x تبلیغات
تکتا

لزوم کشیدن دندان عقل

 فقط زمانی نیاز به کشیدن دندان عقل نهفته می باشد که به نحو صحیح رشد نکنند و باعث ایجاد مشکل برای فرد شوند. شما ممکن است به خاطر ایجاد درد در قسمت انتهای دهان خود متوجه وجود مشکل در ارتباط با دندان های عقل شوید. اگر این موضوع برای شما اتفاق افتاد، لازم است که برای بررسی مشکل با دندان پزشک ملاقات کنید. به هر حال، وجود برخی مشکلات حتی در صورتی که مشکل باعث ایجاد دندان درد نیز نشود نشان دهنده این حقیقت است که دندان های شما نیاز به کشیده شدن دارند. به همین خاطر اطمینان از روش مناسب برای درمان و لزوم کشیدن دندان عقل فقط از طریق معاینات دندان پزشکی امکان پذیر خواهد بود و می توان از روش های کشیدن دندان بدون درد بهره برد.

اگر دندان پزشک تشخیص دهد دندان های عقل شما نیاز به کشیدن دارند، معمولاً یک عکس رادیولوژی از وضعیت دهان شما تهیه می شود. این عکس به دندان پزشک کمک می کند درک روشن تری از وضعیت دندان های شما داشته باشد.

زمان مناسب

در پاسخ به این سوال که بهترین زمان کشیدن دندان عقل چه سنی است؟ باید گفت ریشه های دندان های عقل معمولاً در طول سنین نوجوانی تشکیل می شوند. معمولاً ساده ترین زمان برای کشیدن دندان عقل با کمترین عوارض زمانی است که دو سوم ریشه های این دندان ها تشکیل شده باشد. به هر حال بسیاری از افراد ترجیح می دهند که زودتر از این زمان به دندان پزشک مراجعه کرده و در طول دوره ای که ریشه های دندان هنوز بطور کامل تشکیل نشده است، دندان های عقل خود را بکشند. به هر حال لازم است که برای دندان عقل کشیدن با یک دندان پزشک حرفه ای مشورت شود تا به این ترتیب شانس کشیدن این دندان ها در زمان مناسب از بین نرود.

با بالا رفتن سن، ریشه های دندان به رشد خود ادامه می دهند. علاوه بر این ممکن است دندان ها در این دوره تغییر موقعیت دهند و در نتیجه مشکلات مربوط به کشیدن آنها و نیز خطرات احتمالی آن همچون وارد شدن آسیب به اعصاب با افزایش سن بیشتر می شود. علاوه بر این هنگامی که بیمار به دهه 30 یا دهه 40 عمر خود می رسد، دوره ریکاوری و بهبود وی ممکن است طولانی تر شود. در ادامه روش کشیدن دندان عقل شرح داده می شود.

بیشتر بخوانید :

نحوه و روش

کشیدن دندان عقل می تواند توسط یک دندان پزشک در مطب دندان پزشکی یا یک جراح متخصص در بیمارستان انجام شود. اگر دندان پزشک تشخیص دهد نیاز به کشیدن دندان های عقل وجود دارد، عکس برداری رادیولوژی از دهان می تواند به تعیین اینکه چه کسی باید این کار را انجام دهد، کمک فراوان کند. به هر حال قبل از اقدام لازم است هر گونه هزینه کشیدن دندان عقل و روش های پرداخت با دندان پزشک مطرح شده و مورد بررسی قرار گیرد.

بی حسی

قبل از دندان کشیدن لازم است برای بی حسی دندان و بافت اطراف آن به شما داروی بی حسی تزریق شود. اگر شما به خاطر این کار دچار تشویش و نگرانی هستید، ممکن است دندان پزشک یا جراح به شما داروی مناسب برای ریلکس شدن بدهد. انجام این کار معمولاً با تزریق داروی مورد نظر در بازو انجام می شود. با تقبل قیمت کشیدن دندان در هنگام کشیدن دندان های عقل به ندرت نیاز به بی هوشی عمومی وجود دارد. در موارد نادر هنگامی که نیاز به بی هوشی عمومی وجود داشته باشد، لازم است که کشیدن دندان در بیمارستان انجام شود، هر چند شما باید بتوانید در همان روز عمل جراحی دندان عقل از بیمارستان مرخص شده و به خانه خود باز گردید.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

 

 

 

آشنایی با شکل و اجزای مختلف ایمپلنت دندان

 به عکس زیر نگاهی بی اندازید. این تصویر متعلق به یک واحد ایمپلنت معمولی است که از 3 جزء اصلی به نام های فیکسچر، اباتمنت و پروتز ساخته شده است. شکل ایمپلنت تقریبا مشابه با شکل دندان خودمان است و همان عملکرد را دارد. در ادامه درباره هر کدام از این بخش ها توضیحات مختصری ارائه شده است.

پایه، پست یا فیکسچر ایمپلنت (The Implant Post)

اصلی ترین بخش از ساختار و شکل ایمپلنت دندان، پایه آن است که به آن فیکسچر یا پست (implant post) هم گفته می شود. پست یا پیچ ایمپلنت، در طی یک عمل جراحی کوتاه با استفاده از جراحی پیشرفته با هدایت رایانه به استخوان فک وارد می شود. پست واقعی کمی شبیه ریشه طبیعی دندان است. بنابراین اگر پست ایمپلنت را مشاهده کنید، ممکن است متوجه شوید انتهای آن دقیقاً مانند ریشه دندان واقعی مخروطی شکل است.

پست های ایمپلنت دندان در تنوع بسیار زیاد و در قطرهای مختلف موجود هستند و شخص متخصص ایمپلنت باید برای هر بیمار قطر مناسبی از پایه را انتخاب کند. معمولا پیچ های ایمپلنت قطور تر برای جایگزین کردن دندان های آسیاب از دست رفته مناسب تر هستند و پیچ های نازک تر برای دندان های جلو. نکته ای که باید درباره آن بدانید این است که یک پست معمولی ایمپلنت،  توخالی است به طوری که تکیه گاه را می توان روی پایه پیچ کرد.

اباتمنت (ابوتمنت یا رابط یا Implant Abutments)

با نگاه کردن به شکل ایمپلنت دندان یک قطعه بسیار کوچک به چشم می خورد که روی پست ایمپلنت قرار گرفته است. این بخش کارش ایجاد ارتباط بین پست با روکش (پروتز ایمپلنت) است. در واقع این ابوتمنت ها پروتز را محکم به پست یا فیکسچر متصل می کنند. این قطعه کوچک معمولا به صورت یک زائده در حد فاصل یا بالای خط لثه قابل مشاهده است.

بسته به اینکه سیستم ایمپلنت چه باشد، معمولا تعداد زیادی اباتمنت هم داریم. مثلا اباتمنتی که روکش دندان را به فیکسچر متصل می کند با اباتمنتی که دندان مصنوعی را به پایه وصل می کند تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند.

پروتز ایمپلنت (Implant Prosthesis)

سرانجام ما پروتز ایمپلنت را داریم که تنها بخش قابل مشاهده ایمپلنت بعد از کاشته شدن است. این پروتز در نقش تاج دندان عمل می کند و می تواند از روکش دندان، بریج یا دندان مصنوعی ساخته شده باشد. چیزی که به شکل ایمپلنت در نهایت زیبایی می بخشد و آن را کامل می کند همین پروتز است و غالباً (در اکثر مواقع) یک روکش دندان به عنوان پروتز در نظر گرفته می شود.

زمانی که تنها یک ایمپلنت کاشته شده باشد ما حتما یک عدد روکش را روی اباتمنت سوار می کنیم. اما اگر بیش از یک ایمپلنت بکاریم احتمالاً بریج دندان و دندان مصنوعی روی قطعات اباتمنت سوار می کنیم.

نکته جالبی که در خصوص پروتز ایمپلنت وجود دارد این است که، آن ها معمولاً قابل جابجا شدن و متحرک هستند و بنابراین شما می توانید برای تمیز کردن و حفظ بهداشت دهان و دندان خود آن را خارج کرده و برای استفاده مجدد شستشو دهید.

 

 

اقدامات دندانپزشکی بارداری و مسائل مربوط به دهان در دوران بارداری

 اقدامات دندانپزشکی بارداری و مسائل مربوط به دهان در دوران بارداری

عمل‌ها و گزینه‌هایی که برای دهان و دندان وجود دارند برای مدت‌ها باعث پریشانی مردم بوده و برای زنان باردار نیز به دلیل عدم اطمینان در مورد بی‌خطر بودن روش‌های دندانپزشکی در این دوره بیشتر باعث نگرانی است. برخی از روش‌های خاص می‌توانند منجر به ناهنجاری‌های مادرزادی شوند که عمدتا به دلیل مواد شیمیایی و داروهای استفاده شده است. در ادامه عمل‌های دهانی خطرناک که باید در طول بارداری از آنها اجتناب کرد ذکر شده‌اند.

عادات خوردن

عادات بد خوردن مانند مانند پرخوری و مصرف غذاهای نامناسب در دوران بارداری بسیار خطرناک است؛ زیرا در این زمان، یک انسان در حال رشد متکی بر سلامت مادر است. قطعاً هوس‌های غذایی بخشی از بارداری می‌باشند اما برآورده کردن چنین هوس‌هایی هیچ گاه نباید به معنی انجام آن بصورت ناسالم باشد. هیچ کس یک فرزند چاق یا یک فرزند کم وزن و معیوب نمی‌خواهد. یکی از دیگر دلایلی که زنان باید مراقب عادات خوردن خود باشند، سلامت دندان و لثه‌هایشان است. در این دوره زنان نسبت به هر چیز نامناسبی که مصرف می‌کنند آسیب پذیر هستند؛ ممکن است دچار نفخ یا التهاب شوند و یا خونریزی کنند، بنابراین باید غذاهایی بخورند که باعث تحریک نمی‌شوند و از خوردن بیش از حد غذاهای شیرین اجتناب کنند. همانطور که از قدیم گفته شده، یک زن در لحظه‌ای که متوجه بارداری خود می‌گردد مادر می‌شود و از آن به بعد زندگی فرزندش مهم‌ترین اولویت وی در کنار سلامت خود خواهد بود. این دوره در احتمال ابتلای کودک به چاقی در آینده نیز بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

بیشتر بخوانید

دندانپزشکی کودکان

کشیدن دندان عقل

اگر چه بهتر است تا بعد از زایمان منتظر بمانید، اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، دندانپزشک باید از بارداری و مدت بارداری‌تان مطلع باشد تا به جای آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی از بی‌حس موضعی استفاده کند. در صورتی که کشیدن دندان خیلی ضروری نباشد، در این صورت دندانپزشک می‌تواند از شست‌شوی دهان استفاده کند و یا داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک تحویز کند. دلیل این که تاکید می‌شود که دندانپزشک باید از بارداری بیمار آگاهی داشته باشد این است که برخی از داروها خطرناک هستند و در صورت تجویز ممکن است باعث آسیب رساندن به کودک شوند، برای مثال تتراسایکلین که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از دلایل اجتناب از کشیدن دندان عقل در دوران بارداری استفاده از داروهای بی‌حسی است. استفاده از آنها توصیه نمی‌شود اما به علت استرسی که درد می‌تواند برای مادر و فرزند وی داشته باشد، مقدار کمی بی‌حس کننده‌ی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه‌ی تحت درمان پیشنهاد می‌گردد.

دهانشویه

آیا دهانشویه بد است؟ خیر، پس چرا در این لیست است؟ دهانشویه می‌تواند یک روش عالی در حفظ بهداشت دهان و دندان باشد زیرا به کشتن میکروب‌های اضافه که با مسواک زدن از بین نمی‌روند کمک می‌کند اما برخی از آنها می‌توانند مضر باشند. بسیاری از برندها حاوی درصد زیادی الکل هستند که صرفنظر از مقدار آن برای جنین خطرناک می‌باشند. با اینکه جای بحث است که آیا الکل موجو در دهانشویه می‌تواند بدون بلعیدن وارد جریان خون شود، اما باید توجه داشت که حتی اگر بلعیده نشود، یک مقدار بسیار کم آن توسط بافت‌های نرم دهان جذب می‌شوند، از این رو باید ابتدا با متخصص داروخانه مشورت کرده و برچسب روی آن را نیز بخوانید. این نکته از این جهت مهم است که برخی از دهانشویه‌ها خطرات ناشناخته‌ای برای زنان باردار دارند. در صورت امکان بهتر است مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را بهتر انجام دهید و از ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان دوری کنید تا نیازی به شست‌شوی دهان نباشد. در این صورت، نیاز زیادی به استفاده از دهانشویه نیز نخواهد بود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

آبا ترمیم دندان در حین بارداری خطرناک است؟

 در دندانپزشکی بارداری زنان باردار می توانند دندانهایشان را ترمیم کنند و نگران از جیوه موجود در ماده ترمیم دندان که به آن آمالگام گویند نباشند. آمالگام آلیاژی است که از مخلوط نقره ،مس،قلع با جیوه حاصل می شود که حدود ۱۵۰ سال است که از آن استفاده می شود حدودا در سال ۲۰۰۳ گزارشی انتشار یافت که جیوه موجود در  آمالگام در زنان باردار تاثیرات منفی بر جنین داشته و باعث تولد نوزادان با وزن کم و یا نقص های مادر زادی می شود و ترمیم با مواد همرنگ توصیه می شد ولی تحقیقات بعدی پژوهشگران نشان داد که ارتباطی میان استفاده از آمالگام در دوران بارداری  با وزن نوزاد ندارد.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و رعایت نکردن بهداشت دهان باعث افزایش حجم لثه ها در خانم های باردار شده که مشکلاتی از جمله درد دندانها و خونریزی حین مسواک زدن و مشکل در جویدن غذا بوجود می آورد بنابر این به زنان باردار توصیه می شود با خمیر دندان فلوراید دار حداقل ۲ بار در شبانه روز دندانهای خود را مسواک و نخ دندان بکشند اگر خانم باردار دچار افزایش حجم لثه شد نگران نباشد بعد از زایمان ، لثه ها معمولا با رعایت بهداشت و جرم گیری به حالت اولیه بر میگردند این افزایش حجم از ماه دوم و سوم حاملگی شروع و تا ماه هشتم افزایش می یابد در ماه نهم مقداری کمتر میشود. گاهی این افزایش حجم لثه که به مرور زمان فیبروتیک شده اند پس از پایان بارداری بطور کامل بر طرف نمی شوند و بایستی با جراحی برداشته شوند.

نکات قابل توجه

_ زنان باردار اگر از بوی خمیر دندان حالت تهوع پیدا می کنند از خمیر دندانهای بدون بو استفاده کنند.

_ تغییرات هورمونی دوران بارداری در نیمی از زنان باعث افزایش بزاق و در نیمی دیگر باعث خشکی دهان می شود خشکی دهان محیط دهان را برای رشد میکروب ها مساعد می کند بنابر این توصیه می شود با افزایش مصرف مایعات و جویدن آدامس های بدون قند و استفاده از دهان شویه از خشکی دهان جلوگیری کنند.

_ رعایت نکردن بهداشت دهان توسط زنان باردار خطر زایمان زود رس را تا ۷ برابر افزایش می دهد عفونت دهان  و دندان با افزایش پروستا گلاندین ها منجر به زایمان زود رس می شود .

_مصرف مداوم قرص های ضد بارداری پس از ۱۸ ماه باعث افزایش تخریب پریودنتال ( انساج اطراف دندان) و بیماری لثه می شوند.

_ برخی بانوان معتقند که تامین کلسیم بدن جنین از دندانها یشان باعث پوسیدگی دندانهایشان شده است که این تصور غلط است افزایش میزان پوسیدگی در دوران بارداری ناشی از نوع رژیم غذایی و رعایت ناقص بهداشت دهان و دندان است. کلسیم موجود در دندانهای مادر به صورت کریستالهای ثابت هستند و امکان تامین کلسیم مورد نیاز جنین توسط این کلسیم وجود ندارد هر چند کلسیم از استخوانها ممکن است برداشته شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

 

سوالات متداول پر کردن همرنگ دندان

 1- مزیت پرکردن دندان با کامپوزیت چیست؟

در پرکردگی های کامپوزیت برخلاف پرکننده های آمالگام (نقره ای)، پر کردن حفره ها و ترمیم ترک ها مقاوم تر و از نظر زیبایی نیز خوشایند تر هستند زیرا رنگ دندان های طبیعی شما هستند. پر کننده های کامپوزیت و همرنگ دندان برای بیمارانی که می خواهند دندان های جلو  را پر کنند مناسب است.

2- ماندگاری کامپوزیت روی دندانهای جلویی چه مدت است؟

میزان دوام پر کردن دندان با کامپوزیت دردندان های جلویی همانند قراردادن روکش نخواهد بود، باید ازگاز زدن مواد غذای سفت که می تواند باعث ترک و شکستن کامپوزیت شود اجتناب کنید.

3- آیا پر کننده های کامپوزیتی محکم و استحکام دارند ؟

پر کننده های کامپوزیتی بسیار قوی هستند حاشیه و اطراف دندان را محکم و متراکم می پوشانند. آنها بسیار سخت هستند و یک پر کننده کامپوزیت در جای مناسب می تواند چندین سال دوام داشته باشد.

4- آیا پر کننده های سفید گران هستند؟

مواد پرکننده های سفید از مواد آمالگام گرانتر هستند و پر کردن حفره ها با پرکننده های سفید روشی ماهرانه تر از پر کردن با آمالگام است.

5- آیا پرکننده های سفید جیوه دارند؟

پرکننده های سفید یا همرنگ دندان حاوی جیوه یا فلز نیستند. ولی قیمت خرید مواد کامپوزیتی بیشتر از آمالگام است بنابراین، پر کردن کامپوزیت کمی گرانتر از پر کردن آمالگام است، از سوی دیگر تکنیک استفاده از  کامپوزیت پیچیده تر است و قراردادن آنها  زمان بیشتری می برد.

6- آیا می توانم بعد از پر کردن دندان هایم، را بلافاصله مسواک بزنم؟

از مسواک و نخ دندان به آرامی استفاده کنید. بعد از پر کردن دندان، مسواک زدن کاملاً خوب است و نیازی نیست مدتی صبر کنید.

7- آیا می توانید بعد از پر کردن غذا بخورید؟

برخلاف پرکننده های آمالگام، پرکننده های کامپوزیت دندان به بیماران اجازه می دهد که بلافاصله بعد از پر کردن غذا بخورند. با این حال، ما توصیه می کنیم که بیماران فقط پس از، از بین رفتن بی حسی موضعی غذا بخورند زیرا وقتی لب و دهان شما بی حس می شود خوردن آن کاملاً دشوار است.

8- آیا پر شدن حفره می تواند برای همیشه دوام داشته باشد؟

در حالی که پرکردگی ها مدت زیادی دوام می آورند، هیچ یک از مواد مورد استفاده در پرکننده ها برای همیشه دوام ندارند. با این فرض که دندان اطراف شما سالم بماند و پر شدن آن زیاد نباشد، می توانید انتظار داشته باشید که پر شدن دندان شما مدت زیادی باقی بماند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

 

آیا یک خانم باردار می تواند به دندان پزشکی مراجعه کند؟

 فقط به این دلیل که شما باردار هستید، مراقبت های مربوط به دندان متوقف نمی شود و شما باید مرتب به دندان پزشکی مراجعه کنید.

در واقع، اهمیت این مسأله به خاطر حفظ سلامت کل بدن است. هنگامی که باردار هستید، ریسک ابتلاء شما به پوسیدگی دندان، بیماری های لثه ای و دیگر بیماری های مربوط به دندان بیشتر است.

متأسفانه، هنوز این باور غلط وجود دارد که وقتی شما باردار هستید نباید به دندان پزشک مراجعه کنید زیرا این کار برای نوزاد شما خطرناک است. ما در این مقاله از سایت دکتر مهدی سعادت می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

انجمن دندان پزشکی استرالیا در مطالعات اخیر خود ثابت کرد که بیش از نیمی از زنان استرالیایی (53.7%) به این باور غلط معتقدند. این باور، بسیار باور اشتباهی است و صدمات جبران ناپذیری دارد.

آیا رفتن یک خانم باردار به دندان پزشکی بلامانع است؟

نه تنها می توانید در دوران بارداری به دندانپزشکی بارداری مراجعه کنید، بلکه این امری واجب است.

رها کردن پوسیدگی دندان، بیماری های مربوط به لثه و دیگر مشکلات سلامتی بدن کاری بسیار خطرناک است که تأثیر منفی روی سلامت خودتان و نوزادتان دارد.

توصیه ما به شما این است که وقتی باردار هستید مرتب به دندان پزشکی مراجعه کنید. همواره باید شش ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کرد. اما ممکن است که دندان پزشک معتقد باشد که شما در دوران بارداری به دفعات نزد او بروید و از سلامت دهان و دندان خود پیش از بارداری مطمئن شوید.

آیا پوسیدگی دندان بر حاملگی تأثیر دارد؟

اگر پوسیدگی دندان به درون یعنی عصب ها رخنه کند بسیار دردناک خواهد بود. درمان ریشه ی دندان روشی مناسب برای متوقف کردن دندان درد و ترمیم دندان است.

آیا یک خانم باردار می تواند دندان خود را بکشد؟

همواره دندان پزشک ها می خواهند تا جایی که ممکن است یک دندان را ترمیم کنند ولی گاهی اوقات مجبور می شوند که دندانی را که نمی شود برایش کاری کرد را بکشند.

کشیدن دندان را در هر دوره ای از بارداری می شود انجام داد اما برخی از دندان پزشک ها معتقدند که بهتر است در سه ماهه دوم این کار انجام شود، چون اغلب دندان پزشک ها معتقدند که در سه ماهه اول بهتر است خانم باردار از اشعه ایکس دور باشد و در دوره سه ماهه سوم هم یک خانم باردار نباید به مدت طولانی به کمر بخوابد. پس اکثر آنها کشیدن دندان را در سه ماهه ی دوم انجام می دهند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

مراحل پر کردن: در هر مرحله از پر کردن دندان ها چه اتفاقی می‌افتد؟

 همانطور که خواندید پر کردن دندان یک روش ساده دندانپزشکی است که برای ترمیم پوسیدگی دندان و پر کردن حفرات دندانی استفاده می‌شود. این پروسه به لطف استفاده از بی‌حسی موضعی نسبتاً بدون درد بوده و نسبت به سایر درمان‌های نسبتا شایع دندانپزشکی مانند روکش دندان، روت کانال تراپی یا درمان ریشه دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و …. نیاز به زمان کمتری دارد.

اطلاع داشتن از مراحل این پروسه و آنچه که طی پر کردن دندان رخ می‌دهد می‌تواند برخی از اضطراب‌هایی که بیماران قبل از مراجعه به دندانپزشک احساس می‌کنند را کاهش دهد. به همین دلیل دنبال کردن توضیحات و مراحل پر کردن دندان که در ادامه آمده است می‌تواند مفید باشد.

مرحله اول: مشخص کردن محل دقیق پوسیدگی دندان

در قدم نخست دندانپزشک دندان‌های پوسیده شده شما را بررسی می‌کند. اگر بیش از یک دندان پوسیده در یک طرف دهان شما وجود داشته باشد، او می‌تواند با رضایت شما آنها را در یک جلسه ترمیم کند. طی این جلسه، دندانپزشک به شما اطلاعاتی درباره تعداد دندان‌های پوسیده و همچنین درجه و عمق پوسیدگی می‌دهد. سپس بسته به میزان پوسیدگی دندان، دندانپزشک‌تان از مواد پر کننده خاصی برای ترمیم دندان دچار پوسیدگی استفاده می‌کند.

مرحله دوم: بیحس کردن دندانی که دچار پوسیدگی شده است

دندانپزشک کار ترمیم دندان را با بیحس کردن دندان و بافت لثه اطراف آن شروع می‌کند. این بی‌حسی تا حد زیادی تضیمن می‌کند که فرآیند انجام شده برای شما بدون درد است. و از آنجا که بسیاری از بیماران و مراجعان از سوزن و تزریق بیحس کننده هراس دارند، معمولاً دندانپزشکان ابتدا بیحسی را با یک ژل حاوی مواد بی‌حس‌کننده آغاز می‌کنند. بعد از ژل، آن‌ها می‌توانند اقدام به تزریق بی‌حسی کنند.

مرحله سوم: پوشاندن اطراف دندان

تا بی‌حسی اعمال شود و تاثیراتش شروع شود، دندانپزشک، دندانی که قرار است از پوسیدگی خالی شده و با پر کننده ترمیم شود را با کمک یک کاور از سایر دندان‌ها و بخش‌های داخلی دهان جدا می‌کند. این کاور رابردم نام دارد و به گذاشتن آن Rubber dam placement می‌گویند.

مرحله چهارم: برداشتن پوسیدگی

با استفاده از یک هندپیس پر سرعت که توربین دندانپزشکی نامیده می‌شود، دندانپزشک ساختار دندان پوسیده و آسیب دیده را از تراش داده و حذف می‌کند. در طی این فرایند، دستیار دندانپزشک از ابزار دیگری برای ساکشن یا مکش مایع و بقایای پوسیدگی استفاده می‌کند. سپس از یک هندپیس با سرعت آهسته‌تر برای برداشت و حذف کامل پوسیدگی کمک گرفته می‌شود.

مرحله پنجم: تمیز و آماده کردن دندان برای قرار دادن مواد پر کننده

در این مرحله دندان آماده است تا مواد پر کننده را درون خود جای دهد. نحوه پر کردن دندان بسته به نوع ماده پر کننده متفاوت است. و هر ماده‌ای با تکنیک‌های خاصی جهت ترمیم دندان بکار گرفته می‌شود.

مرحله ششم: پالیش کردن مواد پر کننده

در این مرحله دندانپزشک ماده پر کننده که اکنون سفت شده است را پالیش می‌کند تا هیچ لبه تیز و اضافی نداشته باشد. وجود لبه‌های اضافی یا فرو رفتگی و برجستگی‌های غیر طبیعی باعث وارد شدن آسیب به دندان‌ها و بافت‌های نرم دهانی و همچنین خود موادی می‌شود که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود. بنابراین باید تا آنجا که ممکن است پر کننده دارای سطحی صیقلی و پالیش شده باشد.

مرحله هفتم: بررسی بایت و  آناتومی دهان و دندان

قبل از اینکه مراحل پر کردن دندان به اتمام برسد یک دندانپزشک ترمیمی خوب با دقت دندان پر شده را بررسی کرده تا مطمئن شود کاملا ظاهری طبیعی دارد و از لحاظ آناتومیکی دچار تغییر نشده باشد. سپس نحوه روی هم آمدن دندان‌ها یا اکلوژن دندانی به کمک کاغذهایی خاص با ضخامت معین که کاغذ آرتیکولاتور نامیده می‌شوند، چک می‌گردند تا اطمینان حاصل شود که ماده پرکننده هیچ تداخلی در بایت ایجاد نکرده باشد.

 

باید ها بعد از کشیدن دندان

 

استراحت کنید

سعی کنید پس از کشیدن دندان استراحت کنید ممکن است احساس خوبی داشته باشید، اما ورزش نکنید و فعالیتهای زیاد و سنگینی را تا حداقل 24 ساعت آینده انجام ندهید. به یاد داتشه باشید که برای جلوگیری از افزایش و تشدید خونریزی و کاهش تورم، برای استراحت یا خواب بعد از جراحی با استفاده از دو بالش، سر خود را بالاتر از بقیه بدن قرار دهید و در کل هنگام استراحت، به این روش سر خود را کمی در ارتفاع بالاتر از یک بالش نگه دارید.

اجازه دهید خونش لخته شود

اجازه دهید لخته در محل کشیدگی دندان تشکیل شود، و محل را پوشش دهدتا اجازه درمان به زخم را بدهد پس از این کار، دندانپزشک شما یک تکه باند گاز را در نزدیکی محل زخم قرار می دهد. سعی کنید آنرا گاز بگیرید و حداقل یک ساعت آن را در محل نگه دارید ، بر روی زخم، فشار وارد می کند و به توقف خونریزی کمک می کند با این حال، اطمینان حاصل کنید که باند گاز را نمی جوید. اگر بتوانید آن را در محل به مدت طولانی تری نگه دارید، بهتر است، اما حتما گاز را هر نیم ساعت تعویض کنید، بر اساس میزان خونریزی. اسپاسم های اعصاب و مویرگ ها، برای محدود کردن عرضه خون ضروری است، و موجب تاخیر در بهبودی می شود.

چای کیسه ای

اگر خونریزی، به مدت چند ساعت پس از عمل ادامه یابد، سعی کنید یک چای کیسه ای مرطوب، بر روی محل زخم قرار دهید اسید تانیک موجود در چای سیاه، به روند لخته شدن کمک کند.

بیشتر بخوانید :

بسته یخ

بسته یخ را در محلی از صورتتان که جراحی شده، قرار دهید این کار برای کاهش تورم انجام می شود در حالی که در کشیدگی ساده تورم وجود ندارد، اما در مواردی تورم گونه شدیدی رخ می دهد. تورم پس از کشیدگی ،ممکن است بلافاصله رخ ندهد، اما می تواند برای چند روز ادامه یابد و در روز دوم یا سوم به حداکثر میزان خود برسد. استفاده از بسته یخ در طول روز اول کشیدگی بسیار موثر است، و بعد از 24 ساعت هیچ تاثیر مثبتی ندارد ، بسته های یخ را باید به مدت 15 دقیقه بگذارید و بعد بردارید، و برای دوره های 1-2 ساعته انجام شود.

محلول شستشوی آب نمک

هدف اصلی شستشو، تمیز کردن محل کشیدگی است، زیرا حفره زخم را نمی توان مسواک زد ما نمک را مخلوط می کنیم تا محلول ایزوتونیک و محلولی مشابه به مایع بافت طبیعی داشته باشیم و در نتیجه باعث تحریک کمتری تا آب وجود دارد. شستشو معمولا پس از 12 ساعت از کشیدن دندان توصیه می شود بنابراین، شستشو با محلول نمکی به تمیزی و حفظ بهداشت آن منطقه کمک می کند.

داروهای خود را طبق تجویز دندانپزشک خود مصرف کنید

از مصرف داروها خودداری نکنید اگر آنتی بیوتیک ها داده شده، باید آنها را به طور مرتب مصرف کنید. داروهای ضد درد و ضد التهاب پس از کشیدگی دندان باید مصرف شود این داروها به کاهش درد و تورم کمک می کنند اگر درد دندان پس از دو روز از کشیدگی دندان ادامه پیدا کند و خونریزی داشته باشد، باید با کلینیک دندانپزشکی خود تماس بگیرید.

 

انواع روش های ترمیم دندان شکسته

 دندان شکسته با روش های مختلفی قابل اصلاح است که دندانپزشک تلاش می‌کند با بررسی‌های لازم بهترین راهکار را پیش روی شما بگذارد:

رفع شکستگی در قسمت جلویی دندان با کامپوزیت

شکستگی دندان‌های جلویی بسیار آزاردهنده است، بخاطر اینکه عیوب دندان های جلویی هنگام صحبت کردن کاملا مشخص است. اکثر دندانپزشکان از کامپوزیت برای رفع شکستگی استفاده می‌کنند. چرا که رنگ کامپوزیت به رنگ طبیعی دندان‌ها شباهت بسیاری دارد. در این روش ابتدا کامپوزیت به دندان متصل شده و سپس ظاهر دندان شکل داده می‌شود؛ سپس با تابانیدن نور ماورابنفش به کامپوزیت، کامپوزیت واکنش نشان داده و سفت می شود.

برطرف کردن شکستگی شدید دندان با روکش

رایج‌ترین روش برای رفع شکستگی دندان استفاده از روکش دندان است که علاوه‌ بر محافظت از ساختار دندان باعث زیبایی دندان‌ هم می‌شود. همچنین هنگام جویدن غذا و وارد شدن فشار به دندان، روکش دندان مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. با توجه به انواع روکش های موجود در بازار توصیه می شود هنگام استفاده از این روش روکش سرامیکی را انتخاب کنید تا ظاهر دندان ها طبیعی تر جلوه دهد.

کانتورینگ دندان برای رفع شکستگی‌های بسیار جزئی

از کانتورینگ دندان برای شکل دادن لبه‌ها و گرد کردن دندان استفاده می‌شود. در صورتی که شکستگی جزئی و کوچک باشد؛ این روش بسیار کمک کننده است.

روش های ترمیم دندان پوسیده

روش های مختلفی برای ترمیم دندان پوسیده وجود دارد؛ اما رایج‌ترین راه پر کردن دندان پوسیده است. در این بخش به چندین روش رایج اشاره می کنیم:

پرکردن دندان

برای پر کردن دندان از مواد های مختلفی مانند کامپوزیت، آمالگام، طلا و نقره استفاده می‌شود. دلیل استفاده از مواد پرکننده یکدست شدن سطح دندان و رفع پوسیدگی‌هاست که به محض پرکردن‌ دندان شاهد برطرف شدن درد دندان خواهید بود. چراکه هنگام آسیب‌دیدگی مینای دندان، دندان نسبت به هر فشار یا حساسیتی که مثل جویدن غذا، سرما و… حساسیت نشان می دهد.

ایمپلنت دندان

پروتز یا ایمپلنت دندان همان جایگزین دندان مصنوعی به جای دندان از دست رفته است که علاوه بر رفع نازیبایی‌های دندان بیش ازحد پوسیده شاهد پیشرفت چشمگیر عملکرد دندان خواهید بود. برای اطلاع بیشتر پیشنهاد می شود به مطلب ایمپلنت دندان مراجعه کنید.

ترمیم دندان جلو

دندان جلو نسبت به دیگر دندان‌ها اهمیت بیشتری دارد. چرا که در زیبایی صورت و لبخند تاثیرگذار است و در صورت آسیب‌دیدگی باعث تضعیف اعتماد به نفس شخص می‌شود.

البته ترمیم دندانهای جلو علاوه پوسیدگی و شکستگی دلایلی دیگری نیز دارد. برخی افراد برای داشتن لبخندی جذاب و هالیوودی ، از روش های اصلاح طرح لبخند استفاده می کنند.

روکش دندان نیش (دندان جلو) با هدف لبخندی زیباتر

اگر دندان‌ جلو یا نیش با مشکلات غیرحاد مانند تیره رنگ شدن، شکستگی یا لب پریدگی روبرو است، تنها نیاز به روکش دارید. روکش دندان از جنس سرامیک یا کامپوزیت است. تفاوت عمده سرامیک و کامپوزیت برای دندان نیش اینست که هنگام استفاده از روکش سرامیکی باید کمی ساختار دندان تراشیده شود، اما در صورت انتخاب کامپوزیت تنها مواد محافظ بر روی دندان قرار می گیرد که نتیجه آن دندان جلوی زیبایی تر و مستحکم تر خواهد بود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

 

کامپوزیت دندان چه ویژگی هایی دارد؟

 دلیل استفاده از کامپوزیت در دندانپزشکی (در وهله اول) همرنگ بودن دندان و استحکام قابل توجه آن است. این ماده طوری ساخته شده که به خوبی و بهتر از مواد دیگر به دندان متصل می شود و تا حدی نیز ویژگی های مینای دندان را تقلید می کند.

1. باندینگ دندان

باندینگ دندان فرآیند ترمیم یا زیباسازی دندان با کمک مواد دندانپزشکی مانند کامپوزیت دندان است. باندینگ در اصل یک تکنیک است. در این تکنیک بخشی از دندان که آسیب دیده تمیز می شود، سپس ماده ای به نام اسید اچ به آن بخش اعمال می شود. این اسید مینای دندان را از حالت صافی در آورده و کمی خشن می کند سپس کامپوزیت دندان به روی آن زده می شود تا به راحتی به مینای دندان متصل شود. در نهایت کامپوزیت با کمک نور سخت می شود.

2. پر کردن دندان

رایجترین کاربرد کامپوزیت دندان، پر کردن دندان های آسیب دیده یا دچار پوسیدگی است. اغلب افراد دست کم یکبار دندان خود را پر کرده اند و جنس اغلب پر کردگی ها از آمالگام، کامپوزیت، طلا با سرامیک است.

پر کردن دندان با کامپوزیت این روزها بسیار پرطرفدار شده زیرا از نظر زیبایی بسیار شبیه به دندان های واقعی خودمان هستند و دوام نسبتا خوبی نیز دارند. از کامپوزیت اغلب برای پر کردن دندان های جلویی استفاده می شود اما در صورت تمایل می توان دندان های خلفی را نیز با این مواد پر کرد.

3. اینله و انله دندان

اینله و انله دو نوع روش ترمیم دندان های آسیاب یا خلفی هستند که به هر دلیلی آسیب زیادی دیده باشند. زمانی که نتوان با روش معمولی (پر کردن)، پوسیدگی های وسیع این دندان ها را ترمیم کرد، از اینله و انله استفاده می کنیم.

اینله و انله از مواد مختلفی ساخته می شوند ولی معمول است که از کامپوزیت دندان به جهت زیبایی و همرنگ بودن دندان بیشتر استفاده شود. آمالگام، سرامیک، طلا، زیرکونیا و … سایر موادی هستند که برای ساخت اینله و انله نیز کاربرد دارند.

4. ونیر دندان

ونیر دندان یا (Dental Veneer) روکش های بسیار نازکی هستند که به جهت زیبایی به سطح دندان ها متصل می شوند. آن ها با روکش دندان یا تاج مصنوعی دندان که در اصطلاح به آن ها کراون یا (Crown) نیز گفته می شوند تفاوت دارند.

ونیرها قادرند طیف وسیعی از مشکلات زیبایی دندان ها را برطرف کنند. این ونیرها معمولاً از جنس سرامیک یا کامپوزیت هستند. به ونیرهای سرامیکی اصطلاحاً لمینت دندان و به ونیرهایی که از جنس کامپوزیت رزین هستند ونیر کامپوزیت گفته می شود. شاید یکی از مهمترین کاربردهای کامپوزیت دندان در دندانپزشکی، استفاده از آن ها برای ساخت همین ونیرها باشد.

برای اینکه طرح لبخند را با کمک ونیرهای کامپوزیتی زیباتر کنند ابتدا یک لایه نازک خمیر کامپوزیت را به سطح دندان اعمال می کنند و آن لایه را با کمک لایت کیور از حالت خمیری در آورده و سفت و سخت می کنند. برای اصلاح طرح لبخند لازم است چند لایه کامپوزیت اعمال و سخت شود

5. اتصال انواع پروتز دندان (کاربرد رایج اما کمتر مهمِ کامپوزیت دندان)

اول بگذارید کمی درباره پروتز دندان صحبت کنیم. در پزشکی و دندانپزشکی  زمانی که یک عضو یا ارگانی از بدن دچار آسیب شد و یا کاملا از کار افتاد، برای آن یک جایگزین مصنوعی قرار می دهند. معمولاً این اندام یا عضو مصنوعی به شکل و ظاهر اندام از دست رفته یا آسیب دیده است و عملکرد آن را انجام می دهد.

در دندانپزشکی نیز یک سری پروتز و ایمپلنت داریم که جایگزین دندان آسیب دیده یا از دست رفته می شوند. مثلا ایمپلنت دندان یک پروتز ثابت و کامل است که جایگزین دندان از دست رفته می شود و روکش دندان نیز یک پروتز جزئی است که جایگزین تاج دندان می شود.

 

گاهی اوقات برای اتصال برخی پروتزها مانند روکش دندان یا بریج از کامپوزیت دندان استفاده می شود. کامپوزیت همانطور که گفته شد در ابتدا به حالت خمیر است و با کمک نور، حالتی سفت و سخت به خود میگیرد. به طور مشابه برای پسپاندن براکت های ارتودنسی نیز ممکن است از کامپوزیت دندان کمک گرفته شود.

 

 
صفحه قبل 1 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد