x تبلیغات
تکتا

پاسخ به سوالات متداول درباره ترمیم دندان در دندانپزشکی

 ترمیم دندان مجموعه اقداماتی است که به منظور بازسازی دندان آسیب دیده انجام می‌شود. با انجام ترمیم در مدت زمان بیشتری می توانید از دندان آسیب دیده استفاده کنید و یا لازم نیست بابت ظاهر بد دندان ها خجالت زده باشید. در واقع، تنها هدف اصلی این کار حفظ دندان های طبیعی است تا نیاز شما به جایگزین دندان طبیعی به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید : ونیر کامپوزیت چیست؟

برای ترمیم دندان آمالگام بهتر است یا کامپوزیت؟

خیلی ها به اشتباه تصور می‌کنند آمالگام مقاوم‌تر از دیگر پرکننده هاست. اما انتخاب ماده پرکننده بر اساس شرایط دندان صورت می گیرد.

تفاوت آمالگام با کامپوزیت در چیست

در حالت کلی میتوان گفت آمالگام دارای استحکام و دوام بیشتری است و معمولا برای دندان های عقب استفاده می شود، اما در مقابل کامپوزیت دارای رنگی زیبا همرنگ دندان است که معمولا برای ترمیم دندان جلو استفاده می شود.

آیا پر کردن دندان حساسیت زا است

در برخی موارد بسیار نادر احتمال حساسیت به خاطر جیوه موجود در آمالگام وجود دارد.

پر کردن دندان چقدر دوام دارد

دوام و ماندگاری پر کردن دندان به ماده انتخابی بستگی دارد. به طور کلی بین ۳ الی ۷ سال از دندان پر کرده با انجام مراقبت های لازم می توان استفاده نمود.

دلیل قهوه ای شدن یا تغییر رنگ رنگ شدن دندان پر شده چیست

کامپوزیت نسبت به دیگر مواد پرکننده بعد از مدتی تغییر رنگ می دهد که هر چقدر دندانپزشک در این زمینه حرفه ای تر باشد احتمال رنگ پذیری کامپوزیت کمتر خواهد بود. همچنین انجام مراقبت های دهان و دندان دز این قضیه بسیار تاثیرگذار است.

کلینیک دندانپزشکی خوب برای ترمیم دندان در تهران

کلینیک شبانه روزی تاج دنتال جنت آباد با بهره گیری از بهترین مواد ترمیمی دندان و استافده از بهترین متخصصین ترمیم دندان همواره به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان عزیز می باشد.

 

بهترین دندانپزشک متخصص ایمپلنت تهران

  اینبار نوبت معرفی بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران است. تعداد متخصصان تهرانی که اقدام به کاشت ایمپلنت دندان می کنند زیاده و ما کارمون یکم سخت شد برای انتخاب متخصص اما در نهایت 3 متخصص برتر رو انتخاب کردیم برای شروع و کم کم این لیست رو به روزرسانی می کنیم تا بهتر و کاملتر بشه. اگه ساکن تهران هستید و دنبال یه متخصص خوب برای ایمپلنت دندان می گردید اول یک نگاه به این صفحه بندازید.

دنیا دنتال یکی از مراکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دندان در تهران است که به جز خدمات ترمیمی و زیبایی، خدمات ریشه درمانی، پروتز دندان و ایمپلنت نیز ارائه می دهد. متخصصان آدندانپزشکی دنیادنتال از بهترین برند ایمپلنت دندان جهت جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می کنند. اگر به دنبال بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران هستید می توانید سری به دنیادنتال بزنید و با متخصصان این کلینیک در خصوص فرآیند کاشت ایمپلنتت مشورت کنید.

دنیا دنتال را به این دلیل در صدر لیست بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران قرار دادیم:

به جز متخصص ایمپلنت دندان، متخصص ریشه درمانی و ترمیم و زیبایی هم حضور دارند و لازم نیست برای امورات مرتبط با کاشت ایمپلنت به مراکز دندانپزشکی دیگه سر بزنید

دانش و مهارت متخصصانش بسیار زیاده

درصد رضایت مراجعانشون بالائه و تعداد عمل هایی که انجام دادن هم قابل توجه هست

در تمام مراحل کاشت ایمپلنت شما رو همراهی می کنن و پیگیر وضعیت شما هستن

هزینه هاشون مناسبه و از بهترین ایمپلنت ها هم استفاده می کنن

دکتر علی قمری

دکتر قمری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت هستند. ایشون بیشتر از 10 سال در این زمینه سابقه دارند و از باتجربه ترین های حوزه خودشون به شمار میرن. ایشون رو از این جهت در لیست بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران گذاشتیم که دانش بالایی دارند و درصد رضایت مشتریانشون هم نسبتا زیاده.

دکتر شهرام اسعدی بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران

فقط کافیه یه سر بزنید به سایت دکتر اسعدی تا بتونید افتخارات ایشون رو ببنید خودتون. ایشون متخصص لثه و کاشت ایمپلنت دندان هستند. کلی نمونه عمل موفق دارند که فیلم بعضی از اون ها رو داخل سایتشون هم قرار دادن.

بیشتر بخوانید : هزینه کاشت ایمپلنت

پر کردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟

 شاید به تازگی قصد انجام درمان های دندان پزشکی و پرکردن دندان خود را دارید و قصد دارید اطلاعاتی را در رابطه با اینکه پر کردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟ بهتر است و هرکدام چه مزایا و معایبی دارند را کسب کنید. در واقع این سوال بسیاری از بیماران مراجعه کننده به مطب است. مقاله امروز نیز ما در همین مورد می باشد با مطالعه آن می توانید اطلاعات کامل را در این خصوص کسب کنید.

پر کردن دندان با مواد سیاه یا آمالگام

از قدیمی ترین مواد ترمیمی در پر کردن دندان مواد سیاه یا آمالگام می باشد. این مواد تشکیل شده از ترکیب جیوه مایع با فلزاتی مانند قلع، مس، نقره و … می باشند، درواقع پس از مخلوط کردن این مواد در دستگاه مخصوص، ماده ای خمیری حاصل می شود که دندان پزشک چند دقیقه فرصت دارد تا آن ها را با فرم دلخواه و متناسب با دندان بیمار در داخل دندان قرار دهد؛ پس از گذشت چند دقیقه آمالگام سفت و سخت می شود.

بیشتر بخوانید :هزینه پر کردن دندان

پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت

کامپوزیت نوعی پلیمر هم رنگ دندان است که برای پرکردن دندان استفاده می شود و با حروفی مانند A3 و B2 نامگذاری می شود. این ماده به صورت خمیری شکل می باشد و در رنگ های مختلف تولید می شود. از کامپوزیت می توان برای پرکردن دندان های جلو و عقب استفاده کرد. دندانپزشک ابتدا کامپوزیت را که به صورت خمیری می باشد، داخل دندان قرار می دهد و سپس فرم مناسب به آن می دهد، در آخر نور آبی رنگ دستگاهی که طول موج مشخصی تولید می کند را به دندان میتاباند، این نور باعث می شود که مواد کامپوزیت سفت و سخت شوند.

مواد سفید کامپوزیت هر روز در حال تغییر و پیشرفت می باشند. محققان و متخصصان همراه در حال تلاش هستند تا موادی ایده آل برای پر کردن دندان ها را تولید کنند. به طور کلی از مواد کامپوزیت و سفید بیشتر برای دندان های جلو که در معرض دید می باشند و در زیبایی تاثیرگذار هستند استفاده می شود، برای پرکردن دندان های عقبی و خلفی بیشتر از مواد سیاه استفاده می شود. حال بهتر است در مورد مزایا و معایب کامپوزیت نکاتی را بیان کنیم.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی دندان در تهران

 با توجه به اینکه استقبال مردم کشورمون از روش های زیبایی و ترمیم دندان رو به افزایش است و شمار افرادی که در تهران به مراکز و کلینیک های ترمیمی و زیبایی بسیار زیاد است، دندانه تصمیم گرفت که از بین متخصصان تهرانی در این شاخه دندانپزشکی 10 نفر را انتخاب کند. اگر شما هم نیازمند چنین متخصصی هستید و دوست دارید که بهترین را پیدا کنید، حتما لیست بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی دندان در تهران را مشاهده کنید. آدرس و مشخصات تماس این متخصصان در ذیل نامشان درج شده است.

لیست بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی در تهران (10 نفره)

بدون هیچ توضیحات دیگر 10 تا از برترین های تهران در زمینه دندانپزشکی ترمیم و زیبایی دندان را در لیست زیر ببینید. فقط توجه کنید که این لیست در حال به روزرسانی است و هنوز کامل نشده است.

دنیا دنتال یک کلینیک دندانپزشکی مجهز و مدرن است که به همت دکتر هادی درویش پور و جمعی از دندانپزشکان متخصص ترمیمی و زیبای مطرح تهران دایر شده است. در این کلینیک کلیه امور ترمیمی و زیبایی از جمله لمینت دندان، ونیر کامپوزیت، بلیچینگ دندان و … انجام می شود.

چند دلیلی که باعث شده این کلینیک را در فهرست بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی در تهران قرار دهیم عبارتند از:

وجود به روزترین تجهیزات دندانپزشکی در کلینیک

درصد موفقیت بالای درمان ها

رضایت بالای مراجعان کلینیک از فضای آن و برخورد متخصصان

وجود پرسنل و نیروی تخصصی

مناسب بودن هزینه ها

مناسب بودن منطقه جغرافیایی و دسترسی به کلینیک

وجود بهترین متخصصان ترمیمی و زیبایی تهران و کرج در این کلینیک

سایر درمان های انجام شده در کلینیک دندانپزشکی دنیا دنتال عبارتند از:

درمان‌های ترمیمی زیبایی توسط متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

درمان ریشه یا روت کانال‌تراپی توسط اندودنتیست (متخصص درمان ریشه)

درمان‌های لثه و استخوان توسط پریودنتیست (متخصص جراحی لثه)

درمان‌های پروتز توسط پروتزیست (متخصص پروتزهای دندانی)

متخصص بعدی که در لیست بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی تهران جای دادیم دکتر مونا نوروزی هستند. ایشان در خصوص ترمیم و زیبایی دندان جزء دندانپزشکان جوان اما بسیار پر مهارت هستند. کسانی که ایشان را دنبال می کنند حتما میدانند که ارتباط دکتر در شبکه های اجتماعی با کاربران بسیار قوی است و هر روزه در وبسایت نیز پاسخگوی سوالات کاربرانشاان هستند. به طور مشابه درصد رضایت بیماران و مراجعان از ایشان بسیار بالا است و همین باعث خوش نام شدن ایشان شده است.

دکتر ماهور قربانی یکی از خوب های ترمیم و زیبایی دندان در تهران هستند که به همراه همسرشان دکتر خضری (متخصص ارتودنسی دندان در تهران) در کلینیک دُر مشغول به خدمات رسانی به مراجعان تهرانی هستند. در کرج نیز یک مطب تخصصی دارند.

 

مراقبت‌های بعد از عمل کشیدن دندان

 در اینجا چند نکته مهم ارائه می‌شود که رعایت آنها می‌تواند دوره بهبودی بعد از عمل کشیدن دندان را برای ما راحت‌تر و سریع‌تر کند:

از هر کاری که ممکن است باعث ممانعت از بهبودی طبیعی شما شود، خودداری کنید.

سیگار نکشید و دهان خود را با فشار نشویید.

از خوردن مایعات با نی تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان خودداری کنید.

دستورات غذایی که دندانپزشک برایتان توصیه می‌کند را رعایت کنید.

به خاطر داشته باشید که از انجام هر کاری که می‌تواند بهبودی شما را به تأخیر بیندازد، خودداری کنید. معمولاً بهتر است تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان، سیگار نکشید، دهان خود را با فشار نشویید و از نوشیدن مایعات با نی خودداری کنید. چراکه این کارها می‌تواند باعث کنده شدن لخته خون از جای دندان کشیده شده و تأخیر در بهبودی آن شود. بعد از کشیدن دندان سعی کنید تا چند روز در صورتی که لازم است دهان خود را بشویید، حتماً با ملایمت و آرامی این کار را انجام دهید و بعد از آن جهت جلوگیری از درد و ورم دندان، یک حوله سرد یا یک بسته یخ روی آن بگذارید. در صورتی که جای دندان شما ورم کرد، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در مورد مصرف داروهای مسکن برای کاهش درد دندان نیز با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید سایر دندان‌های خود را طبق معمول همیشه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اما دندان‌هایی که در کنار جای دندان کشیده شده قرار دارند را با ملایمت تمیز کنید.

به خاطر داشته باشید که امروزه عمل کشیدن دندان با استفاده از روش‌های نوین و راحتی انجام می‌شود و دستورات و مراقبتهای بعد از کشیدن دندان که توسط دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی  در اختیار شما قرار می‌گیرد، با هدف راحتی و آسودگی بیشتر شما در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید :

آمادگی های لازم قبل از متصل کردن ونیر دندان

 برای اینکه بتوانید با آمادگی بهتر و در موقعیتی ایده آل به مطب دندانپزشکی زیبایی خود مراجعه کنید حتما به چند نکته زیر توجه کنید.

سلامتی دندان و لثه خود را ارتقاء دهید

دندان و لثه شما باید پیش از شروع روند روکش دندان حتما و حتما از سلامتی بالایی برخوردار باشد. اگر هر مشکلی متوجه دندان و یا لثه های شما باشد (مثلا لثه عفونت کرده باشد) شما باید با کمک دندانپزشک عمومی خود آن مشکل ها را برطرف کنید و بعد از سلامتی کامل اقدام به روش کردن دندان کنید.

ونیر دندان همیشه گزینه ایده آلی برای شما نیست

برخی  اوقات اصلا لزومی به روکش دندان نیست و شاید باید برای محافظت و زیبا کردن دندان ها و لبخندتان  از روش های دیگری استفاده کنید. برای مثال اگر شما دندان قروچه دارید و یا عادت دارید که دندان هایتان را به هم میسابید، شاید بهتر باشد از خیر ونیر دندان بگذرید زیرا ونیر دندانپزشکی اصولا لایه های نازک و ظریفی هستند و با دندان قروچه ممکن است بشکنند و یا ترک بردارند.

ونیر دندان روشی غیر قابل بازگشت است

دندانپزشک زیبایی برای اینکه بتواند روکش دندان را به سطح دندانتان متصل کند باید حتما لایه نازکی از مینای دندانتان را خراش دهد. و از آنجایی که مینا توانایی رویش و ترمیم مجدد ندارد، زمانی که دندان خود را روکش کردید دیگر نمیتوانید پشیمان شوید و بگویید من دندان واقعی خودم را میخواهم. زیرا دندان شما خراش خورده و مثل سابق نمیشود. مگر اینکه دوباره روکش ها را عوض کنید.

ممکن است ونیر دندانپزشکی شل شود

اگر به  درستی نتوانید بهداشت دندان و دهان خود را رعایت کنید و یا حادثه ای رخ دهد ممکن است که روکش شما شل شود. چاره کار شل شدن ونیر دندان چیست؟ 100 درصد باید دوباره به متخصص دندانپزشک زیبایی خود مراجعه کرده و دوباره آن را ترمیم کنید.

به طور مرتب به دندانپزشک زیبایی خودتان مراجعه کنید

بعد از اینکه کارتان با روکش دندان تمام شد و صاحب یک یا تعدادی از آن ها شدید باید به طور منظم برای ارزیابی و بررسی به دندانپزشک مراجعه کنید تا اگر مشکلی در خصوص آن ها وجود داشت سریعا تشخصی داده شده و اصلاح شود.


 

انواع لمینت دندان، انتخاب براساس نیاز و سلیقه

 لمینت به دو روش مختلف قابل اجراست که تفاوت بین این دو روش تنها به نوع مواد و نحوه اجرای لمینت مربوط می شود؛ روش اول کامپوزیت و روش دوم لمینت سرامیکی نام دارد.

لمینت سرامیکی ، روشی بهتر برای رفع بدشکلی دندان ها

لمینت دندان  سرامیکی همانطور که از اسمش پیداست، از پوسته بسیار نازک سرامیکی ساخته می شود. اجرای این روش زیباسازی بسیار شبیه قرار دادن ناخن های مصنوعی بر روی ناخن است. چرا که دندانپزشک پوسته های آماده شده لمینت سرامیکی را با استفاده از ابزار و چسب مناسب بر روی دندان ها می چسباند.

 بخاطر دوام بیشتر سرامیک این روش گزینه مناسب تری برای رفع مشکلات گسترده دندان است و به افزایش استحکام دندان ها بسیار کمک می کند. از جمله کاربردهای مفید این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترمیم دندان

تغییر رنگ

نامتوازن بودن فاصله دندان ها

دندان های ریز و بدشکل

لمینت کامپوزیتی بدون تراش ، برای دندان های زیبا و طبیعی

برای انجام ونیر کامپوزیت که اشتباها به آن لمینت کامپوزیتی هم گفته می شود از مواد ترمیمی دندان یا همان کامپوزیت استفاده می شود که بلعکس روش سرامیکی تنها در یک جلسه به پایان می رسد. نتیجه کار هم دندان های زیبا و درخشانی است که هر فردی با دیدن آن شگفت زده خواهد شد.

مشکلات قابل رفع با استفاده از لمینت کامپوزیتی دندان شامل موارد زیر است:

تغییر رنگ

فاصله بین دندان

شکستگی های کوچک

لومینیرز دندان ، جایگزین مناسب ونیر قدیمی

مطمئنا خیلی ها نسبت به لومینیرز دندان آشنایی ندارد. این روش یکی از جدیدترین روش های زیباسازی دندان است که طی مراحل آن چینش ونیر به صورت کاملا غیر تهاجمی بر روی دندان ها قرار می گیرد. به تشخیص دندانپزشک، در صورتی که دندان ها نیازی به تراشیدن نداشته باشند، می‌توان از روکش لومینیرز استفاده نمود و از آسیب دیدگی مینای دندان توسط دیگر روش ها پیشگیری کرد.

تفاوت لومینیرز با ونیر کامپوزیت نازک تر بودن مواد است. ضخامت لومینیرز کمتر از 0.1 الی 0.3 میلیمتر است که اجرای آن هم بسیار راحت تر انجام می شود. در صورت مهیا بودن شرایط، برخی دندانپزشکان ترجیح می‌دهند از لومینیرز به جای وینر قدیمی استفاده کنند.

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی

تفاوت اصلی لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و روکش دندان چیه؟

 یه سری از افراد می‌دونن که تا حدودی فرق بین لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و روکش دندان چیه. چون احتمالا تا حالا یکی دوتا از این پروسه های دندونپزشکی رو انجام دادن. اما با شناختی که دست کم از کاربران دندانه داریم (جستجوها و یا نتیجه بازدیداشون) احتمالا خیلی از افراد هنوز هم تفاوت بین این 3 مورد رو نمی دونن. اگه جزء گروه اول هستید و تا حدودی آشنایی دارید با این پروسه ها، و یا جزء گروه دومید و هیچ چیزی درباره این 3 تا نمی‌دونید این مقاله حتما به دردتون می‌خوره

تفاوت اصلی لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و روکش دندان چیه؟

بذارید همین اول دو تا، دسته بندی داشته باشیم. ما لمینت دندان و ونیر کامپوزیت رو داخل یه گروه میذاریم و روکش دندان رو داخل یه گروه دیگه. میدونید چرا؟ چون کاربرد این دو گروه با هم متفاوته.

روکش دندان یک روش ترمیم دندان هستش و آخرین راهکار برای نجات دندان از کشیده شدن به حساب میاد. این یعنی روکش ها بیشتر جنبه ترمیمی دارند. اما ونیرهای دندانی (لمینت و ونیر کامپوزیت) جنبه زیبایی دارند و برای اصلاح طرح لبخند استفاده می شن.

پس اصلی ترین تفاوت در کاربردشونه. روکش ها جنبه ترمیمی دارند و لمینت دندان و ونیر کامپوزیت جنبه زیبایی و زیبایی بخشی به دندون ها رو دارن. ادامه مقاله رو بخونید و با هر کدوم از این 3 مورد بیشتر آشنا بشید. ویدئو های مربوط به هر کدوم رو هم حتما ببینید.

لمینت دندان یه ونیر دندون هست که بسیار نازک، ظریف و همرنگ دندون ما است. لمینت ها میتونن مشکلات زیر رو برطرف کنند و یکی از بهترین روش ها برای اصلاح و زیباسازی طرح لبخند به شمار میرن:

بستن فاصله بین دندان ها

کوچک یا بزرگ بودن اندازه دندان دهان

تغییر رنگ دائمی دندان یا لک شدنش

کج بودن جزئی تا متوسط دندون ها

ترک برداشتن یا شکستگی جزئی دندان

و ….

کامپوزیت ونیر همونطور که از اسمش مشخصه، یه نوع ونیر دندانی هستش. این ونیرها همون کاربردی رو دارن که لمینت دندان داره. یعنی همون مشکلاتی که لمینت دندان برطرف میکنه رو عینا میتونن برطرف کنن. اما نحوه آماده سازی و نصبش خیلی فرق داره.

ماندگاری، کیفیت، ویژگی ظاهری و زیبایی ونیر کامپوزیت کمتر از لمینت دندانه اما هزینه و قیمتش خیلی پایین تر از هزینه لمینت دندانه به همین خاطر افراد زیادی به جای لمینت ترجیح میدن ونیرکامپوزیت کنن.برای دیدن هزینه این ونیرها روی لینک هزینه ونیر کامپوزیت دندان در سال 1400 کلیک کنید.

روکش دندون همونطور که خوندید و دیدید آخرین روش، راه حل و راهکار برای نجات و حفظ دندان هستش و زمانی نصب میشه که دندانِ آسیب دیده، با کمک روش های معمولِ ترمیمِ دندان (مثل پر کردن دندان) قابل ترمیم نیست.

 

انواع ترمیم دندان : روش های مورد استفاده در دندانپزشکی ترمیمی

 

پر کردن دندان

از پر کردن دندان زمانی استفاده می شود که یکی یا تعدادی از دندان ها دچار پوسیدگی شده باشند. زمانی که شخصی به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی نکند، مواد غذایی ریزی که لابلای دندان ها گیر میکنند باعث تجمع باکتری ها میشوند. این تجمع باعث اسیدی شدن سطح دندان می شود. به مرور زمان با تشکیل پلاک، مینای دندان دچار فرسایش می شود و میگویند دندان پوسیده یا نزدیک به مرگ است.

اگر پوسیدگی باعث سوراخ شدن دندان شود نیز میگویند حفره دندان ایجاد شده است. هر حفره نیز فرصتی به باکتری ها میدهد تا وارد پالپ دندان یا مغز آن شوند. باکتری ها میتوانند باعث عفونت پالپ و در نتیجه مرگ آن شوند.

بعد از عصب کشی یا درمان ریشه، اگر دندان هنوز سالم باشد یک دندانپزشک ترمیمی اقدام به پر کردن دندان می کند. پر کردن دندان از ارزانترین روش های ترمیم دندان پوسیده محسوب می شود. موادی که به عنوان پر کننده در برای دندان پوسیده مورد استفاده قرار می گیرد متنوع هستند اما مهمترین آن ها عبارتند از:

  • آمالگام نقره
  • رزین های کامپوزیت
  • و فلزاتی مانند طلا و نقره

تاج دندان

تاج دندان یکی از انواع ترمیم دندان است که به شکل بخش خارجی دندان واقعی ما است که روی دندان قرار می گیرد. تاج ها معمولا برای تقویت و محافظت از ساختار دندان شما استفاده می شود. ما در دندانپزشکی ترمیمی یا ترمیم دندان برای اهداف زیر از تاج دندان استفاده میکنیم:

محافظت از تمام دندان

بازگردنداندن یا حفظ عملکرد دندان

حفظ ظاهر و زیبایی دندان

تاج دندان معمولا همراه با سایر روش های دندانپزشکی ترمیمی مانند پل دندانی و ایمپلنت دندان و زمانی که آسیب شدیدی به دندان وارد شده باشد مورد استفاده قرار میگیرند. تاج دندان معمولاً از جنس سرامیک و پرسلین ساخته می شوند. اما از فلزاتی مانند طلا و نقره نیز می توان جهت ساخت آن ها استفاده کرد.

پل دندانی

از یک پل با بریج دندانپزشکی برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. ما چندین نوع پل در حوزه دندانپزشکی ترمیم دندان پوسیده داریم که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • پل ساده معمولی
  • مریلند
  • پل بر پایه ایمپلنت

این دستگاه های دندانپزشکی معمولا ارزانترین روش ترمیم یا جایگزینی دندان هستند. (در مقایسه با ایمپلنت دندان).

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت ها از جمله انواع ترمیم دندان و رایجترین روش هایی هستند که در دندانپزشکی ترمیم دندان مورد استفاده قرار میگیرند. ایمپلنت دندان همچنین بهترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته است.

متداولترین و مهمترین روش های اصلاح طرح لبخند کدام اند ؟

 انواع ونیرهای دندانی شامل (لمینت دندان و ونیر کامپوزیت)

ونیرها پوسته های نازک و همرنگ دندان هستند که برای برطرف کردن انواع عیوب ظاهری دندان ها استفاده می شوند. مهمترین ونیرها لمینت دندان و ونیر کامپوزیت هستند که برای بسیاری از افراد جامعه شناخته شده هستند. افرادی که مشکلات زیر را دارند می توانند برای اصلاح طرح لبخند و زیباتر شدن آن لمینت یا ونیر کامپوزیت انجام دهند:

  • کج بودن دندان ها
  • تغییر رنگ دائمی دندان ها
  • کوتاه بودن دندان ها
  • وجود فواصل بین دندانی
  • لب پر شدن، شکستن یا ترک برداشتن دندان ها

بلیچینگ و سفید کردن دندان ها

بلیچینگ دندان یک روش دندانپزشکی برای سفید کردن دندان ها به کمک مواد شیمایی مانند هیدروژن پراکسید یا کارباماید پراکسید است. در این روش دندان ها با کمترین زمان ممکن و با بیشترین زمان ماندگاری سفید می شوند. افرادی که سیگار میکشند، قهوه زیاد مینوشند و یا غذاهای رنگدانه دار میخورند و دندان هایشان تغییر رنگ داده اصلاح طرح لبخند آن ها را بلیچینگ دندان انجام داده می شود.

ارتودنسی دندان

افرادی که دندان های نامرتب دارند و یا فک هایشان با هم همپوشانی و تراز مناسبی ندارند با کمک ارتودنسی طرح لبخند بهتری به دست می آورند. ارتودنسی مشکلات زیر را به خوبی برطرف می کند:

  • کج بودن دندان ها
  • ازدحام دندان ها
  • کوچک بودن فک
  • جلو یا عقب بودن فک ها (به دنبال مشکلات رشد استخوان و …)
  • کوتاه و بلند بودن دندان ها
  • وجود فاصله بین دندان ها
  • وجود فاصله قابل توجه بین دندان های فک بالا و پایین در جلو حین بسته بودن دهان
  • انحرافات فکی
  • و….

روکش کردن دندان ها

اگر دندانی به شدت پوسیده شده باشد طوری که با روش های معمول ترمیم دندان (پرکردن) نتوان آن دندان را درمان کرد، از روکش های دندانی کمک گرفته می شود. روکش ها در واقع پروتزهایی هستند که به جای تاج آسیب دیده دندان روی دندان ها سوار می شوند. آن ها به دندان زیبایی و عملکرد دوباره می دهند.

بازسازی و بیلداپ دندان های جلویی

چنانچه دندانی در بخش قدام یا جلوی دهان دچار آسیب گسترده شده باشد طوری که پر کردن دندان و یا حتی روکش نتواند آن را نجات دهد دندانپزشکان با کمک پروسه بیلداپ، آن دندان را بازسازی می کنند. بازسازی دندان اغلب با کمک کامپوزیت دندان صورت میگیرد.

جایگزین کردن دندان های از دست رفته با ایملنت، بریج و

چنانچه در طرح لبخند فردی دندان هایی از دست رفته باشد در طی فرآیند اطلاح طرح لبخند، برای این شخص یک جایگزین دندانپزشکی پیدا می شود. از آنجا که زیبایی لبخند بسیار مهم است احتمالا ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین کردن دندان های از دست رفته است.

 

صفحه قبل 1 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد