودنسی چیست؟

کش ها در واقع یکی از انواع مختلف دستگاه های ارتودنسی ساده اما موثر محسوب می‌شوند. به این کش ها باند یا الاستیک ارتودنسی هم میگویند. ما با کمک این کش ها به دندان ها فشار وارد میکنیم تا به تغییر جهت و موقعیت آن ها کمک کنیم. این کش های الاستیک معمولا بین براکت های پایین و و بالا قرار میگرند و با اعمال فشار به اصلاح ناهماهنگی دندان ها در فکین بالا و پایین کمک میکنند.

جنس کش های ارتودنسی دندان از چیست؟

مواد اولیه این کش ها هم میتواند لاتکس باشد و هم مواد غیرلاتکسی. اما ما بیشتر از کش هایی استفاده میکنیم که از جنس لاتکس هستند. اگر کسی به لاتکس حساسیت داشته باشد ما از کش های غیرلاتکسی برای او استفاده خواهیم کرد. کش های لاتکسی معمولا رنگی متمایل به زرد دارند.

نحوه عملکرد کش ارتودنسی چگونه است؟

شاید با خودتان فکر کنید که این کشهای نازک و کوچک چگونه میتوانند دندان های ما را مرتب کنند درحالی که براکت ها با آن همه ابهت و استحکام به زود اینکار را انجام میدهند؟ سوال خوبی است. در جواب باید گفت که همه دستگاه های ارتودنسی با هدف خاصی استفاده میشود. شاید در ظاهر اینطور به نظر برسد که الاستیک ارتودنسی دندان  نمیتواند به تراز شدن دندان هایتان کمک کند اما اینطور نیست. این کش ها به صورت متناوب با وارد کردن فشاری هرچند محدود میتوانند دندان های ما را به صورت نامحسوس جابجا کنند. اما خودشان به تنهایی چنین عملکردی ندارند بلکه حتما باید در کنار بریس ها استفاده شوند.

چه وقت هایی باید از کش ارتودنسی استفاده کرد و مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی باید چقدر باشد؟

دکتر خدیوی متخصص ارتودنسی میرداماد به این سوال این گونه پاسخ می دهد : این الاستیک ها بهتر است که هیمشه و به صورت مداوم به براکت ها متصل شوند. هرچقدر بیشتر از این کش ها استفاده کنید، طول درمان شما نیز نسبتا کمتر خواهد شد. توصیه می کنیم که حتی حین خوردن غذا نیز همچنان از کش استفاده کنید. اگر نمیتوانید با وجود آن ها چیزی بخورید آن ها را بردارید. اما بلافاصله بعد از خوردن غذا دوباره آن ها را متصل کنید. سعی کنید در طول خواب هم حتما کش را در نیاورید. اما به این نکته توجه کنید که چون تعداد زیادی کش به شما داده شده است، برای حفظ خاصیت کشسانی آن ها، حتما در طول روز دست کم 3 بار آن ها را تعویض کنید تا شل نشوند یا از کار نیافتند.

 

صفحه قبل 1 ... 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد