x تبلیغات
تکتا

چگونه یک کلینیک دندانپزشکی خوب پیدا کنیم؟

 برای اینکه بتوانید یک کلینیک برای مدیریت مشکلات دندانپزشکی (متناسب با نیازهای خود) را پیدا کنیم معیارهای زیر را (که در ادامه توضیح داده شده اند) مد نظر داشته باشید:

محیط و فضای کلینیک

میزان رضایت مراجعان کلینیک

نحوه پرداخت هزینه ها

تعداد دندانپزشکان و متخصصان

تعداد بیمه های طرف قرارداد

پرسنل کلینیک

موقعیت جغرافیایی کلینیک

شفافیت در ارائه هزینه ها

محیط و فضای کلینیک

به دلیل حساسیت بالای مراجعان و بیماران در مراکز درمانی، ترجیحا فضای یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی باید آرام و بدون هیچ سرو صدای اضافی باشد. به جز این، موارد زیر باید حتما در یک کلینیک در دسترس باشد:

سالن انتظار مجهز و بزرگ

رنگ بندی مناسب سطوح و فضا

امکانات ضدعفونی دست

تجهیزات سرگرم کننده برای مراجعان و مخصوصا کودکان (مانند صفحه نمایشگر)

در صورت وجود فضای بازی کودکان (برخی از کلینیک ها چنین فضایی دارند)

رضایت مراجعان

با توجه به اینکه یک کلینیک بیشتر خدمات دندانپزشکی را ارائه می دهد و مراجعان و بیماران زیادی هر روزه به آنجا مراجعه می کنند. هر چقدر میزان رضایت مراجعین از ارائه خدمات کلینیک بالاتر باشد نشان دهنده خوب بودن آن کلینیک دندانپزشکی است.

بنابراین حتما رضایت مراجعان یک کلینیک را ارزیابی کنید (مخصوصا اگر قصد دارید به خاطر کودک خود به آن کلینیک مراجعه کنید، ارزیابی اهمیت بیشتری پیدا می کند.)

موقعیت مطب

برای مسائل زیبایی و ترمیم دندان که عموما غیر اورژانسی تلقی می شوند، نیازی نیست که حتما نزدیک ترین کلینیک به خانه خود را انتخاب کنید و می توانید حتی دورترین اما بهترین کلینیک دندانپزشکی را انتخاب کنید.

اما اگر برای مسائل اورژانسی بهتر است که یک کلینیک نزدیک انتخاب کنیم. کلینیکی که به سادگی با ماشین بتوانید آن را پیدا کنید و رفت و آمد به آنجا سخت نباشد. بنابراین در حین انتخاب یک کلینیک حتما موقعیت جغرافیایی را مد نظر داشته باشید.

تعداد دندانپزشک و متخصص

برخلاف تصور برخی از افراد که فکر می کنند دندانپزشکی عمومی قادر است هر کاری برای دهان و دندان ما انجام دهد، اما ما، متخصصان زیادی داریم که به صورت تخصصی بسیاری از پروسه های دندانپزشکی را انجام می دهند.

این روزها دندانپزشکان عمومی واقعا کارهای عمومی را انجام می دهند و فضا را برای متخصصان دوره دیده باز گذاشته اند. هرچند که این متخصصان کارشان مستقل از دندانپزشکان عمومی است، اما همواره با آن ها همکاری می کنند. و در یک کلینیک دندانپزشکی، علاوه بر تعداد زیادی دندانپزشک عمومی، تعدادی متخصص نیز وجود دارند که با همکاری هم، تمام امورات مرتبط با دهان و دندان و حتی فک و صورت را مدیریت می کنند.

در یک کلینیک دندانپزشکی خوب چه متخصصانی خدمات ارائه می دهند؟

به طور کلی، ما 8 دندانپزشک عمومی و متخصص داریم که قاعدتا در یک کلینیک که عنوان بهترین کلینیک دندانپزشکی شهر شما را یدک می کشد باید همه این 7 متخصص حضور داشته باشند:

دندانپزشک عمومی

متخصص دندانپزشکی اطفال یا دندانپزشک کودکان

متخصص ارتودنسی دندان

پریودنتیست (متخصص لثه)

متخصص ریشه درمانی (اندودنتیست)

آسیب شناس دهان

جراح دهان، فک و صورت

متخصص پروتز دندان یا پروستودنتیست

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان

پرسنل کلینیک

اهمیت پرسنل مطب را حتما درک کنید. در انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی خوب نه تنها به  حضور متخصصان حاذق و با اخلاق توجه کنید، که به حضور پرسنل نیز توجه زیادی داشته باشید.

شما و اعضای خانواده شما به همان اندازه که با پزشک در ارتباط هستید با پرسنل نیز ارتباط خواهید داشت. این مهم است که پرسنل رفتار حرفه ای داشته بوده و نسبت به وظایف و مسئولیت های خود در برابر شما متعهد باشند.

کلینیک که پرسنل با اخلاقی ندارد و یا مسئولیت های خود را به درستی انجام نمی دهند (برای مثال با مراجعان رفتار خوبی ندارند) قطعا در شان شما و خانواده شما نیست. بنابراین حین انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی خوب ارزیابی پرسنل را فراموش نکنید.

بیمه های تحت پوشش

متاسفانه بیشتر کلینیک های دندانپزشکی هزینه ها را به صورت آزاد حساب می کنند. اغلب یا اصلا با هیچ بیمه ای طرف قرارداد نیستند یا اینکه تعداد بیمه هایی که با آن ها قرارداد دارند کم است.

به دلیل بالا بودن هزینه های دندانپزشکی کلینیکی برای شما بهتر است که با بیمه یا بیمه های شما طرف قرارداد باشد. علاوه بر این اگر با بیمه تکمیلی نیز طرف قرارداد باشد هزینه ها برای شما به مراتب کمتر خواهد بود.

انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی خوب که هم درمان را به خوبی انجام می دهد و هم طرف قرارداد با بیمه شما است بسیار تصمیم مناسبی خواهد بود.

شفافیت در ارائه هزینه ها

بهتر است کلینیک ها جزئیات هزینه خدمات ارائه شده خود را در معرض دید مراجعان قرار دهند تا آن ها بتوانند با دید بهترین تصمیم گیری کنند و بدانند برای خدمتی که دریافت می کنند چقدر باید هزینه بدهند.

متاسفانه برخی از کلینیک ها بدون شفافیت در ارائه هزینه خدمات خواسته یا ناخواسته ممکن است باعث وارد شدن صدمه مالی به بیماران شوند. این موضوع مخصوصا درباره خدماتی مانند کاشت ایمپلنت دندان، لمینت دندان یا ارتودنسی دندان می تواند به بیمار ضربه مالی بزند.

منبع : https://vrgl.ir/EkQAQ

 

بریج دندان یا پل چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

 همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، بریج دندان یکی از روش های جایگزین کردن دندان است که میتوانید به جای دندانی که اخیرا از دست داده اید از آن استفاده کنید. به دلیل پایین بودن هزینه بریج در مقایسه با سایر روش های جایگزینی دندان از جمله ایمپلنت ها، معمولا از بریج بیشتر استفاده میشود.

بریج دندانی چگونه جای خالی را پر میکند؟

همانطور که از نام آن پیداست، یک پل دندانپزشکی شکاف و فاصله ای که بین دو دندان وجود دارد را میبندد و به مانند پلی بین دو دندان عمل میکند. به دلیل اینکه این دندان های مصنوعی نوعی رابط بین دندانی و پر کننده جای خالی هستند به آن ها بریج میگویند. (بریج در انگلیسی یعنی پل به همین دلیل ما در فارسی به آن ها پل های دندانی هم میگوییم.)

بریج دندانی شامل یک یا چند دندان مصنوعی است که به هم متصل شده و در جای خالی دندانی که دیگر وجود ندارد قرار میگیرد. پل ها معمولا به دندان های مجاور متصل میشوند (از پشت) یا اینکه بر روی ایمپلنت ها دندانی سوار میشوند.

آشنایی با مزایای بریج دندانی

ادامه مقاله را بخوانید تا با 5 تا از فواید و مزایای بریج دندانی آشنا شوید.

لبخند شما را ترمیم کرده و به افزایش سلامتی دهان و دهان کمک میکند

از این پل ها معمولا برای پر کردن جای خالی دندان های جلو استفاده میشوند. کسانی که سال ها است یک یا چند دندان جلویی خود را از دست داده اند خوب میدانند که اگر این دندان ها افتاده باشند زیبایی لبخند به شدت کاهش میابد و اعتماد به نفس را نیز میکاهد. خوشبختانه با کمک مزایای بریج دندان قادر خواهید بود که دوباره مثل سابق زیبایی لبخندتان را بازیابید. این تنها یکی از فواید پل دندانی است، از آنجا که بریج ها میتوانند هم از طرف دندان های مجاور حمایت شوند و هم آن ها را حمایت کنند، میتوان به این نتیجه رسید که بریح ها میتوانند مانع از بروز آسیب به سایر دندان های سالم شما شوند. و این یعنی افزایش سلامت دهان و دندان.

به بهبود گفتار یا وضوح صحبت کردن شما کمک میکند

از بزرگترین فواید پل دندانی کمک به بهبود گفتار و وضوح تلکم است. کسانی که دندان های جلویی خود را از دست داده اند معمولا نمیتوانند با وضوح صحبت کنند و در بیان برخی حروف یا کلمات دچار مشکل هستند. چرا؟ زیرا دندان ها نقش مهمی درایجاد کلمات و ادای آن ها دارند. اگر دندان نباشد قطعا گفتار تحت تاثیر قرار میگیرد. بنابراین اگر دندان جلوی خود را از دست داده اید و در صحبت کردن مشکل دارید بهبود گفتار را یکی از مزایای بریج دندان بدانید. هرچقدر بهتر بتوانیم صحبت کنیم نیز روابط اجتماعی بهتری خواهیم داشت و این یعنی افزایش اعتماد به نفس.

به حفظ سلامتی بافت استخوانی فک کمک میکند.

تصور اغلب افراد این است که این استخوان فک است که دندان ها را سالم نگاه میدارد. اما این یک رابطه دو طرفه است. یعنی به همان میزان که فک برای دندان ضروری است وجود ریشه دندان هم برای استخوان فک ضروری است. بافت استخوانی فک برای سالم ماندن، به ریشه دندان نیاز دارد. بعد از کشیده شدن دندان بافت استخوانی فک کم کم دچار پراکندگی شده و سست میشود. (به دلیل حرکت سایر دندان ها). اما یکی از مزایای بریج دندان جلوگیری از این حرکت و حفظ سلامتی دندان ها است. کسانی که دندان های کجی دارند و دندان خود را نیز از دست داده اند میتوانند با ترکیب ارتودنسی دندان و بریج به لبخندی زیبا دست پیدا کنند.

هزینه های شما را کاهش میدهد

در مقایسه با سایر روش های جایگزین دندان مثل ایمپلنت دندان، بریج دندان یک مزیت مثبت دیگر دارد و آن هزینه پایینش است. هزینه بریج معمولا کم است و نه تنها جایگزین خوبی است بلکه شما را از پرداخت هزینه های دیگری مثل ارتودنسی دندان (به خاطر کج بودن دندان ها)، بیماری لثه و پوسیدگی دندان (به خاطر تشکیل پلاک در محل دندان از دست رفته) و …. باز میدارد.

بیشتر بخوانید : کلینیک دندانپزشکی دنیا

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟ (قیمت ایمپلنت در سال ۱۴۰۰)

 ایمپلنت دندان مهمترین و البته بهترین روش جایگزین دندان کشیده شده یا از دست رفته است و مانند ارتودنسی دندان از پروسه های گرانقیمت دندانپزشکی است. ایمپلنت ها می توانند جای دندان را گرفته و دقیقا همان عملکرد و همان ظاهری که دندان طبیعی دارد را داشته باشند. در این مقاله با هزینه ایمپلنت دندان مطابق تعرفه سال ۱۴۰۰ آشنا خواهید شد. (تاکید بر قیمت ایمپلنت در سال ۱۴۰۰ است. قیمت ها اپدیت شده فروردین هستند)

قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰براساس کشور سازنده

در ایران از برندهای مختلفی برای کاشت ایمپلنت دندان استفاده می شود. مهمترین برندها آمریکایی، سوئیسی، آلمانی و کره ای است. هزینه ایمپلنت دندان به طور خلاصه به ازای هر واحد ایمپلنت در جدول زیر درج شده است.

هزینه ایمپلنت آمریکایی

ایمپلنت های ساخته شده در کشور آمریکا از بهترین جنس و مشخصات هستند. قیمت ایمپلنت آمریکایی مانند زیمر و بایو همانطور که در جدول بالا میبینید بین ۵ تا ۷ میلیون تومان متغیر است. ایمپلنت هایی که در کشورهای اروپایی ساخته میشوند بسیار باکیفیت هستند و به طور میانگین هزینه ای بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان به ازای هر واحد دارند. در جدول زیر قیمت ایمپلنت اروپایی را مشاهده میکنید.

کشور سازنده        قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰

آمریکایی ۶,۰۰۰,۰۰۰ تا ۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان

تعرفه ایمپلنت های ساخت کشور آمریکا

هزینه ایمپلنت اروپایی

کشور سازنده        قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰

قیمت ایمپلنت آلمانی (با کمترین میزان تغییر قیمت)           ۵,۰۰۰,۰۰۰ تا ۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان

هزینه ایمپلنت سوئیسی        ۳,۵۰۰,۰۰۰ تا ۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت ایمپلنت فرانسوی        ۵,۵۰۰,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت ایمپلنت ایتالیایی          ۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت ایمپلنت اسپانیایی (درجه دوم)     ۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان

تعرفه ایمپلنت دندان اروپایی

ایمپلنتهای ساخت کشورهای آسیایی به دو دسته تقسیم میشوند. اول نمونه های باکیفیت مانند انواع کره ای که هم پای ایمپلنت های آمریکایی و اروپایی هستند و دوم نمونه های بیکیفیت یا با کیفیت کمتر مانند ایمپلنت ایرانی و چینی که جزء ایمپلنت ارزان قیمت هستند و باید حین انتخاب آن ها هوشیار باشید.

کشور سازنده        قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰

قیمت ایمپلنت کره ای در سال ۱۴۰۰    ۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان

هزینه ایمپلنت ایرانی           ۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت ایمپلنت چینی (بیکیفیت ترین ایمپلنت ها با هزینه پایین. اینا اصلا توصیه نمیشن)   ۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

تعرفه ایمپلنت دندان آسیایی

سایر تعرفه های ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰

برای اینکه ایمپلنت دندان کاشته شود در اغلب مواقع نیاز به انجام عمل جراحی و سایر درمان های دندانپزشکی است. هر کدام از این درمان ها نیز هزینه های جداگانه ای دارند که در مجموع به هزینه ایمپلنت دندان اضافه میشود. این درمان ها و هزینه هر کدام را در جدول زیر ببینید.

نوع پروسه          قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰

جراحی لیفت سینوس به روش “بسته” به ازای هر واحد ایمپلنت        ۴۰۰,۰۰۰ تا ۶۵۰,۰۰۰ تومان

جراحی لیفت سینوس به روش “باز” به ازای هر واحد ایمپلنت دندان   ۱,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان

بن اکسپنشن یا ترمیم و بازسازی استخوان          ۱۵۰,۰۰۰ تا ۴۵۰,۰۰۰ تومان

جراحی بن اکسپنشن به ازای هر واحد ایمپلنت     ۳۰۰,۰۰۰ تا ۶۰۰,۰۰۰ تومان

یک دست دندان کامل اوردنچر (مصنوعی بر پایه ایمپلنت) ۳,۵۰۰,۰۰۰ تا ۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان

پانتیک    ۵۰۰,۰۰۰ تا ۷۵۰,۰۰۰ تومان

اضافه کردن ممبرین            ۳۰۰,۰۰۰ تا ۶۰۰,۰۰۰ تومان

منبع : دندانه

درمان های ارتودنسی

 مهمترین روش های درمانی که یک متخصص ارتودنسی دندان  برای برطرف کردن مشکلات دهان، دندان و فک از آن ها یاری میگیرید در ادامه به صورت خلاصه مورد بررسی قرار گرفته اند:

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت رایجترین و البته قدیمی ترین نوع ارتودنسی است. از قدیم الایام بریس های فلزی برای صاف کردن دندان ها استفاده میشده است. این بریس ها از اجزای مختلفی مثل سیم قوس دار، باند، الاستیک ها و براکت ها تشکیل شده اند. از آنجایی که توسط متخصص ارتودنسی به دندان ها متصل میشوند و تا پایان دوره درمان (صاف شدن کامل دندان ها) روی دندان ها باقی میمانند به آن ها ارتودنسی ثابت میگویند. رایجترین سیستم های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

بریس فلزی

بریس سرامیکی

بریس لینگوال

بریس دیمون

و

ارتودنسی متحرک

گاهی اوقات مراجعانی داریم که یکی از شرایط زیر را دارند:

نوع مشکل و شدت آن جزئی است و برای مثال کج بودن دندان جزئی است

تاب و توان بریس ثابت را ندارند

متعهد به استفاده منظم از دستگاه ارتودنسی هستند

و

ما برای این افراد دستگاه هایی داریم که قابلیت جابجایی دارند و متحرکند. مراجع یا بیمار هر وقت دلش خواست میتواند دستگاه را بردارد و هر وقت خواست آن را سر جایش بگذارد. برای مثال حین غذا خوردن یا نوشیدن موقتا دستگاه ارتودنسی خود را برمیدارد و دوباره بعد از اتمام خوردن و نوشیدن آن را روی دندان هایش میگذارد. پلاک های شفاف یا نامرئی ارتودنسی نمونه ای از ارتودنسی متحرک هستند.

ارتودنسی نامرئی

حالا بیایید فرض کنیم که مراجع ما مشکل ارتودنسی دارد برای مثال دندان هایش کج است و یا اینکه فاصله بین آن ها وجود دارد و خلاصه یک مشکلی با دندان هایش دارد. این مراجع نیاز به درمان ارتودنسی دارد اما به ما میگوید که:

آقای دکتر من دوست ندارم که کسی متوجه شود من ارتودنسی کرده ام یعنی دوست ندارم کسی سیم کشی و بریس ارتودنسی من را ببیند. میشه دستگاه من رو طوری انتخاب کنید که کسی نبینه؟

ما برای این دسته از مراجعان از دستگاه هایی استفاده میکنیم که خواسته آن ها را برآورده کند. نمونه های رایج دستگاه هایی که ما برای این مراجعان توصیه میکنیم عبارتند از:

سیستم ارتودنسی سرامیکی

سیستم لینگوال یا پشت دندانی

الاینترها و اینویزیلاین ها (پلاک های شفاف ارتودنسی)

ریتینرها یا نگهدارنده

و

این ها درمان های رایج ارتودنسی نامرئی هستند که به یک متخصص ارتودنسی این اجازه را میدهند دندان های مراجعانش را بدون اینکه کسی متوجه آن ها شود صاف و یکدست کند.

منبع : سایت دکتر درویش پور – متخصص ارتودنسی میرداماد

 

 

ایده آل ترین شرایط ایمپلنت دندان چیست؟

 خبر خوب این است که بیشتر افراد کاندیداهای خوبی برای کاشت ایمپلنت هستند. با این حال یک کاندید ایده آل باید حتما 4 شرط زیر را داشته باشد تا نتایج عمل به درستی رقم بخورد:

بافت لثه حتما باید سالم و مقاوم باشد

داشتن لثه کاملا سالم از اولین شرایط جراحی ایمپلنت است. لثه ها باید به اندازه کافی سالم باشند تا بتوانند به خوبی اطراف ایمپلنت را احاطه کنند تا هم از آن حمایت کنند و هم زیبایی طبیعی به دندان کاشته شد ببخشند.

با این حال اگر لثه شما مشکلی دارد (برای مثال بیماری لثه دارید) همچنان می توانید ایمپلنت بکارید. هر نوع بیماری و عارضه مرتبط با لثه را قبل از کاشت می توانید در یک کلینیک دندانپزشکی مجهز درمان کنید و پس از سلامتی کامل برای جراحی به متخصص کاشت ایمپلنت مراجعه کنید.

اندازه، تراکم و ساختمان استخوان فک مناسب باشد

از آنجا که ایمپلنت در داخل استخوان فک کاشته می شود، باید به اندازه کافی بافت استخوانی با تراکم بالا وجود داشته باشد. سالم بودن بافت استخوان باعث می شود که استخوان بتواند بهتر ایمپلنت را احاطه کند.

حتی اگر به اندازه کافی بافت استخوانی نداشته باشید باز هم می توانید کاشت دندان با ایمپلنت را در نظر بگیرید. عمل پیوند و بازسازی استخوان می تواند هر مقدار بافت استخوانی که ما نیاز داریم را تامین کرده و ما را آماده انجام عمل کنید.

همچنین عمل لیفت سینوس قبل از جراحی ایمپلنت دندان در افرادی که با کمبود استخوان مواجه هستند می تواند بسیار راه گشا باشد.

در بعضی مواقع هم تراکم استخوان زیاد نیست و یا قطر آن کم است می توان از مینی ایمپلنت استفاده کرد که یک روش جدید و پر طرفدار محسوب می شود. برای آشنایی بیشتر با مینی ایمپلنت روی لینک کلیک کنید.

حتی الامکان سیگار و سایر دخانیات مصرف نشود

زمانی که بافت لثه، دندان یا استخوان آسیب می بیند و یا تحت عمل جراحی دچار تهاجم می شود، مدتی زمان لازم است تا این بافت ها ترمیم شوند. طی این مدت هر عامل داخلی یا خارجی که باعث کاهش جریان خونرسانی و تغذیه به این بافت ها می شود، می تواند روند ترمیمی را با مشکل مواجه کند.

و از آنجا که عمل کاشت ایمپلنت یک نوع جراحی تهاجمی در نظر گرفته می شود که هم لثه و هم استخوان درگیر هستند، استعمال هرگونه دخانیات شامل سیگار روند بهبود را به شدت با مشکل مواجه می کند. بنابراین یک کاندید ایده آل بهتر است که سیگار نکشد.

شخص باید متعهد به رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان باشد

ایمپلنت کاشته شده به همان میزان که یک دندان واقعی و طبیعی نیاز دارد، باید مراقبت و نگهداری شود. بنابراین افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی می کنند کاندید خوبی هستند و افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند و توجه کمتری به دستورالعمل ها و توصیه های متخصص ایمپلنت دارند کاندید خوبی برای انجام این عمل نیستند.

بیشتر بخوانید :

 

 

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است و چگونه محاسبه میشود؟

 به نظر نمیرسد که جایی در منابع فارسی کسی چیزی درباره هزینه ارتودنسی نامرئی نوشته باشد. البته حق هم دارند زیرا بدون ارزیابی نمیتوان هزینه هیچکدام از خدمات ارتودنسی دندان را برآورد کرد. اما برای اینکه بفهمید حدود قیمت ها چقدر است ما این مقاله را تهیه کردیم و به صورت حدودی قیمت ها را نوشتیم. بسته به نوع دستگاهی که انتخاب میکنید قیمت ارتودنسی نامرئی چیزی بین 4 تا 20 میلیون تومان میتواند باشد. ادامه مقاله را بخوانید تا متوجه شوید هر دستگاه به صورت حدودی چقدر هزینه دارد و فراموش نکنید این قیمت ها حدودی هستند. تنها راه تعیین هزینه نهایی مراجعه به کلینیک است.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

اصطلاح ارتودنسی نامرئی بیشتر توسط عموم مردم مورد استفاده قرار میگرد و اشاره به روش های ارتودنسی دارد که در آن ها برای صاف کردن و اصلاح ناهماهنگی دندان ها از دستگاه های خاصی استفاده میشود. این دستگاه ها یا شفاف هستند و یا اینکه نمیتوان به راحتی آن ها را دید و به عبارتی پنهان هستند. سه نوع از این دستگاه ها در حوزه ارتودنسی نامرئی که برای صاف کردن و اصلاح عدم تراز دندان ها از آن ها استفاده میشود عبارتند از:

سیستم لینگوال یا پشت دندان

سیستم سرامیکی

سیستم متحرک اینویزیلاین

ما برای اینکه بتوانیم هزینه ارتودنسی نامرئی را محاسبه کنیم باید به جزئیات هزینه هر کدام از سه مورد بالا بپردازیم که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند و قیمت هر کدام نوشته شده است.

هزینه ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین

محدوه قیمت ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین ها که جزء دستگاه های متحرک هم محسوب میشوند در کشور ما بین 5 تا 8 میلیون تومان است.

و در کشورهای دیگر (میانگین جهانی) در محدوده 2000 تا 8000 دلار آمریکا است

اینویزیلاین ها همان پلاک های شفاف و معمولا پلاستیکی ارتودنسی هستند که چند سالی است طرفداران زیادی پیدا کرده اند. با توجه به اینکه شفاف و نامرئی هستند معمولا توسط بزرگسالان سفارش داده میشوند. این دستگاه با کمک اسکن ها و فناوری های 3 بعدی جدید ایجاد میشوند. بسته به نوع مشکل و شدت آن ممکن است تعداد زیادی اینویزیلاین برای شما ساخته شود. هر کدام از این دستگاه ها برای دو هفته طراحی شده و قادر است تا چند میلیمتر از دندان های شما را صاف کند. به محض اینکه کارش را انجام داد باید با یک اینویزیلاین دیگری جاگزین شود و همین داستان تا آخرین دستگاه تکرار میشود.

هزینه ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی

حدود قیمت ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی در کشور ما بین بین 6 تا 10 میلیون تومان

و در کشورهای دیگر (میانگین جهان) در محدوده 2000 تا 85000 دلار آمریکا است

براکت های سرامیکی دقیقا مشابه با بریس های فلزی هستند با این تفاوت که جنس آن ها متفاوت بوده و رنگشان شفاف است طوری که به سختی از دور دیده میشوند و همرنگ دندان هستند. این سیستم ارتودنسی را معمولا بزرگسالان شاغل و جوانان (مخصوصا دانشجوها) میپسندند.

روند نصب این براکت ها دقیقا مشابه با بریس ها فلزی است اما نحوه نگهداری از آن ها کمی متفاوت است. کسانی که تحت این درمان هستند باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود برسند و از خوردن موادی که میتوانند باعث تغییر رنگ براکت ها شوند خودداری کنند. زیرا براکت های سرامیکی میتوانند لکه دار شوند.

هزینه ارتودنسی نامرئی با بریس لینگوال

محدوده هزینه ارتودنسی نامرئی با سیستم لینگوال در ایران 10 تا 20 میلیون تومان است

و همین محدوده در سایر کشورها بین 5000 تا 13000 دلار آمریکا است.

چرا قیمت ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی زیاد است؟ سوال به جایی هستش چون این سیستم دقیقا مشابه ارتودنسی ثابت با بریس سنتی و فلزی است. اما چرا بریس های فلزی در مقایسه با لینگوال انقدر ارزان است؟ به خاطر دلایل زیر انجام این ارتودنسی برای هر کسی مناسب نیست و هزینه زیادی دارد:

نصب آن دشوار است و زمان زیادی نیاز دارد

بریس های آن مقاوم تر هستند

مراقبت و نگهداری زیادی میطلبند

اگر براکت یا اجزای بریس بشکند یا آسیب ببیند هزینه تعمیراتش زیاد است

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

مشکلات ایمپلنت دندان در بارداری

 محدودیت های انجام ایمپلنت دندان در بارداری

همه ی ما به دنبال دندان هایی زیبا می باشیم تا از این طریق بتوانیم طرح لبخند زیبایی داشته باشیم. اما گاهی اوقات ممکن است در استفاده از کار های دندانپزشکی برای زیبایی و حتی درمان دندان ها با محدودیت هایی مواجه شویم. از جمله این موارد می توان به دوران بارداری اشاره کرد. با توجه به شرایطی که در دوران بارداری وجود دارد استفاده از خدمات دندانپزشکی می تواند برای سلامتی مادر و جنین مضر باشد و مشکلاتی را به همراه داشته باشد. ایمپلنت دندان در بارداری یکی از مواردی است که پزشکان به شدت با انجام آن در دوران بارداری مخالف اند و تا حد امکان از انجام این کار در دوران بارداری پرهیز می کنند. محدودیت های موجود در این رابطه دلایلی دارد که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.

1_ کمبود کلسیم

همان طور که می دانید جنین برای این که رشد کافی را داشته باشد به کلسیم نیاز دارد که این کلسیم را از استخوان های مادر دریافت می کند. استفاده از ایمپلنت در دوران بارداری از آن جهت با محدودیت رو به رو است که برای جایگذاری پایه ایمپلنت لازم به انجام جراحی در استخوان فک می باشد که بعد از جراحی برای این که استخوان ترمیم شود و سازگاری لازم با پایه ایمپلنت را به دست آورد، نیاز به کلسیم می باشد. جذب این کلسیم توسط استخوان فک می تواند جنین را با مشکل کمبود کلسیم رو به رو کرده و مشکلاتی را برای رشد او به وجود آورد.

2_ عفونت لثه

گاهی ممکن است بعد از انجام ایمپلنت دندان عفونت و التهاباتی در لثه به وجود آید که این عفونت ها برای مادران باردار می تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

3_ خطرات تابش اشعه ایکس

گرفتن عکس opg از جمله کارهای معمولی است که برای ایمپلنت دندان می بایست انجام شود. پزشک برای این که بتواند اطلاعات جامعی در رابطه با استخوان فک، اندازه آن، دریافت موقعیت مناسب ایمپلنت و ... به دست آورد لازم است قبل از اقدام به جایگذاری پایه ایمپلنت تصویر برداری هایی را از محل انجام ایمپلنت انجام دهد. همان طور که می دانید این نوع تصویر برداری ها با استفاده از اشعه ایکس انجام می شود که این اشعه می تواند بر روی سلامت جنین اثر منفی داشته باشد. به خصوص در سه ماهه اول بارداری می تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

4_ استرس

همان طور که می دانید انجام فعالیت های مربوط به حوزه دندانپزشکی بارداری همواره با یک سری استرس ها همراه می باشد. به خصوص در رابطه با افراد باردار این استرس می تواند در حد بیشتری باشد و همین موضوع محدودیت هایی را برای ایمپلنت دندان در بارداری به وجود آورده است چرا که استرس یکی از خطرناک ترین مواردی است که می تواند سلامتی جنین را تهدید کند.

5_ دارو های بی حسی

برای این که پزشک بتواند پایه ایمپلنت را در استخوان فک قرار دهد از دارو های بی حسی استفاده می کند. همان طور که می دانید دارو های بی حسی عوارضی دارند که این عوارض می توانند مشکلاتی را برای جنین به وجود آورد


 

ارتودنسی لینگوال چیست؟

 ارتودنسی پشت دندانی، زبانی یا لینگوال یک روش درمانی است که در آن متخصص ارتودنسی دستگاه ارتودنسی دندان یا بریس (براکت ، سیم و الاستیک) در پشت دندان ها (سمت زبان) قرار می گیرد. براکت های لینگوال به خاطر موقعیت مکانیشان گاهی اوقات “براکت داخلی” نیز نامیده می شوند.

برخلاف براکت های معمولی که در قسمت بیرونی دندان ها قرار داده می شوند. با وجود اینکه موقعیت ارتودنسی ارتودنسی زبانی نسبت به ارتودنسی ثابت برعکس شده است. اما هر دوی آنها شباهت های زیادی از نظر نوع سخت افزار و اصول ارتودنسی با هم دارند.

تفاوت ارتودنسی معمولی با لینگوال در چیست؟

بریس های زبانی دقیقا شبیه به ارتودنسی ثابت با بریس های فلزی معمولی هستند اما با یک تفاوت بسیار شاخص. ما بریس های معمولی را به سطح جلوی دندان ها متصل میکنیم. یعنی به راحتی دیده میشوند. اما ابتکار عمل در ارتودنسی لینگوال به این صورت است که بریس ها دیگر قابل مشاهده نیستند. چرا؟

چون ما آن ها را به سطح خلفی یا پشت دندان ها متصل میکنیم. این ترفند خودش نوعی ارتودنسی نامرئی است زیرا بدون اینکه کسی متوجه درمان شما شود بعد از مدتی دندان های شما صاف و یکدست میشوند.

بهترین کاندید ارتودنسی پشت دندانی یا زبانی کیست؟

در بخش بالا عنوان کردیم که ارتودنسی با کمک  سیستم لینگوال نوعی ارتودنسی نامرئی است. و حتما خوب میدانید که ارتودنسی های نامرئی بهترین روش برای صاف کردن دندان های بزرگسالان هستند. یعنی اگر بزرگسال هستید و در عین حال مشکل ارتودنسی دارید میتوانید بدون اینکه کسی متوجه درمان شما شود ارتودنسی کنید.

بنابراین هرچند که از این سیستم میتوان برای اصلاح مشکلات کودکان و بزرگترها استفاده کرد، اما به نظر میرسد بیشتر بزرگترها به این درمان نیاز داشته باشند.

ارتودنسی پشت دندانی چه مشکلاتی را اصلاح میکند؟

دستگاه های ارتودنسی متحرک قادرند تنها مشکلات جزئی تا متوسط دندانی را برطرف کنند اما دستگاه های ثابتی مانند لینگوال میتوانند شدیدترین مشکلات را اصلاح کنند. بریس زبانی یا لینگوال می تواند مشکلاتی بیش از کج بودن دندان ها را برطرف کند. این ارتودنسی می تواند سلامت دهان و دندان شما را به خوبی بهبود بخشد. به طور کلی بریس های لینگوال قادرند مشکلات زیر را برطرف کنند:

کج بودن متوسط تا شدید دندان ها

ازدحام دندان ها

انواع مال اکلوژن ها

 

 

آشنایی با روکش دندان به عنوان آخرین حربه برای نجات دندان ها

 روکش دندان در واقع همان تاج دندان یا (Dental Crown) است. تاج دندان آن بخش از دندان ماست که بیرون از لثه به خوبی قابل مشاهده است زمانی که به هر دلیل تاج دندان خودمان دچار آسیب شده باشد، نیاز است که با روش هایی مانند پر کردن دندان یا روکش آن را ترمیم کرد. روکش ها آخرین روش ترمیم دندان های آسیب دیده هستند و این روزها به صورت گسترده در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

چه زمانی نیازمند تاج دندان هستیم؟

تاج یا روکش دندان یک راه حل موثر برای بازیابی شکل، عملکرد و زیبایی دندان های آسیب دیده یا شکسته است و ممکن است در موارد زیر مورد نیاز باشد:

زمانی که دندان ضعیف است: گاهی اوقات برای محافظت از دندان آسیب دیده ، فرسوده یا شکسته شده ممکن است از روکش ها استفاده شود. دندان ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان ، ضربه یا بیماری ترک برداشته یا ضعیف شده باشد.

زمانی که پر کردن دندان کافی نیست: ممکن است آسیب دیدگی یا پوسیدگی یک دندان به قدری زیاد باشد که با کمک مواد پر کننده دندان قابل ترمیم نباشد. در این مواقع از روکش ها استفاده می شود.

زمانی که دندان از دست رفته را جایگزین می کنیم: روکش ها در ساختار انواع روش جایگزین دندان مانند ایمپلنت دندان و بریج دندان نقش بسیار مهمی دارند.

پس از درمان کانال ریشه یا همان عصب کشی دندان: دندان پس از درمان کانال ریشه شکننده و برای محاظفت بیشتر از آن نیاز به تاج دندان است.

به دلیل جنبه های زیبایی شناختی: گاهی اوقات برای پوشاندن یک لکه دندان یا تغییر رنگ آن که با روش هایی مانند بلیچینگ دندان قابل رفع شدن نیست روکش دندان توصیه می شود.

روکش دندان چگونه و طی چه مراحلی نصب می شود؟

برای نصب روکش به دست کم دو جلسه نیاز است. در جلسه اول یک معاینه فیزیکی و ارزیابی دقیق صورت می گیرد. طی همین جلسه دندان آماده می شود و طی جلسه دوم روکش دائمی دندان نصب می شود. توضیحات و جزئیات مربوط به هر جلسه را در ادامه می خوانید.

جلسه اول

همانطور که گفته شد، در اولین قرار ملاقات، دندانپزشک دندان را معاینه می کند و ممکن است چند عکس رادیوگرافی از دهان و دندان گرفته شود.

اگر دندان دارای پوسیدگی باشد، دندانپزشک پوسیدگی را تحت بی حسی موضعی برداشته و با مواد پر کننده آن را ترمیم می کند. درصورتی که به پالپ و ریشه دندان آسیب رسیده باشد نیز عصب کشی یا روت کانال تراپی انجام داده می شود.

چنانچه پوسیدگی وسیع باشد و با پر کردن دندان نتوان دندان را ترمیم کرد، دندانپزشک درباره نصب روکش دندان با شما صحبت خواهد کرد.

اگر نیازمند روکش باشید باید اندازه روکش و همچنین رنگ آن مشخص شود تا یک روکش دقیقا متناسب با دندان آسیب دیده شما و رنگ آن ساخته شود.

دندان باید آماده شود و تا آنجا که ممکن است تراشیده می شود تا برای نصب روکش مناسب باشد.

از دندان تراشیده شده قالب گرفته می شود و سپس قالب گرفته شده برای ساخت روکش به لابراتوار فرستاده می شود.

دندانپزشکی برای محافظت از دندان تراشیده شده تا آماده شدن روکش دائمی یک روکش موقت برای شما آماده کرده و به صورت موقت آن را به دندان شما میچسپاند.

جلسه دوم

طی جلسه دوم که احتمالا به فاصله چند هفته از جلسه اول است خواهد بود، روکش دائمی شما آماده است.

روکش موقت برداشته می شود تا روکش نهایی متصل شود

پس از نصب روکش، از نظر موقعیت قرار گیری بررسی می شود و هرگونه ایرادات احتمالی برطرف می شود.

شما صاحب یک روکش دائمی شده اید و می توانید به خانه بروید

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

 

آیا ارتودنسی برای دندان های حساس امکانپذیر است؟

 آیا دندان های شما خوردن مایعات یا خوراکی های سرد و گرم درد می گیرد و تیر می کشد؟ آیا سطح دندان های شما شیشه ای شده است؟ آیا گاز گرفتن غذا برایتان سخت است؟ اگر چنین شرایطی را تجربه می کنید احتمالا با حساسیت دندان روبرو هستید. کسانی که حساسیت دندان دارند باید با احتیاط بیشتر رو به سوی ارتودنسی دندان بیاورند. اگر شما دندان های حساسی دارید و در عین حال با مشکل ارتودنسی روبرو هستید این مقاله از دکتر خدیوی متخصص ارتودنسی میرداماد را بخوانید.

علت حساس شدن دندان ها چیست؟

اگر از دندان های حساس رنج می برید، حتما می دانید انجام ساده ترین کارهایی مانند مسواک زدن، خوردن بستنی یا نفس کشیدن در هوای سرد چقدر ناراحت کننده است. این فعالیت های روزمره می تواند ناراحتی گسترده ای برای افرادی که دندان های حساس دارند ایجاد کند. بنابراین جای تعجب نیست که ممکن است شما در خصوص ارتودنسی دندان دچار هراس باشید زیرا قطعا با وجود دستگاه های ارتودنسی ثابت و دست و پا گیر احتمالا تحمل حساسیت دندان حتی سخت تر باشد.

چگونه می توان از حساسیت دندان ها پیشگیری کرد؟

اوربراشینگ یا مسواک زدن بیش از حد دندان ها بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث تحلیل لثه می شود، و با تکرار این کار، ریشه متخلخل دندان های شما آشکار شده و در معرض دید قرار می گیرد. اگر دندان های شما به دلیل مسواک زدن بیش از حد حساس شده اند، متخصص ارتودنسی دندان یا دندانپزشک به شما آموزش می دهد که چگونه بهتر به بهداشت دندان خود بدون آسیب و صدمه به دندان رسیدگی کنید. آن ها شیوه صحیح مسواک زدن را به شما آموزش می دهند و به شما یاد می دهند که چه مسواکی با چه ویژگی هایی انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : دندان درد

توصیه های متخصصان ارتودنسی برای افرادی که دندان حساس دارند

اگرچه مسواک زدن مستقیم بعد از غذا معمولاً توصیه نمی شود، اما برای افرادی که دارای بریس ارتودنسی هستند، باید حتما در نظر گرفته شود. دلیل این امر این است که مواد غذایی راحت تر می توانند بین دندان و بریس ارتودنسی گیر کنند. و هنگامی که این اتفاق می افتد، باکتری ها با فعالیت مخرب خود باعث پوسیدگی دندان ها میشود.

این امر به نوبه خود حساسیت و درد دندان را بسیار بیشتر می کند. متخصص ارتودنسی شما ابزارها و روش های صحیحی را برای مراقبت از دندان ها و دستگاه ها در طول ارتودنسی در اختیار شما قرار میدهند.

جویدن بعضی از غذاها می تواند دردسرساز باشد بنابراین از خوردن غذاهای سخت، ترد یا چسبنده یا هر چیزی که دارای قند زیاد باشد خودداری کنید. زیرا احتمالاً این موضوع باعث می شود که دندانهای شما آسیب دیده و مستعد حساسیت بیشتری شوند.

همچنین از خمیردندان هایی استفاده کنید که مخصوص دندان های حساس هستند.

 

صفحه قبل 1 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد