x تبلیغات
تکتا

افراد سیگاری چطور باید از ایمپلنت خود مراقبت کنند؟

 در صورت کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری، باید دست کم به چند نکته و توصیه زیر توجه شود:

رسیدگی بیشتر به بهداشت دهان و دندان

اگر ایمپلنت دندانی دارید و همچنان سیگار می‌کشید، باید به بهداشت دهان و دندان و مراقبت از ایمپلنت توجه بیشتری داشته باشید. سیگار کشیدن می‌تواند باعث تسریع در بروز بیماری‌های لثه شود. افراد سیگاری همچنین بیشتر از سایرین مستعد پلاک دندانی هستند. بنابراین این افراد می‌بایست بعد از کاشت ایمپلنت بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنند تا به بیماری لثه و عفونت ایمپلنت دچار نشوند زیرا سیگار کشیدن و عدم رعایت بهداشت قطعا به عفونت ایمپلنت منجر می شود.

با دنبال کردن موارد زیر می توانید به جلوگیری از عفونت و پس زدن ایمپلنت کمک کنید:

پاکسازی و تمیز کردن اطراف ایمپلنت به صورت روزانه (2 بار در روز)

مسواک زدن تمام سطوح دندانی

استفاده از نخ دندان بعد از مسواک زدن

عدم استفاده از محصولات دندانپزشکی ساینده

یکی از آثار سیگار کشیدن ایجاد لکه و تغییر رنگ بر روی دندان‌ها به دلیل تاثیر نیکوتین و تار موجود در تنباکو است. همین امر باعث می شود سالانه تعداد زیادی از افراد سیگاری برای برطرف کردن این لکه ها و بازگرداندن رنگ طبیعی دندان ها بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان انجام دهند.

بیمارانی که سیگار می کشند و ایمپلنت دندانی دارند، معمولاً نباید بلیچینگ انجام دهند. آن ها حتی نباید از خمیردندان های سفید کننده و ساینده که منجر به وارد شدن آسیب به روکش و خود ایمپلنت می شوند استفاده کنند. این یکی از معایب کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری است که نمی توانند بعد از کاشت استعمال سیگار را ترک کنند.

مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی

افرادی که ایمپلنت دندان کاشته اند باید بیشتر از سایرین به دندانپزشک مراجعه کنند تا تحت معاینه و چکاپ قرار بگیرند. این مراجعان مخصوصا در چند ماه اول بعد از کاشت ایمپلنت بیشتر است. در طول هر جلسه ایمپلنت کاشته شده چک شده و از نظر بروز هر مشکلی ارزیابی می شود. همچنین جرمگیری دندان و تمیز کردن حرفه ای دندان ها در روال دندانپزشکی شما لحاظ خواهد شد.

ترک سیگار یا کاهش مصرف آن

بهترین کاری که می‌توانید برای افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی و سلامت کلی خود انجام دهید این است که به طور کامل سیگار را ترک کنید. اینکار البته برای بسیاری از افراد آسان نیست، اما حمایت و برنامه ریزی مناسب می تواند به شما در ترک این عادت کمک کند.

 

 

فواید و مزایای درمان با فلوراید دندان چیست؟

 انجام درمان با فلوراید در مطب دندانپزشک می تواند دست کم 5 مزیت مهم برای ما و کودکان داشته باشد. در ادامه با هر کدام از این 5 مزیت بیشتر آشنا خواهید شد.

1. فلوراید تراپی به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند

فلوراید یکی از 10 دستاورد بزرگ بهداشت عمومی قرن 20 است. و انجام مداوم آن می‌تواند خطر پوسیدگی دندان مخصوصاً در کودکان را چندین برابر کاهش دهد. در مجامعی که درمان با فلوراید انجام می‌دهند و برنامه‌های خود را از سنین کودکی آغاز می‌کنند با کمترین میزان پوسیدگی دندان مواجه هستند.

2. فلوراید مینای دندان را قوی تر می کند!

فلوراید باعث می‌شود مواد معدنی مهمی مانند کلسیم و فسفات که مینای دندان را تقویت می‌کند، به اندازه کافی جذب مینا شوند. هرچه جذب این مواد به دندان بیشتر باشد مقاومت مینا نیز بیشتر خواهد شد. انجام درمان فلورایدتراپی مخصوصاً در سنین پایین می‌تواند دوام، استحکام و سلامتی دندان‌ها را تا سنین بزرگسالی تضمین کند.

3. حساسیت دندان‌ها را درمان می‌کند

حساسیت دندان‌ها یکی از مشکلات بسیار شایع دندانپزشکی است. اگر حین خوردن یک غذای سرد یا گرم احساس می‌کنید که دندان‌تان تیر می‌کشد و یا کمی احساس درد دارید، این یعنی شما حساسیت دندان را تجربه می‌کنید.

حساسیت دندان ناشی از تحلیل مینای دندان است و اگر به آن رسیدگی نشود می‌تواند منجر به درد بیشتر و مشکلاتی مانند پوسیدگی نیز شود. اگر در مراحل اولیه تحلیل مینا به مطب دندانپزشک بروید می‌توانید با یک فلوراید تراپی ساده به تقویت مینا کمک کنید. با انجام این درمان حساسیت دندان تا حد زیادی درمان می‌شود.

 4. جلوگیری از ایجاد لکه سفید روی دندان در طول درمان ارتودنسی

تقریباً اغلب افرادی که ارتودنسی ثابت انجام می‌دهند بعد از اتمام دوره درمان متوجه می‌شوند که روی دندان‌هایشان لکه‌های سفیدی ایجاد شده است. این لکه‌ و بدرنگی‌ها به دلیل اتصال براکت به سطح دندان و یک سری فعل و انفعالات در لایه مینا رخ می دهد. بعد از اتمام درمان، معمولا این لکه ها توسط دندانپزشک برطرف می شود.

خبر خوب این است که اینجا هم فلورایدتراپی به کمک ما می آید و اگر در طول درمان به طور مداوم درمان فلوراید در مطب دندانپزشک صورت گرفته باشد دیگه این لکه های سفید ایجاد نخواهد شد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان تحت درمان ارتودنسی ثابت هستید درباره اعمال فلوراید به دندان ها در طول درمان با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

5. فلوراید می تواند روند تخریب مینای دندان را معکوس کند (مهمترین فواید فلوراید)

فلورایدها برای تقویت ساختار مینا به دندان کمک می کند تا دندان ها را از آسیب اسید محافظت کند. همچنین به دندان کمک میکند تا پس از آسیب بهتر بهبود پیدا کند و یا به دندانپزشک کودکان این امکان را میدهد که بهتر با پوسیدگی ها و مشکلات دهان و دندان کودکان برخورد کند. فلوراید می تواند به ترمیم مناطق آسیب دیده از اسید، کمک کند و می تواند علائم اولیه پوسیدگی دندان را از طریق فرآیندی به نام رمینرالیزاسیون Remineralization معکوس کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه فلوراید می تواند به سلامتی کودکان کمک کند، با ما در دندانپزشکی کودکان تاج تماس بگیرید. ما به پیشگیری به عنوان اولین خط دفاع در برابر حفره های دندانی و بسیاری از شرایط و مشکلات دندانی کودکانتان اعتقاد داریم. ما منتظر همکاری با شما هستیم تا به درخشان ترین و سالم ترین لبخند فرزندتان برسید. برای ساختن آینده ای سالم و طرح لبخند ایده آل و برازنده کودکتان همین امروز تماس بگیرید! اگر سوالی دارید زیر همین پست آن را مطرح کنید و اگر قصد دریافت نوبت آنلاین دارید روی لینک مشخص شده کلیک کنید و باقی مراحل را به ما بسپارید. ما از کلینک دندانپزشکی جنت آباد  خیلی زود با شما تماس میگیریم.

 

6 تا از عوارض احتمالی یا معایب ایمپلنت دندان کدامند؟

 زمانی که در حال تحقیق، جستجو یا سبک و سنگین کردن چیزی هستیم باید به جز مزایای آن، درباره معایب، نکات منفی و عوارضش نیز اطلاعاتی در اختیار داشته باشیم. بنابراین بیایید در کنار مزایای ایمپلنت دندان، به معرفی برخی از معایب آن نیز اشاره ای داشته باشیم. ما در این بخش به 6 تا از معایب ایمپلنت دندان پرداخته ایم که خواندن آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

1. کاشت ایمپلنت دندان برای هر شخصی مناسب نیست

البته بیشتر افراد می توانند بدون هیچ مشکلی با ایمپلنت ها، دندان های از دست رفته خود را جایگزین کنند. مثلاً در بیشتر موارد حتی افراد سیگاری هم می توانند ایمپلنت بکارند. یا حتی در شرایط کنترل شده، دیابتی ها هم از اینن قاعده مستثنی نیستند. پس چرا این مورد را به عنوان یکی از معایب ایمپلنت دندان عنوان کردیم؟

زیرا برخی شرایط هستند که نمی توان آن ها را کنترل کرد و بنابراین باید از خیر کاشت ایمپلنت گذشت. مثلا اگر از زمان کشیده شدن دندان مدت زیادی گذشته باشد و استخوان فک به شدت تحلیل رفته باشد نباید ایمپلنت کاشت. یا مثلا اگر پای بیماری خود ایمنی و یا عفونت خطرناکی در میان باشد بهتر است ایمپلنت انجام نداد.

2. ممکن است با خطرات جراحی روبرو شوید

زمانی که صحبت از عوارض عمل می شود، عنوان می  کنند که عوارض احتمالی است. به این معنی که ممکن است عارضه ای رخ دهد یا نه. یعنی زمانی که گفته می شود از عوارض و معایب ایمپلنت دندان می توان به عفونت، درد،خونریزی و …. اشاره کرد لزوما به این معنی نیست که همه افراد تمام این عوارض را تجربه می کنند. بلکه منظور این است بسته به شخص، ممکن است یک یا چند عارضه تجربه شود یا حتی نشود.

در هر صورت عمل کاشت ایمپلنت مانند هر جراحی دیگرری با خطرات احتمای همراه است:

مثلا شایع ترین خطر، وارد شدن آسیب به عروق محل کاشت است که منجر به خونریزی می شود.

اعصاب همچنین ممکن است در حین عمل آسیب ببینند، که باعث بی حسی یا حساسیت دائمی در ناحیه مورد نظر می شود.

عفونت های بعد از جراحی/محل جراحی نیز یک عارضه هستند.

با این حال ، هر دندانپزشک حداکثر اقدامات احتیاطی را انجام می دهد ، و اینها فقط موارد نادری هستند کهک کمتر احتمال وقوعشان پیش می آید.

3. در موارد نادر احتمال شکست ایمپلنت وجود دارد

در برخی موارد ، ایمپلنت نمی تواند با استخوان فک جوش بخورد. این یک عارضه نادر است و اگر بهداشت دهان خود را به درستی رعایت کنید و دندانپزشک شما ماهر باشد ، این اتفاق نمی افتد.

4. هزینه ایمپلنت دندان زیاد است (از بزرگترین معایب ایمپلنت دندان)

متاسفانه بالا بودن هزینه و تعرفه، یکی از بزرگترین معایب ایمپلنت دندان است. در کل هزینه ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش های جایگزین کردن دندان بیشتر است. مثلا اگر هزینه یک بریج معمولی دندان 2 میلیون تومان است، قیمت ایمپلنت با جراحی ممکن است به 8 میلین تومان برسد.

از آنجا که اغلب ایمپلنت ها از تیتانیوم ساخته شده اند، هزینه کلی فرآیند ایمپلنت گذاری نیز زیاد است. زیر تیتانیوم یک فلز گران قیمت و با ارزش است و در اصل بخش زیادی از هزینه ای که شما به متخصص پرداخت می کنید صرف خرید پایه ایمپلنت تیتانیومی می شود.

به جز خود ایمپلنت و پروتز آن، برخی افراد ممکن است به عمل های دندانپزشکی نیز نیاز داشته باشند که این هم می تواند هزینه ها را بالاتر ببرد. مثلا کشیدن دندان در برخی افراد، نیاز به پیوند استخوان و یا سینوس لیفت و … تعدادی از این عمل ها هستند که هزینه کلی کاشت ایمپلنت را افزایش می دهند. البته خوشبختانه قرار نیست تمامی این عمل ها انجام شود و تنها برای برخی افراد مورد نیاز هستند.

5. فرآیند ایمپلنت گذاری کامل یک فرآیند زمانبر و طولانی است

متاسفانه شما نمی توانید در تنها یک ویزیت ایمپلنت دندان انجام دهید. این یک فرایند تدریجی است و نیاز به مراجعات متعدد به دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دارد زیرا ادغام یا جوش خوردن ایمپلنت با استخوان یک فرآیند کند و زمانبر است بنابراین طولانی بودن مدت زمانی که شما صاحب ایمپلنت می شوید را می توانید جزء معایب ایمپلنت دندان به شمار بیاوریم.

 

 

پاسخ به سوالات رایج درباره لمینت سرامیکی دندان

 لمینت ها نوعی ونیر دندانی هستند. آن ها پوسته ها یا لایه های نازک و هم رنگ دندان هستند که توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان یا سایر دندانپزشکان به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند. از این لایه های نازک که مخصوص هر شخص و هر دندانی ساخته میشوند برای اصلاح طرح لبخند و بهبود ظاهر دندان ها استفاده می شود.

برای نصب لمینت دندان چقدر از مینای دندان را می تراشند؟

به طور معمول بین 0.5 تا 0.7 میلی متر از ضخامت مینای دندان برداشته می شود. دلیل آن نیز همانطور که در مقاله ذکر شد، جلوگیری از برآنمدگی لمینیت روی دندان و هماهنگ شدن آن با دندان های مجاور است.

بیشتر بخوانید : قیمت ایمپلنت دندان

آیا لمینت های دندانی دائمی هستند؟

بله با توجه به اینکه برای نصب آن ها ضخامت مینا تراش خورده و این بخش برداشته شده قابل ترمیم نیست باید برای همیشه از لمینت استفاده کرد.

حداقل سن برای داشتن لمینیت دندان چه سنی است؟

برای نصب این ونیرها دندانی  لازم است تا تمام دندان های دائمی در آمده باشند و یکی از شرایط داخل مقاله را نیز داشته باشید. برای مثال دندان تحلیل رفته باشد، ترک خورده، شکسته یا دچار تغییر رنگ شده باشد و

هزینه لمینت دندان در سال 1400چقدر است؟

هزینه این نوع ونیر ها به ازای هر دندان چیزی بین 2.0 تا 3.2 میلیون تومان است.

آیا کودکان هم می توانند لمینت کنند؟

افراد بزرگسال واجد شرایط می توانند لمینت دندان نصب کنند. کودکان به هیچ عنوان واجد شرایط این پرسو نیستند.

 

 

بررسی مزایا ایمپلنت دندان

 

1. ایمپلنت ها ظاهر طبیعی و زیبایی دارند

ایمپلنت دندان در داخل استخوان فک قرار می گیرد و یک پروتز مصنوعی که شبیه تاج دندان طبیعی شما است در بالای آن چسبانده می شود. این پروتز را می توان با توجه به اندازه دهان و رنگ دندان های خود سفارشی کرد تا از سایر دندان های شما قابل تشخیص نباشد.

به عبارتی شما اصلا نباید نگران غیرطبیعی یا مصنوعی بودن دندان جدید خود باشید. زیرا همه چیز  طوری پیش می رود که شما در نهایت ایمپلنتی که از هر نظر شبیه به دندانتان است را خواهید داشت. این موضوع می تواند منجر به بهبود طرح لبخند و افزایش اعتماد به نفس منجر شود.

2. آن ها به تسهیل بهداشت دهان و دندان کمک می کنند

زمانی که دندانی از دست برود رسیدگی به بهداشت دهان و دندان کمی دشوار می شود. زیرا احتمال پوسیدگی سطوح طرفی دندان هایی که در دو طرف حفره هستند بیشتر  می شود. اما اگر شما ایمپلنت بکارید، آن جایگاه پر می شود و روال سابق دندان های خود را تمیز می کنید.

از مزایای ایمپلنت دندانی این است که تمیز کردنشان بسیار آسان و مانند سایر دندان های طبیعی شما است. این یعنی لازم نیست بیشتر از دندان های طبیعی خودتان، ایمپلنت ها را تمیز کنید.

3. ماندگاری بسیار طولانی دارند

یکی از بزرگترین مزایای ایمپلنت دندان، دوام و طول عمر بالای آن است. پس از نصب ایمپلنت ها آن ها می توانند تا 25 سال دوام داشته باشند. در صورتی که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود آن ها ممکن است تا آخر عمر نیز سالم باقی بمانند.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان چیست؟

4. عملکرد دندان ها را انجام می دهند

با یک یا چند دندان از دست رفته ، ممکن است هنگام صحبت و غذا خوردن دچار مشکل شوید. ایمپلنت های دندانی می توانند این مشکل را با پر کردن جای خالی دندان ها برطرف کنند. افرادی که ایمپلنت دارند در مقایسه با افرادی که هنوز جای دندان از دست رفته خود را پر نکرده اند بهتر میجوند و در صحبت کردن مشکلی ندارند. بنابراین بهبود قدرت جویدن و بهبود ادای کلمات را باید از مزایای ایمپلنت دندان دانست.

5. به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک زیادی می کنند

هنگامی که دندان خود را از دست می دهید ، استخوان اطراف آن ها به دلیل عدم فعالیت شروع به از دست دادن توده استخوانی می کند که اصطلاحا تحلیل استخوان نیز نامیده می شود. این از دست دادن استخوان، ممکن است منجر به تضعیف کل فک شود و خطر شکستگی های پاتولوژیک را افزایش دهد. اما خوشبختانه ایمپلنت دندان به استخوان نیرو می بخشد و از تحلیل رفتن آن جلوگیری می کند.

6. از کج شدن دندانهای دیگر جلوگیری می شود

زمانی که یک یا چند دندان از دست بروند، جای خالی آن ها موجب کج شدن سایر دندان ها می شود. به عبارتی اکنون که دندان های سالم و به جای مانده هیچ تکیه گاهی ندارند با فشار جویدن کم کم به سمت جای خالی دندان های از دست رفته متمایل می شوند و موقعیت مناسب خود را از دست می دهند. این باعث می شود لبخند شما و عملکرد دندان ها دچار آسیب شوند.

خوشبختانه ایمپلنت دندانی این فاصله را پر می کند و دندان های مجاور را حمایت می کند تا نظم و موقعیت مناسب خود را از دست ندهند.

7. به متفارن ماندن صورت کمک می کنند

تنها مشکل دندان های از دست رفته، کج شدن دندان های دیگر نیست. به دلیل تحلیل استخوان در بخش هایی از فک، ممکن است تقارن صورت نیز به هم بخورد. اما با کاشت ایمپلنت می توانید به بازسازی فکی کمک کنید و تقارن را نیز به صورت برگردانید. بنابراین این هم یکی دیگر از مزایای ایمپلنت دندان است.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

 

مراقبت های دندان پزشکی در دوران بارداری

 

افزایش مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری:

مشکلات دهان و دندان خانم‌ها در دوران بارداری به دلایل مختلفی افزایش می‌یابد. یکی از این علت‌ها، مشکلات لثه و پرخون و نرم شدن آن ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری است که باعث می‌شود در اثر تروماهای خفیف مانند مسواک زدن دچار خونریزی شود. دلایل دیگر مصرف بیشتر مواد قندی در دوران بارداری، تهوع و استفراغ بارداری و افزایش محیط اسیدی دهان به دنبال آن، رعایت نکردن بهداشت دهان به دلیل خستگی و کم حوصلگی در این دوران و ... است. بنابراین بارداری به خودی خود موجب پوسیدگی دندان نمی‌شود.

لزوم توجه به مراقبت های دهان و دندان در دوران بارداری:

 با مراقبت‌های قبل و هنگام بارداری می‌توان از بروز مشکلات دهان و دندان در این دوران جلوگیری کرد. متاسفانه بیماریهای مربوط به لثه و دندان با زایمان زودرس ارتباط دارند. با درمان این بیماریها سلامت دندان بهبود می‌یابد ولی از زایمان زودرس جلوگیری نمی‌شود. نکته مهم این است که در حاملگی منعی برای درمانهای دندانپزشکی از جمله رادیوگرافی‌های دندانی وجود ندارد. کارهای ضروری در دندانپزشکی، مانند پر کردن پوسیدگی دندان یا روکش کردن آن در زمان بارداری باید انجام شوند تا احتمال عفونت دهان کم شود.

کم¬خطرترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی بارداری سه ماهه دوم بارداری است. در سه ماهه سوم بارداری برای خانم باردار سخت است که مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی دراز بکشد تا روی دندانش کارهای لازم انجام شود. با این وجود گاهی اوقات ممکن است مجبور شویم کارهای فوری دندانپزشکی مانند روت کانال(عصب کشی) را در زمان بارداری انجام دهیم. اعمال دندانپزشکی که مربوط به زیبایی دندانها می‌شود -مانند سپید کردن دندان‌ها- باید به بعد از زایمان موکول کرد.

تاثیر داروهای دندان پزشکی بر جنین:

مطالعات ضد و نقیضی در مورد اثرات مضر داروهای دندانپزشکی بر روی جنین وجود دارد. یکی از بیشترین داروهای مورد استفاده، لیدوکائین است. با توجه به این که این دارو از جفت عبور می‌کند بهتر است که میزان استفاده از آن کنترل شده باشد. اما مهم است که خانم باردار در هنگام دندانپزشکی درد زیادی را تحمل نکند. برای جلوگیری یا درمان عفونت قبل یا بعد از کار دندانپزشکی در صورت صلاحدید پزشک داروی آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می‌شود. مصرف آنتی بیوتیک‌هایی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین، سفالکسین و اریترومایسین خطری برای خانم باردار ندارد. با توجه به توضیحات ارائه شده قویا توصیه می‌شود، قبل از اقدام به بارداری از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل فرمایید.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

 

جرمگیری چطور انجام داده می شود؟

 اصلی ترین مراحل تمیز کردن تخصصی دندان ها عبارتند از:

1. اعمال بیحسی موضعی

زدودن جرم از دندان ها مستلزم دریافت بی حسی موضعی است تا با اینکار به کنترل درد و خونریزی کمک شود. بیحسی موضعی رایجترین روش کاهش حس درد در دندانپزشکی است و معمولا برای پروسه های ساده ای مانند کشیدن دندان و یا همین جرمگیری دندان در نظر گرفته یم شود.

ابتدا دندانپزشک داروی بیحسی را به دهان شما تزریق می کند و ناحیه تحت درمان را بی حس می کند. پس از حدود پنج دقیقه، زمانی که لثه بیحس شد، فرآیند شروع می شود. لازم به ذکر است که شما در تمام طول مدت جرمگیری هوشیار هستید.

2. از بین بردن جرم دندان ها

در حالت عادی اگر خوش شانس باشیم، جرم ها فقط روی دندان ها یا لابلای آن ها را درگیر کرده اند. در این شرایط جرم حتی اگر به زیر خط لثه رفته باشد می توان به موقع آن را خارج کرد. دندانپزشک با کمک ابزار خاصی جرم روی دندان ها را از بین برده و هرچه زیر خط لثه باشد را بیرون میکشد.

اینکار با دقت بالا  سرعت مناسب انجام داده می شود. اگر جرم زیاد باشد معمولا شاهد خونریزی لثه خواهیم بود که دندانپزشک باید این خونریزی را در طول جرمگیری مدیریت کند.

3. اتمام پروسه

در این مرحله تمام جرم ها خارج شده اند ولی لازم است که خط زیر لثه از وجود هر گونه باکتری و میکروب عاری شود زیر اگر باکتری ها خارج نشوند ممکن است عفونت ایجاد شود یا آسیب وارد شده به لثه همچنان ادامه یابد. پس از این مرحله ما پالیش دندان را داریم که آخرین کار در روند جرمگیری دندان ها است.

هزینه جرمگیری دندان چقدر است؟

بسته به اینکه میزان جرم دندانی شما چقدر است و دندانپزشک چقدر زمان برای تمیز کردن آن ها اختصاص می دهد، هزینه جرمگیری نیز متفاوت خواهد بود. ولی به نظر میرسد این هزینه از 200 هزارتومان به بالا شروع می شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

 

پاسخ به سوالات رایج درباره ارتودنسی نامرئی

اکنون که با مراحل اصلی درمان ارتودنسی با کمک پلاک های نامرئی آشنا شدید بیایید به رایجترین سوالاتی که درباره این روش درمان مطرح است پاسخ دهیم.

آیا پلاک شفاف ارتودنسی به دندان ها آسیب می زند؟

قالب های ارتودنسی نامرئی در هیچ یک از مراحل قالب گیری، نصب یا استفاده آسیبی به دندان ها نمی زنند. البته وقتی برای اولین بار پلاک را استفاده می کنید ممکن است احساس ناراحتی کنید، اما این احساس بعد از یک روز از بین می رود.

چطور باید پلاک ارتودنسی را تمیز کرد؟

نکته جالب در مورد این روش ارتودنسی این است که هر زمان که نیاز داشتید می توانید پلاک ها را بردارید. توصیه می شود که آنها را تمام روز، هر روز حداقل به مدت 22 ساعت استفاده کنید، اما بیرون آوردن آنها برای مسواک زدن یا خوردن و آشامیدن منعی ندارد.

هر زمانی که پلاک را برداشتید آن ها را شستشو دهید و قبل از اینکه دوباره آن ها را روی دندان ها قرار دهید حتما مسواک بزنید. به صورت هفتگی هم آن ها را داخل محلول شستشو دهنده مخصوص قرار دهید تا کاملا تمیز شوند.

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

طول مدت درمان از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. این می تواند تحت تاثیر میزان ناهنجاری و نحوه عمل کردن شما به توصیه های متخصص ارتودنسی باشد. ولی  به هر روی مدت زمان درمان با این روش می تواند از 6 ماه تا 1.5 سال متغییر باشد.

آیا با قالب های ارتودنسی می توان ورزش کرد؟

پلاک های ارتودنسی نامرئی به گونه ای طراحی شده اند که دندان های شما را صاف کنند نه اینکه از دندان های شما محافظ کنند. بهتر است برای محافظت از دندان ها و خود پلاک ها، حین ورزش کردن آن ها را خارج کنید و گارد دهان بگذارید

 

5 روش ارزان دیگر برای سفید کردن دندان ها کدامند؟

 دو روشی که در بالا به آن ها پرداخته شد تقریبا بهترین روش ها برای درخشان کردن طرح لبخند شما هستند اما اگر تمایلی ندارید با کمک بلیچینگ دندان های خود را سفید کنید می توانید 9 روش ساده و خانگی زیر را برای این منظور امتحان کنید.

1. مراقب چیزهایی که می‌خورید باشید

بهتر است که مصرف نوشیدنی هایی که رنگدانه دار هستند و یا بیشتر باعث لکه روی دندان ها می شوند را کمتر کرده یا ترک کنید. مثلا قهوه یکی از این نوشیدنی ها است. نمی توانید مصرف این خوراکی ها و نوشیدنی ها را ترک کنید؟ اگر بیش از حد به آن ها وابسته هستید سعی کنید از نی آن ها را بنوشید و یا بعد از مصرفشان دهان خود را با آب بشویید.

2. از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید

خمیردندان هایی وجود دارد که در آن ها مواد سفید کننده و ساینده وجود دارد که به سفید شدن دندان ها کمک می کند. آن ها را می توان به مدت 1 هفته استفاده کرد تا کم کم دندان ها سفید شوند.

3. غذاهای طبیعی سفید کننده دندان بخورید

باور کنید یا نه، اما برخی غذاها می توانند به تمیز کردن یا سفید شدن دندان های شما کمک کنند. مثلا برخی میوه ها و سبزیجات ترد مثل سیب، هویج و کرفس می توانند برای شما چنین کاری انجام دهند. همچنین محصولات لبنی گزینه های مناسبی هستند. زیرا به مقابله با اسیدهای موجود در دهان شما کمک کرده و مینای دندان شما را نیز تقویت می کنند.

4. از دهانشویه استفاده کنید

دهانشویه برای کاهش تجمع باکتری ها و طراوت بخشیدن به نفس عالی است. علاوه بر این، می تواند ظاهر دندان های شما را بهبود بخشد. برای گرفتن بهترین نتیجه، از دهانشویه حاوی پراکسید هیدروژن استفاده کنید.

5. با جوش شیرین مسواک بزنید

جوش شیرین یک ساینده ملایم است که می تواند به از بین بردن لکه های سطحی کمک کند. به عبارت دیگر، می تواند دندان های شما را سفیدتر کند. هرچه غلظت جوش شیرین بیشتر باشد قطعا موثرتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان

 

بهترین و کم خطرترین زمان برای دندانپزشکی در بارداری چه موقعی است؟

 در دوران بارداری به دلیل مصرف بیشتر مواد قندی توسط خانم باردار و اسیدی شدن بیشتر بزاق به خاطر استفراغ و تهوع بارداری، بیماری‌های دندان و در پی آن نیاز به دندانپزشکی، بیشتر می‌شود و دندان‌ها و لثه‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. در این دوران در بدن مادر باردار تغییرات هورمونی رخ می‌دهد که باعث ایجاد مشکلات در لثه‌، درد دندان‌، خونریزی حین مسواک زدن و اشکال در جویدن غذا می‌شود. در مجموع این مشکلات نیاز به رعایت بهداشت دهان و دندان و خدمات دندانپزشکی در بارداری را افزایش می‌دهد.  

کم خطرترین زمان برای انجام خدمات دندانپزشکی در بارداری چه زمانی است؟

مطمئن­‌ترین راه این است که کار‌های غیر ضروری مربوط به دندان را در زمان بارداری انجام نداد و بعد از تولد نوزاد نزد دندانپزشک رفت تا جنین در معرض خطر و آسیبی قرار نگیرد، اما گاهی اوقات مجبوریم کار‌های فوری و اورژانسی دندانپزشکی مثل عصب کشی و یا کشیدن دندان را در زمان بارداری انجام دهیم. از طرفی بعضی از خدمات دندانپزشکی در بارداری مانند پر کردن دندان پوسیده و یا روکش دندان( لمینت دندان و ونیر کامپوزیت و..)، باید انجام شوند تا احتمال عفونت دهان کم شود.

در واقع کم خطرترین زمان برای انجام کار‌های دندانپزشکی در زمان بارداری، سه ماهه دوم بارداری است. در سه ماهه اول بارداری، چون جنین در حال شکل گیری است، مصرف دارو‌ها و احتمال بروز عفونت روی روند رشد و تکامل اثر می‌گذارد؛ لذا به زنان باردار توصیه می‌شود در صورتی که مشکلات دهان و دندانشان اورژانسی نیست ترجیحاً در سه ماهه اول هیچ اقدامی نکنند. در سه ماهه سوم بارداری نیز، برای زن باردار دراز کشیدن روی صندلی دندانپزشکی و … سخت است. همچنین خدمات دندانپزشکی مربوط به زیبایی دندان‌ را باید بعد از زایمان انجام داد.

آیا عکس انداختن و رادیوگرافی از دندان، در دوران بارداری خطر دارد؟

طی سه ماهه اول بارداری که اندام‌های جنین تشکیل می‌شوند، باید جنین را از هر خطری دور نگه داشت. در خانم‌های باردار به دلیل وجود جنین در حال تکامل این حساسیت‌ها به مراتب بیشتر است. اما به این معنی نیست که از زنان باردار مطلقاً نباید رادیوگرافی تهیه شود. در صورتی که نیاز اساسی وجود داشته باشد(مثلا قبل از عصب کشی) تهیه رادیوگرافی در مراحل مختلف بارداری ممکن است. در واقع هر چه از ابتدای دوران بارداری دور‌تر شویم، خطرات اشعه رادیوگرافی برای جنین کمتر می‌شود با این حال در صورتی که والدین مایل به انجام رادیوگرافی نباشند، درمان اورژانسی بدون انجام رادیوگرافی تحت شرایطی هم می‌تواند صورت گیرد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

 
صفحه قبل 1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد