x تبلیغات
تکتا

بهترین زمان کاشت ایمپلنت، چه وقت باید ایمپلنت دندان بکارم؟

 یکی از بهترین راه ها برای پر کردن جای خالی دندانی که کشیده شده یا از بین رفته است کاشت ایمپلنت دندانی است. اغلب افرادی که می‌خواهند جای خالی دندان خود را با ایمپلنت دندان پر کنند برایشان جای سوال است که دقیقا چه زمانی باید برای عمل اقدام کنند؟ آیا بلافاصله بعد از کشیدن دندان باید عمل انجام داد یا حتی با گذشت چند سال بعد از کشیدن دندان، باز هم امکان کاشت وجود دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم که بلاخره بهترین زمان کاشت ایمپلنت چه وقتی است و کی باید برای این کار اقدام کرد.

چه فاکتورهایی در تعیین بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان موثر هستند؟

هر پروسه ای در دندانپزشکی نیازمند برخی شرایط خاص است و اینگونه نیست که هر زمان شما بخواهید ایمپلنت بکارید در یک چشم به هم زدن صاحب ایمپلنت شوید. اولین قدم برای داشتن ایمپلنت، بررسی موارد زیر توسط جراح دهان و دندان یا یا متخصص ایمپلنتولوژی است:

  • شیوه کشیده شدن دندان
  • ویژگی های جای خالی دندان
  • بررسی استحکام استخوان فک در جایی که میخواهیم ایمپلنتی بکاریم (سنجش تراکم استخوان)
  • و سلامتی عمومی شما

جراح این بررسی ها را با معاینه فیزیکی و تصاویر اسکن اشعه ایکس و سی تی اسکن دهان و دندان شما انجام میدهد. بعد از بررسی و ارزیابی های اولیه، اگر دندان به درستی کشیده شده باشد، جای خالی آن مشکلی نداشته باشد و اگر سلامتی عمومی شما مناسب باشد جراح میتواند اقدام به کاشت ایمپلنت فوری کند. اما اگر مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد، برای مثال اگر لثه عفونت کرده باشد، جراح تا زمان برطرف شدن عفونت دست نگه میدارد. و  بعد از فراهم شدن شرایط اقدام به کاشت می‌کند.

بیشتر بخوانید :

دقیقا چه مدت بعد از کشیده شدن دندان باید ایمپلنت کاشت؟

درست از لحظه ای که دندان کشیده شود میتوان ایمپلنت دندانی کاشت. حتی اگر چند ماه و یا بیش از یک سال هم گذشته باشد باز هم میتوان این عمل را انجام داد. اما انجام عمل در هر زمانی کمی متفاوت است و شرایط خاص خودش را می‌طلبد. در ادامه با 4 زمان اصلی کاشت آشنا میشوید . با مطالعه این بخش میتوانید متوجه شوید که بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان چه وقتی است.

در اولین فرصت ممکن: ایمپلنت فوری

اگر همه چیز عالی باشد و مشکلی متوجه استخوان فک، لثه و دندان های مجاور نباشد. دقیقا بعد از اینکه دندان کشیده شد میتوان ایمپلنت فوری را به استخوان فک پیچ کرد. اگر جراح ترجیح دهد بعد از کشیدن دندان ایمپلنت نکارد و 2 ماه بعد از آن اینکار را انجام دهد، هنوز هم به ایمپلنت کاشته شده، ایمپلنت فوری گفته میشود.

در این روش دقیقا بعد از خارج شدن دندان، پایه ایمپلنت که در واقع یک پیچ کوچک تیتانیومی است (معمولا تیتانیومی) در جای خالی به فک پیچ میشود. اگر مابین استخوان فک و پیچ کمی فضای خالی وجود داشته باشد، جراح با کمک گرافت های استخوانی فضای خالی را پر میکند. هرچند که ایمپلنت فوری میتواند موثر باشد، اما اگر آن را 1 تا 2 ماه بعد از کشیدن دندان انجام دهید بهتر است. زیرا در این مدت بافت لثه بهبود پیدا میکند و بهتر میتواند از پایه ایمپلنت حمایت کند.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان ایمپلنت‌استاندارد

اگر به هر دلیلی نتوان تا 2 ماه بعد از کشیده شدن دندان ایمپلنت گذاری کرد، جراح می‌تواند 2 تا 4 ماه بعد، اینکار را برای بیمار انجام دهد. در این بازه زمانی استخوان فک، لثه و سلامتی دهان و دندان تا حد زیادی بهبود پیدا کرده و به نظر میرسد که بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان همین بازه باشد. متخصصان ایمپلنت معتقدند که در بازه زمانی 2 تا 4 ماه بعد از کشیده شدن دندان، فرآیند بهبود بافت استخوان فک و پذیرش ایمپلنت با سرعت و کیفیت بیشتری صورت میگیرد. بنابراین ایمپلنت در بهترین زمان ممکن و بهتر به استخوان فک جوش خورده و مستحکم میشود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی ایده ال

 

ارتودنسی لینگوال (زبانی و مخفی)

 اصطلاح لینگوال یا (مخفی) در ارتودنسی به سطح داخلی (زبانی یا کامی) دندان اشاره دارد. بریس‌های مورد استفاده در ارتودنسی لینگوال مانند بریس‌هایی که در ارتودنسی معمولی استفاده می‌شوند، نیستند، بلکه این بریس‌ها به سطح پشتی دندان‌ها می‌چسبند و در حالت عادی مخفی بوده و در داخل دهان دیده نمی‌شوند. در حالی که بریس‌های معمولی یا سنتی در ارتودنسی ثابت، بر روی سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. وقتی که بریس‌ها بر روی سطح داخلی دندان‌ها قرار داشته باشند، از نظر ظاهری عملاً حالت مخفی داشته و امکان درمان ارتودنسی بدون ایجاد هیچ‌گونه اشکالی در زیبایی و وضعیت ظاهری چهره را فراهم می‌کند.

عملکرد بریس‌های لینگوال چگونه است؟

در بریس‌های لینگوال که به سطح داخلی دندان‌های شما چسبانده می‌شود، از یک سیستم تنظیم غیر فعال استفاده شده است که میزان اصطکاک و سایش بین دندان‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که بریس‌های لینگوال با اصطکاک کمتر و نیروی ملایمی که بر روی دندان‌ها وارد می‌کنند، کارآیی بسیار بیشتری در جابه‌جا کردن دندان‌ها دارند. بنابراین دوره درمان ارتودنسی با استفاده از این بریس‌ها در اغلب موارد در عرض کمتر از 16 هفته به پایان می‌رسد.

مهم‌ترین مزایای ارتودنسی لینگوال چیست؟

مخفی بودن بریس ارتودنسی

از  مزایای ارتودنسی لینگوال آن است که شما می‌توانید مدت زمان ارتودنسی را بدون آنکه کسی متوجه شود، به پایان برسانید. اگر شما هم با گذاشتن سیم و اتصالات در دهان خود و نمایان بودن آن در دید دیگران مشکل دارید، پس ارتودنسی لینگوال می‌تواند بهترین روش برای شما باشد. بریس‌های مدل STB social 6 یکی از انواع جدید بریس‌های لینگوال هستند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به طور کامل در پشت دندان‌ها مخفی باشند.

سرعت بالا

بریس‌های لینگوال به یک سیستم “خودتنظیم شونده” (سِلف لایگیت) مخصوص مجهز هستند که سرعت کار درمان ارتودنسی را خیلی بالاتر می‌برند و برای افرادی که می‌خواهند سریع‌تر و در عرض کمتر از 6 هفته به نتیجه برسند، گزینه بسیار خوبی هستند. البته برای استفاده از آن ها بهتر است که بیشتر با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

راحت بودن

بریس‌های لینگوال به عنوان یکی از راحت‌ترین روش‌های ارتودنسی شناخته می‌شوند. سیستم سلف لایتگیت (خودتنظیمی) که برای این بریس‌ها تعبیه شده است، به سیم‌کشی‌های روی دندان امکان می‌دهد که بدون آنکه نیازی به کشیدن و سفت کردن به صورت دستی داشته باشند، خودشان به صورت خودکار حرکت کرده و سفت‌تر شوند. بنابراین در طول دوره ارتودنسی، یک نیروی ملایم و مستمر بر روی دندان‌ها وارد می‌شود و کار صاف کردن دندان‌ها را به راحتی انجام می‌دهد. به این ترتیب نیاز شما به مراجعات مکرر به دندانپزشک در طول دوره درمان نیز تا حد زیادی رفع خواهد شد.

 

مراحل کاشت ایمپلنت دندان در کلینیک ایده آل

 مراجعانی که به جهت کاشت ایمپلنت دندان به کلینیک دندانپزشکی ایده آل مراجعه می کنند معمولا از آغاز تا پایان درمان خود مراحل مشابهی را طی می کنند. در ادامه به صورت خلاصه و کلی مسیر جایگزینی دندان از دست رفته با کمک ایمپلنت را در کلینیک ایده آل توضیح داده ایم.

1. ویزیت و قرار ملاقات اولیه

مراجعان ما معمولاً از طرق مختلف (و اغلب از طریق دریافت نوبت آنلاین از وبسایت) به ایده آل مراجعه می کنند. معمولاً جلسه اول ما یک جلسه بسیار دوستانه و رایگان خواهد بود. در این جلسه درباره انگیزه مراجع در خصوص کاشت ایمپلنت دندان سوالاتی پرسیده خواهد شد و دلیل یا دلایل از دست رفتن دندان نیز بررسی می شوند.

همچنین از بیماران خواهیم پرسید که از چه زمانی دندان خود را از دست داده اند زیرا مدت زمان بی دندانی نقش مهمی در سلامت استخوان فک و موفقیت عمل دارد. البته برخی از مراجعانمان ایمپلنت فوری انجام می دهند به این معنی که دندانشان را در کلینیک ما میکشند و مراحل دیگر کاشت نیز بلافاصه آغاز خواهد شد.

2. ارزیابی اولیه + معاینه تخصصی

قبل از اینکه بخواهیم هر گونه اقدام انجام دهیم یک معاینه کامل از دهان و دندان مراجع انجام می دهیم و وضعیت سلامت دهان و دندان را ارزیابی می کنیم. در قدم بعدی با کمک تصاویر رادیوگرافی وضعیت دقیق استخوان فک، موقعیت دندان ها و شرایط بافت لثه را نیز چک می کنیم.

اگر مراجع، کاندید خوبی برای انجام جراحی ایمپلنت دندان باشد با او درباره روند عمل صحبت خواهد شد. در این جلسه همه چیز پیش از آغاز جراحی برای بیمار به صورت کامل توضیح داده خواهد شد و به تمام سوالات یا نگرانی های او نیز تا حد امکان پاسخ می دهیم. همچنین درباره هزینه درمان نیز بحث خواهیم کرد.

3. کاشت ایمپلنت دندان

بعد از سپری شدن معاینات بالینی و کلینیکی و اطمینان از اینکه مراجع کاندید خوبی بری عمل است یک جلسه ترتیب داده می شود تا عمل آغاز شود. پیش از عمل توضیحاتی به مراجع خواهیم داد و او را تحت بیحسی موضعی و در صورت نیاز بیهوشی عمومی خواهیم برد اما معمولا بیحسی ناحیه اعمال می کنیم مگر اینکه مشکل خاصی پیش بیاید.

جراحان ما ابتدا یک برش در محل لثه ایجاد می‌کنند و سپس با ابزار خاصی استخوان فک در آن بخشی که قصد کاشت داریم را دریل یا سوراخ می‌کنند.

پس از آنکه طول مشخصی از استخوان دریل شد پایه ایمپلنت دندان درون استخوان فک کاشته می شود.

پایه ایمپلنت سپس مستحکم شده و بافت لثه روی و اطراف آن را بخیه می کنند.

مدتی زمان نیاز است تا پایه به استخوان فک جوش بخورد و سایر مراحل درمان ادامه یابد. در مدت زمانی که پایه کاشته شده، در اطراف آن استخوان سازی انجام می شود و استخوان کاملا اطراف ایمپلنت را میپوشاند. به این فرآیند استئواینتگریشن گفته می شود که ممکن است چند ماه طول بکشد.

4. اضافه کردن قطعه اباتمنت به پایه ایمپلنت

پس از آنکه ایمپلنت به استخوان جوش خورد بیمار یک بار دیگر به ایده آل کلینیک مراجعه می کند. اینبار روی پایه که به آن فیکسچر هم گفته می شود قطعه کوچکی به نام اباتمنت متصل می شود. این قطعه میان پایه و روکش دندان قرار میگیرد.

5. گذاشتن روکش بر روی ایمپلنت دندان

در مرحله آخر نیز روی پایه و فیکسچر باید روکش دندان نصب کنیم. بسته به اینکه بیمار چه هزینه ای می کند و ی ترجیح جراح و دندانپزشک چیست، انواع مختلفی از روکش ها را روی اباتمنت قرار می دهند.

مراقبت های  بعد از کاشت ایمپلنت دندان

بعد از کاشت کامل و به اتمام رسیدن تمامی مراحل، تمام دستورالعمل های لازم را به بیماران میدهیم. برای مثال موارد زیر مهمترین توصیه های ما به مراجعانی خواهد بود که دندان خود را با ایپملنت جایگزین کرده اند:

3 تا 7 روز پس از کاشت ایمپلنت، از مصرف قهوه، سیگار و مشربوات الکی خودداری کنید

تمام داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را به موقع مصرف کنید.

تا حداقل یک روز بعد از عمل ناحیه کاشت را مسواک نزنید

حداقل تا 8 ساعت بعد عمل سعی کنید دهان خود را شستشو ندهید

به صورت مرتب از دهانشویه های استفاده کنید

برای جلوگیری از تشدید خونریزی هرگز آب دهان خود را تف نکنید.

بیشتر بخوانید : هزینه لمینت دندان

 

دستگاه های متحرک چه مشکلاتی را برطرف می کنند؟

 دستگاه هایی که ما آن ها را در گروه ارتودنسی متحرک قرار می دهیم زیاد هستند و هر کدام کاربرد خاصی دارند. اما ما بر اساس نوع کاربردی که دارند، تمام دستگاه های متحرک را در یکی از این 3 دسته قرار میدهیم:

دستگاه های پیشگیرانه

گروه بزرگی از دستگاه های ارتودنسی متحرک در این دسته قرار دارند و اصولاً برای پیشگیری یا بدتر شدن یک ناهنجاری دندانی و فکی کاربرد دارند. مثلا ما یک سری دستگاه داریم که اصطلاحا عادت شکن هستند و برای ترک عاداتی مثل مکیدن انگشت ها توسط کودکان استفاده می شوند.

همچنین دستگاه هایی که برای اتساع یا وسیع کردن کام دهان استفاده می شوند نیز نوعی از این دستگاه ها هستند. این دستگاه ها را قبل از اینکه بخواهیم هرگونه درمان ارتودنسی را آغاز کنیم استفاده می کنیم.

تجهیزات درمانی و اصلاحی

اگر موفق به پیشگیری از بروز مشکلات ارتودنسی در کودکان نشده باشیم لاجرم میبایست درمان به منظور اصلاح را آغاز کنیم. برای این منظور ما یک سری دستگاه متحرک داریم که قاردند طیف وسیعی از مشکلات ارتودنسی را برطرف کنند.

برخی از مهمترین دستگاه های ارتودنسی متحرک که در مرحله درمان و اصلاح استفاده می شوند با نام الاینر یا تراز کننده شفاف ارتودنسی شناخته می شوند. این ها پلاک های شفافی هستند که به صورت اختصاصی برای هر شخص ساخته می شوند. به این پلاک ها ارتودنسی نامرئی نیز گفته می شود.

دستگاه های تثبیت کننده درمان ارتودنسی

یک سری دستگاه دیگر نیز داریم که پس از منظم شدن دندان ها و فک ها کاربرد دارند. این ها دستگاه هایی هستند که اصطلاحا تثبیت کننده درمان ارتودنسی دندان هستند. وظیفه آن ها کمک به صاف ماندن دندان ها و ممانعت از بازگشت ارتودنسی است.

به این دستگاه های ارتودنسی متحرک، اصطلاحاً ریتینر یا نگهدارنده گفته می شود و ممکن است از چند ماه تا چند سال بعد از ارتودنسی نیاز باشد استفاده شوند.

منبع : سایت دکتر خدیوی- متخصص ارتودنسی میرداماد

 

همه چیز درباره بلیچینگ و سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی

 چه آرامش بزرگی وقتی بعد از یک مدت طولانیِ چندین ماهه، بلاخره دستگاه های ارتودنسی دندان برداشته می شوند. و چه نا امیدی بزرگی وقتی بعد از برداشتن بریس ها، دندان ها نه تنها سفید نیستند بلکه زرد هم شده اند. براستی چرا بعد از برداشتن این دستگاه ها دندان ها تغییر رنگ می دهند؟ چطور باید دوباره دندان ها را سفید کرد؟ اصلا چطور باید به بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی پرداخت؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به صورت مفصل و کامل در این باره اطلاعاتی به شما تقدیم کنیم.

اغلب بیماران به بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی نیاز دارند

موضوع تغییر رنگ دندان ها در میان کسانی که تحت درمان ارتودنسی قرار میگیرند امری طبیعی است. مخصوصا در کسانی که توجه کمتری به  بهداشت دهان و دندان خود دارند و برای مثال به طور منظم مسواک نمیزنند یا سیگار میکشند، این تغییر رنگ واضح تر است. در ادامه با تمام علل زرد شدن دندان در ارتودنسی و نحوه سفید کردن آن بعد از برداشتن دستگاه ها آشنا خواهیم شد.

آیا بلافاصله بعد از براشتن بریس ها می توان بلیچینگ دندان کرد؟

احتمالا به ذهن اغلب کسانی که به تازگی بریس های ارتودنسی خود را برداشته اند این سوال خطور کرده. و خب حق هم دارند. زیرا بعد از برداشتن بریس ها دندان ها به دلایل مختلفی زرد شده و سفیدی خود را از دست میدهند. بیمار میخواهد بداند آیا راه حل سریعی برای سفید کردن و خلاص شدن از شر این رزنگ زرد وجود دارد یا خیر.

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله شما میتوانید بلافاصله بعد از برداشتن بریس ها شروع به سفید کردن دندان خود کنید. اما باید برای اینکار توصیه ها و نکاتی را رعایت کنید. از آنجایی که مینای دندان بلافاصله بعد از خارج کردن بریس ها تا حدود 1 ماه بعد از آن حساس است لذا استفاده ناشیانه از برخی روش های بلیچینگ میتواند به مینای دندان آسیب برساند و آن را دچار فرسایش کند.

چگونه می توان بعد از بریس ارتودنسی دندان های را سفید کرد؟

اصلی ترین سوالی که مراجعان بعد از درمان ارتودنسی در ذهن دارند همین سوال مطرح شده در ارتباط با نحوه سفید کردن دندان ارتودنسی شده است. در واقع، شما گزینه های بسیار زیادی برای سفید کردن و برق انداختن دندان هایتان دارید که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. با این وجود شما باید یک برنامه دو ماهه برای خود در نظر بگیرید که طی ماه اول فقط از راه حل های طبیعی برای سفید کردن دندان ها استفاده کنید و طی ماه دوم از سایر روش های معمول.

منبع : کلینیک دندانپزشکی ایده ال

مشکلاتی که با ارتودنسی دندان برطرف می‌شود

 مشکلاتی از قبیل جلو بودن فک بالایی، جلو بودن فک پایینی، شلوغی دندان‌ها، کج بودن دندان‌ها و یا هم ردیف نبودن آرواره‌ها می‌تواند در هر شخصی باعث ایجاد مشکلاتی در خوردن یا تکلم شود. در چنین مواردی توصیه می‌شود که با استفاده از روش‌های ارتودنسی دندان ، موقعیت دندان‌ها به تدریج تغییر داده شود تا به حالت صاف و ردیف در بیاید. از ارتودنسی می‌‌توان برای اهداف زیبایی در مورد اشخاصی که دوست دارند لبخند زیباتری داشته باشند، نیز استفاده کرد.

ردیف نبودن دندان‌ها یا آرواره‌ها مشکلی است که در هر شخص ممکن است به صورت مادرزادی وجود داشته و یا به مرور زمان در اثر آسیب‌دیدگی از ناحیه فک و یا رفتارهای نادرستی مانند مکیدن شست در دوران کودکی ایجاد شود. به هر حال این مشکل به هر دلیلی که پیش آمده باشد، آنچه که در مورد آن اهمیت دارد این است که بلافاصله تحت درمان قرار گیرد. چراکه مرتب نبودن دندان‌ها می‌تواند در دراز مدت باعث بروز مشکلات خطرناک‌تری از نظر سلامتی دهان و دندان برای شما شود. ارتودنسی کودکان یکی از روش های موجود برای درمان نامرتبی دندان کودکان می باشد.

در واقع اهمیت ارتودنسی به این دلیل است که ردیف نبودن دندان‌ها و یا ناهنجاری در شکل فک‌ها می‌تواند منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و بروز بیماری‌های لثه شود. وضعیت نامناسب دندان‌ها باعث می‌شود که مسواک نتواند به راحتی به آنها برسد و یا کشیدن نخ دندان در آنها با درد همراه باشد و این موجب ضعف در بهداشت دهان و دندان به ویژه در قسمت‌هایی از دهان که این مشکلات وجود دارد، می‌شود و می‌تواند سلامت عمومی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی یک روش درمانی بسیار کارآمد و مؤثر است که می‌تواند برای اهداف زیر مورد استفاده قرار گیرد:

درمان فاصله‌دار بودن دندان

اصلاح وضعیت فک و دندان‌ها جهت اطمینان از ردیف بودن و موقعیت درست آنها

صاف کردن دندان‌های کج

بهبود عملکرد دهان (مانند قابلیت جویدن غذا و تکلم)

رفع مشکل عقب و جلو بودن فک‌ها

منبع : سایت دکتر خدیوی _ متخصص ارتودنسی میرداماد

چطور کامپوزیت‌ها را روی سطح دندان ها نصب می‌کنند؟

 ونیر کامپوزیت دندان جزء درمان‌های ترمیمی مستقیم به شمار می‌روند. به این معنی که مواد کامپوزیتی در مطب، توسط دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی آماده شده و به صورت مستقیم روی سطح دندان‌ها متصل می‌شود. ما در ادامه مراحلی که میبایست برای نصب کامپوزیت به دندان ها طی کنید را توضیح داده ایم.

مرحله اول: بررسی و ارزیابی تخصصی دندان ها و طرح لبخند

ابتدا باید یک کلینیک دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی پیدا کنید و به صورت تخصصی تحت معاینه قرار بگیرید. دندانپزشک با دقت تمام دندان ها را معاینه می کند و دندان هایی که دچار مشکل ظاهری هستند و علل احتمالی مشکل را مشخص می کند.

مرحله دوم: تمیز کردن دندان ها

برای اینکه بتوان مواد کامپوزیت را به سطح دندان ها اعمال کرد باید آن ها را از قبل تمیز کرد. بنابراین دندانپزشک سطح دندان ها را به خوبی تمیز کرده و خشک می کند.

مرحله سوم: انتخاب رنگ و سایه کامپوزیت ونیر ها

بسیار مهم است که نتیجه درمان طبیعی باشد و مصنوعی جلوه نکند. بنابراین لازم است که رنگ کامپوزیت استفاده شده برای شما نزدیک به رنگ دندان های طبیعی خودتان باشد. بنابراین در این مرحله سایه رنگ دندان هایتان با دقت مشخص شده و بر اساس آن رنگ کامپووزیت نهایی آماده می شود.

مرحه چهارم: اتصال لایه لایه کمپوزیت و خشک کردن آن

پس از مشخص شدن سایه رنگ (میزان روشنی و تیرگی دندان مواد)، مواد کامپوزیتی به صورت لایه لایه روی سطح دندان قرار داده می شود. هر بار که یک لایه نازک از مواد روی دندان قرار گرفت، دندانپزشک آن لایه را به نور خاصی خشک می کند. بعد از اعمال نور به مواد، ونیر کامپوزیت دندان سفت و وسخت خواهد شد.

مرحله پنجم: صیقل دادن و پالیش کردن سطح دندان ها

با قرار گرفتن آخرین لایه روی دندان، اکنون نوبت به صیقل دادن یا پالیش کردن می رسد. دندانپزشک با ابزار بی خطری سطح دندان را طوری صیقل می دهد که طبیعی تر به نظر برسد.

بیشتر بخوانید :

 

 

معایب ارتودنسی نامرئی

درمان ارتودنسی با صاف و مرتب کردن دندان ها به بهبود ظاهر آنها کمک می کند، به همین دلیل از محبوب ترین خدمات زیبایی دندان به حساب می آید. اما افراد زیادی پس از شنیدن نام ارتودنسی دندان به یاد سیم های فلزی و ظاهر ناخوشایند دستگاه های ارتودنسی کودکان می افتند. با اینکه می توان گفت ارتودنسی ثابت از قدیمی ترین و موثرترین درمان های ارتودنسی برای حل مشکلات پیچیده فک و دندان می باشد، اما امروزه پیشرفت های فراوانی در این زمینه انجام شده است. نسل های جدید ارتودنسی نامرئی سعی در حل این مشکل داشته و بریس هایی با ظاهر شفاف یا نامرئی تولید کرده اند.

متاسفانه ارتودنسی نامرئی علیرغم مزایای فراوانی که دارد، دارای معایبی نیز هست که عبارت است از:

 گران بودن

یکی از مهمترین معایب ارتودنسی نامرئی بالا بودن قیمت آن است. از آنجایی که شرکت های بیمه هزینه های این ارتودنسی را پوشش نمی دهند، بنابراین بیمار باید به تنهایی آمادگی پرداخت کل هزینه را داشته باشد.

 ضرورت استفاده 22 ساعته در روز

اینویزیلاین ها باید حداقل 22 ساعت در روز روی دندان ها قرار گیرند و تنها برای غذا خوردن و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان از دهان خارج شوند. در واقع اگر قصد شرکت در مهمانی یا جلسه کاری را داشته باشید، اجازه خارج کردن آنها را از دهان نخواهید داشت.

ناراحتی جزئی بعد از نصب

بریس های ارتودنسی نامرئی ممکن است در ابتدا آزار دهنده و حتی دردناک باشند. در واقع عادت کردن دندان ها به حضور ارتودنسی ممکن است زمانبر باشد. در برخی موارد می توان با مشورت پزشک، برای کنترل درد دندان ها مسکن مصرف کرد.

دردسر ساز بودن

اینویزیلاین ها می توانند بسیار دردسر ساز باشند. از آنجایی که باید بریس های نامرئی را هنگام غذا خوردن از دهان خارج کرد، اینکار ممکن است در مکان های عمومی و رستوران ها بسیار خجالت آور باشد. همچنین لازم است بعد از خوردن هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید و این به معنی چندین بار مسوراک زدن در روز می باشد.

با این وجود هر یک از این مزایا و معایب ممکن است برای فردی مهمتر از سایرین باشد. به همین دلیل هر شخص باید پس از گرفتن وقت مشاوره از یک متخصص ارتودنسی خوب، معاینه شدن و شنیدن توصیه های دندانپزشک , نوع ارتودنسی مناسب خود را انتخاب کند.

منبع : سایت دکتر خدیوی – متخصص ارتودنسی میرداماد

 

هزینه بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان ها در سال 1400 چقدر است؟

 اگر همیشه یک لبخند با دندان هایی سفیدتر می خواهید می توانید از طریق چند روش ساده اقدام به سفید کردن آن ها کنید. به تمام فرآیندهای سفید شدن دندان در اصطلاح دندانپزشکی بلیچینگ دندان گفته میشود. در این مقاله شما را با این روش ها و به طور کلی قیمت و هزینه بلیچینگ دندان آشنا خواهیم کرد.

بلیچینگ دندان چیست؟

همانطور که در مقدمه نیز ذکر شد، به تمام روش هایی که منجر به سفید شدن دندان ها میشود بلیچینگ دندان گفته میشود. مهمترین مساله که در خصوص سفید کردن دندان ها مطرح است هزینه بلیچینگ دندان است. ما روش های  مختلفی برای رسیدن به این هدف داریم که هر کدام هزینه خاص  خود را دارند. اما تاکید ویژه ما در این مقاله بررسی قیمت بلیچینگ دندان به دو روش داخل مطب و خانه است.

هزینه بلیچینگ دندان در سال 1400 به صورت حدودی چقدر است؟

بر اساس نوع روشی که برای سفید کردن دندان ها بکار برده میشود هزینه بلیچینگ دندان نیز متفاوت است. به طور کلی قیمت این کار برای آفیس بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک حدود 1.000.000 میلیون تومان است. قیمت بلیچینگ دندان با در خانه و با کمک محصولات سفید کننده نیز چیزی حدود 1.200.000 است. با جزئیات این دو روش در ادامه آشنا خواهید شد.

انواع بلیچینگ دندان چیست؟

ما روش های مختتلفی برای سفید کردن دندان ها داریم که اتفاقا همه آن ها بلیچینگ دندان نامیدده میشوند. برخی از شناخته شده ترین روش های سفید کردن دندان عبارتند از:

آفیس بلیچینگ

هوم  بلیچینگ

محصولات سفید کننده غیر نسخه ای

نوارهای بلیچینگ

مداد سفید کننده

خمیردندان سفید کننده

ذغال فعال

جوش شیرین

و …

بیشتر بخوانید :

هزینه آفیس بلیچینگ: هزینه بلیچینگ دندان در مطب در سال 1400 چقدر است؟

سفید شدن چشمگیر دندان ها در مدت زمان کوتاه، مهمترین مزیت آفیس بلیچینگ دندان در داخل مطب دندانپزشک است. این پروتکل شامل استفاده از ژل پراکسید با غلظت نسبتاً زیاد است که توسط دندانپزشک  زیبایی دندان یا تکنسین آموزش  دیده به دندان ها اعمال میشود.

در آفیس بلیچینگ مقداری پراکسید طی چند نوبت و هر بار برای مدت  زمان 15 تا 20 دقیقه روی دندان ها باقی می ماند که حداکثر تا یک ساعت طول خواهد کشید. کسانی که با مشکل شدیدد تغییر رنگ دندان مواجه هستند ممکن است توصیه شود که چند جلسه بلیچینگ کنند یا از هوم بلیچینگ کمک بگیرید.

 

هزینه بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک چیزی حدود 1 میلیون تومان است. قیمت بلیچینگ دندان در خارج  از کشور نیز 650 دلار برای هر جلسه است.

هزینه هوم بلیچینگ: هزینه بلیچینگ دندان در منزل چقدر است؟

هزینه بلیچینگ دندان در خانه نزدیک 2 میلیون تومان است. همین هزینه در خارج از کشور 100 تا 400 دلار است.

منبع : کلینیک دندانپزشکی ایده آل

 

 

 

مواجهه با موارد اورژانسی حین درمان ارتودنسی ثابت و متحرک

موارد اورژانسی ارتودنسی

گاهی اوقات موقعیت‌هایی در حین استفاده از سیم‌کشی‌ها دارند که بعد از مراجعه به متخصص ارتودنسی‌ رخ می‌دهند. در اینجا به چند مشکل رایج و راه‌حل‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شل شدن یا در رفتن سیم‌های قوسی

اگر سیم ارتودنسی ثابت اصلی از لوله‌ای که در پشت دندان قرار دارد بیرون بیاید، ابتدا سعی کنید که سیم را خودتان با یک انبردست دم‌باریک یا قیچی و موچین به‌ جای خود برگردانید. به خاطر داشته باشید که اگر تیزی سیم شما را اذیت می‌کند یا هر قسمتی از سیم‌کشی‌ها باعث ناراحتی‌ شما شود، می‌توانید کمی موم روی آن قسمت قرار دهید. اگر نتوانید سیم را به‌جای خود برگردانید یا هنوز شما را اذیت می‌کند، با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید. در وهله‌ی آخر، اگر موفق نشوید که در همان زمان با مطب یا کلینیک تماس بگیرید، سیم را با یک سیم‌چین کوچک یا ناخن‌گیر در نزدیکی قسمت پشت آخرین بریس قطع کنید. مراقب باشید، وقتی‌ که سیم را می‌چینید ممکن است آن قسمت بریده‌ شده به بیرون بپرد. مراقبت باشید که تکه سیم را قورت ندهید.

شل شدن براکت‌ها یا بندها

خوشبختانه اگر یک براکت شل شود، معمولاً با یک حلقه‌ی رنگی لاستیکی یا با یک لیگاچور استیل کوچک، همچنان به سیم اصلی متصل باقی می‌ماند. اگر براکت به دور سیم بچرخد و موجب ناراحتی شود، می‌توانید از موچین یا انبر کوچک برای جابجا کردن آن استفاده کنید. اگر قسمتی از بریس شکسته شود، آن قسمت شکسته شده را نگه دارید و با کلینیک خود جهت رزرو نوبت برای ترمیم آن تماس بگیرید.

قورت دادن قسمت شکسته شده

اگر به طور اتفاقی قطعه‌ای از بریس‌های ارتودنسی‌تان را قورت دادید، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. توصیه می‌کنیم که نزد پزشک بروید، خصوصاً اگر قطعه‌ای فلزی باشد. ممکن است عکس رادیولوژی بگیرند تا محلی که قطعه ی قورت داده شده به آنجا رفته مشخص شود. معمولاً این قطعه وارد دستگاه گوارش می‌شود و از آن می‌گذرد و با مدفوع از بدن خارج می‌شود. اگر چه تنفس سخت و علائم دیگری نیز ممکن است داشته باشید، بنابراین بهترین کار این است که یک پزشک شما را معاینه کند.

شکستن ریتینر

اگر یک ریتینر ارتودنسی متحرک ترک ببرد یا بشکند، فوراً استفاده از آن را قطع کنید. و در اسرع وقت برای گرفتن نوبت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. هنگام مراجعه به دندانپزشک حتما همه‌ی قطعات ریتینر را با خود داشته باشید. ریتینر یا نگه‌دارنده‌ها را می‌توان به طور حرفه‌ای ترمیم کرد و یا دندانپزشک ممکن است ریتینر جدیدی را توصیه کند.

بیرون زدگی لیگاچور

اگر یک لیگاچور شما را آزار می‌دهد، یک روش سریع و دم دستی برای آن استفاده از پاک‌کنی که روی سر مداد است تا آن را از لثه‌ها و دیواره داخلی دهان و زیر سیم دور کنید. همچنین اگر نتوانید ناراحتی را برطرف کنید می‌توانید کمی موم روی لیگاچور قرار دهید.

از دست دادن دندان

اگر دندان شما بیافتد، در این شرایط زمان بسیار مهم خواهد بود، زیرا اگر دندان حدود یک ساعت از دهان خارج شده باشد، ممکن است دیگر قادر به ریشه زدن مجدد نباشد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید دندان را در سوکت و جای خودش قرار دهید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید،فورا دندان را در یک فنجان شیر یا آب قرار دهید. هر گاه که یکی از این روش‌ها را انجام دادید، با دندانپزشک خود فوراً تماس بگیرید. هر چه زودتر بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، شانس بیشتری برای چسباندن دندان در جای خود را خواهید داشت.

ضربه به دندان یا ورم کردن آن

اگر دچار ضربه و آسیبی جدی به صورتتان شدید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید یا با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اولویت اول این است که مطمئن شوید که هیچ آسیبی به مفصل فک، یا شکستگی استخوانی در صورتتان وارد نشده باشد.

منبع : سایت دکتر خدیوی – متخصص ارتودنسی میرداماد

 

 

 
صفحه قبل 1 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد