x تبلیغات
تکتا

انواع رژیم کتوژنیک کدام اند ؟

 رژیم کتوژنیک که به اختصار رژیم کتو هم نامیده می شود، یک برنامه غذایی پر از چربی با پروتئین متوسط و کربوهیدرات کم است. این رژیم به عنوان یکی از روش های لاغری توجهات زیادی را در سال های اخیر به خود جلب کرده.

اگر می خواهید با استفاده از برنامه غذایی کتوژنیک وزن کم کنید، بهتر است بدانید که این رژیم انواع مختلفی دارد. اساس انواع مختلف رژیم کتوژنیک مشابه است و تفاوت آنها به میزان مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات برمی گردد.

رژیم کتوژنیک استاندارد: در این برنامه میزان بسیار کمی کربوهیدرات، پروتئین به مقدار متوسط و چربی زیادی جای داده شده است. اگر بخواهیم با اعداد و ارقام بگوییم، شما بر اساس این نوع رژیم لاغری روزانه باید ۷۰% چربی، ۲۰% پروتئین و فقط ۱۰ درصد کربوهیدرات مصرف کنید.

رژیم کتوژنیک دوره ای: رژیم کتوژنیک چرخه ای شامل رعایت برنامه کتوژنیک استاندارد به مدت ۵ تا ۶ روز در هفته و به دنبال آن، ۱ تا ۲ روز مصرف کربوهیدرات بیشتر از حد استاندارد است.

رژیم کتوژنیک هدفمند: پیرو این نوع برنامه لاغری کتوژنیک در روزهایی که فعالیت زیادی داشته اید، می توانید کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید.

رژیم کتوژنیک پروتئین بالا: این نوع رژیم شبیه به برنامه کتوژنیک استاندارد است. اما نسبت چربی ۶۰%، پروتئین ۳۵% و کربوهیدرات ۵% می باشد.

از بین این برنامه ها، رژیم پروتئین بالا و رژیم استاندارد بیش از سایرین مطالعه شده اند و متداول ترند. رژیم کتوی هدفمند و چرخه ای به تازگی به این لیست اضافه شده اند و ورزشکاران و بدن سازان طرفداران اصلی آن ها هستند.

بیشتر بخوانید : 

این رژیم چگونه شما را لاغر می کند؟

زمانی که شما در دوره رژیم کتو هستید، کربوهیدرات کمتری را مصرف می نمایید. در نتیجه، بدن از چربی های موجود به عنوان سوخت و تبدیل به انرژی استفاده می کند. در این شرایط، ماده ای به نام کتون در کبد تولید و بدن وارد مرحله کتوسیس می شود.

اگر رژیم غذایی کتوژنیک را سفت و سخت دنبال کنید، بدن طی ۴ روز به فاز کتوسیس می رسد. حتی در هفته اول هم شاهد کاهش وزن چشمگیر خود خواهید بود. اما اینکار چندان هم راحت نیست؛ توجه داشته باشید که یک موز متوسط حدود ۲۷ گرم کربوهیدرات دارد و شما در طول برنامه کتوژنیک کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات را می توانید مصرف کنید.

 

 

روش های آب کردن شکم و پهلو

 یکی از معضلات اکثر افراد جامعه ما و سایر کشورها چاقی شکم و پهلو است و بیشتر افراد به دنبال روش هایی برای لاغری شکم و پهلو خود هستند و دوست دارند یک اندام به اصطلاح مانکن داشته باشند. طبیعتا از جمله بهترین روش ها برای آب کردن شکم ورزش و استفاده از رژیم لاغری است.

ورزش دراز نشست برای لاغری شکم

هیچ ورزشی به اندازه دراز نشست یا همان کرانچ دشمن چربی های شکم نیست. با توجه به گزارشاتی که برخی از متخصصان تناسب اندام ارائه داده اند کرانچ بالاترین رتبه را در میان ورزش های چربی سوز دارد.

کرانچ کج برای آب کردن شکم

کرانچ کج شبیه دراز نشست معمولی است با این تفاوت که باید شانه سمت راست را به سمت چپ خود بلند کنید و بالا تنه چپ را پایین تر نگه دارید و برعکس. باید ۲ تا ۳ ست ۱۰ تایی این تمرین را در روز انجام دهید.

نشست معکوس برای لاغر کردن شکم

این حرکت ورزشی یک حرکت مناسب برای از بین بردن چربی شکم به خصوص در بانوان است.

در حالی که روی زمین دراز کشیده اید دست هایتان را کنارتان بگذارید.

پاهایتان را به سمت بالا ببرید تا حدی که یک زاویه ۹۰ درجه با زمین بسازید.

با پاهایتان به شکمتان فشار وارد کنید و پاها را تا زاویه ۴۵ درجه پایین بیاورید و سپس به موقعیت قبلی بازگردید. دو تا سه ست ۱۰ تایی این حرکت ورزشی را تکرار کنید.

پلانک ورزشی برای لاغری شکم

پلانک یک ورزش دیگر برای آب کردم شکم است که روش انجام پلانک به شرح زیر است:

روی کف دست و مچ پا قرار بگیرید.

۲.     ۳۰ ثانیه با بدنی کاملا صاف و بدون انحنا در همین حالت باشید.

از هفته سوم و چهارم با بالا بردن یک پا فشار بیشتری وارد کنید.

حدود ۱۵ سانتیمتر یک پا را بالا بیاورید و در همان حالت نگه دارید و برای پای دیگر هم همین حرکت را تکرار کنید.

۵.     ۲۰ الی ۱۳ بار این حرکت را به صورت روزانه انجام دهید ۱۵ ثانیه بر روی هر پا صبر کنید.

حرکت نرمشی اسکوات یکی از ورزش های شکم

حرکت نرمشی اسکوات یک ورزش برای لاغری شکم است که روش انجام آن به شرح زیر است:

شانه ها و پاهایتان را در حالی که سر پا ایستاده اید از عرض بکشید.

زانو و مچ پایتان رو به جلو باشد و کمرتان کاملا جلو و سر به سمت رو به رو باشد.

برای انجام اسکوات به آرامی به سمت پایین بیاید و زمانی که  ران هایتان به صورت موازی با یکدیگر قرار گرفت به حالت اولیه برگردید.

این تمرین را ۲۰ الی ۲۵ بار در روز انجام دهید.

منبع : https://www.sira.fit/

 

 

 

رژیم غذایی نوم شامل چه مواد غذایی می شود؟

 رژیم نوم انواع غذاها را بر اساس کالری و تراکم مواد مغذی به قرمز، زرد و سبز دسته بندی می کند. این برنامه اجازه می دهد که درصد مشخصی از غذاهای هر رنگ را استفاده کنید و مقدار آن شامل ۲۵ درصد غذاهای قرمز، ۴۵ درصد غذاهای زرد و ۳۰ درصد غذاهای سبز است.

چند نمونه از غذاهای هر رنگ عبارتند از:

 رنگ سبز

میوه ‌هایی مانند سیب، زغال اخته، موز، توت فرنگی و هندوانه

سبزیجاتی مانند خیار، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، سبزیجات سالاد و پیاز

سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین، ازگیل، کدو حلوایی و چغندر

لبنیات بدون چربی مانند شیر بدون چربی، ماست یونانی بدون چربی، ماست بدون چربی و پنیر بدون چربی

جایگزین های لبنی مانند بادام هندی، شیر سویا و بادام شیرین نشده

غلات کامل مانند برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار، بلغور جو دوسر، ترتیلا، پیتای سبوس دار و نان سبوس دار

نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه بدون شیرینی

چاشنی هایی مانند سس کچاپ، مارینارا، سالسا، کلم ترش و مایونز سبک

بیشتر بخوانید :

رنگ زرد

گوشت های بدون چربی مانند بوقلمون، تکه های بدون چربی گوشت گاو، بره یا خوک و مرغ کبابی

غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا، گوشت ماهی، تیلاپیا و ماهی تن

لبنیات کم چرب مانند شیر کم چرب، ماست یونانی، پنیر کم چرب و ماست کم چرب

حبوبات و دانه هایی مثل سویا، نخود، عدس، لوبیا سیاه، لوبیا چیتی و کینوا

نوشیدنی های مانند نوشابه های رژیمی و آبجو

محصولات غلات مانند نان سفید، کوسکوس، برنج سفید و ماکارونی سفید

رنگ قرمز

گوشت هایی مثل گوشت قرمز، سوسیس، ژامبون، گوشت سرخ شده، هات داگ، بیکن و همبرگر

آجیل و کره آجیل مانند گردو، بادام، کره بادام و کره بادام زمینی

دسرهایی مانند کلوچه، شیرینی، شکلات و آب نبات

نوشیدنی هایی مانند آب پرتقال و نوشیدنی های الکل دار

غذاهای میان وعده مانند چیپس سیب زمینی یا سیب زمینی سرخ کرده

چاشنی ها و سس ها مانند سس دامداری و سس مایونز

منبع : سیرا

 

لیست 5 غذای رژیمی خوشمزه و متنوع

 طرز فکر بسیاری از افراد درباره رژیم غذایی برای کاهش وزن مترادف است با گرسنگی کشیدن یا غذا نخوردن، در حالی که این طرز فکر کاملا اشتباه است! در رژیم غذایی لاغری باید مصرف مواد مضر را به حداقل ممکن برسانید و در عوض از غذاهای کم کالری و سالم استفاده کنید. همچنین در رژیم کاهش وزن باید از مصرف میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، غلات کامل و پروتئین های فاقد چربی غافل نشوید.

قبول داریم برای کسانی که قصد لاغری با رژیم غذایی را دارند، پیدا کردن غذاهای متنوع، خوشمزه و کم کالری که ارزش غذایی بالایی نیز داشته باشد، کمی دشوار است. نگران نباشید ما در این مطب لیست ۲۰ غذای رژیمی خوشمزه را آورده ایم که می توانید در برنامه هفتگی و روزانه غذایی خود از آنها استفاده کنید و از گرفتن رژیم خسته نشوید، با سیرا همراه باشید.

سوپ نخود مدیترانه ‌ای

این سوپ یک پیش غذای مقوی و کم کالری است که در کشورهای مدیترانه ای بسیار از آن استفاده می شود به همین دلیل این نام برای این سوپ انتخاب شده است.

طرز تهیه این سوپ به عنوان رژیم کاهش وزن بسیار آسان است و می توانید از آن به عنوان یک شام سبک استفاده کنید. برای تهیه سوپ نخود مدیترانه ای باید از نخود، لیموی تازه، پودر زیره، سماق، سیر، پیاز و مقداری آب مرغ استفاده کنید.

این سوپ به دلیل داشتن نخود سرشار از پروتئین، فیبر و ویتامین است و خوردن آن باعث کاهش وزن، بهبود گوارش و کاهش ابتلا به برخی بیماری ها می شود.

بیشتر بخوانید : رژیم مدیترانه ای

گل کلم کبابی

گل کلم کبابی یک گزینه عالی به عنوان پیش غذای خوشمزه و غذاهای لاغر کننده است که طرز تهیه آن بسیار آسان است. برای درست کردن گل کلم کبابی روی گل کلم ها نمک، فلفل، زردچوبه و روغن زیتون بزنید و آن را داخل فر قرار دهید

گل کلم حاوی اکثر ویتامین ها و مواد معدنی است به همین دلیل می تواند یک خوراکی سالم و مغذی باشد. به دلیل فیبر بالا و کالری پایینی که گل کلم کبابی دارد، آن را به یک ماده غذایی کاربردی برای رژیم لاغری تبدیل کرده است.

سالاد گل کلم و انار

سالاد گل کلم و انار یک سالاد رژیمی خوشمزه است که می توانید آن را در وعده شام میل کنید. ترکیب دانه های قرمز انار با سفیدی گلم کلم، رنگ آمیزی زیبایی به این سالاد می دهد. همچنین از آبمیوه تازه و روغن زیتون به عنوان سس در این سالاد استفاده می شود و دیگری خبری از سس های مضر نیست.

خوراک مرغ و قارچ

یکی از غذاهای رژیمی با مرغ که طرفداران زیادی دارد؛ خوراک مرغ و قارچ است که به دلیل اینکه سرشار از پروتئین است خیلی سریع باعث افزایش احساس سیری و تامین انرژی مورد نیاز بدن می شود.

ماکارونی با سبزیجات کبابی

یکی از محبوب ترین غذاها در بین افراد ماکارونی است، اما شاید به دلیل کالری بسیار بالایی که دارد خیلی از افرادی که قصد لاغر شدن دارند عطایش را به لقایش می بخشند. اگر شما هم عاشق ماکارونی هستید و به دنبال دستور غذای رژیمی با ماکارونی هستید؛ ماکارونی با سبزیجات کبابی یک انتخاب فوق العاده است. سبزیجات این ترکیب شامل فلفل دلمه ای، پیاز و کدو سبز هستند که در فر یا ماهیتابه کباب می شود و سپس با ماکارونی پخته می شوند و در نهایت با سس ریحان ترکیب می شوند.

 

 

 

با چه سرعتی می توان از چاقی بارداری کاست؟

 چند عامل می توانند در تعیین سرعت کاهش اضافه وزن( رژیم بارداری) به دست آمده در دوران حاملگی دخیل باشند. این عوامل عبارتند از:

سوخت و ساز بدن شما

رژیم غذایی

میزان ورزش و فعالیت های فیزیکی که انجام می دهید

میزان اضافه وزنی که در طول بارداری به دست آورده اید

بسته به وزنی که در طول دوران بارداری اضافه کرده اید، شش الی نه ماه یا حتی یک سال طول می کشد تا از چاقی بارداری بکاهید.

حدود ۵ کیلوگرم از وزن مادر به محض زایمان کاسته می شود. این لاغری سریع به دلیل خروج نوزاد، جفت و مایع آمنیوتیک است. بسته به وزن کودک و میزان خروج مایعات ممکن است وزن بیشتر یا کمتری را از دست بدهید.

بیشتر بخوانید : رژیم شیردهی

بعد از این کاهش وزن اولیه، برای لاغری بیشتر باید کالری کمتری نسبت به آنچه می سوزانید دریافت کنید. اما به منظور حفظ سلامتی مادر و نوزاد، این کاهش وزن باید به صورت تدریجی انجام شود و در روز حداقل ۱۸۰۰ کالری مصرف کنید تا شیردهی و تغدیه کودک با مشکلی روبرو نشود. با این کار به اندازه کافی شیر برای نوزاد و انرژی لازم برای کارهای روزانه خود را خواهید داشت.

با کاهش نیم الی یک کیلوگرم وزن در هفته لاغری ایمنی را تجربه خواهید کرد. از طرفی، بعد از ۶ ماه به وزن قبل از زایمان خود می رسید. البته این وعده زمانی در بعضی خانم ها می تواند تا ۱ الی ۲ سال نیز به طول بینجامد. این امر می تواند به ۲ دلیل باشد: ۱) شما قبلا هم تجربه زایمان داشته اید، ۲) در طول بارداری بیشتر از ۱۳ کیلوگرم به وزن شما اضافه شده است.

 

 

4 روش خانگی کاملا موثر برای تسکین دندان درد

 دندان درد از اصلی ترین شکایات مرتبط با حفره دهان است که می تواند نشان دهنده طیف وسیعی از مشکلات باشد. این درد می تواند ناشی از پوسیدگی گسترده و عفونت ریشه دندان باشد یا ناشی از آبسه، کیست و سایر مشکلات شناخته شده دیگر. بهترین روش برای درمان دندان درد مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی است اما به صورت موقت و در زمانی که دسترسی به دندانپزشکی نیست می توانید با روش های زیر این درد را تا حد زیادی تسکین دهید.

4 روش اصلی و موثر برای درمان دندان درد در خانه

البته روش ها خانگی که می توانند به بهبود درد دندان کمک کنند زیاد هستند اما ما سعی کرده ایم که ساده ترین و دم دست ترین روش های ممکن را توضیح دهیم که در اغلب خانه ها در دسترس هستند.

1. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه

بهترین روش برای تسکین سریع و فوری دندان درد مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن و سایر قرص ها یا کپسول های آرام کننده دیگر است. این داروها اغلب بدون نسخه هستند و مدت کوتاهی پس از مصرف می توانید تا حد زیادی از دردی که تجربه می کنید خلاص شوید.

2. استفاده از خواص میخک

اگر هر شکلی از میخک در آشپزخانه خود دارید، و هیچ داروی مسکن دیگری ندارید حتما به فکر تسکین درد با کمک میخک باشید. میخک به عنوان بهترین روش خانگی برای تسکین دندان درد، خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و بی حس کنندگی دارد.

شما می توانید با 3 روش زیر تا حد زیادی درد خود را کاهش دهید:

 

  • یک تکه میخک را بدون له کردن یا جویدن مستقیماً روی دندانی که درد می کند قرار دهید. میخک را بین دو دندان فشار دهید و دهان خود را ببندید. بین 3 تا 5 دقیقه اینکار را انجام دهید.
  • از میخک آسیاب شده خمیر درست کنید و چند قطره روغن زیتون به آن اضافه کنید. این خمیر را مستقیماً روی دندان بمالید.
  • اگر روغن میخک دارید، استعمال آن بر روی دندان ساده ترین روش تسکین دندان در خواهد بود. چند قطره روغن (نه زیاد!) را روی یک گلوله پنبه بریزید و آن را روی دندان یا محل درد قرار دهید. اگر از این روش برای کمک به کاهش درد کمک میگیرید حتما مراقب باشید که روغن را قورت ندهید.

3. استفاده از پیاز خام

پیاز نیز مانند میخک دارای خواص ضد باکتریایی است و می تواند با از بین بردن میکروب های ایجاد کننده عفونت، درد دندان شما را کاهش دهد. یک تکه پیاز خام را روی دندانی که درد می کند قرار دهید یا اگر خیلی درد نمی‌کند، پیاز را چند دقیقه بجوید که به آزاد شدن آب آن و کاهش درد کمک می کند. حتما از یک پیاز خام که تازه خرد شده استفاده کنید تا بهترین نتیجه را در بر داشته باشد.

4. جویدن مقداری سیر

مانند میخک و پیاز، سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی و تعداد زیادی اهداف دارویی دارد. اگر از بوی بد دهان مرتبط با سیر ناراحت نمی شوید، این درمان قطعا ارزشش را دارد! یک یا دو حبه سیر را بجوید تا آب آن ها آزاد شده و با تاثیر گذاشتن روی دهان و دندان به کاهش درد منجر شود.

اگر به دلیل درد دندان نمی توانید حبه های سیر را بجوید نگران نباشید شما می توانید آن را خرد کرده یا تبدیل به خمیر کنید. سپس سیر خورد یا خمیر شده را روی دندانی که درد می کند قرار دهید.

بهترین روش برای ارتودنسی دندان های روکش یا لمینت شده چیست؟

 متخصصین ارتودنسیجهت منظم کردن دندان های لمینت یا روکش شده ترجیح می دهند از ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف استفاده کنند. درمان با این روش بسیار ساده و بدون محدودیت است. با کمک الاینرهای شفاف نه آسیبی به روکش و لمینت می رسد و نه به خود دندان ها.

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف در واقع به شیوه ای از مرتب شدن دندان ها گفته می شود که بیمار مجموعه ای از پلاک یا قالب های دندانی پلاستیکی را به ترتیب هر 2 هفته یکبار روی دندان های خود قرار می دهد. تا زمان استفاده از آخرین قالب دندان ها کاملا مرتب می شوند.

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

درمان با این روش تقریبا مانند درمان های دیگر است ولی هزینه آن مقداری کمتر در نظر گرفته می شود. هزینه ارتودنسی نامرئی به ازای هر فک می تواند بیشتر از 5 میلیون تومان باشد.

چرا ارتودنسی ثابت برای دندان های روکش شده مناسب نیست؟

ارتودنسی ثابت یعنی استفاده از براکت ها و سیم های فلزی جهت مرتب کردن دندان ها. در این روش براکت ها که قطعات گیره مانند کوچکی هستند از ابتدا تا انتهای درمان به سطح دندان ها متصل شوند. سپس از میان براکت ها یک سیم قوس دار عبور داده می شود. نیروی ارتودنسی از سیم به براکت و از آنجا به تاج و در نهایت به ریشه دندان منتقل می شود.

اگر دندان شما روکش یا لمینت شده باشد، می تواند تحت تاثیر این نیرو، آسیب ببیند. در وهله اول با بیشتر شدن نیرو امکان افتادن روکش یا لمینت بیشتر می شود. در بدترین حالت نیز این دو ترمیم ممکن است دچار شکستگی شوند. اما اگر ارتودنسی نامرئی صورت بگیرد احتمال شکستگی یا افتادن روکش و لمینت به شدت کاهش پیدا می کند.

احتمال اینکه لمینت، روکش یا پرکردگی دندان من با ارتودنسی آسیب ببیند چقدر است؟

اگر یک لمینت، روکش یا پرکننده سالم بوده و اصولی نصب شده باشد، انجام درمان ارتودنسی آسیبی به روکش یا روکش وارد نمی کند. ما از تکنیک های دقیق برای اتصال دستگاه ها به این ترمیم ها استفاده می کنیم. همچنین پس از درمان، بریس ارتودنسی با دقت برداشته می شود تا از آسیب نامطلوب به ترمیم جلوگیری شود.

3 تفاوت اصلی لمینت دندان و ارتودنسی چیست؟

 

. کاربرد

بزرگترین تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی قطعا کاربرد آن ها است. هر دوی این درمان ها کاملا مجزا هستند و اهداف مشخصی را دنبال می کنند. لمینت دندان یک روش ترمیمی و زیبایی است که صرفا برای اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان ها استفاده می شود. از لمینت ها به طور کلی برای برطرف کردن مشکلاتی که طرح لبخند را نازیبا می کنند استفاده می شود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

کج بودن جزئی و بسیار خفیف دندان ها

فاصله کم بین دندان ها مخصوصا دو دندان جلویی

لب پر شدگی، شکستگی یا ترک خوردگی دندان ها

تغییر رنگ دائمی دندان ها

و ....

اما ارتودنسی فقط برای مرتب کردن دندان ها و قرار دادن فک ها در موقعیت مناسبشان استفاده می شود و کاربرد دیگری ندارند. ارتودنسی شاید با مرتب کردن دندان ها کمی جنبه زیبایی داشته باشد اما اغلب افراد بعد از ارتودنسی می توانند با لمینت ها طرح لبخند خود را سفیدتر و بهتر کنند.

2. هر دو توسط متخصصان دندانپزشکی متفاوتی انجام داده می شوند

دندانپزشکانی که دو پروسه یا درمان نامبرده را انجام می دهند هر دو متخصص هستند. به این معنی که دوره عمومی دندانپزشکی که 7 سال هست را پشت سر گذاشته اند و سپس به مدت 3 تا 4 سال دیگر آموزش های تخصصی دیده اند.

لمنیت دندان  را متخصص ترمیمی و زیبایی دندان انجام می دهد. این متخصص تمام انواع ترمیم های دندانی را انجام می دهد و به خوبی قادر است طرح لبخند را با دستگاه ها و لوازم دندانپزشکی از آنچه که هست زیباتر کند. این متخصص نمی تواند درمان های اتودنسی انجام دهد. زیرا آموزش های لازم برای این نوع درمان ها را دریافت نکرده است.

از طرفی دندانپزشکی که ارتودنسی انجام می دهد ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی دندان است. این متخصص قادر است که تمام انواع ناهنجاری های دندانی و فکی را شناسایی، پیشگیری و به بهترین روش ممکن درمان کند. این متخصص نیز نمی تواند درمان های ترمیمی و زیبایی دندان انجام دهد زیرا آموزش های مربوط را نگذرانده است.

3. هزینه درمان لمینت و ارتودنسی متفاوت است؟

از نظر هزینه نیز تفاوت چشمگیری بین ارتودنسی و لمینت وجود دارد. اجازه دهید ابتدا کمی درباره هزینه لمینت دندان صحبت کنیم:

هزینه لمینت دندان

گفتیم که لمینت ها پوسته های نازکی برای اصلاح طرح لبخند هستند.  بنابراین آن ها فقط برای پوشش دندان هایی که در طرح لبخند مشاهده می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. یعنی ما فقط می توانیم از لمینت ها برای دندان های جلویی استفاده کنیم که در مجموع 16 عدد هستند. اگر فرض کنیم هزینه هر واحد لمینت دندان برابر با 3 میلیون تومان باشد یعنی برای اصلاح کامل طرح لبخند با لمینت ها ما میبایست دست کم 48 میلیون تومان پرداخت کنیم.

 

و فراموش نکنیم که این مبلغ حداقل هزینه ای است که ما برای لمینت ها در نظر گرفتیم زیرا هزینه ها ممکن است به ازای هر واحد به 5 تا 6 میلیون تومان نیز برسد. بنابراین درمانی هزینه بر خواهد بود.

هزینه ارتودنسی

ارتودنسی دندان مانند لمینت ها صرفا یک درمان واحد نیست. ما روش های مختلفی در ارتودنسی داریم که با کمک آن ها دندان ها را مرتب می کنیم. مثلا ما در دسته بندی ارتودنسی ثابت حداقل 5 روش درمان داریم. در دسته بندی ارتودنسی متحرک دست کم 3 نوع داریم و ....

بنابراین هزینه درمان هر کدام نیز متفاوت خواهد بود و نمی توانیم بگوییم که هزینه ارتودنسی دندان مانند هزینه لمینت ها یکسان است. به صورت بازه ای هزینه ارتودنسی دندان می تواند از 5 میلیون تومان شروع شده و به ازای هر دو فک به 40 میلیون برسد که این یعنی در بیشتر موارد این هزینه کمتر از اصلاح کامل طرح لبخند با لمینت دندان است.

اول ایمپلنت بکاریم یا ارتودنسی انجام دهیم؟ اولویت با کدام است؟

 ایمپلنت ها و ارتودنسی دندان هر دو گزینه ای عالی برای به دست آوردن لبخند زیبا و سالمی هستند که همیشه آرزویش را داشتید.

با این حال، این دو روش و درمان ممکن است با هم تداخل داشته باشند به این معنی که به صورت همزمان نمی توان آن ها را در نظر گرفت و باید به صورت مجزا اما با اولویت بندی انجام شوند.

خواندن این مقاله به ۲ گروه پیشنهاد می شود. گرول اول افرادی هستند که اکنون ایمپلنت دارند و به فکر ارتودنسی هستند و گروه دوم افرادی هستند که دندانی از دست رفته دارند و به فکر انجام ارتودنسی نامرئی یا ثابت و کاشت ایمپلنت می باشند. این مطلب را تا انتها بخوانید تا به پاسخ سوالات خود برسید.

اگر هنوز ارتودنسی و ایمپلنت انجام نداده اید دست نگه دارید!

به افرادی که نامنظمی دندانی دارند (خفیف تا شدید) و از طرفی یک یا چند دندان خود را از دست داده اند توصیه می شود که ابتدا با یک دندانپزشک و ترجیحا یک مختصص ارتودنسی صحبت کنند.

متاسفانه شمار زیادی از افرادی که در چنین شرایطی قرار دارند بدون توجه به این توصیه سریعا به یک متخصص ایمپلنت مراجعه می کنند و از روی نا آگاهی یا توصیه نادرستِ متخصصِ ایمپلنت، فوری مجاب می شوند که ایمپلنت بکارند و چه بسا مبالغ هنگفتی نیز بابت این درمان به متخصص پرداخت می کنند. اما این کار درستی نیست زیرا اصولا اولین مراجعه شما باید سنجیده و نزد متخصص ارتودنسی صورت بگیرد.

چرا قبل از کاشت ایمپلنت باید متخصص ارتودنسی را ببینم؟

در بیشتر افرادی که نامظنی دندانی دارند نیاز است تا یک یا چند دندان بسته به نظر و صلاحدید متخصص ارتودنسی کشیده شوند. گاهی اوقات بیماران تمام دندان های خود را دارند و مجبور می شوند حتی تا ۴ دندان خود را بکشند تا فضای کافی برای به حرکت در آوردن دندان های دیگر فراهم شود. در واقع کشیدن دندان های اضافی نه تنها ضرورت داد که هیچ عارضه و عیب و ایرادی نیز در پی نخواهد داشت.

اگر شما شخصی باشید که یک یا چند دندان خود را از دست داده اید و نامنظمی دندانی نیز دارید ممکن است با انجام درمان ارتودنسی، فضاهای خالی بین دندان های شما با مرتب و نزدیک شدن دندان های کج به هم بسته شود و اصلا نیازی به کاشت ایمپلنت نباشد.

اگر خوش شانس باشید که با ارتودنسی جای خالی دندان ها بسته شوند دیگر ایمپلنت نمیکارید. اما اگر متخصص تشخیص دهد که با اتمام درمان ارتودنسی ممکن است یک جای خالی وجود داشته باشد بعد از منظم شدن کامل دندان ها می توانید ایمپلنت بکارید. 

بنابراین اولویت درمان با ارتودنسی است یا ایمپلنت؟

بله همانطور که متوجه شدید، در هر صورت افراد بهتر است قبل از کاشت ایمپلنت ارتودنسی انجام دهند زیرا ممکن است اصلا نیازی به ایمپلنت نباشد. اما در صورت نیاز به ایمپلنت نیز بهتر است در صورتی که دندان های نامرتبی دارید ابتدا ارتودنسی انجام دهید و سپس با خیال راحت اقدام به کاشت ایمپلنت کنید.

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

در صورتی که با منظم شدن دندان ها نیازی به ایمپلنت نباشد، می توانید فقط با پرداختهزینه ارتودنسی نامرئی یا ثابت (بسته به نظر متخصص و ترجیح خودتان) به لبخند ایده آل و مرتب خود برسید. حداقل هزینه ارتودنسی 5 میلیون به ازای هر فک است.

اگر اول ایمپلنت بکارم بعد ارتودنسی انجام دهم چه اتفاقی رخ می دهد؟

دندان طبیعی خودمان یک خاصیت طبیعی دارد و آن خاصیت این است که تحت تاثیر جویدن، به مرور زمان از ریشه به مقدار کمی جابجا می شود. همین خاصیت باعث شده که بتوان به کمک ارتودنسی، دندان های کج را از ریشه منظم کرد. با این حال ایمپلنت اینگونه نیست.

ایمپلنت دندان پس از قرار گرفتن در جای خود (در استخوان فک) مانند دندان طبیعی قابل جابجایی یا تنظیم نیست. در صورت تلاش برای به حرکت در آوردن ایمپلنت ها به استخوان فک و دندان های مجاور آسیب می رسد. بنابراین چنانچه شما قبل از ارتودنسی ایمپلنت بکارید، در صورت کج بودن دندان ها و نیاز منظم شدنشان، نمی توانید ارتودنسی انجام دهید و اگر درمان شما شروع شود، سرانجام نصفه و نیمه بدون موفقیت کامل به اتمام رسیده یا شکست می خورد.

چه کسی می تواند از ارتودنسی نامرئی استفاده کند؟

 همانگونه که در ابتدا گفته شد تمام افراد نمی توانند برای منظم کردن ترتیب دندان هایشان و یا مواردی که به ارتودنسی نیاز دارد از ارتودنسی نوع نامرئی استفاده کنند. ارتودنسی نامرئی معمولاً مناسب افرادی است که بهداشت دندان و دهان خوبی دارند و همیشه این موارد را رعایت می کنند.

ارتودنسی نامرئی می تواند هم برای کودکان و هم بزرگسالان مناسب باشد ولی بیشتر افرادی با ارتودنسی نامرئی مشکلاتشان حل شود که:

دندانهای پرتراکم دارند

 دندان های نامرتب دارند

 دندانهای جلو آمده دارند

دندانهای فاصله دار دارند

ه دندان های فک بالایشان نسبت به دندان های پایین داخل تر باشد که به این نوع کراس بایت گفته می شود.

آیا درمان با ارتودنسی شفاف بازگشت دارد؟

مسلماً در درمان ارتودنسی نامرئی همانند مدل های دیگر ارتودنسی دندان امکان بازگشت وجود دارد و این امکان بازگشت بسته به شرایط نگهداری پس از درمان کامل و مواردی دارد که فرد به آنها توجه نمی کند؛ ولی در کل امکان بازگشت در ارتودنسی نامرئی وجود دارد.در ادامه به دلایلی که ممکن است باعث بازگشت ارتودنسی نامرئی شود می پردازیم و همچنین نکاتی را برای جلوگیری از این امر توصیه می‌کنیم.

یکی از موارد مهمی که باعث بازگشت ارتودنسی نامرئی می شود این است که فک جای زیادی برای باز شدن دندانها نداشته باشد و نیاز به کشیدن دندان باشد.مورد بعدی مشکلاتی است که در فک فرد وجود دارد و این مشکلات باعث احتمال برگشت ارتودنسی نامرئی می شود.

توصیه های مربوط به جلوگیری از بازگشت ارتودنسی نامریی پس از درمان

پس از اینکه این ارتودنسی از روی دندان شما جدا شد باید تا مدتها روشها و کارهایی را انجام دهید که موجب بازگشت دندان ها به حالت اولش نشود.اولین کار این است که پس از خارج کردن ارتودنسی از داخل دهان حداقل به مدت ۱۰ الی ۱۲ ماه از پلاک های ارتودنسی متحرک به طور منظم استفاده کنید و پس از پایان دوره ۱۲ ماهه بسته به دستور پزشک تا چند ماه هم به مدت ۳ الی ۴ روز در هفته از آن استفاده کنید. برخی اوقات نیاز به استفاده از این پلاک ها تا همیشه برای فرد توصیه می شود.

موارد مختلفی برای جلوگیری از برگشت حالت دندان ها وجود دارند که عبارتند از:

  1. ریتینر هالی
  2. ریتینر اسیکس
  3. نگهدارنده ثابت

قیمت ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

ارتودنسی هزینه های مختلفی دارد این هزینه نسبت به نوعی که برای دندانتان انتخاب می‌کنید دارد  قیمت ارتودنسی نامرئی هم تحت تاثیر چند عوامل هستند که عبارتند از:

  • نوع مشکل
  • شدت مشکل
  • نوع ابزار و دستگاه ها
  • افزایش تعداد مرحله های ارتودنسی
  • کلینیک ارتودنسی که انتخاب می کنید
  • شهر و منطقه ای که در آن سکونت دارید و

در کل قیمت این ارتودنسی از ارتودنسی های دیگر گرانتر است و پزشک متخصص شما این قیمت را تعیین می کند که در ایران هم بر مبنای یورو محاسبه می شود.اگر بخواهیم به طور حدودی و تقریبی هزینه آن را اعلام کنیم حداقل قیمت ارتودنسی نامرئی برای یکی از فک ها سه هزار یورو است و ممکن است این هزینه نسبت به طول درمان و تعداد مراحل تا ۴ هزار یورو هم بالا برود.

صفحه قبل 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد