x تبلیغات
تکتا

روش های پیشرفته درمان تحلیل لثه کدامند؟

 در موارد جدی برای ترمیم آسیب های وارده به لثه عقب رفته، جراحی لثه در نظر گرفته می شود. این جراحی اغلب تنها هدف درمانی دارد و نباید آن را با عمل های زیبایی لثه اشتباه گرفت.

عمل جراحی فلپ لثه (Open flap scaling and root planing)

محل این عمل را یک متخصص پریودنتیست (متخصص لثه) یا یک دندانپزشک باتجربه انجام می دهند. در این روش بخشی از بافت لثه برش داده می شود و پس از از بین بردن باکتری ها و تمیز کردن کامل محل جراحی، لثه بخیه زده می شود. اینکار به از بین رفتن پاکت پریودنتال و کاهش احتمال آن کمک می کند.

عمل جراحی بازسازی لثه و استخوان (Regeneration)

گاهی اوقات استخوان نگهدارنده دندان به دلیل عقب نشینی لثه دچار عفونت یا تحلیل می شود. در این شرایط عملی انجام می شود که بافت آسیب دیده لثه و استخوان را ترمیم می کند.

مشابه روش جراحی فلپ لثه، در این روش هم برشی روی لثه زده می شود و بعد از پاکسازی زیر لثه، مواد احیا کننده (شامل غشاء، بافت گیوندی، پروتیئن و …) که باعث تحریک استخوان سازی و ترمیم لثه می شود استفاده می شود. پس از قرار دادن مواد احیا کننده، لثه محکم دوخته می شود.

عمل جراحی پیوند لثه (Soft tissue graft)

در موارد جدی که بخشی از بافت لثه پس از تحلیل رفتن از بین رفته، جهت ترمیم نیاز به پیوند بافت است. چندین نوع پیوند بافت لثه وجود دارد که همگی در موارد مختلفی کاربرد دارند.

در هر صورت ممکن است متخصص لثه بخشی از بافت سقف دهان (که مشابه بافت لثه است) را برداشته و به محلی از لثه که دجار عقب نشینی و آسیب شده پیوند بزند.

چگونه و به چه روشی از تحلیل لثه پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از عقب نشینی و تحلیل رفتن لثه ها مراقبت از دهان و دندان است. اگر هر روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و غذاهای سالمی مصرف کنید کمتر به چنین مشکلی بر میخورید.

به جز مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی موارد زیر نیز میتوانند در پیشگیری از تحلیل لثه موثر باشند:

ترک سیگار و همه انواع دخانیات

عدم مصرف مواد مخدر

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل

تغییر سبک زندگی

انجام فرآیند های ترمیم و زیبایی دندان

 

ارتودنسی رنگی چیست؟ راهنمای انتخاب رنگ ارتودنسی

 انتخاب ارتودنسی رنگی دندان می‌تواند هم جالب و هم دلهوره‌آور باشد. جالب از این لحاظ که شخص می‌تواند با سلیقه خودش در انتخاب رنگ دستگاه های ارتودنسی دندان مشارکت کند. و دلهره آور از این لحاظ که، انتخاب نوع رنگ در ارتودنسی می‌تواند به فرد استرس وارد کند. چون درمان ارتونسی دندان معمولا زمانبر است و شاید شخص از انتخاب خودش پشیمان شود. آنچه در این مقاله می‌خوانید یک راهنمای جامع درباره انتخاب رنگ ارتودنسی برای مراجعان است. در این مقاله یاد می‌گیرید که چه رنگ هایی انتخاب نکنید و چگونه ترکیب رنگ دستگاه های ارتودنسی خود را انتخاب کنید.

منظور از ارتودنسی رنگی چیست؟

ارتودنسی به خودی خود هیچ رنگ خاصی ندارد. در واقع تمام دستگاه های ارتودنسی دندان به عنوان بخشی از ابزار دندانپزشکی یا شفاف هستند (ارتودنسی نامرئی مانند براکت سرامیکی) و یا فلزی هستند مانند ارتودنسی ثابت فلزی. با این حال ما حلقه های کوچکی به نام اورینگ داریم که شبیه حر o انگلیسی هستند و در رنگ های مختلف ساخته میشوند. ما به این حلقه ها ارتودنسی رنگی میگوییم.

ارتودنسی رنگی : کدام رنگ ها را برای ارتودنسی انتخاب نکنیم؟

اجازه دهید اول به معرفی رنگ هایی بپردازیم که انتخاب آن ها برای براکت ها اشتباه است. شما باید از انتخاب رنگ هایی که باعث می شود دندان شما زرد و تیره شود و یا به مرور زمان تغییر رنگ دهد اجتناب کنید.

ارتودنسی رنگی اشاره به اورینگ یا حلقه های کوچک رنگی دارد که به دور براکت های ارتودنسی پیچیده میشوند. این حلقه ها در رنگ های مختلفی وجود دارند و معمولا برای بچه ها و نوجوان ها در نظر گرفته میشود تا برایشان جذابیت بیشتری داشته باشد.

چگونه بهترین رنگ ارتودنسی را انتخاب کنم؟

معیارهای مختلفی برای انتخاب ارتودنسی رنگی وجود دارد و این را هم به خاطر داشته باشید که شما میتوانید همزمان از چند رنگ برای دستگاه های ارتودنسی خودتان استفاده کنید و محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. (البته این به متخصص ارتودنسی شما هم بستگی دارد زیرا ممکن است از هر رنگی برای ارتودنسی شما استفاده نکند.) اما اگر قصد دارید که دستگاه های ارتودنسی خود را رنگی انتخاب کنید. ادامه مقاله را بخوانید. زیرا ما چند راه ساده برای اینکه ترکیب رنگ مناسب خودتان را انتخاب کنید برای شما سراغ داریم.

  • انتخاب رنگ ارتودنسی بر اساس ویژگی های صورت
  • انتخاب رنگ بر اساس استایل
  • ارتودنسی رنگی بر اساس رنگ هایی که برای شما معنای خاصی دارند

 

فواید پر کردن جای خالی دندان

 

حفظ و احیای قدرت جویدن مواد غذایی

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید حتما میدانید که هر چیزی نمیتوانید بخورید و گاهی اوقات لذت خوردن خوراکی های مورد علاقه‌تان که سفت هستند را از دست میدهید. دلیل این هم واضح است زیرا این دندان ها هستند که باعث خورد شدن غذاها و لذت بردن از آن ها است. زمانی که دندان نداریم هرچیزی نمیتوانیم بخوریم زیرا اگر بخوریم علاوه بر آسیب به لثه ها، به گلو، مری، معده و سایر بخش های دستگاه گوارش نیز آسیب میبینند.

زمانی که دندان از دست رفته خود را با یکی از انواع روش جایگزین دندان پر میکنید میتوانید مانند سابق هر چیزی که دلتان خواست را بخورید و از آن ها لذت ببرید. جایگزینی دندان میتواند به بهبود وضعیت گوارش و هضم و جذب خوراکی ها کمک بسیار زیادی کند.

بیشتر بخوانید : کاشت ایمپلنت دندان

پیشگیری از حرکت، جایجایی و یا کج شدن دندانه ها

دندان ها به صورت طبیعی تمایل  به جایجایی دارند. یعنی در حالت عادی هم با وجود اینکه ثابت هستند اما به اندازه خیلی کم مدام در حال حرمت و جابجا شدن هستند. مخصوصا با افزایش سن این تمایل بیشتر هم میشود. اگر به دندان های افراد مسن نگاه کنید متوجه این واقعیت خواهید شد. اما زمانی که یک یا چند دندان از دست برود، این جابجایی هم بیشتر میشود؟ چرا؟ چون تا قبل از این آن ها فضا برای حرکت نداشتند اما اکنون زمانی که جایشان بازتر شده میتوانند راحت تر کج شوند. اگر ما با انواع روش جایگزین دندان  جاهای خالی را پر نکنیم قطعا باید شاهد تغییر وضعیت دندان ها باشیم که در نهایت ما را به درمان ارتودنسی سوق خواهد داد.

پیشگیری از تشکیل پلاک

وجود شکاف و فاصله در میان دندان ها میتواند خطر بزرگی برای تشکیل پلاک دندان باشد. زمانی که شما دندان خود را از دست میدهید این شکاف و فاصله بیشتر هم خواهد شد و چون تمیز کردن آن سخت و دشوار است پلاک و جرم به راحتی رو و اطراف دندان های مجارور را میگیرد. این موضوع میتواند باعث بروز بیماری لثه شامل پریودنتیت هم شود. اما با پر کردن جای خالی این دندان با انواع روش جایگزین دندان میتوان از بروز این مشکلات هم جلوگیری کرد.

افزایش اعتماد به نفس

شاید بزرگترین مشکل از دست رفتن دندان ها کاهش اعتماد به نفس باشد. اگر برای مثال شما در بخش جلوی دهان خود یک یا چند دندان از دست داده باشید لبخند شما ناقص خواهد شد. لبخندی ناقص باعث شرمساری، خجالت زدگی و کاهش اعتماد به نفس میشود. همین موضووع میتواند روی روابط اجتماعی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. این مشکلات می تواند منجر به مشکلات ناامنی و مشکلات احتمالی سلامت روان در آینده شود. اما خوشبختانه با کمک انواع روش جایگزین دندان میتوانید نه تنها دندان از دست رفته خود را بازیابید بلکه به بهبود حس اعتماد به نفس خودتان هم کمک خواهید کرد. در این راه یک متخصص دندانپرشکی ترمیم و زیبایی میتواند فرشته نجات شما باشد.

 

انواع عمل فک

 بیشتر جراحی‌ها روی فک بخاطر مشکلات تنفسی و یا ناهنجاری‌های دندان است و عمل زیبایی در رتبه آخر این لیست قرار دارد. همچنین فک بالا بیشترین مورد تقاضای جراحی فک است.

عمل فک بالایی

این عمل جراحی برای درمان عقب رفتگی یا بیرون بودن فک بالایی انجام می‌شود، و در اصطلاح پزشکی به آن کراس بایت و اوپن بایت (بنا به تشخیص پزشک) گفته می‌شود. متخصص جراحی برای حرکت صحیح فک بالا، استخوان فک را طوری برش می‌دهد که کل آن به صورت یکپارچه حرکت کند. بعد از انجام جراحی فک بالا، متخصص ارتودنسی دندان‌های بالایی را در جای مناسب خود ثابت می‌کند. این عمل باید به گونه‌ای باشد که دندان‌های بالا دقیقا روی دندان پایین بنشینند.

عمل فک پایین

این عمل جراحی فک برای درمان عقب رفتگی یا بیرون بودن فک پایینی انجام می‌شود، و اصطلاح پزشکی آن آندر بایت است. در این جراحی با بریدن استخوان و قرار گرفتن فک در جای مناسب، توسط پلیت و پیچ‌های مخصوص دندان‌پزشکی در جای خود ثابت می‌شوند.

از روش‌های استئوتومی S.S.R.O و استئوتومی I.V.R.O برای جراحی استفاده می‌شود. استئوتومی S.S.R.O به جراحی قسمت پشتی فک به صورت عمودی گفته می‌شود و استئوتمی I.V.R.O به جراحی استخوان فک به صورت مورب گفته می‌شود.

جراحی هر دو فک

گاهی اوقات چون صورت فرد باریک و یا دراز است، و عدم تقارن دارد، متخصص جراحی هر دو فک به صورت همزمان را تجویز می‌کند. این روش معمولا بیشتر برای ایجاد تقارن و زیبایی در صورت است.

جراحی چانه

هنگامی که بیمار دارای چانه کوچک باشد، دکتر متخصص همراه عمل فک، جراحی چانه را نیز توصیه می‌کند. با این جراحی می‌توان کوچکی چانه را برطرف کرد. در این عمل جراحی یک تکه استخوان از جلوی فک را برش می‌دهند و آن را در جای جدید با پیچ ثابت می‌کنند.

منبع : https://www.donya.dental/

بریج‌ها و تاج‌ها

 بریج‌ها و تاج‌ها مواد و ابزار مصنوعی هستند که دندانپزشک یا دندانساز بر روی دندان‌ها یا ایمپلنت‌های بیمار قرار می‌دهد.  از تاج‌ها بیشتر برای پوشش کلی دندان آسیب دیده یا ایمپلنت و از بریج‌ها بیشتر برای پوشش فضای خالی یک یا چند دندان استفاده می‌شود. این دندان‌های مصنوعی به روی دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت‌های بیمار و در اطراف ناحیه خالی از دندان چسبانده می‌شوند.

انواع پل‌ها یا بریج دندان

انواع مختلفی از پل‌ها یا بریج‌های دندانی وجود داردکه بسته به تعداد دندان از دست رفته محل قرار گیری فضای خالی و نوع بریج به کار برده شده متفاوت هستند. در این مطلب با انواع مختلف این پل‌ها و بریج‌های دندانی آشنا می‌شویم.

پل‌های دندانی معمولی یا سنتی

این نوع پل از محبوب‌ترین نوع پل‌های درمانی است. این پل دندانی شامل چندین دندان مصنوعی است که توسط روکش دندانی به همدیگر اتصال می‌یابند و توسط دندان های دو طرف حمایت می شود . این نوع پل از پرسلن ذوب شده با فلز یا سرامیک ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید :

پل دندانی مریلند یا بریج مریلند

این نوع پل از چهارچوب فلزی ساخته می‌شود که در آن دندان کاذب به بال‌های فلزی متصل به دو دندان کناری چسبیده است. این بریج ها بیشتر برای دندان های جلویی استفاده می‌شوند، به دلیل اینکه ظاهری شبیه به دندان دارند.

پل دندانی پایه یا بریج پایه

این نوع از پل زمانی استفاده می‌شود که بیمار از دو دندان مجاور فضای خالی فقط یک دندان را داشته باشد که آن هم به عنوان تکیه گاه عمل می‌کند. شباهت زیادی با روش بریج سنتی دارد فقط با این تفاوت که در روش بریج پایه در کنار فضای خالی از دندان فقط یک دندان حمایت کننده داریم. در این روش دندان‌های متصل به هم در جای دندان‌های از دست رفته قرار می‌گیرند و دندان مصنوعی به انتهای آنها متصل می‌شود.

پل‌های درمانی با حمایت ایمپلنت

هنگامی که فرد چندین دندان کنار هم یا دور از هم خود را از دست داده باشد از این نوع پل دندانی می‌توان استفاده کرد. همانطور که از نامش مشخص است این پل توسط ایمپلنت‌های دندانی حمایت می‌شوند. برای هر دندان از دست رفته یک ایمپلنت دندان استفاده می‌شود که پل‌های دندانی هم به آنها متصل می‌شوند.

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی تاج

روش درمان موکوسل دهان چیست؟

 در بیشتر موارد، درمان موکوسل دهان ضروری نیست زیرا کیست خود به خود پاره می شود. به عبارتی در اغلب اوقات درمان خودبخودی موکوسل معمولا بین 3 تا 6 هفته رخ میدهد. اما چنانچه ضایعه به صورت پایدار یا بزرگ باشد، دندانپزشک شما ممکن است از کرایوتراپی، لیزر درمانی یا جراحی برای برداشتن کیست استفاده کند. این موارد روش های قطعی درمان این ضایعه هستند.

درمان خانگی موکوسل دهان چیست؟

در خانه نیز به صورت محدود می توان به کاهش علائم و شدت کیست مخاطی کمک کرد اما روش قطعی درمان را تنها باید با کمک دندانپزشک انجام داد. در حین امتحان کردن روش های درمان خانگی موکوسل نیز هیچگاه سعی نکنید کیست را در خانه بردارید یا پاره کنید. زیرا کیست ممکن است عود کند، بنابراین دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند غده بزاقی آسیب دیده یا مسدود شده برداشته شود.

بیشتر بخوانید :

دندانپزشکی کودکان

چگونه از بروز یا عود مجدد کیست های مخاطی دهان جلوگیری کنیم؟

شما نمی توانید از ایجاد همه انواع این ضایعه جلوگیری کنید، اما می توانید از عادات بد و محصولاتی که ممکن است منجر به تشکیل آنها شوند اجتناب کنید. اگر عادت به گاز گرفتن لب و گونه خود دارید، سعی کنید با تعیین اینکه چه چیزی باعث این رفتار می شود و عادات جدیدی مانند جویدن آدامس بدون قند آن را متوقف کنید.

اگر متوجه هر گونه برآمدگی یا ضایعه جدید در دهان خود شدید، فوراً با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. زیرا حتی اگر ضایعه مربوط به وجود موکوسل نباشد و در ارتباط با مسالئی مانند سرطان دهان باشد می توان از بروز آن پیشگیری کرده و یا در صورت نیاز به سرعت پروسه درمان جدی را آغاز کرد.

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی تاج

جراحی فک و هر آنچه که باید بدانید

 بسیاری از افراد به دلیل داشتن ناهنجاری‌های فک و دهانی اقدام به انجام جراحی فک می‌کنند. این جراحی می‌تواند روی فک بالا یا در فک پایین صورت گیرد و باید توسط متخصص آن انجام شود. گاهی اوقات جراحی برای زیبایی انجام می‌شود، و در بسیاری از موارد دیگر برای از بین بردن اختلالات فیزیکی و تکلمی. این عمل باعث بهبود جویدن غذا، صحبت کردن و حتی تنفس خواهد شد و همچنین می‌تواند زیبایی دندان را تحت تاثیر بگذارد. در این مقاله قصد داریم درباره روش‌های جراحی، مراقبت‌های بعد از جراحی، عوارض آن و انواع جراحی‌هایی که انجام می‌شود، صحبت خواهیم کرد.

متاسفانه در سال‌های گذشته آمار افرادی که به جراحی فک نیاز داشته‌اند بسیار زیاد بوده است. دلایل ناهنجاری‌های دهانی می‌تواند مادرزادی باشد و یا به خاطر فشار و ضربه این اتفاق افتاده باشد، هرچند در هر صورت فرد باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. بعضی از مشکلاتی که افراد با ناهنجاری‌های دهانی به آن دچار هستند عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی
  • اختلال در مفصل صورت
  • نداشتن تقارن در صورت
  • رشد غیر معمول فک بالا یا پایین
  • جویدن و غذا خوردن نامناسب

وجود عفونت در دهان، غده‌های بزاقی و فک و بسیاری موارد دیگر

بهترین سنی که برای این نوع جراحی در نظر گرفته شده بین 18 تا 25 سالگی است، که رشد فک و دندان به توقف رسیده است. البته در موارد ضربه و فشار به صورت و فک، دیگر سن بیمار مورد بحث نیست، و تنها باید روی سلامتی او تمرکز کرد. فرد با مراجعه به متخصص ارتودنسی، با یکسری آزمایشات و عکس برداری‌ها می‌تواند متوجه نیاز به عمل جراحی فک شود.

البته در گاهی اوقات تنها با انجام درمان ارتودنسی می‌توان این اختلالات را از بین برد و نیازی به جراحی وجود ندارد. همه این‌ها باید به تشخیص دکتر متخصص باشد و بیمار نمی‌تواند خود تقاضای عمل جراحی کند، جز در مواردی که برای زیبایی است.

مراقبت‌های مورد نیاز بعد از جراحی

معمولا دوره نقاهت جراحی فک حدود 6 الی 8 هفته است. از هفته دوم به بعد افراد می‌توانند به حمام بروند و کارهای روزانه خود را به راحتی انجام دهند. هرچند این دوره ممکن است بنا به شرایط بیمار کمی بیشتر یا کمتر شود. دکتر ارتودنسی بعد از عمل فک دستورالعمل‌هایی به بیمار می‌دهد تا آسیبی به فک وارد نکند:

بعد از جراحی نیاز است تا بیمار مواد خوراکی مایع مصرف کند، و بعد از آن باید غذای نرم میل کند و به مرور غذاهای سخت را به برنامه غذایی خود اضافه کند

مصرف داروها برای کنترل درد باید در راس زمان مقرر استفاده شود

از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید

استعمال دخانیات بعد از انجام عمل، به خصوص زمانی که زخم باز دارید شدیدا ممنوع است

روی قسمتی که جراحی انجام شده به هیچ عنوان مسواک نکشید

بعد از 24 ساعت از زمان جراحی، دهان خود را آب نمک بشویید

التهاب لثه و فک بعد از عمل طبیعی است و حدودا 7 تا 10 روز بعد از بین می‌رود

برای چک آپ و بررسی میزان اثر بخشی جراحی مدام به دکتر مراجعه کنید

عوارض عمل فک

مهارت دکتر جراح هنگام جراحی فک می‌تواند از عوارض عمل بکاهد و یا آن را از بین ببرد. هرچند برخی از مشکلات طبیعی است امکان بروز آن وجود دارد. این 3 عارضه از اصلی‌ترین عوارض عمل است:

عفونت: در هر نوع جراحی امکان عفونت وجود دارد، از آنتی بیوتیک‌هایی که به شما داده می‌شود استفاده کنید تا این عارضه را از بین ببرید.

خونریزی: امکان خونریزی تا چند روز و حتی چند هفته به صورت جزئی وجود دارد، و حتی ممکن است خون دماغ شوید. این خونریزی هنگامی باید غیر عادی به حساب بیاید که هنگام جراحی نیاز به تزریق خون داشته باشید.

کاهش وزن: از آنجایی که بعد از عمل فک بسته می‌شود، شما نمی‌توانید غذایی بخورید و بیشتر باید از مایعات استفاده کنید. معمولا بین 2 تا 5 کیلو کاهش وزن بعد از عمل پیش بینی می‌شود.

منبع : https://www.donya.dental/

4زمان ضروری مراجعه دندانپزشک و کلینیک های دندانپزشکی

 1. ترک خوردن یا لب پر شدن دندان

یکی از اورژانس های دندانپزشکی شکستگی یا لب پر شدگی دندان است. چنانچه این مشکل را تجربه می کنید خیلی زود و فوری به یک کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه کنید. زیرا هرچقدر زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید شانس بیشتری برای ترمیم دندان خواهید داشت. حتی ممکن است دندان را از کشیده شدن نجات دهید. از روش های ترمیمی دندان شکسته می توان به باندینگ دندان، انواع ونیر دندان شامل لمینت دندان و ونیر کامپوزیت، اینله و انله، کامپوزیت دندان و …. اشاره کرد.

2. لق شدن دندان یا احتمال افتادن آن

اگر یکی از دندان های دائمی شما بسیار شل است یا کسی به طور تصادفی در طی یک فعالیت، باعث شده دندان شما شل شده و بی افتد، حتما باید همان لحظه به متخصص مراجعه کنید. عدم مراجعه به دندانپزشک ممکن است هزینه زیادی روی دست شما بگذارد. زیرا برای پر کردن جای خالی آن به روش های جایگزینی مانند ایمپلنت دندان، بریج و پروتز دندان نیاز پیدا خواهید کرد. قیمت این روش ها و مخصوصا قیمت ایمپلنت دندان نسبتا زیاد است.

3. شل شدن یا افتادن پرکردگی یا روکش دندان

پر کردگی دندان و روکش دندان، بافت دندان ها را از عفونت و سایر موارد دیگر محافظت می کند. در صورت شل یا افتادن این موارد، برای ترمیم و تعمیر مجدد حتما باید به متخصص یا دندانپزشک مراجعه کنید.

4. آبسه دندان یا تورم لثه

هرچند که می توان موارد ساده آبسه دندان را در خانه مداوا کرد اما اگر تورم لثه ناشی از آن زیاد باشد و یا اینکه عفونت آن به بخش های دیگر بدن سرایت کند برایتان گران تمام خواهد شد. بنابراین اگر فکر می کنید نمی توانید آبسه دندان را در خانه درمان کنید حتما به یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی خوب مراجعه کنید.

علت خونریزی اطراف ایمپلنت مدت ها بعد از جراحی چیست؟

 پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان، ممکن است خونریزی یا لخته خون را تجربه کنید که طبیعی است. با این حال، اگر سال ها بعد از جراحی، خونریزی ایمپلنت دندانی داشته باشید، می تواند نشانه عفونت یا انواع آسیب های وارد شده دیگر به ایمپلنت و بافت های اطراف آن باشد. این موضوع نیاز به رسیدگی فوری دارد و میبایست توسط متخصص ایمپلنت شما یا یک دندانپزشک متخصص دیگر بررسی شود. آنچه در این مقاله میخوانید اطلاعاتی درباره خونریزی اطراف ایمپلنت مدت ها بعد از جراحی است. اگر چنین مشکلی را تجربه می کنید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

علل خونریزی اطراف ایمپلنت دندان چیست؟

دو دلیل برای خونریزی ایمپلنت دندان وجود دارد اولی مشکلی به نام موکوزیت و دومی نیز پری ایمپلنتیت است. موکوزیت یک بیماری برگشت پذیر است که بافت نرم اطراف ایمپلنت را تحت تاثیر قرار می دهد و ناشی از این موارد است:

فعالیت مخرب باکتری ها

ازدیاد سمنت یا چسبی که روکش به پایه ایمپلنت متصل می کند

بهداشت ضعیف دهان و دندان.

موکوزیت کنترل نشده می تواند باعث بروز بیماری پری ایمپلنتیت شود که شدیدتر و مخرب تر است. پر ایمپلنتیت یا عفونت اطراف ایمپلنت دندان، شکلی از بیماری لثه است که بر بافت نرم و استخوان اطراف ایمپلنت تأثیر می گذارد. پری ایمپلنتیت می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

ژنتیک و مشکلات وراثتی در خصوص بافت لثه و استخوان فک

داشتن سابقه پیشین در خصوص ابتلاء پریودنتیت

ترمیم های نامناسب در دندان های اطراف ایمپلنت کاشته شده

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان.

دیابت مدیریت و کنترل نشدهد

سیگار کشیدن.

وارد شدن فشار بیش از حد حین جویدن به ایممپلنت

ازدیاد پسب یا سمنتی که روکش دندان  را به ایمپلنت متصل می کند. (ازدیاد در خط زیر لثه)

 

هزینه عصب کشی و پر کردن دندان در سال1400

 

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان (Root Canal) یک پروسه دندانپزشکی است که شامل از بین بردن بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ (pulp) است. پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی ساخته شده است که به رشد دندان کمک می‌کند. در بیشتر موارد، بهترین متخصص عصب کشی در تهران این امر را تحت بی حسی موضعی انجام خواهد داد.

عصب کشی (درمان ریشه)

در صورتی که تصمیم دارید عصب‌کشی (درمان ریشه) انجام دهید، بهتر است قبل از انجام آن در موردش اطلاعاتی کسب کنید تا آمادگی لازم را داشته باشید. حتما میدانید که زمان عصب‌کشی قسمتی از دندانتان کاملا از بین خواهد رفت پس شاید بهتر باشد، اقدامات لازم برای جلوگیری از این موضوع را انجام دهید و نگذارید پوسیدگی به این مرحله برسد.همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس تا جایی که میتوانید دندان های اصلی‌تان را سالم نگه‌دارید.

هزینه عصب کشی و پر کردن دندان

هزینه عصب کشی دندان شماره 7، کمی بیشتر از قیمت عصب کشی دندان های دیگر است. و دلیل آن اینست که دندان شماره 7 عقب ترین دندان در دهان است و از آنجاییکه دسترسی به آن سخت تر بوده و دندانپزشک نیاز به صرف دقت و زمان بیشتر دارد، هزینه دستمزد دندانپزشک بیشتر می شود.

تفاوت ماده آمالگام و کامپوزیت برای پر کردن دندان

آمالگام ماده ای نقره ای رنگ و بادوام است که بدلیل متفاوت بودن رنگ آن با رنگ دندانها زیبایی کمتری دارد. مناسب برای ترمیم دندانهای خلفی می باشد.

برای پر کردن دندان های قدامی استفاده از مواد کامپوزیت رایج است که همرنگ دندان بوده و اصول زیبایی حفظ می شود. کامپوزیت به دلیل دوام کمتری که نسبت به آمالگام دارد، برای دندانهای خلفی مناسب نیست.

تفاوت پر کردن یک سطحی، دو سطحی، و سه سطحی

با توجه به عمق پوسیدگی دندان، نوع ترمیم می تواند یک سطحی، دو سطحی، یا سه سطحی باشد. که دندان با کمترین پوسیدگی نیاز به ترمیم یک سطحی دارد و دندان با پوسیدگی بیشتر نیاز به ترمیم سه سطحی.

مراحل عصب کشی دندان

مرحله اول: برداشتن پوسیدگی های دندان و ایجاد دسترسی به پالپ دندان

مرحله دوم: برداشتن پالپ آسیب دیده دندان و شستشوی کانال های داخل ریشه از عفونت ها

مرحله سوم: پر کردن بخش داخلی دندان شامل بخش خالی پالپ و کانالهای دندان، و در نهایت ترمیم دندان عصب کشی شده.

 

صفحه قبل 1 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد