x تبلیغات
تکتا

لمینت دندان مناسب چه کسانی نیست؟

 اگر با مشکلات گفته شده در زیر مواجه هستید، انجام لمینت برای شما ممنوع است:

برای چسبیدن لمینت باید به اندازه کافی از مینای دندان برخوردار باشید. مینای دندان باید بافت و تراکم ایده‌آلی داشته باشد تا در صورت ایجاد تراش دچار مشکل نشوید. اگر دچار تحلیل بیش از حد مینای دندان هستید یا بخش زیادی از آن را از دست داده باشید بهتر است که از خیر لمینیت بگذرید.

در صورتی که دندان‌های خود را ایمپلنت  یا قبلاً از روش های زیبایی استفاده کردید، برای اجرای لمینت باید شرایط لازم را داشته باشید و رنگ لمینت مشابه پروتز دندان مصنوعی باشد.

کسانی که مراقبت های لازم را انجام نمی دهند، نباید این روش را امتحان کنند. مسواک زدن به صورت مرتب، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک جز الزامات لیمینت دندان است.

کسانی که با التهاب شدید لثه و مشکلات دهان و دندان مواجه هستند، باید ابتدا مشکلات خود را برطرف کنند؛ سپس برای انجام لمینت اقدام نمایند.

اگر جز افرادی هستید که با عادات بد مثل دندان قروچه، ناخن جویدن و … دندان‌های خود را تحت فشار قرار می‌دهید، انجام لمینت بر روی دندان های شما ممنوع است. چرا که  خیلی زود تحت فشاری که بر روی دندان‌ها وارد می کنید، لمینت دندان دچار آسیب می شود.

نصب لمینت دندان بر روی دندان های بیش از حد زاویه دار یا بد شکل امکان پذیر نیست و در صورت نصب وضعیت دندان‌ها بدتر می‌شود.

اکثر اوقات دندان‌هایی که با پوسیدگی‌های عمیق روبرو هستند، اجرای لمینت بر روی آنها گزینه مناسبی نیست.

منبع : دندانپزشکی شیانه روزی تاج

باورهای اشتباهی که درباره جرمگیری دندان وجود داره

 بعضی از افراد هراس و ترس عجیبی از جرمگیری دندان دارند و فکر می کنند جرمگیری میتونه باعث آسیب رسیدن به دندون ها و لثه هاشون بشه. البته اینا فقط تعدادی باور اشتباهه و صحت نداره.

من اینجا فقط به تعدادی از رایجترین باورهای اشتباهی که درباره جرمگیری دندون وجود داره اشاره می کنم.

مثلا میگن با جرمگیری، دندون لق و شل میشه

هیچ سند و مدرکی وجود نداره که نشون بده اسکیلینگ دندان باعث شل شدن دندان ها، جابجایی یا لق شدنشون میشه. برعکس اگر جرم و تارتار تشکیل شده در زیر خط لثه برداشته نشه، میتونه باعث بیماری پریودنتیت (عفونت لثه) بشه که در صورت عدم درمان میتونه به استخوان سرایت کنه و باعث شل شدن دندون بشه.

بنابراین اگر شما جرمگیری نکنید و جرم زیادی روی دندون ها و زیر خط لثه تون باشه امکان شل شدن دندون وجود داره. این یعنی جرمگیری دندون نه تنها دندون شما رو شل نمیکنه که حتی نجاتش هم میده.

بیشتر بخوانید :

یا میگن جرمگیری باعث تحلیل مینای دندون میشه

این باور اشتباه رو اغلب مردم دارن و حتی اون رو یکی از عوارض جرمگیری دندان معرفی میکنن. ولی بذارید بگم چرا جرمگیری دندان اصلا باعث تحلیل رفتن یا آسیب دیدن مینای دندان نمیشه.

جرمگیری دندون شما چه با کمک ابزار دستی باشه و چه با ابزار اولتراسونیک حی یک دونه خش هم روی مینای دندان نمیذاره. اینا فقط جرم رو برمیدارن و هیچ کار دیگه ای ندارن. اون حساسیت موقت دندون بعد از جرمگیری هم هیچ ارتباط به تحلیل مینای دندون نداره و طبیعی و زودگذره.

و یا ممکنه بگن حساسیت دندون نتیجه جرمگیریه دندونه

همونطور که گفتم حساس شدن دندون و لثه بعد از جرمگیری طبیعیه. چون تا قبل از این روی دندونا، روی لثه و زیر خطر لثه مقدار زیادی جرم نشسته بوده ولی الان اون جرم برداشته شده، حین برداشتن ممکنه یکمی خونریزی و حساس شدن لثه رو تجربه کنیم که این در اصل به خاطر جرم هاست نه خود پروسه جرمگیری و نمیشه اون رو از عوارض جرمگیری دندان به شمار آورد.

میزان حساسیت دندان و لثه بعد از جرمگیری هم ارتباط مستقیمی با میزان جرم های دندان داره. اگه جرم ها کم بوده باشه حساسیت خیلی خیلی جزئیه و اگر زیاد باشه حساسیت یکم بیشتر میشه. ولی خب، همینم ممکنه از 24 تا 48 ساعت بعد از جرمگیری کاملا از بین بره و جای نگرانی نداره.

منبع : دندانه

قیمت لمینت دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

 موارد زیر بیشترین تاثیر را بر روی برآورد قیمت لمینت دندان دارند:

1. نوع لمینت (عاملی بسیار مهم و تاثیر گذار بر هزینه لمینت دندان)

لمینت ها در کل لایه های نازکی هستند که به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند. آن ها نوعی درمان غیرمستقیم هستند به این معنی که در لابراتوار ساخته می شوند نه در مطب دندانپزشک.

لمینت ها ضخامت بسیار نازکی دارند و ممکن است از مواد مختلفی ساخته شده باشند. به عنوان مثال آن ها می توانند از جنس زیرکونیوم، سرامیک فشرده، سرامیک توده ای، دی سیلیکات لیتیوم و …. باشند. قیمت لمینت دندان بر اساس اینکه جنس لمینت از کدام ماده و یا ترکیبات باشد متغییر خواهد بود.

2. تعداد دندان مورد درمان

قیمت و هزینه لمینت دندان را به ازای هر واحد اعلام می کنند. هرچه تعداد دندان ها بیشتر شود این هزینه ضربدر تعداد دندان ها خواهد شد. (معمولاً تنها دندان های جلو نیاز به لمینت دارند)

3. تخصص دندانپزشک

درمان لمینت دندان این روزها توسط دندانپزشکان مختلفی انجام می شود. ممکن است این درمان را یک دندانپزشک عمومی نیز  انجام دهد و یا هر متخصص دیگری در مطبش اقدام به نصب این ونیرهای زیبا کند. اما دندانپزشکی که به صورت تخصصی به انجام درمان لمینت اقدام می کند متخصص ترمیمی و زیبایی دندان است.

 معمولا هزینه ای که توسط دندانپزشکان غیر متخصص درخواست می شود کمتر است زیرا کار تخصصی انجام نمی دهند و نتایج قابل قبول و با کیفیتی هم ندارد. اما قیمت لمینت انجام شده توسط متخصص ترمیمی و زیبایی زیاد است زیرا کارش تخصصی و کاملا با کیفیت است.

4. هزینه لابراتوار

بخش عمده ای از قیمت لمینت دندان به لابراتوار اختصاص داده می شود. به عبارتی زمانی که دندانپزشک قالب دندان های شما را گرفت، آن را به یک لابراتوار میفرسد. از آنجا که ونیرهای سرامیکی به طول کامل در این مکان ساخته می شود، بیشتر هزینه لمینت نیز به لابراتوار اختصاص داده می شود. معمولا 2 تا 3 هفته طول خواهد کشید  تا لمینت ها از لابراتوار به مطب دندانپزشک شما فرستاده شوند.

5. محل قرار گیری کلینیک

هزینه لمینت دندان از یک شهر به شهر دیگر و حتی از یک منطقه به منطقه دیگری از یک شهر متفاوت است. به عنوان مثال در تهران، معمولا کلینیک های دنددانپزشکی که در شمال شهر هستند به سبب اجاره بالای مطب و امکانات بیشتر هزینه های درخواستی قابل توجهی دارند و هرچه به جنوب و یا حاشیه شهر نزدیک تر می شویم هزینه ها کاهش پیدا می کند.

6. سایر هزینه ها

برخی از مراکز دندانپزشکی هزینه لمینت دندان را به صورت کلی اعلام می کنند. اما برخی دیگر هزینه لمینت سرامیکی و سایر خدمات یا اقدامات اضافی را به صورت مجزا درخواست می کنند.

مثلا ممکن است هزینه ویزیت، گرافی دندان، جرمگیری و … سوای از هزینه ای که برای لمینت میپرازید عنوان شود یا اینکه هزینه همه خدمات به صورت یکجا به شما اعلام شود. به هر حال ممکن است برای نصب لمینت نیاز باشد تا پروسه هایی انجام شود و دندانپزشک هزینه هر پروسه را به صورت مجزا از شما بگیرید. بنابراین تعداد خدمات، اقدامات یا پروسه های دندانپزشکی مورد نیاز نیز بر روی قیمت لمینت دندان تاثیر گذار هستند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تاج

نکاتی که پیش از خرید گردنبند طلا باید بدانید

 

اهمیت انتخاب گردنبند مناسب

برای خرید انواع گردنبند طلا بهتر است اول از همه تعیین کنید که دوست دارید گردنبند بلند باشد یا کوتاه؟ روی سینه قرار بگیرد یا دور گردن؟ چند لایه باشد، سنگی، مهره‌ای، زنجیری یا مرواریدی باشد؟ یعنی در واقع، اول باید مدل و اندازه را انتخاب کنید سپس بر اساس فرم صورت، رنگ پوست، رنگ مو، سبک زندگی و تیپ خود متناسب‌ترین رنگ و طرح گردنبند طلا را بخرید. همچنین باید به سایز گردنبند و تناسب آن با فرم یقه لباس هم توجه داشته باشید.

همان‌طور که لباس‌های مختلف، باعث متفاوت دیده شدن اندام آدم می‌شوند، سایز گردنبند هم در دیده شدن اندام‌های مختلف بدن نقش موثری دارد. مثلا اگر اندام باریکی دارید، بهتر است سراغ یک گردنبند کوتاه و نازک بروید. یا اگر چاق هستید، گردنبندهای بلند و ضخیم انتخاب کنید. قد آدم‌ها هم در جلوه‌ی گردنبند تاثیر زیادی دارد. هر فردی باید متناسب با قد خود، اندازه گردنبند را تعیین کند. گردنبندهای بلند برای افراد کوتاه‌قد اصلا مناسب نیست. همچنین، گردنبندهای کوتاه در گردن افرادی که قد بلند دارند اصلا دیده نمی‌شود و در نتیجه جلوه‌ای هم نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید :

حلقه‌ زنجیر انوع گردنبند طلا نشان‌دهنده مقاومت گردنبند در برابر پاره شدن و شکستن است. یعنی به‌طور مثال، زنجیرهایی با بافت تخت (طرح امگا) و زنجیرهای جناغی بشدت مستعد پیچ خوردن هستند.

هنگام خرید گردنبند، علاوه بر سلیقه شخصی خود باید به طریقه استفاده از طلای خود هم توجه داشته باشید. مثلا اگر قرار است گردنبند را همیشه به گردن داشته باشید و آن را از گردن خود خارج نکنید، توصیه می‌کنیم نمونه‌هایی خریداری کنید که ضخامت زیادی دارند و تحمل وزن آویز موردنظر شما را هم دارند.

پیش از خرید گردنبند زنجیری، حتما قفل آن را امتحان کنید و مطمئن شوید که خیلی راحت باز یا شکسته نمی‌شود.

اگر آویز گردنبند موردنظر شما سنگین است، ترجیحاً زنجیر ضخیم انتخاب کنید که بتواند وزن آن را تحمل کند.

رایج‌ترین و محبوب‌ترین سایز گردنبند زنجیری مردانه۵۰ سانتی‌متراست که تا پایین یقه لباس بلندی دارد.

هنگام خرید گردنبند طلا به نرم بودن سطح گردنبند توجه داشته باشید. چون وقتی سطح زنجیر زبر است، پس از چند ساعت استفاده پوستِ گردن و سینه شما بشدت آزرده و قرمز خواهد شد. برای آزمایش و کسب اطمینان از نرمی زنجیر، فقط کافی است انگشتان خود را روی تمامی سطح آن بکشید.

اگر روی گردنبند طلای شما جواهرت رنگی کار شده، بهتر است دستبند، گوشواره و انگشتر هم از همان نگین و از همان رنگ انتخاب شود. این باعث می‌شود تا تیپ شما شیک‌تر به‌نظر برسد.

منبع : https://www.azadi.gold/shop/

۵ نکته برای نگهداری از استخر پیش ساخته فایبر گلاسی

 

 صورت روزانه آن ها را تمیز کنید

اگر استخر شما در داخل باغ، حیاط خانه یا جایی است که درخت کاشته اید این امکان وجود دارد که برگ، فضولات پرندگان، گرد و خاک و .. وارد استخر شود. این استخرها معمولا زودتر کثیف میشوند بنابراین حتما به صورت روزانه تمیز بودن آن ها را چک کنید و اگر برای مثال برگ داخل آن است، در پایان روز آن ها را از آب خارج کنید. اینکار به حفظ و ماندگاری استخر فایبرگلاس کمک زیادی میکند.

برای شستشو و تمیز کردن آن ها از مواد با کیفیت استفاده کنید

هرچند که سطوح استخرهای فایبرگلاس بسیار مقاوم و باکیفیت هستند اما اگر با مواد شوینده خشن تمیز شوند احتمالا در دراز مدت دچار سایش شده و  طول عمرشان کمتر میشود. برای تمیز کزدن و نگهداری از استخر پیش ساخته فایبرگلاس حتما از مواد شوینده ای استفاده کنید که کارگاه سازنده استخر به شما توصیه میکند.

بیشتر بخوانید : ساخت استخر

حواستان به لکه های روی فایبرگلاس باشد

اگر سطح فلزات موجود در آب استخر بیش از حد باشد، روی سطوح استخر لکه هایی ایجاد خواهد شد. رایج ترین لکه هایی که روی این استخرها ایجاد میشود قرمز، سبز، سبز-آبی و خاکستری است که هر کدام ناشی از افزایش سطح فلزات زیر است:

لکه قرمز: افزایش آهن

لکه های مایل به سبز و آبی یا سبزآبی:افزایش مس

و لکه های خاکستری: افزایش منیزیوم

فیلتر استخر را به طور منظم روشن کنید

هرچند که فیلتر استخر برای نمونه های فایبرگلاسی لازم نیست زیاد روشن باشد، اما برای اینکه روند فیلتراسیون آب استخر به خوبی انجام شود در شبانه رو دست کم ۶ تا ۸ ساعت باید فیلتر استخر را روشن کرد.

تعادل شیمیایی آب را در محدوده نرمال نگه دارید

جهت نگهداری استخر پیش ساخته فایبرگلاس باید به صورت روزانه آب و شیمی آن را بررسی کنید. در حالت ایده آل، سطح pH آب باید بین ۷.۲ تا ۷.۶ باشد. قلیاییت آن نیز باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ppm و سطح کلر نیز ۳.۰ ppm باشد. اگر هر کدام از فاکتورهای ذکر شده خارج از این محدوده بود باید سریع به حفظ تعادل اقدام کنید.

منبع : https://www.tomestakhr.com/

اقدامات مهم بعد جراحی دندان (نکات طلایی)

 شما ممکن است بعد از جراحی های معمول دندان مثل جراحی دندان عقل ، ایمپلنت دندان و یا یک عصب کشی ساده دچار دندان درد شوید برخی از دردها بعد از جراحی دندان طبیعی است، اما اگر درد بیش از سه روز ادامه یابد یا حتی افزایش یابد، این می تواند نشانه عفونت باشد. اگر برای سه روز بعد از عمل جراحی دندان، درد و رنج زیادی دارید، با دندانپزشک یا جراح تماس بگیرید. نوع دیگری از عفونت که می تواند پس از یک عمل دندانپزشکی باشد، استئومیلیت است.(این عفونت استخوانی است که می تواند باعث درد زیادی در فک شود.) اگر دچار تب شدید، این می تواند نشانه ای از عفونت باشد و بلافاصله باید دندانپزشک خود تماس بگیرید.

یک مشکل دیگر که می تواند پس از یک درمان دندانپزشکی رخ دهد، خونریزی بیش از حد است. خونریزی پس از یک روش رایج است، اما اگر بیش از چند ساعت پس از انجام این عمل ادامه یابد، باید با دندانپزشک تماس بگیرید. اگر زخم خونریزی ادامه یابد، ممکن است نیاز به بستن دهانه خونریزی با بخیه باشد.

مقابله با درد باقی مانده

معمولا پس از یک درمان دندانپزشکی درد پایدار وجود دارد و این امر طبیعی است. دندانپزشک شما می تواند قرص های مسکن برای کمک به کاهش درد شما تجویز کند. یا اینکه خودتان از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. مراقب باشید که قبل از استفاده از هر دارویی با دندانپزشک خود مشورت کنید تا ناخواسته به خودتان صدمه وارد نکنید.

بهتر است برای 48 ساعت پس از درمان دندانپزشکی یا جراحی خود استراحت کنید. شرکت در فعالیت بدنی شدید می تواند خطر ابتلا تورم زخم یا خونرزی را تشدید کند و همچنین احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد. استراحت برای دو روز اول پس از درمان می تواند به روند و سرعت بهبود شما به طور موثر کمک کند.

بیشتر بخوانید :

دستور العمل های بعد از جراحی دندان

یکی از مهم ترین مواردی که شما باید پس از انجام درمان دندانپزشکی انجام دهید این است که به دنبال دندانپزشک خود یا دستورالعمل های جراح باشید. به احتمال زیاد به شما دستورالعمل هایی در مورد زمان مصرف دارو، زمان شروع به غذا خوردن، یا غذاهایی که می توانید و باید بخورید، چگونه و چه زمانی هر باند زخم را عوض کنید داده می شود.

از آنجایی که دندانپزشکتان سابقه ی پزشکی شما را می داند بهتر از هر کس دیگری می تواند دستورالعمل هایی برای مراقبت های بعد از جراحی دندان تجویز کند.

دندانپزشکتان ممکن است به شما بگوید که دندان هایتان را تمیز نکنید، زیرا ممکن است دهان شما برای روال طبیعی بهداشت دهان و دندان حساس باشد. شاید در ذهن شما این یک نکته منفی به نظر برسد، ولی باید به دستورالعمل دندانپزشک خود اعتماد کنید. دندانپزشک شما ممکن است شما را تشویق کند که دهان خود را با آب نمک یا یک حلال ساده دیگر شستشو دهید. مهم نیست که دندانپزشک شما چه کاری را پیشنهاد می دهد، بهترین کار این است که آن را انجام دهید. دندانپزشک شما می داند که بهترین راه برای مراقبت از دهان شما چیست و می خواهد آن را به درستی درمان کند، پس دستورالعمل های آنها برای سلامت دهان و دندان شما مهم است.

منبع : کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تاج

پاسخ به سوالات رایج درباره ماندگاتری لمینت ها

 لمینت های سرامیکی دندان می‌توانند با رفع برخی نواقص ظاهری دندان ها، ظاهر لبخند شما را کاملاً متحول کنند. با مراقبت و نگهداری مناسب، این ونیرهای دندانی می توانند بیش از یک دهه قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشند، دوام بیاورند. اما اگر میخواهید لمینت دندان شما 2 برابر بیشتر از این مدت زمان عمر کند، حتما این مقاله که حاوی 6 نکته مهم جهت افزایش طول عمر  لمینت دندان است را بخوانید.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

طول عمر و ماندگاری لمینت ها به طور متوسط تقریباً ده سال است. با مراقبت و نگهداری مناسب، این بازه زمانی طولانی تر می شود و لمینت های شما ممکن است تا 20 سال برای شما دوام بیاورند و یا حتی بیشتر عمر کنند.

لمینت ها چه وقت و چگونه باید جایگزین شوند؟

ما آرزو می کنیم طول عمر لمینت دندان مراجعانمان همیشه حداکثر و بالا باشد و اصلاً نیازی به تعویض پیدا نکنند. اما بلاخره ممکن است روزی نیاز به تعویض لمینت دندان باشد. در چنین شرایطی دندانپزشک، لمینت ها را برمی دارد. او اینکار را با از بین بردن پیوند و اتصال بین دندان و لمینت انجام می دهد.

اینکار به زمان زیادی نیاز ندارد و هیچ عارضه، درد و یا احساسِ ناراحتی نیز به شما نمی دهد. بعد از تمیز شدن سطح دندان، اینبار نیز مشابه همان روزی که برای اولین بار لمینت ها نصب شده بود، فرآیند نصب لمینت جدید آغاز می شود. اما اینبار دیگر مینای دندان تراشیده نمی شود. زیرا همان 0.5 تا 0.7 میلی متری که از اول بر داشته شده بود کافیست.

هزینه نصب مجدد لمینت چقدر است؟

در اصل نباید هزینه لمینت مجدد یا لمینت‌های اولیه تفاوت زیادی داشته باشد، اما ممکن است در برخی مراکز، نصب مجدد لمینت هزینه بیشتری روی دست شما بگذارد. زیرا بعد از اینکه عمر لمینت دندان شما به سر آمد، باید برداشته شوند و مجددا همان فرآیند قبلی برای نصب مجدد طی شود. به ازای برداشتن هر لمینت نیز هزینه ای جداگانه پرداخت می شود. البته در برخی مراکز هزینه اولین نصب و نصب مجدد یکسان است. این بیشتر به جایی که دندان هایتان را لمینت می کنید بستگی دارد.

طول عمر لمینت متحرک دندان؟

لمینت های متحرک معمولا کیفیتی بسیار پایین تر از لمینت های ثابت و متصل به سطح دندان دارند. آن ها بر اساس جنس ممکن است 3 تا 5 سال عمر کنند.

مدت زمان لمینت دندان چقدر است؟

مدت زمان نصب هر واحد لمینت می تواند بسته به وضعیت شخص و دندان هایش، از 2 تا 3 جلسه و هر جلسه حداقل 2 ساعت باشد.

منبع : https://www.donya.dental/

 

روش‌های کشیدن و خارج کردن دندان ها

 در گذشته به علت رهایی از درد دندان یکی از ساده‌ترین راه‌ها کشیدن و حذف دندان بوده است و بسیاری نیز به دلیل هزینه‌های سنگین مربوط به دندان مجبور به از دست دادن دندان‌های دائمی خود شده و دچار عوارض ناشی از آن شده‌اند.

امروزه تمام تاکید و تلاش علم دندانپزشکی بر نگهداری از دندان‌ها است اما گاهی پوسیدگی دندان و بیماری لثه ممکن است کار را به جایی بکشاند که دیگر نگهداری از دندان جایز نباشد. در چنین شرایطی دندانپزشک راه اخر یعنی کشیدن دندان را به نگهداشتن و ترمیم آن ترجیح می‌دهد. کشیدن دندان در واقع به خارج کردن دندان از استخوان فک و حفره لثه می‌گویند. کشیدن دندان معمولا توسط دندانپزشک عمومی، جراح دهان و دندان یا متخصص لثه انجام می‌شود.

  • کشیدن ساده
  • جراحی

کشیدن ساده دندان

در این روش که نیازی به جراحی نیست و بعد از بی حس کردن دندان، دندانپزشک دندان را با کمک ابزاری به اسم الویتور دندان را لق می‌کند. این وسیله بافت نگهدارنده دندان را متلاشی کرده و حفره جای گیرنده دندان را بزرگتر کرده سپس دندان پزشک پس از سست شدن دندان آن را با کمک انبر درمی‌آورد.

بیشتر بخوانید :

کشیدن دندان با جراحی

در بعضی موارد برای کشیدن دندان با استفاده از کشیدن ساده امکان پذیر نیست برای همین منظور دندانپزشک مجبور به جراحی شده و با کمک جراحی دندان بیمار را می‌کشد. در صورت وجود مشکلات زیر دندان باید جراحی شود:

دندانی که کاملا از لثه بیرون نزده است.

دندانی که بزرگتر از آن است که بتوان آن را به یکباره بیرون کشید و باید خرد شود.

دندان نهفته

دندانی که از خط لثه شکسته است.

در این روش دندانپزشک برش کوچکی را روی لثه ایجاد می‌کند تا به دندان مورد نظر بهتر دسترسی داشته باشد. سپس دندان را با کمک انبر رو به عقب و جلو حرکت می‌دهد تا مقداری دندان در استخوان فک سست شود و در نهایت دندان را بیرون می‌کشد. در بعضی موارد دندانپزشک لبه‌های لثه را بخیه می‌زند که این نوع از بخیه‌ها جذبی بوده و نیاز به کشیده شدن ندارند. بیمار بعد از کشیدن دندان خونریزی دارد و با قرار دادن گازاستریل بر روی آن تا زمانی که خونریزی قطع شود کمک می‌کند.

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی تاج

6 روش اصلی افزایش طول عمر لمینت دندان چیست؟

 اگر به درستی از دندان های لمینت شده خود مراقبت نکنید، هم دندان و هم لمینت متصل به آن با خطر آسیب دیدن مواجه خواهند شد. اما شما می توانید با دنبال کردن این روش ها میزان ماندگاری آن ها را افزایش دهید.

از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید

سعی نکنید اشیا را با دندان لمینت شده خود باز کنید یا چیزهای غیر خوراکی مانند کلاهک خودکار یا ناخن را گاز بگیرید. انجام این کار می‌تواند منجر به ایجاد به لمینت و در نهایت ترک برداشتن، لب پر شدن و یا خورد شدن لمینت شود. با انجام و یا تکرار این کارها عمر لمینت دندان به بیشتر از چند ماه هم نخواهد رسید.

استعمال دخانیات را به حداقل برسانید (مهمترین راه کار برای افزایش عمر لمینت دندان)

محصولات دخانی به راحتی می توانند موجب تغییر رنگ هر چیزی از دندان گرفته تا بافت های زنده شوند. هر نوع محصول دخانی در صورتی که بیش از اندازه استعمال شود می تواند طول عمر لمینت دندان را به شدت کاهش دهد و موجب تغییر رنگ آن نیز شود.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ خودداری کنید

سس قرمز، انواع توت ها، نوشابه ها، قهوه، چای، نوشیدنی های الکلی و … همگی از عواملی هستند که معمولاً باعث ایجاد لکه های سطحی روی دندان های شما می شوند. هرچند که لمینت ها مانند مینای دندان نیستند و سخت لک می شوند، اما استفاده مداوم و بیش از حد از این خوراکی ها و نوشیدنی ها می توان روی رنگ لمینت تاثیر بگذارد. این یعنی باید مصرف این موارد را به حداقل برسانید و یا در صورت مصرفشان، بهداشت دهان و دندان را با جدیت بیشتری پیگیری کنید.

بعد از لمینت دندان همیشه نخ دندان بکشید!

مسواک زدن که یک پای ثابت مراقبت های روزانه از دهان و دندان است. تقریبا همه مسواک می زنند اما افراد کمی در کنار مسواک، نخ دندان استفاده می کشند. افرادی که دندان هایشان لمینت شده، بهتر است جزء دسته دوم باشند. زیرا اینکار به شدت به افزایش طول عمر لمینت (مخصوصا لمینت سرامیکی دندان) کمک می کند. چرا؟

اینکار نه تنها فضای بین دندانی و بین لمینت ها را تمیز می کند، بلکه به خارج کردن ذرات ریز مواد غذایی زیر خط لثه نیز کمک می کند. این یعنی احتمال آسیب لثه یا ورم، التهاب و عفونت آن کم می شود. و خبر خوب این است که هر چه لثه سالم تر باشد سلامتی دهان و دندان شما بیشتر می شود و این موجب افزایش طول عمر لمینت دندان نیز می شود.

از گارد یا محافظ دهان استفاده کنید

گارد دهان در واقع قالب هایی هستند که روی دندان ها سوار می شوند و از آن ها محافظت می کنند. در 2 حالت بهتر است از محافظ دهان استفاده شود:

اگر یک ورزشکار حرفه ای هستید و در معرض آسیب به صورت هستید

و  یا شخصی هستید که دندان قروچه دارید.

در این دو وضعیت معمولا عمر مفید لمینت دندان کم می شود مگر اینکه گارد دهان استفاده شود.  اگر حین ورزش کردن ضربه ای به صورت شما وارد شود، گارد دهان مانع از وارد شدن آسیب به دندان ها می شود زیرا فشار و نیرویی که به دندان ها وارد می شود را کاهش می دهد. در خصوص دندان قروچه نیز همین موضوع صدق می کند.

محصولات دندانپزشکی مناسبی خریداری کنید!

لمینت ها نیازی به مراقبت اضافی و بیشتر از دندان های خودمان ندارند. درست همانطور که دندان های دیگر را مسواک می زنیم و از آن ها مراقبت می کنیم، لمینت ها نیز به همین روال نیاز دارند تا طول عمر و ماندگاریشان بیشتر شود.

استفاده از یک مسواک با سری مناسب و موهای نرم، خرید خمیر دندان غیرساینده، تهیه یک دهانشویه غیر الکلی و مواردی از این دست می توانند عمر لمینت دندان شما را چند سال بیشتر کند.

منبع :دندانپزشکی دنیا دنتال

درمان های دندانپزشکی کودکان

 

درمان های دندانپزشکی کودکان

شامل ترمیم، کشیدن، درمان ریشه و فضا نگه دارنده

دندان های شیری همانند دندان های دائمی دارای تاج، ریشه و عصب هستند که این ساختار کاملا از دندان دائمی جداست و هیچ ارتباطی با هم ندارند. در واقع عصب کشی دندان شیری ربطی به دندان دائمی ندارد.

بر خلاف دندان های دائمی، در داندان های شیری با پوسیدگی های وسیع و درگیری عصب دندان، درد دندان شایع نیست و ممکن است هیچ علامتی مبنی بر درد دیده نشود ولی نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) وجود داشته باشد.

به دلیل شکل پیازی شکل تاج دندان های شیری و ضخامت کم مینا و حجم بزرگتر عصب دندان، عصب کشی دندان های شیری بسیار شایع است. جهت عصب کشی و ترمیم دندان نیاز به بی حسی موضعی است. در این مطب، ابتدا از ژل های موضعی جهت بی حسی مخاط لثه استفاده میشود. بعد از ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه، ماده بی حسی بشکل آمپول تزریق خواهد شد. لطفا از بکار بردن کلمه آمپول یا تزریق جلوی کودک خودداری کنید تا باعث وحشت و عدم همکاری نشود. پرسنل مطب آموزش های لازم جهت بی حسی کم درد را دیده اند و با مانور های خاصی، سرنگ تزریق از چشم کودک دور خواهد ماند. پس از تزریق بی حسی، بویژه بار اول، کودک احساس مبهمی در ناحیه بی حسی داشته و مکن است لب یا زبان خود را گاز بگیرد. حتما کودک را تحت نظر قرار داده و از این کار ممانعت کنید. بعد از اتمام کار، دندان پزشک ۲ عدد پنبه را در محل بی حسی قرار خواهد داد تا کودک نتواند مخاط را بجود و گاز بگیرد. این پنبه ها را حتما تا ۱ ساعت در محل نگه دارید.

در صورت گاز گرفتم مخاط لب، زحم بزرگی د رمحل ایجاد خواهد شد که ممکن است تا ۱ هفته بماند. جهت بهبود زخم، باید ناحیه را ۴ الی ۵ بار در روز، با آب نمک رقیق شسته و در صورت درد از مسکن استفاده کنید.

در صورتی که درمان عصب برای کودک شما انجام شده، از مسکن های ساده طبق نظر پزشک بعد از کار تا ۲ الی ۳ روز بعد از درمان استفاده کنید. در صورت تخریب شدید تاج دندان، بعد از عصب کشی ممکن است نیاز به روکش دندان شیری باشد که اگر دندان پزشک به شما توصیه کرد حتما لازم است. این روکش ها بر خلاف دندان دائمی نیاز به قالب گیری و لابراتوار نداشته و در همان جلسه روی دندان قرار میگیرد. جنس این روکش ها، استیل است و بنابراین رنگ نقره ای خواهد داشت. متاسفانه روکش ها سرامیکی (رنگ دندان) برای دندان شیری در بازار موجود نیست.

در صورتی که دندان کودک پر میشود، انتخاب بین مواد هم رنگ و آمالگام (نقره ای) را بر عهده دندان پزشک بگذارید. در صوتی که دندان شیری قابل ترمیم و عصب کشی نباشد، ممکن است دندان پزشک آنرا خارج کند. پس از کشیدن دندان شیری نیم ساعت گاز دندان پزشکی را در محل فشار داده، بعد از ان برای کودک خوراکی خنک مثل بستنی یا آب میوه خنک تهیه کنید. غذای کودک پس از کشیدن دندان باید نرم و خنک باشد. طبق دستور پزشک می توانید از مسکن های ساده یا آنتی بیوتیک استفاده کنید.

ممکن است بعد از کشیدن دندان شیری نیاز به فضای نگهدارنده باشد. کاربرد این وسیله جهت جلوگیری از حرکت دندان های اطراف و حفظ فضای دندان شیری و رویش دندان دائمی است.

در صورتیکه کودک شما همکاری قابل قبول داشته باشد درمان در مطب انجام میشود. در صورتیکه سن کودک خیلی کم باشد یا ترس شدید باعث عدم همکاری شود، کاربرد روش های دیگر درمان (تحت آرام بخشی یا بیهوشی) را بنا به مصلحت دندان پزشک مد نظر قرار دهید.

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد