x تبلیغات
تکتا

حفره خشک دندان چیست و باید با آن چه کرد؟

 حفره خشک دندان چیست؟ چگونه ایجاد میشود؟ چه عوامل خطری دارد؟ چگونه تشخیص داده می شود و در نهایت درمان حفره خشک چیست؟ در این مقاله به طور کامل به پاسخ این سوالات پرداخته شده است. اگر به تازگی دندان خود را کشیده اید یا کنجکاو هستید که واقعا حفره دندان چیست تنها کافی است که این مقاله را بخوانید.

حفره خشک دندان چیست؟

حفره خشک دندان که با نام آلوئولار استئیت یا (alveolar osteitis) نیز شناخته میشود یک عارضه دردناک است که گاهی اوقات بعد از کشیدن دندان اتفاق میافتد. به طور معمول بعد از اینکه دندان کشیده میشود، روند بهبودی به این شکل است که در محل کشیده شدن دندان یک لخته خون ایجاد میشود. این لخته خونی می تواند از بافت نرم داخل حفره و همچنین اعصاب آن حمایت و حفاظت کند. اما زمانی که این لخته خونی تشکیل نشود و یا خیلی زود از بین برود، استخوان و اعصاب روی آن در معرض دید قرار گرفته که باعث تجربه درد زیادی میشود. این وضعیت به طور کلی حفره دندان خشک یا درای سوکت خوانده میشود.

علت ایجاد حفره خشک دندان چیست؟

علت دقیق ایجاد درای سوکت همچنان موضوعی بسیار جذاب و جالب برای مطالعه است. هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه چیزی باعث بروز چنین وضعیتی بعد از کشیدن دندان می شود اما محققان گمان می کنند موارد زیر می توانند علتی برای این عارضه باشند:

آلودگی باکتریایی در محل کشیده شدن دندان

وارد شدن تروما و ضربه به محل حفره بعد از کشیدن دندان

درمان حفره خشک دندان چیست؟

درمان حفره خشک دندان شامل مدیریت اولیه درد است. یک دندانپزشک عمومی میتواند برای مدیریت بهتر درد و علائم اقدامات زیر را انجام دهد:

تمیز کردن داخل حفره برای برداشتن هرگونه عفونت و یا آلودگی

پک کردن یا پانسمان حفره خشک با کمک داروها و مواد ضدعفونی کننده خاص

تجویز داروهای ضد درد

تا اینجای کار درمان برعهده جراج دندان و یا دندانپزشک است. بعد از اینکه حفره خشک شستشو داده و پانسمان شد، بقیه کار بر عهده خودتان است. شما باید در خانه جهت تسریع درمان حفره خشک  دندان اقدامات زیر را انجام دهید:

شستشوی آرام دهان و دندان ها با کمک محلول نمکی یا سرم شستشو

همچنان به مصرف منظم داروهای ضد درد ادامه دهید

از ایجاد فشار به حفره و طرفی از دهان که حفره خشک در آن قرار دارد اجتناب کنید

و …

منبع : دندانپزشکی دنیا دنتال 

منظور از کلاس بندی یا سطح ترمیم دندان چیست؟

 در جدول هزینه پر کردن دندان چشمتان به کلاس ترمیم یا سطح ترمیم خورد. مثلا دیدید که هزینه ترمیم آمالگام 1 سطحی برابر با 600 هزارتومان است. ما در این بخش می خواهیم به شما توضیح دهیم که منظور از سطح یا کلاس ترمیم چیست و چرا هزینه هر کدام از این کلاس یا سطح ها متفاوت است.

ما کلا 5 کلاس ترمیم دندان داریم که به ترتیب کلاس 1 تا 5 نامگذاری میشوند. این یعنی ما 5 شکل مختلف پوسیدگی داریم در 5 وضعیت یا ناحیه دندان ممکن است دچار پوسیدگی و آسیب شود که نیاز به ترمیم دارد.

منظور از ترمیم کلاس 1 و هزینه پر کردن دندان در این کلاس

پوسیدگی هایی که در کلاس 1 رخ می دهند معمولا سطوح جونده دندانی را درگیر می کند. آنها چندان عمیق نیستند و لبه تاج را درگیر نمی کنند. هزینه پر کردن دندن ها در این کلاس پوسیدگی حدودا 600 هزار تومان است.

ترمیم کلاس 2 و هزینه پر کردن دندان در این سطح

در میان ما ایرانی ها پوسیدگی های کلاس 2 بسیار رایج هستند. این پوسیدگی ها بیشتر در سطوح بین دندانی ایجاد می شود و دلیل آن نیز عدم استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها است. میانگین هزینه پر کردن دندان بعد از از بین بردن پوسیدگی کلاس 2 ، حدودا 750 هزار تومان است.

کلاس 3

ترمیم های کلاس 3 مشابه با ترمیم های کلاس 2 هستند با این تفاوت که وسعت پوسیدگی و خرابی در کلاس 3 بیشتر است. در این کلاس پوسیدگی همچنان در تنه تاج و در طرفین است. هزینه پر کردن دندان با پوسیدگی کلاس 3 به طور میانگین چیزی حدود 850 هزار تومان است.

کلاس 4

زمانی که پوسیدگی از تنه تاج به لبه های تاج رسید می شود کلاس 4. همانطور که در شکل زیر میبیند این نوع پوسیدگی شدت و عمق زیادی دارد بنابراین هزینه پر کردن دندان در این سطح زیاد است.

کلاس 5

پوسیدگی در این کلاس معمولا در حد فاصل بین تاج دندان و ریشه آن است. در واقع این پوسیدگی ها در فاصله خط لثه ایجاد می شود. اگر دندان جلو دچر این نوع پوسیدگی باشد با کامپوزیت  و با هزینه حدودا 800 هزار تومان ترمیم می شود و اگر دندان خلفی در چنین وضعیتی باشد با حدود 600 هزار به کمک آمالگام ترمیم می شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

 

سوالات رایج درباره کامپوزیت زیبایی

 چنانچه برای زیباسازی دندان و  طرح لبخند خود مصمم هستید به یک کلینیک یا دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید به شما پیشنهاد میکنیم که سری به گنیجنه مقالات سایت ما بزنید و اگر وقت مطالعه ندارید میتوانید با ما تماس بگیرید یا در پایین مقاله کامنت بگذارید تا به شما در این خصوص کمک کنیم.

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

روش زیباسازی دندان بر اساس شرایط شخص انتخاب می‌شود. گاهی اوقات دندان پزشک ترجیح می‌دهد از ونیر کامپوزیت استفاده کند و گاهی وقت ها از لمینت. در صورتی که دندان های شما دچار شکستگی زیاد باشد و بیش از حد با تغییر رنگ دندان ها مواجه باشید، لمینت سرامیکی گزینه بهتری است.

آیا کامپوزیت در پوسیدگی دندان تاثیرگذار است؟

اما این قضیه کاملا بلعکس است. کامپوزیت از پوسیدگی دندان ها به خوبی جلوگیری می کند. البته این شرایط در حالی است که بهداشت دهان و دندان کاملا رعایت شود.

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

اگر جنس کامپوزیت دندان مرغوب باشد و نکات مراقبتی و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید؛ از کامپوزیت دندان برای مدت طولانی تری می توانید استفاده مفید داشته باشید؛ بدون این که به ترمیم نیاز باشد.

کدام رنگ کامپوزیت مناسب تر و زیباتر است؟

کامپوزیت دندان کاملا سلیقه ای است و نمی توان یک رنگ را برای تمام افراد به عنوان بهترین انتخاب نمود. اما می توانید از پیشنهاد دندانپزشک خود برای انتخاب رنگ بر اساس رنگ اصلی دندان استفاده کنید.

آیا انجام کامپوزیت در دوره بارداری امکان پذیر است؟

انجام کامپوزیت دندان در دوره بارداری کاملا به شرایط شما بستگی دارد. در صورتی که هیچ مشکلی شما را تهدید نکند می توانید از کامپوزیت دندان در این دوره استفاده کنید.

آیا کامپوزیت بر روی دندان ایمپلنت شده قابل انجام است؟

انجام کامپوزیت دندان بر روی دندان ایمپلنت شده مانند روکش عمل می کند. در صورتی که دندان ایمپلنت شده شما شرایط لازم برای کامپوزیت را داشته باشد انجام این کار مانعی ندارد. اما در غیر این صورت باید ایمپلنت دندان خود را تعویض کنید.

بلیچینگ در مطب چیه و چطور انجام میشه؟

 بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک این شکلیه که از مواد سفید کنده با غلظت بالا در شرایط ایمن برای سفید کردن دندان ها استفاده میشه. ماده ای که این وسط به عنوان عامل سفید کننده عمل میکنه هیدرژن پراکسید هستش. غلظت این ماده طی فرآیند بلیچ در مطب زیاده و بسته به وضعیت دندان شخص میتونه بین 25 تا 40 درصد متغییر باشه.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان

بلیچ دندان در مطب شامل چه مراحلیه؟

قرار نیست همه دندونپزشکا به یه شکل بلیچینگ انجام بدن اما یه سری مراحل مشترک دارن که اینا هستن:

مشخص کردن علت تغییر رنگ دندان ها

خیلی مهمه که بدونیم علت تغییر رنگ دندان ها چیه و چه ماهیتی داره تا دندونپزشک بتونه بهتر و موثر تر فرآیند بلیچ رو انجام بده.

تعیین میزان سفید کندگی دندان ها

اینم خیلی مهمه و حتما قبل از شروع بلیچینگ باید مشخص بشه شخص میخواد چقدر دندوناش سفید بشه. برای اینکار از یه سری سایه رنگ دندونا آماده استفاده میشه.

ایمن کردن دهان

با این میزان غلظت از هیدروژن پراکسید در بلیچینگ دندان امکان آسیب رسیدن به لثه ها و بافت های داخل دهان زیاده اما چون در مطب و توسط دندانپزشک انجام میشه هیچ خطری نداره. خوبیش اینه که لثه ها و بافت های داخل دهان به جز دندونا با یه وسیله ای به نام اپال‌دم محافظت و ایزوله میشن.

اعمال ژل سفید کننده

بعد از اینکه همه چی ایمن شد، دندانپزشک، ژل سفید کننده رو به سطح دندون ها اعمال می کنه. اعمال این ماده به دندان خود به خود نمیتونه باعث سفید شدن دندان ها بشه چون ماده سفید کننده هنوز فعال نیست و کاری انجام نمیده.

فعال کردن سفید کننده

دندونپزشک با کمک نور یا گرما میاد و عامل سفید کننده رو فعال میکنه تا کم کم روند سفید شدن دندونا شروع بشه.

برای فعال کردن ماده سفید کننده دندان از دستگاه هایی مثل لایت کیور یا لیزر دیود استفاده میش. اینا ایمن هستن و خطری برای دندان شما ندارن.

بیشتر بخوانید : هزینه بلیچینگ دندان

قیمت بلیچینگ دندان با سایر روش های سفید کردن دندان

 هرچند که بهترین روش سفید کردن دندان ها انجام بلیچینگ در مطب و سپس در منزل است، اما می توان با روش های دیگری نیز دندان ها را سفید کرد. مواد و محصولات دندانپزشکی خاصی وجود دارند که در آن ها عوامل سفید کننده مانند پراکسید هیدروژن با غلظت 3 درصد وجود دارد. این ها هزینه بسیار کمی دارند و در کوتاه مدت می توانند به سفید شدن دندان هایتان کمک کنند.

هزینه بلیچینگ دندان با این روش ها متغییر است و می تواند محدوده از 20 هزار تومان تا بیش از 1 میلیون تومان داشته باشد.

به عنوان مثال هزینه سفید کردن دندان ها با کمک خمیر دندان های سفید کننده می تواند به طور میانگین برای خمیر دندان های ایرانی 30 هزارتومان و برای خمیر دندان های خارجی 200 هزارتومان باشد.

همچنین برای نوارهای سفید کننده همین هزینه می تواند بالاتر از 500 هزار تومان باشد.

پاسخ به سوالات رایج درباره هزینه سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها در مطب چقدر دوام دارد؟

با کمک روش های نوین بلیچینگ در مطب، امروزه می توان انتظار داشت که ماندگاری نتایج سفید کنندگی دندان ها تا 6 ماه و حتی در برخی موارد تا 1 سال دوام داشته باشد.

هزینه کیت سفید کننده دندان در سال 1400 چقدر است؟

اگر کیت را از فروشگاه های عرضه کننده محصولات دندانپزشکی بخرید هزینه ها از 600 هزارتومان شروع می شود. اما اگر قالب و ماده بلیچینگ را دکتر دندانپزشک به شما داده باشد احتمالا برای هر فک بالای 1 میلیون تومان باید بپردازید.

قیمت بلیچینگ دندان با لیزر چقدر است؟

هزینه سفید کردن دندان ها در مطب با کمک لیزر دیود در همان محدوده ای قرار دارد که داخل مقاله عنوان شده است.

بیشتر بخوانید :

انواع کامپوزیت دندان

 در ادامه به معرفی انواع کامپوزیت می پردازیم که در دندانپزشکی ها و کلینیک های دندانپزشکی شبانه روزی و معمولی ارائه می شود:

1. کامپوزیت ونیر( بهترین و زیباترین نوع کامپوزیت)

کامپوزیت ونیر یکی از بهترین انواع کامپوزیت است که زیبایی بسیاری به دندانهای شما می بخشد. کسانی که دچار فاصله بسیار در بین دندان های جلویی هستند و یا دندان های جلویی‌شان ترک خورده است، از این روش برای زیبایی و تغییرات قابل توجهی استفاده می کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص کامپوزیت ونیر سفید کردن دندان ها است؛ بدون این که نیاز باشد دندان ها تراشیده شود.

ونیر دندان یا (Veneer) روکش های دندانپزشکی هستند که به منظور زیباسازی دندان ها و اصلاح طرح لبخند بکار میروند. ونیرها انواع مختلفی دارند اما دو تا از شناخته شده ترین ونیرهای دندانی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر هستند.

جنس ونیر کامپوزیت ها از همان مواد همرنگ دندان است که برای پر کردن دندان ها از آن ها استفاده می شود. در حالت کلی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر ها با هم تفاوت هایی دارند برای مثال هزینه و قیمت ونیر کامپوزیت ها معمولا از قیمت لمینت کمتر است.

مواد کامپوزیتی دارای جنس و رنگ متفاوتی بوده و دارای دوام و استحکام متفاوتی نیز هستند. بنابراین برای اینکه کار زیبایی و ترمیم دندان شما دارای نتیجه مطلوب و دلخواهی باشد و همچنین استحکام و زیبایی در دندان ایجاد شود بهتر است از موادی که توسط شرکت‌های معتبر دندانپزشکی  ساخته می‌شوند استفاده کنید.

2. ماکروفیل یا دانه درشت (ماندگار تر و با دوام تر است)

کامپوزیت ماکروفیل یا همان دانه درشت در چند دهه اخیر در خدمات دندانپزشکی حضور پیدا کرد و تفاوت آن با دیگر کامپوزیت ها این است که از ذرات ۱۰ الی ۱۵ میکرومتری تشکیل می شود. به همین خاطر، اجرای ماده کامپوزیت دانه درشت دوام و مقاومت بیشتری برای دندان ها به همراه دارد و شخص مدت بیشتری می تواند از آن استفاده مفید داشته باشد. اما تنها ایراد ماکروفیل، ترمیم بسیار سخت آن است.

3. میکروفیل یا ریزدانه ( با طراحی طبیعی تر و ظاهری کاملاً یکدست)

 کامپوزیت میکروفیل نسبت به دانه درشت از ذرات کوچکتری برای پولیش دندان ساخته می‌شود و همین موضوع موجب شده است ظاهر دندان ها کاملاً صاف، یکدست و طبیعی بدست آید. اما در عوض دوام و استحکام کامپوزیت در این مدل کمتر است. البته ترمیم کامپوزیت میکروفیل بسیار ساده‌تر از کامپوزیت ماکروفیل انجام می شود.

4. کامپوزیت هیبریدی ( قابل استفاده از ذرات مختلف)

این مدل کامپوزیت با ارائه ذرات مختلف استفاده گسترده تری در اختیار دندانپزشکان قرار داده است. برخی ذرات کامپوزیت هیبرید در اندازه ۱۰ الی ۱۵ میکرومتر هستند و برخی دیگر حتی به اندازه ۴۰ میکرومتر هم می رسند. همچنین اندازه ذرات مدل کامپوزیت میکرونانو هیبریدی کمتر از ۱۰۰ نانومتر در نظر گرفته شده است.

مزیت کامپوزیت های هیبریدی مقاومت بسیار خوب آنها در برابر ساییدگی و ضربه است. اما ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید دندان‌هایتان به زیبایی روزهای اولیه خود نیستند و مجبور شوید خیلی زود به انجام ترمیم اقدام کنید.

5. نانو کامپوزیت (با قابلیت حل مشکلات کامپوزیت هیبریدی)

نانوکامپوزیت جزء کاربردی‌ترین نوع کامپوزیت های درحال حاضر است که به منظور رفع مشکلات ایجاد شده در کامپوزیت های هیبریدی استفاده می شود. اندازه ذرات این مدل کامپوزیت حدود ۲۰ نانومتر است که در برابر ساییدگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند. همچنین می‌توان از نانوکامپوزیت برای رفع مشکلات دندان های عقبی هم استفاده نمود و نتیجه خوبی مشاهده کرد. قابلیت پولیش بسیار خوب نانوکامپوزیت موجب شده است مشکلات احتمالی کامپوزیت های هیبریدی را به راحتی برطرف کند.

عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری چیست؟

 سیگار کشیدن سوای از اینکه در حالت عادی عوارض زیادی برای دهان و دندان و بدن دارد دستکم 4 عارضه مهم برای افرادی که قصد دارند ایمپلنت بکارند دارد. در ادامه به صورت خلاصه این 4 عارضه توضیح داده شده اند.

افزایش خونریزی حین و بعد از عمل

کشیدن سیگار می تواند موجب رقیق شدن خون شده و به همین دلیل خونریزی در طی عمل و بعد از آن بیشتر تجربه می شود. همچنین نیکوتین موجود در سیگار می تواند باعث شود تاثیر داروی بیهوشی بر روی بیمار کاهش پیدا کند. به همین جهت متخصص ایمپلنت توصیه می کند که دست کم از 1 هفته قبل از شروع جراحی شخص سیگار را ترک کند.

ایجاد حفره خشک بعد از کشیدن دندان

کشیدن سیگار بعد از خارج کردن دندان می‌تواند مانع از تشکیل لخته خون در حفره خالی شود و احتمال ایجاد حفره خشک یا درای سوکت را افزایش می دهد. این یک وضعیت به شدت دردناک است و روند کاشت ایمپلنت را به تعویق می اندازد. برای پیشگیری از بروز این مشکل و کاهش عوارض کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری می‌بایست بعد از کشیدن دندان به هیچ عنوان سیگار استعمال نشود.

شکست فرآیند پیوند استخوان

یکی از پروسه‌هایی که معمولاً قبل از کاشت ایمپلنت برای از افراد انجام داده می شود، پیوند استخوان است. اگر بیمار از بافت استخوانی کافی برخوردار نباشد نمی توان برای او ایمپلنت کاشت. ابتدا باید حتما با کمک پیوند استخوان به فک و محل کاشته شدن ایمپلنت استحکام وبخشید سپس جراحی رر آغاز کرد.

اگر قبل و بعد از عمل پیوند استخوان سیگار کشیده شود کل فرآیند به خطر خواهد افتاد و احتمالا از چند هفته تا چند ماه جراحی اصلی کاشت ایمپلنت به تعویق می افتد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

منظور از استخوان دندان چیست؟

 در این مقاله سعی کرده ایم تمام آنچه که باید درباره پیوند استخوان دندان بدانید را توضیح دهیم. محتوا به صورت مفصل نوشته شده و به اغلب سوالاتی که در ذهن شما شکل گرفته نیز پاسخ داده شده است. چنانچه بعد از خواندن این مقاله به ویژه در خصوص ارتباط بین این عمل با جراحی کاشت ایمپلنت دندان سوالی داشتید حتما با ما در میان بگذارید تا متخصصان و جراحان ما به سوالات شما در اسرع وقت پاسخ دهند.

قبل از اینکه وارد بحث پیوند استخوان دندان شویم، اجازه دهید توضیحاتی درباره استخوان دندان بدهیم و ببینم که منظور از این استخوان چیست. همانطور که می‌دانید دندان ها، روی استخوان فک قرار گرفته اند. آنها به واسطه ساختارهایی به فک متصل و ثابت می شوند. در واقع هر دندان درون حفره ای کوچکی از استخوان فک قرار دارد. به حفره استخوانی که دندان یا بهتر بگوییم ریشه دندان را در جای خود ثابت نگاه داشته استخوان آلوئولار گفته می شود.

تا زمانی که دندان در داخل فک است، این استخوان بسیار مقاوم بوده و حتی اگر دچار تحلیل شود، به واسطه فرآیندهای استخوان سازی دوباره بازسازی می شود. اما وقتی دندان کشیده شود یا از بین برود، به مرور زمان استخوان نگهدارنده ریشه دندان نیز تحلیل می رود. یعنی آن استخوانی که قبلا دندان را ثابت نگاه میداشت اکنون کم کم تحلیل رفته و کوچکتر می شود.

بیشتر بخوانید :

پیوند استخوان دندان چیست؟

البته استخوان دندان به این زودی ها و به این سادگی ها دچار تحلیل نمی شود. بلکه به مرور زمان و پس از ماه ها یا سال ها این اتفاق رخ می دهد. هرچه توده استخوانی بیشتر تحلیل برود، مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان فک، ناهمواری در قوس فکی، برهم خوردن تقارن صورت و … بیشتر نمود پیدا می کنند. بنابراین برای پیشگیری از این مساله در برخی افراد، پیوند استخوان دندان انجام می دهند تا به تقویت استخوان فک کمک شود.

در واقع پیوند استخوان دندان یا (dental bone graft) روشی است که برای افزایش تراکم استخوانی، در قسمتی از فک که استخوان در آنجا دچار تحلیل شده و یا در جایی که نیاز به حمایت اضافی دارد انجام می شود. استخوان یا پودر استخوانی که قرار است به فک پیوند بخورد ممکن است از جاهای دیگر بدن گرفته شود و با عمل جراحی به استخوان موجود در فک جوش بخورد. همچنین گاهی اوقات، از مواد استخوانی مصنوعی برای اینکار استفاده می شود.

عمل پیوند استخوان دندان چگونه انجام می شود؟

روشها و تکنیک‌های متعددی برای انجام عمل پیوند استخوان دندان وجود دارد اما جراحان معمولا مراحل مشابه و یکسانی برای این عمل طی می کنند. دندانپزشک یا جراح دهان ابتدا برشی را لثه واستخوان فک ایجاد کرده و مواد استخوانی (مثل پودر استخوان یا تکه های استخوانی) را به فک پیوند زده یا متصل می کند.

همانطور که در مقدمه هم گفته شد، استخوان هایی که برای پیوند زدن استفاده می شوند معمولا از ناحیه لگن، درشت نی یا پشت فک گرفته می شوند. علت استفاده از این استخوان ها این است که حمایت استخوانی در فک را افزایش می دهند و باعث بهبود سریعتر و تشکیل بهتر استخوان جدید می شوند.

انواع پیوندهای بکار رفته برای پشتیبانی از استخوان فک کدامند؟

اتوگرفت (Autografts): یعنی استخوان هایی که از بدن خود انسان گرفته می شود.

آلوگرافت (Allografts): استخوان هایی که از افراد دیگر است.

گزنوگرفت (Xenografts): این ها استخوان های حیوانی هستند.

آلوپلاست (Alloplasts): این پیوندهای استخوانی با مواد مصنوعی مانند فسفات کلسیم یا سدیم فسفوسیلیکات کلسیم ساخته شده اند.

منبع :دندانپزشکی شبانه روزی تاج

 

دقیقا چه کسانی نیاز به پیوند استخوان دندان دارند؟

 لازم است بدانید که روند تحلیل استخوان فک بعد از کشیدن دندان طبیعی است و تقریباً در همه افراد با افزایش سن رخ می‌دهد. پیوند استخوان نیز لزوماً قرار نیست برای همه افراد انجام شود، اما در 3 گروه از افراد این عمل معمولا انجام می شود. در ادامه درباره این 3 گروهی که ممکن است نیاز به پیوند استخوان دندان داشته باشند توضیحات بیشتری خواهیم داد. با دقت هر 3 مورد را بخوانید تا ببیند شما به چه دلیل ممکن است به عمل پیوند استخوان نیاز داشته باشید.

گروه اول: افرادی که کاندید عمل جراحی کاشت ایمپلنت هستند

افرادی که کاندید جراحی کاشت ایمپلنت هستند بیشتر از دیگران ممکن است به عمل پیوند استخوان نیاز داشته باشند. اگر شخصی بخواهد ایمپنلنت بکار و مدت زمان زیادی از کشیده شدن دندان یا دندان هایش گذشته باشد معمولا باید این عمل را انجام دهد.

چرا قبل از کاشت ایمپلنت دندان باید پیوند استخوان دندان انجام داد؟

تمام افرادی که میخواهند ایمپلنت بکارند نیازی به این عمل ندارند. مثلا افرادی که بلافاصله دندان میکشند و جراحی برایشان انجام می شود  معمولا نیازی به پیوند ندارند. حتی اغلب افرادی که چند ماه پیش دندان کشیده اند عملی برای حمایت و پشتیبانی استخوان انجام نمی دهند. بیشتر آن دسته از افرادی که سال هاست دندانی از دست داده اند و میخواهند با ایمپلنت جای آن را پر کنند پیوند در نظر گرفته می شود.

گروه دوم: افرادی که دچار تحلیل لثه شده اند

گاهی اوقات ممکن است شخصی دچار بیماری لثه شده باشد و مدت ها بدون درمان آن را به حال خود رها کرده باشد. متاسفانه عدم درمان بیماری لثه می تواند ابتدا بافت لثه را از بین ببرد و در نهایت عفونتی ایجاد شده به استخوان نگهدارنده دندان نیز سرایت می کند. در چنین شرایطی ممکن است استخوان آسیب ببیند و یا تحلیل برود.

برای جبران آسیب دیدگی استخوان به دنبال بیماری لثه یکی از درمان های موجود پیوند استخوان دندان است. اگر این عمل انجام نشود امکان لق شدن و افتادن دندان وجود دارد.

گروه سوم: افرادی که دچار تحلیل شدید استخوان هستند

افرادی که به دلیل تروما، وارد شدن ضربه و در اثر تصادفات دچار آسیب دیدگی استخوان فک و مشخصاً استخوان نگهدارنده دندان شده اند ممکن است نیاز به پیوند استخوان دندان داشته باشند. همچنین افرادی که به دلیل پوکی استخوان یا برخی بیماری های خاص با کاهش توده استخوانی روبرو می شوند کاندید خوبی برای عمل پیوند استخوان دندان هستند.

بیشتر بخوانید : قیمت ایمپلنت دندان

چطور خود را برای انجام جراحی پیوند استخوان آماده کنیم؟

اگر فکر می‌کنید جزء یکی از 3 گروه نامبرده هستید باید خود را برای عمل آماده کنید. در ابتدا بهتر است یک کلینیک دندانپزشکی خوب یا دست کم یک جراح دهان و دندان که سابقه و مهارت بالایی دارد را پیدا کنید.

بعد از معاینات و آزمایشات لازم، موارد زیر را دنبال کنید تا خود را برای عمل آماده کنید

بسته به نوع بیهوشی که در طول عمل پیوند استخوان دندان دریافت می کنید، 8 تا 12 ساعت قبل از عمل، از خوردن یا نوشیدن هر چیزی خودداری کنید.

نام هرگونه دارویی که در حال حاظر یا اخیرا مصرف می کنید را به دندانپزشک خود بگویید. مخصوصا اگر داروهایی که در حال مصرف آن ها هستید از ماهیت رقیق کنندگی خون دارند حتما و حتما به جراح خود اعلام کنید.

از چند روز پیش از شروع عمل استعمال دخانیات و نوشیدن الکل خودداری کنید

یک نفر از دوستان را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشید

مقدمات پس از عمل را برای خود فراهم کنید

 

 

چرا باید ایمپلنت انجام دهیم

 جای خالی دندان از دست رفته می‌تواند در سلامت دیگر دندان‌ها، تکلم و غذا خوردن شخص اثر بگذارد. وقتی جای خالی دندان پر شود به شخص اعتماد به نفس بیشتری داده و همچنین باعث داشتن دندان‌هایی سالم و غذا خوردن راحت‌تر می‌شود. امروزه برای پر کردن این جای خالی روش‌های متعددی وجود دارد که یکی از این روش‌ها ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان است.

مشکلات گفتاری با از دست دادن دندان

تلفظ صحیح کلمات از طریق چرخاندن زبان و فشار دادن به سقف دهان و دندان ایجاد می شود. بنابراین جای خالی دندان ها میتواند تلفظ برخی از حروف را با مشکل مواجه کند.

حرکت دندان ها

فضاهای خالی در دندان بر استحکام استخوان فک تأثیر منفی می گذارد و باعث جابجایی موقعیت دندان ها می شود. پرکردن این فضا های خالی با کاشت دندان یا همان ایمپلنت دندان برای طولانی مدت به حفظ موقعیت دندان ها کمک می کند.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان چیست ؟

مشکل غذا خوردن

عدم تناسب و جای خالی دندان ها (مخصوصا زمانی که تعداد دندان های از دست رفته زیاد باشد) هر شخص را وادار می کند تا رژیم غذایی خود را تغییر دهد و در نهایت به مرور زمان فرد به جایی می رسد که وعده های غذایی را بر اساس غذاهایی که می تواند بخورد تنظیم می کند نه آنهایی که متناسب با رژیم غذایی و علاقمندی خودش باشد.

تاثیر جای خالی دندان بر چهره ظاهری

دندان ها و لثه به عنوان سیستم پشتیبانی برای ساختار چهره عمل می کنند. نداشتن دندان بر ظاهر صورت و گونه ها تاثیر زیادی می گذارد. همچنین تحلیل رفتن استخوان فک هم از بدترین پیامد های از دست دادن دندان ها است.

چقدر طول می کشد تا صاحب ایمپلنت دندان شویم؟

 فرآیند کاشت ایمپلنت دندان یک فرآیند سه فازی است که مدت زمان آن برای هر فرد متفاوت است. به طور معمول کل مراحل 5 تا 8 ماه طول می کشد. برای افرادی که کاشت ایمپلنت کل دهان دارند ، فرایند کمی طولانی تر است. اما برای افرادی که تنها نیاز به جایگزینی یک یا تعداد کمی دندان دارند کاشت سریع تر انجام می شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

صفحه قبل 1 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد