x تبلیغات
تکتا

در هر مرحله از پر کردن دندان ها چه اتفاقی می‌افتد؟

 همانطور که خواندید پر کردن دندان یک روش ساده دندانپزشکی است که برای ترمیم پوسیدگی دندان و پر کردن حفرات دندانی استفاده می‌شود. این پروسه به لطف استفاده از بی‌حسی موضعی نسبتاً بدون درد بوده و نسبت به سایر درمان‌های نسبتا شایع دندانپزشکی مانند روکش دندان، روت کانال تراپی یا درمان ریشه دندان( عصب کشی دندان )، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و …. نیاز به زمان کمتری دارد.

اطلاع داشتن از مراحل این پروسه و آنچه که طی پر کردن دندان رخ می‌دهد می‌تواند برخی از اضطراب‌هایی که بیماران قبل از مراجعه به دندانپزشک احساس می‌کنند را کاهش دهد. به همین دلیل دنبال کردن توضیحات و مراحل پر کردن دندان که در ادامه آمده است می‌تواند مفید باشد.

مرحله اول: مشخص کردن محل دقیق پوسیدگی دندان

در قدم نخست دندانپزشک دندان‌های پوسیده شده شما را بررسی می‌کند. اگر بیش از یک دندان پوسیده در یک طرف دهان شما وجود داشته باشد، او می‌تواند با رضایت شما آنها را در یک جلسه ترمیم کند. طی این جلسه، دندانپزشک به شما اطلاعاتی درباره تعداد دندان‌های پوسیده و همچنین درجه و عمق پوسیدگی می‌دهد. سپس بسته به میزان پوسیدگی دندان، دندانپزشک‌تان از مواد پر کننده خاصی برای ترمیم دندان دچار پوسیدگی استفاده می‌کند.

مرحله دوم: بیحس کردن دندانی که دچار پوسیدگی شده است

دندانپزشک کار ترمیم دندان را با بیحس کردن دندان و بافت لثه اطراف آن شروع می‌کند. این بی‌حسی تا حد زیادی تضیمن می‌کند که فرآیند انجام شده برای شما بدون درد است. و از آنجا که بسیاری از بیماران و مراجعان از سوزن و تزریق بیحس کننده هراس دارند، معمولاً دندانپزشکان ابتدا بیحسی را با یک ژل حاوی مواد بی‌حس‌کننده آغاز می‌کنند. بعد از ژل، آن‌ها می‌توانند اقدام به تزریق بی‌حسی کنند.

مرحله سوم: پوشاندن اطراف دندان

تا بی‌حسی اعمال شود و تاثیراتش شروع شود، دندانپزشک، دندانی که قرار است از پوسیدگی خالی شده و با پر کننده ترمیم شود را با کمک یک کاور از سایر دندان‌ها و بخش‌های داخلی دهان جدا می‌کند. این کاور رابردم نام دارد و به گذاشتن آن Rubber dam placement می‌گویند.

مرحله چهارم: برداشتن پوسیدگی

با استفاده از یک هندپیس پر سرعت که توربین دندانپزشکی نامیده می‌شود، دندانپزشک ساختار دندان پوسیده و آسیب دیده را از تراش داده و حذف می‌کند. در طی این فرایند، دستیار دندانپزشک از ابزار دیگری برای ساکشن یا مکش مایع و بقایای پوسیدگی استفاده می‌کند. سپس از یک هندپیس با سرعت آهسته‌تر برای برداشت و حذف کامل پوسیدگی کمک گرفته می‌شود.

مرحله پنجم: تمیز و آماده کردن دندان برای قرار دادن مواد پر کننده

در این مرحله دندان آماده است تا مواد پر کننده را درون خود جای دهد. نحوه پر کردن دندان بسته به نوع ماده پر کننده متفاوت است. و هر ماده‌ای با تکنیک‌های خاصی جهت ترمیم دندان بکار گرفته می‌شود

مرحله ششم: پالیش کردن مواد پر کننده

در این مرحله دندانپزشک ماده پر کننده که اکنون سفت شده است را پالیش می‌کند تا هیچ لبه تیز و اضافی نداشته باشد. وجود لبه‌های اضافی یا فرو رفتگی و برجستگی‌های غیر طبیعی باعث وارد شدن آسیب به دندان‌ها و بافت‌های نرم دهانی و همچنین خود موادی می‌شود که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود. بنابراین باید تا آنجا که ممکن است پر کننده دارای سطحی صیقلی و پالیش شده باشد.

مرحله هفتم: بررسی بایت و  آناتومی دهان و دندان

قبل از اینکه مراحل پر کردن دندان به اتمام برسد یک دندانپزشک ترمیمی خوب با دقت دندان پر شده را بررسی کرده تا مطمئن شود کاملا ظاهری طبیعی دارد و از لحاظ آناتومیکی دچار تغییر نشده باشد. سپس نحوه روی هم آمدن دندان‌ها یا اکلوژن دندانی به کمک کاغذهایی خاص با ضخامت معین که کاغذ آرتیکولاتور نامیده می‌شوند، چک می‌گردند تا اطمینان حاصل شود که ماده پرکننده هیچ تداخلی در بایت ایجاد نکرده باشد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

 

بهترین سن مراجعه کودک به دندانپزشکی کودکان

 توجه به سن فرزند در مراجعه به دندانپزشکی بسیار مهم است . با توجه به اینکه دندان های شیری تقریبا از ۴ تا ۱۸ ماهگی می رویند و معمولا تا ۲ تا ۳ سالگی سری بیست تایی آنها تکمیل میشود. از روزی که اولین دندان کودک می روید ، وظیفه والدین جهت حفاظت از دندان ها در مقابل پوسیدگی آغاز می شود. از همین زمان است که دندان های کودک باید مرتب شسته شود و هم چنین با دندانپزشک اطفال آشنا شود.

دندان های شیری دائمی نیستند و بعد از 6 سالگی شروع به لق شدن می کنند. اما نکته قابل توجه این است که این دندان ها مثل دندان های دائمی اهمیت بسیار بالایی دارند و در رویش دندان های دائمی تاثیر گذار هستند. اگر به طور مرتب به دندانپزشک اطفال مراجعه نشود , امکان تشکیل پلاک در این شیارها و فواصل دندانی وجود دارد. در صورت عدم رسیدگی مشکلات متعددی مثل عفونت و التهاب لثه ایجاد می شود که ممکن است خدای ناکرده نتایج جبران ناپذیری به وجود بیایند.

اهمیت محیط کلینیک دندانپزشکی اطفال در درمان کودک

امروزه دندانپزشکی کودکان از چنان اهمیتی برخوردار می باشد که در تمام شهرهای کشور شاهد تاسیس کلینیک هایی با این عنوان هستیم. ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چه لزومی دارد کلینیک های دندانپزشکی کودکان با سایر کلینیک ها مجزا باشند؟

در پاسخ باید بگوییم با توجه به روحیه حساسی که کودکان دارند لازم است محیط این کلینیک ها به طور خاص و مخصوص کودکان طراحی شوند تا کودک با اطمینان خاطر در این فضا ها حضور پیدا کند. البته این موضوع به این معنا نیست که نمی شود در یک مکان هر دو بخش را داشت. برخی از کلینیک ها یک بخش را به دندانپزشکی کودکان اختصاص داده و در بخش های دیگر به ارائه سایر خدمات دندانپزشکی می پردازند.

بیشتر بخوانید :

دندانپزشکی بارداری

آموزش های لازم برای کودکان قبل از مراجعه به دندانپزشکی اطفال

از بیان نکات فنی و پزشکی خودداری کنید. فقط کافی است به کودک گفته شود که برای زیبا کردن و خوشبو کردن دهان لازم است دندانپزشک دهان او را ببیند.

به کودک قول جایزه یا هر چیزه دیگری را برای مراجعه به دندانپزشکی ندهید.

از کودک بخواهید هنگام مراجعه به دندانپزشکی حواس خود را خوب جمع کند و پس از رفتن به منزل ، مطب دندانپزشک را نقاشی کند.

به طور خصوصی با دندانپزشک صحبت کنید نه جلوی کودک

به یاد داشته باشید که کودک در هنگام مراجعه ، گرسنه نباشد.

از اشیاء مورد علاقه و اسباب بازی های کودک استفاده کنید. به فرزندتان اجازه دهید تا در صورت تمایل ، هر اسباب بازی یا چیز کوچکی که دوست دارد همراه با خود به مطب بیاورد.

سخن پایانی

دندانپزشک کودکان بجز تخصص های درمانی دندان به مهارت های جذب کودکان نیز کاملا تسلط دارد .

 مسئله­ای که بسیار برای خانواده­ها مهم است چرا که اگر آن ها نتوانند کودکان را جذب کنند بچه ها از دندانپزشکی فراری شده و از این رو در خوش بینانه ترین حالت معمولا دیر و به سختی اقدام به مراجعه خواهند نمود.

کلینک های دندانپزشکی کودکان علاوه بر با تجربه بودن دندانپزشک نیازمند به محیطی آرام و بدون نگرانی دارند. در کلینیک دندانپزشکی جنت اباد سعی شده با توجه به شرایط کودکان محیطی مناسب فرزند شما ایجاد شود تا درمان کودک به بهترین شکل صورت بگیرد.

 

کشیدن دندان با/بدون بی حسی

 کشیدن دندان هیچگاه یک روش درمانی خوشایند برای دندان درد کودکان یا بزرگسالان نبوده، اما امکان ساده تر کردن آن در بسیاری از موارد با کمک گرفتن از تکنولوژی لیزر وجود دارد. بسیاری از افراد ممکن است تجربه تلخ کشیدن دندان اضافی و فشار زیاد وارد شده به دهان و فک خود را در زمان کودکی یا نوجوانی به یاد داشته باشند و علاوه بر این در اکثر مواقع بعد از تحمل این فشار برای چند روز با درد و التهاب در محل دندان کشیده شده روبرو بودند. به هر حال روش ها و مراحل کشیدن دندان دیگر به صورت قبل نیست و کشیدن دندان کودکان بدون درد صورت می‌گیرد. عصب کشی دندان درمانی غیر قابل پیش بینی است و احتمال درد و عفونت بعد از عصب کشی و متعاقب آن کشیدن دندان وجود دارد.

انواع کشیدن دندان

کشیدن دندان دو نوع اصلی دارد، ، کشیدن ساده، و کشیدن با جراحی. کشیدن ساده برای دندان‌هایی استفاده می‌شود که به راحتی دیده می‌شوند و در دسترس هستند، در عوض کشیدن با جراحی معمولا نیاز به شکاف در بافت مربوطه دارد تا به دندان دسترسی پیدا کرد و آن را کشید. هر دو نوع کشیدن دندان در اینجا به تفصیل شرح داده شده‌اند.

کشیدن ساده

کشیدن ساده‌ی دندان عبارت است از حذف دندانی که در دهان قابل مشاهده است. دندانپزشکان عمومی اغلب این عمل را در طی دوره‌ی آموزشیشان انجام می‌دهند، با  استفاده از بی‌حسی موضعی تا محل را بی‌حس کند و درد بیمار را کاهش دهد. لوازمی که دندان آسیب دیده را بلند کند و بخش قابل مشاهده‌ی دندان را بگیرد موردنیاز است مانند بالا برنده و انبرک دندانپزشکی. بالابرنده دندان را شل می‌کند و انبرک دندان را برای کشیدن می‌گیرد.

کشیدن دندان با جراحی

کشیدن دندان با جراحی، بیرون آوردن دندانی است که در دهان به راحتی قابل دسترس نیست. این حالت به این دلیل است که دندان‌ها کامل از لثه بیرون نیامده‌اند یا در زیر لثه شکسته‌اند.در این حالت باید شکافی در بافت مربوط به اطراف دندان ایجاد کرد تا برای کشیدن به آن دسترسی پیدا کرد. برای مثال بافت نرمی که دندان را می‌پوشاند ممکن است بلند کنند، یا مته یا برش استخوانی مورد نیاز باشد، تا بخشی از استخوان فک اطراف در زمان کشیدن با جراحی برداشته شود. در بیشتر موارد کشیدن دندان با جراحی ،نیاز است که دندان چند تکه شود تا بتواند بیرون آورده شود.با توجه به پیچیدگی کشیدن دندان با جراحی و دردی که عمل به همراه دارد، معمولا تحت بیهوشی کامل توسط متخصص دهان  و در یک  بیمارستان با خدمات دندانپزشکی  انجام می‌شود. با این حال در برخی موارد، شاید دندانپزشک عمومی عمل را انجام دهد.

کشیدن دندان با لیزر

لیزرهای دندان پزشکی به دو روش جهت بهبود فرآیند درمان و دستیابی به نتایج مناسب برای کشیدن دندان بدون درد استفاده می شوند. در گام اول، از لیزر برای جداسازی بافت های اطراف دندان و لق شدن دندان در استخوان استفاده می شود و به این ترتیب خارج کردن دندان از حفره با استفاده از یک ابزار دستی به سادگی امکان پذیر می شود. در ادامه هنگامی که دندان کشیده شد، از لیزر برای خنثی کردن هر گونه باکتری باقی مانده در حفره دندان، سوزاندن محل های خون ریزی اضافی، و تحریک درمانی رشد استخوان و بافت نرم سالم می توان استفاده کرد. این دو کاربرد در حقیقت نقش چشمگیر در درمان موفقیت آمیز بیمار داشته و در حوزه های زیر برای بیمار اثربخش و مفید هستند:

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

 

روکش دندان و هزینه آن

 روکش دندان:

روکش دندان یا Dental Crown، کلاهکی از جنس فلز، سرامیک و یا ترکیب این دو است که روی دندان‌های آسیب دیده قرار می‌گیرد.

انواع روکش دندان:

روکش فلزی: جنس این روکش‌ها از آلیاژهای فلزی می‌باشد. بهترین نوع روکش، روکش فلزی است ولی تنها ایراد آن این است که ظاهر زیبایی ندارد.

روکش سرامیکی: همانطور که از اسم این روکش مشخص است، جنسشان از نوعی چینی مثل پرسلن می‌باشد. این نوع روکش ساختاری ضعیف دارد و در مواردی که تنها زیبایی مدنظر باشد از این روکش‌ها استفاده می‌شود.

روکش FPM: ترکیب سرامیک و فلز به روکش FPM معروف است. استحکام این روکش از روکش‌های فلزی کمتر و از سرامیکی بیشتر است.

روکش زیرکونیوم: این نوع روکش یکی از انواع روکش‌های سرامیکی است که با استفاده از فریم‌های زیرکونیومی تقویت شده است. استحکام این روکش‌ها در بعضی موارد بیشتر از روکش‌های فلزی می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

مراحل انجام روکش دندان:

معاینه و آماده سازی دندان برای روکش گذاشتن (به طور مثال، تراشیدن دندان)

  • قالب‌گیری، انتخاب رنگ روکش
  • فرستادن قالب به لابراتور
  • گذاشتن فریم موقت برای امتحان روکش
  • گذاشتن روکش نهایی

طول عمر و ماندگاری روکش‌های دندان:

در صورتی که شما از روکش‌های دندانتان مانند دندان طبیعی مراقبت کنید و موارد بهداشتی را رعایت کنید، طول عمرشان افزایش می‌یابد. ولی متاسفانه روکش هم مثل دندان ممکن است دچار پوسیدگی شوند. در صورت بروز هرگونه مشکل به دندانپزشکتان مراجعه کنید.

هزینه‌ی روکش کردن دندان:

معمولا به طور دقیق نمی‌توان نرخ دقیقی برای روکش کردن دندان و یا هرگونه کار زیبایی و درمانی اعلام کرد. زیرا تمام این کارها به شرایط مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، هزینه‌ی روکش دندان به هزینه‌ی پزشک، نوع روکش و همپنین هزینه‌ی لابراتور بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت، حتما با چندین مرکز و پزشک مشورت کنید و با توجه به بودجه و نیاز خود اقدام به روکش گذاری کنید.

منبع : دندانه

 

همه چیز درباره ایمپلنت های سوئیسی (معرفی برترین برندها)

 علاقمندان به جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان خوب می‌دانند که بهترین ایمپلنت های دنیا در سوئیس ساخته می شوند. در واقع برندهای شناخته شده سوئیسی (در حوزه ساخت ایمپلنت)، جزء 10 برند مشهور جهانی هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. اگر شما هم به این ایمپلنت ها علاقمند هستید و درباره جایگزینی دندان از دست رفته خود با این ایمپلنت ها فکر می کنید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا با 6 برند مطرح ایمپلنت سوئیسی آشنا شوید.

1. ایمپلنت اشترومن (Straumanngroup)

به طور کلی در دنیای ایمپلنت ها، محصولات ساخت شرکت اشترومن شناخته شده ترین و با کیفیت ترین ها هستند. در واقع بدون اغراق تمامی ایمپلنت های ساخت این شرکت جزء کارهای عالی و رده بالا هستند. از نظر همه چیز، اشترومن جزء 3 برند مشهور و برتر دنیای ایمپلنت ها است.

2. ایمپلنت سوئیسی  (SIC)

یکی دیگر از ایمپلنت‌های جدید کشور سوئیس، ایمپلنت SIC است. این برند در ایران فروش نسبتا بالایی دارد زیرا هزینه اش مناسب است و از نظر کیفی نیز مورد تایید بهترین متخصصان ایمپلنت در ایران است.

3. ایمپلنت دندان (SPI)

اگر به دنبال یک ایمپلنت شناخته شده با قدمت بسیار زیاد هستید می توانید درباره ایمپلنت SPI با دندانپزشک خودتان صحبت کنید. این ایمپلنت توسط شرکت تومن مدیکال ساخته می شود و از نظر کیفیت جزء ایمپلنت های تاپ لول است. این برند مشابه با ایمپلنت اشترومن بوده اما هزینه اش نسبت به آن کمی پایینتر است.

SPI یک ایمپلنت اکتیو است

نکته جالبی که در خصوص این ایمپلنت وجود دارد این است که جزء ایمپلنت های اکتیو به شمار می رود به این معنی که بعد از کاشته شدنش می توان ظرف مدت 45 روز پروتز ایمپلنت که معمولا روکش دندان است را روی آن قرار داد.

4. ایمپلنت دندان بیودنتال (biodental)

از مطرح‌ترین ایمپلنت‌های دندانیِ ساخت کشور سوئیس، بیودنتال است. ایمپلنت بیودنتال یک ایمپلنت با برندی نوپا است که مانند ایمپلنت SIC قدمت چندان زیادی ندارد، اما یکی از برندهای مورد علاقه دندانپزشکان ایرانی است.

5. ایمپلنت برند ایده (Ihdeh)

نام این برند برگرفته از نام یک دندانپزشک مشهور و شناخته شده سوئیسی، دکتر ایده است. این ایمپلنت که از نظر کیفیت جزء ایمپلنت‌های رده متوسط است، هم اکنون در کشورمان نمایندگی دارد و به دلیل قیمت مناسبش طرفداران زیادی در بین هموطنانمان دارد.

6. ایمپلنت سوئیسی (TRI)

تا اینجا اغلب برندهایی که نام بردیم جزء برندهای قدیمی و تا حدی ریشه دار سوئیسی بود اما ایمپلنت TRI جزء جدیدترین برندهای این کشور است که از نظر کیفیت در حد متوسط  و هزینه ارزان تری نسبت به سایر ایمپلنت های ساخت این کشور دارد.

از نظر ظاهری، ایمپلنت سوئیسی TRI شباهت بسیار زیادی به ایمپلنت آمریکایی اسکرونت زیمر دارد. در ایران هنوز آنطور که باید و شاید این برند شناخته شده نیست و تعداد بیمارانی که با این روش دندان از دست رفته خود را جایگزین می کنند کمتر است.

 

 

 

چه کسانی نباید دندان های خود را بلیچ کنند؟

 

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ یا (bleaching) چندین معنای نزدیک به هم دارد. مثلاً در فرهنگ لغت کمبریج آمده که بلیچینگ به معنای زدودن رنگ از چیزی یا روشن‌تر کردن چیزی به واسطه روش‌ها و مواد شیمایی است. یا در فرهنگ لغت مریام وبستر تعریفی که از بلیچینگ شده به این شکل است که حتی تغییر رنگ یک چیزی مثل پارچه در اثر نور آفتاب بلیچ در نظر گرفته می‌شود. همچنین سفید کردن و یا زدودن رنگ و لکه نیز در این تعریف می‌گنجد.

با این تفاسیر، احتمالاً متوجه شدید که بلیچینگ دندان نوعی روش سفید کردن دندان ها یا زدودن رنگ‌های غیر طبیعی از آن‌ها است. مشخصاً زمانی که این اصطلاح استفاده می‌شود منظور سفید کردن دندان ها با روش‌ها یا مواد شیمیایی مانند هیدروژن پراکسید یا کارباماید پراکسید است که در ادامه درباره آن ها توضیحات بیشتری خواهید خواند.

داشتن هر کدام از شرایط زیر می‌تواند شما را برای همیشه یا دست کم برای مدت کوتاهی از انجام درمان سفید کردن تخصصی دندان ها باز دارد:

داشتن انتظاراتِ بیش از حد از این درمان (چون نمی‌توان بیش از حد دندان‌ها را سفید کرد. بیمارانی که چنین انتظاراتی دارند می‌توانند درمان‌های دیگری مانند لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت دندان را تجربه کنند)

وجود پوسیدگی‌های دندانی که درمان نشده و یا بسیار شدید هستند. تا ترمیم این پوسیدگی امکان انجام درمان بلیچینگ دندان وجود ندارد.

خانم هایی که در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند بنا به ملاحظات ایمنی و سلامتی جنین و نوزاد خود امکان انجام این درمان را ندارند

وجود حساسیت دندانی به دنبال تحلیل لثه و مینای دندان می تواند مانعی بزرگ برای انجام بلیچینگ باشد زیرا مواد سفید کننده می توانند شدت حساسیت را بیشتر کنند.

هرگونه ترک خوردگی، شکستگی و لب پر شدگی دندان ها

داشتن ترمیم های دندانپزشکی شامل لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و روکش دندان در جلوی دهان نیز مانع انجام درمان می شود. زیرا موا سفید کننده دندان تاثیری بر روی رنگ این ترمیم ها ندارد.

افراد سالخورده ای که ریشه دندان هایشان نمایان شده. (زیرا مواد بلیچینگ دندان بر روی ریشه دندان به اندازه تاج تاثیر نمی‌گذارند)

داشتن بیماری لثه (التهاب، تورم، عفونت، خونریزی و …)

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

 

قیمت بلیچینگ دندان در سال 1400 با سایر روش های سفید کردن دندان

 هرچند که بهترین روش سفید کردن دندان ها انجام بلیچینگ در مطب و سپس در منزل است، اما می توان با روش های دیگری نیز دندان ها را سفید کرد. مواد و محصولات دندانپزشکی خاصی وجود دارند که در آن ها عوامل سفید کننده مانند پراکسید هیدروژن با غلظت 3 درصد وجود دارد. این ها هزینه بسیار کمی دارند و در کوتاه مدت می توانند به سفید شدن دندان هایتان کمک کنند.

هزینه بلیچینگ دندان با این روش ها متغییر است و می تواند محدوده از 20 هزار تومان تا بیش از 1 میلیون تومان داشته باشد.

به عنوان مثال هزینه سفید کردن دندان ها با کمک خمیر دندان های سفید کننده می تواند به طور میانگین برای خمیر دندان های ایرانی 30 هزارتومان و برای خمیر دندان های خارجی 200 هزارتومان باشد.

همچنین برای نوارهای سفید کننده همین هزینه می تواند بالاتر از 500 هزار تومان باشد.

پاسخ به سوالات رایج درباره هزینه سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها در مطب چقدر دوام دارد؟

با کمک روش های نوین بلیچینگ در مطب، امروزه می توان انتظار داشت که ماندگاری نتایج سفید کنندگی دندان ها تا 6 ماه و حتی در برخی موارد تا 1 سال دوام داشته باشد.

هزینه کیت سفید کننده دندان در سال 1400 چقدر است؟

اگر کیت را از فروشگاه های عرضه کننده محصولات دندانپزشکی بخرید هزینه ها از 600 هزارتومان شروع می شود. اما اگر قالب و ماده بلیچینگ را دکتر دندانپزشک به شما داده باشد احتمالا برای هر فک بالای 1 میلیون تومان باید بپردازید.

قیمت بلیچینگ دندان با لیزر چقدر است؟

هزینه سفید کردن دندان ها در مطب با کمک لیزر دیود در همان محدوده ای قرار دارد که داخل مقاله عنوان شده است.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

 

درمان پوسیدگی دندان در کودکان

 ظرف شش ماه بعد از رویش اولین دندان کودک ، جهت معاینه و دریافت اطلاعات و مشاوره های بهداشتی مناسب ، نوزاد خود را نزد دندانپزشکی متخصص کودکان ببرید.

دندان های نوزادتان را زمان رویش آنها تا حدود  ۱.۵سالگی ، شب ها قبل از خواب با استفاده از یک پارچه یا گاز استریل ، یا مسواک های انگشتی تمیز کنید.

در صورتی که کودک عادت کرده مکررا شیر بخورد ، سعی کنید به تدریج تعداد دفعات شیرخوردن را کاهش دهید و بعد از هربار شیردهی به کودک آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندان ها پاک شود.

برنامه زمانی منظمی برای وعده های غذایی اصلی کودک و نیز میان وعده ها طرح ریزی  کنید و تعداد میان وعده ها را به حداقل برسانید.

پر کردن دندان در کودکان

پرکردن دندان‌ ها از پرکاربرد ترین روش‌ های ترمیم دندان است. پرکردن دندان‌ ها هم بر روی دندان‌ های شیری و هم دندان ‌های دائمی کودکان قابل انجام است.  

 دندان ها ممکن است به علت پوسیدگی ، شکستگی و بعد از عصب کشی پر شوند.

پرکردن دندان ‌ها را می‌توان به سه روش انجام داد: پرکردن دندان‌ ها با متد کامپوزیتی , پرکردن با مواد سفیدرنگ و پرکردن دندان با آمالگام. مواد کامپوزیتی زیبایی بیشتری دارند در حالی که آمالگام بسیار قوی‌تر است.

 طی پروسه‌ی اولیه‌ی بی‌حس کردن دندان ، ممکن است کودک احساس کند که آب سرد روی دندان او اسپری می‌شود و سپس فشار کوچکی را احساس کند. اما در مجموع ، کل فرآیند پر کردن دندان تقریبا سریع و بدون درد انجام می‌شود.

عصب کشی دندان کودکان

مواجه شدن با اولین دندان کودک پس از پشت سر گذاشتن تمام بدخلقی ها و بی اشتهایی ها و شب بیداری های او برای همه پدر و مادر ها زیبا و دلنشین است. اما مهم تر از همه مسئولیت های جدیدی هستند که برای  والدین به همراه دارد. اگر متوجه شدید که کودک دندان درد دارد و بی قراری می کند و مسکن و دارو های بی حسی هم اثری روی دندان کودک ندارد, در این مواقع معمولا عصب دندان دچار مشکل شده و بهتر است زودتر به کلینیک دندانپزشکی کودکان مراجعه شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

 

پاسخ به سوالات رایج درباره قیمت کامپوزیت ونیر دندان

 آیا امکان پرداخت قسطی بخشی از هزینه های کامپوزیت ونیرها وجود دارد؟

بله در برخی مراکز دندانپزشکی می توانید به صورت اقساطی و معمولا در قالب دو قسط هزینه ها را پرداخت کنید. اما احتمال چنین مدل پرداخت تنها زمانی امکان پذیر باشد که تعداد دندان هایی که نیازمند ونیر کامپوزیت هستند بالا از 3 عدد باشد. به عبارتی برای تعداد واحد کمتر احتمالا پرداخت اقساطی نداریم.

آیا بیمه ها این هزینه را تحت پوشش می دهند؟

متاسفانه از آنجا که بیمه ها هیچ یک از درمان های زیبایی در دندانپزشکی را تحت پوشش قرار نمی دهند نباید انتظار داشته باشیم که هیچ یک از بیمه های رایج داخل کشور قیمت کامپوزیت ونیر را برای شما کاهش دهند.

چطور هزینه ونیرهای ساخته شده از جنس کامپوزیت را کاهش دهیم؟

برای کاهش هزینه ها باید کمی بیشتر وقت بگذارید و مرکز دندانپزشکی را پیدا کنید که هزینه های نسبتا کمتری دریافت کند.

تجربه های دنتا دنتال در خصوص نصب کامپوزیت ونیر ها

خوشبختانه از زمانی که کلینیک دنیا راه اندازی شده تعداد مراجعانی که برای اصلاح طرح لبخند به کلینیک دندانپزشکی ما مراجعه می کنند تا این لحظه به صورت روزانه بیشتر شده است. نکته جالبی که طی چند سال اخیر توجه ما را به خود جلب می کند، مراجعه بیشتر افراد به بخش ترمیمی و زیبایی دنیا دنتال است. و جالب تر اینکه بیشتر مراجعان ما در این بخش، مایلیند که با یکی از دو روش ونیر کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی ظاهر دندان ها و لبخند خود را بهبود ببخشند.

همین تمایلی که مراجعانمان نسبت به نصب این دو ونیر دارند، باعث شده که تجربه ما در خصوص کار کردن با لمینت و کامپوزیت به طرز چشمگیری بالاتر برود و با مهارت بیشتری کار درمان را پیش ببریم. همچنین تلاش کرده ایم تا بهترین مواد موجود در بازار ایران و یا از بخش واردات را برای فرآیند های اصلاح طرح لبخند به کار ببریم تا نتایج مورد رضایت مراجعانمان باشد.

 

 

 

آیا پر کردن دندان در بارداری مجاز است؟

 فرآیند پوسیدگی با خارج کردن بخش پوسیده دندان و پر کردن آن متوقف می شود. در مواقعی که پوسیدگی وسیع باشد، به طور موقت دندان پر می شود تا حساسیت دندان نسبت به درمان مشاهده شود. اگر بعد از چند روز علائم نامطلوبی وجود نداشت، ترمیم موقت برداشته شده و ترمیم دندان دائمی جایگزین می شود.

نوع ماده ای که برای پر کردن استفاده می شود؛ به محل و نوع دندان بستگی دارد. دندان های آسیای بزرگ بیشترین عمل را انجام می دهند و فشار زیادی را در جویدن متحمل می شوند بنابراین نسبت به دندان های جلویی به ماده با دوام تری نیاز دارند.

انواع موادی که برای پر کردن دندان از آنها استفاده می شود

پر کردن دندان با آمالگام

آمالگام احتمالاً قدیمی ترین ماده ای است که برای پر کردن دندان به کار برده می شود و به دلیل رنگ نقره ای به سادگی قابل تشخیص است. آمالگام ترکیبی از چند فلز، از قبیل نقره، جیوه و قلع است. از آنجایی که جیوه موجود در آمالگام سمی دانسته می شود، این ماده کم کم محبوبت خود را از دست می دهد.

به هر حال آمالگام هنوز یکی از ارزان ترین و مقاوم ترین مواد پر کردن دندان است که به دلیل تیره شدن رنگ فلز به مرور زمان طرفدار زیادی ندارد. به علاوه برای استفاده از آمالگام باید بخش سالم دندان نیز تراشیده شود تا بتوان ماده را به خوبی به دندان چسباند. همچنین چون آمالگام از فلز ساخته می شود، احتمال بروز حساسیت به سرما و گرما را نیز به دنبال دارد.

پر کردن دندان با کامپوزیت

کامپوزیت ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد می کند و در صورت استفاده از آن لازم نیست بخش سالم دندان برای چسباندن آن تراشیده شود. کامپوزیت برخلاف فلز دچار خوردگی یا تغییر رنگ نمی شود. چسباندن این ماده به دندان آن را مقاوم تر می کند و انتخابی مناسب برای ترمیم پوسیدگی های کوچک به شمار می آید.

اما نقطه ضعف کامپوزیت این است که برای ترمیم پوسیدگی های بزرگ مناسب نیست و هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت دندان بیشتر از آمالگام است. از این گذشته پر کردن دندان با کامپوزیت زمان بیشتری می برد و این ماده در برابر لک شدن با چای و قهوه آسیب پذیرتر است.

بهترین زمان برای پر کردن و عصب کشی دندان در بارداری

دندان عفونی یا با پوسیدگی گسترده نیاز به درمان سریع دارد. پر کردن و عصب کشی یکی از متداول ترین درمان های این عارضه است. از آنجایی که احتمال دارد وضعیت نامناسب دهان و دندان به جنین آسیب بزند، عصب کشی باید در صورت ضرورت انجام شود. عصب کشی در برخی موارد ضروری است و به نفع مادر و جنین است. پس از عصب کشی مانند هر درمان دیگری احتمال بروز عوارض وجود دارد، هر چند عصب کشی حداقل خطر را برای مادر و جنین دارد. مانند تمامی درمان های دندانپزشکی بهتر است پر کردن و عصب کشی دندان را نیز در سه ماهه دوم انجام دهید، اگر در سه ماهه سوم هستید درصورت امکان و با صلاح دید پزشک انجام ان را به بعد از زایمان موکول کنید

منبع : دندانپزشکی بارداری

رفرنس : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

صفحه قبل 1 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد