x تبلیغات
تکتا

علت انواع جوش بدن و صورت چیست؟

 

علت انواع جوش بدن و صورت مسدود شدن فولیکول های مو است. این فولیکول ها ممکن است با چربی ها یا سلول های مرده مسدود شوند و یا به دلایل هورمونی دچار گرفتگی شوند. شایع ترین علت مسدود شدن فولیکول های مو افزایش بیش از حد چربی طبیعی پوست (سبوم) است که خود را به شکل آکنه نشان می دهد. البته عوامل دیگری نیز در ایجاد جوش نقش دارند که عبارتند از:

استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت

استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت و نامرغوب باعث مسدود شدن منافذ پوست و در نهایت ایجاد آکنه می شود. البته ممکن است به دلیل ناسازگاری لوازم آرایشی با نوع پوست هم شاهد ایجاد جوش و آکنه باشیم. بنابراین حتما در انتخاب کرم آرایشی متناسب نوع پوست خود دقت داشته باشید. همچنین در زمان خرید لوازم آرایشی به تاریخ انقضای این مواد دقت کنید و  برای پاک کردن آرایش از پاک کننده های مناسب استفاده کنید که در عین حال که رطوبت پوست شما را حفظ می کند، اثرات مواد آرایشی را به طور کامل از بین ببرد.

ابتلا به برخی بیماری ها و استفاده از داروهای خاص

یکی از دلایل ایجاد جوش مصرف داروهای هورمونی و داروهای اعصاب و روان است. همچنین برخی بیماری ها هم می توانند باعث بروز جوش در صورت، سینه، کمر و بازوها شوند. برای مثال یکی از نشانه های ایجاد جوش باسن مشکلات هورمونی به خصوص در آقایان است.

استعمال دخانیات

کشیدن سیگار و قلیان هم می تواند علت ایجاد جوش در بزرگسالان باشد.

رژیم غذایی نامناسب

اگر دائما از غذاهای چرب و شیرین مانند غذاهای فست فودی، شیرینی جات و شکلات استفاده می کنید منتظر ایجاد جوش در صورت یا بدن خود باشید.

بیشتر بخوانید : درمان جوش

آلودگی ‌های محیطی

اصولا آلودگی های محیطی به خودی خود نمی توانند باعث ایجاد جوش شوند. بلکه اصولا از طریق جای جوش، زخم باز و … وارد منافذ پوست می شوند که در نهایت باعث ایجاد جوش و التهاب می شوند.

عوامل ژنتیکی

در صورتی که والدین شما جوش یا آکنه دارند، احتمال اینکه بدن یا صورت شما هم جوش بزند بسیار زیاد است.

تغییرات هورمونی در زمان بلوغ

همان طور که گفتیم آکنه در هر سنی ممکن است ایجاد شود اما در سنین نوجوانانی این مشکل پوستی بیشتر دیده می شود. تغییرات هورمونی و افزایش تولید سبوم در نوجوانان باعث ایجاد جوش می شود.

مشکلات و تغییرات هورمونی در زنان

احتمال ایجاد جوش در زنان بسیار بیشتر از مردان است؛ زیرا تغییرات هورمونی در خانم ها بیشتر از آقایان است. معمولا مواردی مثل عادت ماهانه، زایمان، بارداری و برخی بیماری های زنانه مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک از دلایل اصلی ایجاد جوش در زنان است.

استرس

افرادی که دائما در موقعیت های پراسترس و تنش زا قرار دارند بیشتر در معرض ایجاد جوش و آکنه هستند. زیرا در این شرایط هورمون کورتیزول افزایش پیدا می کند که باعث تحریک غدد پوستی و بالا رفتن سطح چربی پوست می شود.

عدم رعایت بهداشت و نظافت پوست

در صورت عدم مراقبت از پوست جوش اولین عارضه پوستی است که ایجاد می شود. منظور ما از رعایت بهداشت و نظافت پوست شست و شوی صورت با شوینده های مخصوص پوست است.

منبع : https://www.ghooiesefid.com/

 

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر

 همان طور که گفتیم یکی از راه های کنترل و درمان سندروم روده تحریک پذیر داشتن رژیم غذایی مناسب است. این بیماران باید در رژیم غذایی روزانه خود موارد زیر را رعایت کنند:

مدیریت مصرف فیبر روزانه

به اکثر افراد مبتلا به این بیماری توصیه می شود که میزان دریافتی فیبر روزانه خود را افزایش دهند؛ چرا که سطح متعادل مصرف فیبر به هضم سالم و بهتر غذاها کمک می کند.

مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی می باشند که باعث بهبود سلامت روده می شوند؛ بنابراین مصرف پروبیوتیک ها در بهبود علائم بیماری روده تحریک پذیر می تواند مفید باشد.

ثبت عادات غذایی

نمی توان یک رژیم غذایی ثابت برای همه بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر در نظر گرفت. بنابراین فرد برای یافتن رژیم غذایی مناسب باید مراحل آزمون و خطا را بگذراند و در این راه حتما از یک مشاوره تغذیه کمک بگیرد. ثبت عادت و تغییرات غذایی به این بیماران کمک می کند تا متوجه شوند که کدام مواد غذایی و نوشیدنی ها باعث تحریک بیماری و کدام یک باعث بهبود آن می شود.

درمان سندروم روده تحریک پذیر

در حال حاضر یک درمان ثابتی برای این بیماری وجود ندارد. اما اگر بیماران از عوامل محرک این بیماری دوری کنند، رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و به توصیه های پزشک خود توجه کنند، به طور قابل توجهی می توانند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند و یا حتی آن را به طور کامل بهبود بخشند. از جمله روش های درمان سندرم روده تحریک پذیر که در حال حاضر پزشکان تجویز می کنند عبارتند از:

داشتن رژیم غذایی مناسب

پرهیز از مصرف آدامس های بدون قند، غذاهای رژیمی و مواردی که در این مقاله به آن اشاره شد.

مصرف بیشتر غذاهایی با پایه جو دوسر برای کاهش نفخ شکم یا گاز معده؛

کاهش مصرف نوشیدنی های الکل دار؛

پرهیز از مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدنی های خیلی شیرین؛

کاهش مصرف برخی میوه ها و سبزیجات؛

نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز؛

پرهیز از مصرف گلوتن؛

هر سه وعده اصلی غذایی را در زمان مشخصی میل کنید.

از تند خوردن غذا پرهیز کنید.

مدیریت اضطراب و استرس

انجام تمریناتی مثل مدیتیشن، یوگا و … که به آرامش ذهن کمک می کنند.

داشتن فعالیت بدنی منظم و روزانه؛

مراجعه به مشاوره یا روانشناس؛

داروی سندروم روده تحریک پذیر

بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر شامل موارد زیر است:

داروهای ضد اسپاسم: به منظور کاهش درد عضلات روده و گرفتگی شکم

داروهای ملین: جهت درمان یبوست

داروهای ضد تحریک: جهت کاهش علائم اسهال

آلوسترون: موثر در اسهال

آمیتیزا: موثر در یبوست

ریفاکسیمین و آنتی بیوتیک: کاهش اسهال

الوکسادولین: جهت مصرف در موارد بسیار شدید بیماری

درمان روانشناختی

گاهی دردهای ناشی از بیماری روده تحریک پذیر بسیار شدید می باشند و ممکن است افراد از نظر ذهنی دچار مشکل شوند. در این مواقع پزشک تمرینات ذهنی و فیزیکی زیر را برای کاهش دردهای جسمی و ذهنی بیمار توصیه می کند:

  • هیپنوتیزم درمانی؛
  • درمان شناختی رفتاری؛
  • ورزش؛

بیتر بخوانید :

بیماری کبد چرب چیست؟

 

 

چند نمونه از کم کالری ‌ترین غذاها

 

بسیاری از افراد فکر می کنند که رژیم گرفتن یعنی خوردن غذاهای بدمزه و گرسنه بودن! در حالی که کاهش کالری دریافتی می تواند یک روش موثر برای لاغری و کاهش وزن باشد. برای این کار کافی است که به سراغ غذاهای کم کالری سیر کننده و خوشمزه بروید. اما باید به این نکته توجه داشت که ارزش غذایی همه غذاها یکسان نیست و برخی غذاها با اینکه کالری کمی دارند اما سرشار از مواد مغذی هستند. این غذا ها توانایی این را دارند که مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارند و در کنار آن مواد غذایی کامل و مغذی را در اختیار بدن شما  قرار دهند

ماکارانی کدو سبز

یکی از سبزیجات پر خاصیتی که همیشه به دنبال راه های جدیدی برای مصرف آن در غذاها هستیم، کدو سبز است. تهیه غذای رژیمی با کدو در بین افرادی قصد کاهش وزن دارند بسیار پرطرفدار است. یکی از روش های مصرف کدو رشته کردن آن است و یکی از هیجان انگیز ترین غذاهای کم کالری که می توان با کدو تهیه کرد، ماکارانی کدو سبز نام دارد که بسیار راحت بوده و کالری آن ۱۸۴ است. در این غذا کدو سبز رشته می ‌شود و به همراه گوجه، ریحان، پنیر پارمزان و مقداری سیر پخته می ‌شود. استفاده از آب سبزیجات پخته شده به عنوان سس هم به غذای شما طعم جذابی می دهد.

خوراک بامیه با مرغ

غذاهای رژیمی با مرغ تنوع بسیار زیادی دارند. پیشنهاد ما این است که این بار خوراک بامیه را به جای گوشت، با مرغ امتحان کنید تا در کنار طعم جدیدی که حس می کنید، کالری کمی نیز دریافت کنید. وجود سبزی های استفاده شده در خوراک بامیه با مرغ، کمک می کند تا ویتامین ها و فیبر زیادی جذب کنید. هر وعده از این غذای خوشمزه تنها ۱۱۳ کالری دارد و برای تهیه آن به مرغ، بامیه، سرکه سیب، پیاز، سیر، آبغوره یا آبلیمو، سیب زمینی، گوجه گیلاسی، رب گوجه و ادویه ‌های خوش طعم مانند زنجبیل، زعفرون، فلفل، نمک و زردچوبه نیاز دارید.

استیک گوشت با سس قارچ

کم کردن کالری مستلزم تنها مصرف سبزی نیست، بلکه نوع طبخ غذا هم مهم است. استیک گوشت با سس قارچ یکی از غذاهای پروتئین دار کم کالری ای است که شما با خوردن آن تنها ۲۰۳ کالری دریافت خواهید کرد. این که مصرف گوشت به اندازه برای بدن مفید است بر هیچ کس پوشیده نیست، اما مصرف قارچ در کنار آن بخاطر فیبر زیادی که دارد باعث می شود مدت طولانی تری سیر بمانید. از این رو غذاهای رژیمی با قارچ در عین سبک بودن بسیار مقوی هستند. برای تهیه این غذا به پیاز، سیر، گوشت، قارچ، سرکه بالزامیک و پیازچه خرد شده نیاز دارید.

 

 

آیا ارتودنسی نامرئی ارزش این همه هزینه کردن را دارد؟

 

ارتودنسی نامرئی چیست؟

اگر شخصی می گوید که تحت درمان ارتودنسی است اما در هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن متوجه دستگاه ارتودنسی روی دندان های وی نمی شوید؛ یعنی آن شخص از ارتودنسی نامرئی استفاده می کند. ارتودنسی با این روش در چندین سال گذشته در بین جوانان و بزرگسالان بسیار محبوب شده است.

البته انواع ارتودنسی نامرئی بسیار متنوع هستند که عبارتند از:

ارتودنسی پشت دندانی (لینگوال) که جزء سخت ترین روش های ارتودنسی است و دستگاه ارتودنسی در پشت دندان ها تعبیه می شود.

ارتودنسی سرامیکی که همان ارتودنسی فلزی سنتی است با این تفاوت که به جای براکت ها و سیم های فلزی از براکت های سرامیکی و شفاف استفاده می شود.

ارتودنسی شفاف که در واقع نوعی ارتودنسی متحرک است که از پلاستیک های شفاف و بی رنگی به نام الاینر ساخته شده اند.

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

قیمت ارتودنسی نامرئی بستگی به نوع دستگاه مورد استفاده، تخصص و مهارت پزشک، شدت پیچیدگی دندانی و … دارد. البته در میان انواع ارتودنسی های نامرئی الاینرهای متحرک در صورتی که در داخل کشور ساخته شوند حداقل هزینه ارتودنسی را دارند.

این سوال ممکن است ذهن شما را هم درگیر کرده باشد. با نگاهی به مزایای ارتودنسی نامرئی متوجه می شوید که این روش درمانی ارزش هزینه کردن هم دارد. از جمله مزایای الاینرهای ارتودنسی نامرئی عبارتند از:

تمیز کردن آنها بسیار راحت است

تصور کنید وقتی بریس های سنتی در دهانتان است و در یک مهمانی هستید؛ اولا اینکه نمی توانید هر چیزی بخورید و در آخر هم با مشکل تمیز کردن بریس ها مواجه خواهید شد. اما الاینرها را خیلی راحت می توانید از دهانتان خارج کنید تمیز کنید و دوباره در دهانتان بگذارید.

نیازی به مراجعات مکرر به ارتودنتیست نیست

یکی از معضلات بریس های ثابت و سنتی این است که دائما باید به ارتودنتیست مراجعه کنید تا او سیم ها را تنظیم کند اما برای تنظیم الاینرها نیازی به مراجعات زیاد به ارتودنتیست نیست.

بدون درد است

هر بار که برای تنظیم بریس های فلزی و سنتی به کلینیک ارتودنسی مراجعه می کنید یا حتی وقتی در حال غذا خوردن هستید مجبور به تحمل درد ناشی از استفاده از این بریس ها هستید. در حالی که در صورت استفاده از اینویزیلاین ها نیازی به تنظیم آنها نیست و در هنگام غذا خوردن به راحتی می توانید دستگاه را از دهانتان خارج کنید.

راهکار های سفید کردن دندان

 خوشبختانه دندانپزشکی در حوزه ترمیم و زیبایی پیشرفت چشمگیری داشته و شما با روش های بسیار زیاد مانند بلیچینگ، لمینت و کامپوزیت دندان می توانید به دندان های سفید و براق برسید.

یکی از کم تهاجمی ترین روش های درمان بدرنگی دندان ها، بلیچینگ دندان است. در روش بلیچینگ دندان در خانه، دندانپزشک از فک بیمار قالب می گیرد و نایت گارد تخصصی وی را می سازد. سپس به بیمار آموزش می دهد که چگونه مواد بلیچینگ را داخل نایت گارد بریزد و چگونه از آن برای سفید کردن دندان ها استفاده کند.

به طور کلی فرد بر اساس درجه تغییر رنگی که دندان هایش دارد می بایست روزانه بین 1 الی 6 ساعت نایت گارد را در دهان خود قرار دهد. زمان سفید شدن دندان ها در این روش بین 1 الی 2 هفته است؛ البته گاهی اوقات ممکن است طول درمان در این روش تا 6 ماه هم افزایش پیدا کند.

اگر می خواهید سریع تر به نتیجه برسید...

در صورتی که شما مایل به انجام بلیچینگ دندان در خانه نیستید و صبر و حوصله کافی برای انجام آن را ندارید و به دنبال یک روش سریع تر هستید می توانید از خدمات بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی بهره مند شوید.

در این روش دندانپزشک با استفاده از سه نوع لیزر آرگون، دیود و co2 برای سفید کردن دندان ها استفاده می کند.

البته بلیچینگ دندان در صورتی کاربردی است که زردی و بدرنگی دندان های شما شدید نباشد و نتیجه این درمان برفی شدن دندان ها نیست؛ بلکه در خوشبینانه ترین حالت شما به رنگ دندان های قبلی خود دست پیدا می کنید.

با این روش دندان هایتان سفید و برفی می شوند

یکی از بهترین روش های سفید کردن دندان استفاده از لمینت های دندانی است. لمینت دندان پوسته ای نازک از جنس چینی است که از آن به منظور پوشش عیوب ظاهری و زردی دندان ها استفاده می شود.

برای نصب لمینت ابتدا دندانپزشک حدود نیم الی یک میلی متر از سطح خارجی دندان های شما تراش می دهد، سپس از دندان های شما قالب گیری می کند و قالب را به لابراتوار ارسال می کند. در جلسه بعدی دندانپزشک لمینت ها را روی دندان های شما می چسباند.

یک روش مشابه دیگر هم وجود دارد به نام کامپوزیت دندان که رنگ پذیری لمینت ها بسیار کمتر از کامپوزیت است به همین دلیل هزینه لمینت دندان از کامپوزیت بیشتر است.

اگر نمی خواهید دندان هایتان تراش بخورد

همان طور که گفتیم کامپوزیت هم یک روش برای درمان تغییر رنگ دندان هاست. کامپوزیت نوعی پرکننده دندان است که با چسب های مخصوص دندانپزشکی بدون نیاز به تراش دادن دندان ها نصب می شوند.

یکی از مزایای اصلی کامپوزیت های دندانی این است که بدون نیاز به تراش دادن دندان ها قابل استفاده است اما نگهداری از آنها نیاز به دقت بیشتری دارد و نسبت به لمینت سریعتر دچار تغییر رنگ می شود و در واقع دلیل ارزان بودن هزینه کامپوزیت دندان به نسبت لمینت هم همین موضوع است

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی 

با ارتودنسی نامرئی دیگری خبری از سیم ارتودنسی نیست!

 در چندین سال گذشته با روی کار آمدن ارتودنسی نامرئی استقبال مردم از درمان های ارتودنسی بسیار بیشتر از قبل شده است که در واقع بخش بزرگی از این استقبال به دلیل نامرئی و شفاف بودن دستگاه های ارتودنسی جدید است. این روش ارتودنسی باعث شده است افرادی که تا چند سال گذشته به دلیل سیم ها و براکت های ارتودنسی تن به این درمان نمی دانند به یکباره درمان ارتودنسی را شروع کنند. در این صفحه می خواهیم شما را با انواع ارتودنسی نامرئی و مزایا و معایب آن آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

ارتودنسی نامرئی مناسب چه افرادی است؟

ارتودنسی ثابت و فلزی جزء قدیمی ترین و البته رایج ترین روش های درمان ارتودنسی هستند که بر روی دندان های فرد به خوبی قابل مشاهده هستند و شاید باعث بر هم خوردن زیبایی لبخند فرد شوند. این موضوع برای بیشتر افراد به خصوص بیماران قابل پذیرش نیست به همین دلیل به سمت درمان ارتودنسی با روش نامرئی می روند.

در واقع از این نوع دستگاه ارتودنسی افرادی استقبال می کنند که حضور پررنگی در جامعه دارند و اهمیت زیادی به چهره خود می دهند. شایان ذکر است که از این نوع روش درمانی تنها برای درمان نامنظمی های جزئی تا متوسط دندانی استفاده می شود و برای ارتودنسی دندان کودکان گزینه مناسبی نیست.

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی نامرئی بسته به اینکه از کدام یک از بریس ها استفاده می شود و شدت ناهنجاری دندانی بین 12 الی 18 ماه است که ممکن است گاهی این زمان طولانی تر شود.

طول درمان بریس های سرامیکی طولانی تر از بریس های فلزی است. بریس های پشت دندانی هم به مدت زمان بیشتری برای درمان احتیاج دارند. طول درمان الاینرهای شفاف بین 9 الی 15 ماه است که گاهی ممکن است متخصص ارتودنسی از شما بخواهد از این دستگاه بین 12 تا 24 ماه استفاده کنید.

یکی از جدیدترین روش های درمان ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی است که این روش درمانی در سه دسته ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و الاینرهای شفاف تقسیم می شود. دلیل اصلی استقبال مردم از این روش درمانی ارتودنسی، نامرئی بودن این نوع دستگاه ها به خصوص الاینرهای شفاف است. شایان ذکر است که هزینه ارتودنسی نامرئی به نسبت نوع بریس مورد استفاده، شدت ناهنجاری، مهارت متخصص ارتودنسی و .... می تواند کاملا متغیر باشد؛ اما در هر صورت ارتودنسی یکی از درمان های دندانپزشکی گران قیمت است.

آیا لاغری با پیاده روی بدون رژیم غذایی مناسب امکان پذیر است؟

 برای اینکه لاغر شوید لازم است میزان کالری که می‌سوزانید از میزان کالری دریافتی بدن در طول روز بیشتر باشد و این مورد تنها با ورزش کردن یا رعایت رژیم غذایی میسر نمی ‌شود.

ورزش و رژیم غذایی مکمل یکدیگر هستند. اگر زمان‌ های طولانی از وقت خود را صرف ورزش کردن کنید اما پس از آن از وعده ‌های غذایی ناسالمی استفاده کنید یا برعکس از رژیم غذایی سختی پیروی کنید، اما هیچ گونه فعالیت بدنی نداشته باشید، نتیجه دلخواهی در لاغری و بخصوص تناسب اندام بدست نمی ‌آورید. بنابراین در کنار پیاده روی حتما از رژیم غذایی اصولی استفاده کنید.

پیاده روی کدام قسمت بدن را لاغر میکند؟

وقتی صحبت از پیاده روی برای لاغری و تناسب اندام است، تصور این است که فقط عضلات پاها کار می کنند. گرچه مطمئناً پاها در پیاده روی عضو کلیدی هستند، اما سایر گروه های عضلانی به خصوص قلب، دست ها، عضلات شکم و پشت نیز فعالیت می کنند.

انجام پیاده روی برای عضله سازی

پیاده روی با سرعت بالا، یک تمرین کامل است که به آرامی عضلات را تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را وادار می کند تا کشیده شوند و وضعیت کلی بدن را بهبود ببخشند. پیاده روی باعث افزایش حجم ماهیچه های بدن و افزایش انرژی می شود.

اول از همه، پاها و رانهای شما تحت تاثیر قرار می گیرند

پیاده روی قبل از هر چیزی، تمرینی برای پاها است و به تقویت ران و ساق پا کمک می کند. در جلوی ران،عضلات چهار سر ران، در ساق پاها، عضلات دوقلو و بزرگ نی و نیز در عقب، همسترینگ ها همگی هنگام ورزش پیاده روی تحت تاثیر قرار می گیرند.

عضلات و ماهیچه های ناحیه شکم نیز درگیر میشوند

با افزایش سرعت در پیاده روی، ضربان قلب و میزان تنفس بالا می رود، عضلات قفسه سینه حرکت می کند و این تلاش باعث می شود بدون اینکه متوجه شوید عضلات ناحیه شکم به طور طبیعی تقویت شوند.

تقویت عضلات بالاتنه

افزایش قدم و سرعت در هنگام راه رفتن (از ۱۰۰-۱۲۰ قدم در دقیقه) منجر به نوسان و حرکت دست ها می شود. تأثیر این حرکت طبیعی، باعث تقویت عضلات بالا تنه و در نتیجه کلیه عضلات کمر و پشت می شود. وقتی به طور منظم و با سرعت بالا پیاده روی کنید، یک دفاع طبیعی در برابر کمر درد ایجاد کرده اید.

بیشتر بخوانیید :

 

 

ارتودنسی نامرئی چگونه نامرتبی دندان را برطرف می کند؟

 ارتودنسی نامرئی یک اصطلاح جدید در دندانپزشکی است. احتمالا شما هم می دانید که برای مرتب کردن دندان ها حتما باید از یک سری وسایل و ابزار استفاده شود. رایج ترین وسایل ارتودنسی آن هایی هستند که به جلوی دندان ها متصل می شوند و به راحتی قابل مشاهده هستند زیرا اغلب وسایل این چنینی، فلزی اند. به مرتب سازی دندان ها با این روش ارتودنسی ثابت مرئی گفته می شود.

ابتدا ویزیت می شوید

همه چیز از یک جلسه ویزیت ساده شروع می‌شود. زمانی که شما بلاخره تصمیم می‌گیرید که برای مرتب کردن دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند خود به مطب یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

از دندان‌هایتان عکس و قالب گرفته می‌شود

متخصص، شما را معاینه می کند و سپس 2 کار مهم دیگر انجام خواهد داد. ابتدا از دندان هایتان عکس رادیوگرافی (با اشعه ایکس) می گیرد. در قدم بعدی قالب دندان هایتان را هم آماده می کند. گرفتن قالب زیاد زمان نمی برد و بسیار ساده تر از گرفتن عکس است و برای این انجام می شود که شکل ظاهری و موقعیت دندان ها نسبت به هم کاملا مشخص باشد.

در لابراتوار برایتان الاینر ارتودنسی نامرئی می سازند

ارتودنیست عکس ها، نتیجه معاینه خودش و قالب دندان هایتان را به لابراتوار ارسال می کند. لابراتوار جاییست که در آن بر اساس چیزهایی که متخصص ارتودنسی فرستاده، برایتان الاینر شفاف ارتودنسی نامرئی می سازند.

الاینرها دندان های شما را کم کم مرتب می کنند

الاینرها به صورت جفتی ساخته می شوند و ممکن است برای شما بسته به شدت نامرتبی از 5 تا 15 جفت (مثال) الاینر ساخته شود. هر کدام از این الاینرها مقداری دندان هایتان را حرکت داده و مرتب می کنند. پس از 2 هفته استفاه از هر جفت الاینر، ماموریت آن جفت تمام می شود و باید جفت های دیگر را به ترتیب استفاده کنید.

اصول صحیح رژیم آب درمانی چیست؟

 در صورتی که اصول رژیم آب درمانی را رعایت نکنید نه تنها به نتیجه مطلوب نمی رسید بلکه ممکن است به بدنتان هم آسیب وارد کنید. مراحل رژیم آب درمانی شامل مرحله آب درمانی (۱ الی ۳ روزه) و مرحله پس از آب درمانی (۱ الی ۳ روزه).

مرحله رژیم آب درمانی

در این مرحله از رژیم شما فقط اجازه دارید آب بنوشید؛ به این ترتیب که نوشیدن مایعات دیگر مانند چای، آبمیوه، دمنوش های گیاهی و هر نوع ماده غذایی ممنوع است. در طول این مرحله باید آب کافی بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود. همچنین در طول این مرحله رعایت نکات زیر الزامی است:

اگر برای اولین بار از این رژیم استفاده می کنید توصیه می شود که در ابتدا از رژیم کوتاه مدت ۴ ساعته پیروی کنید و به تدریج مدت زمان این رژیم را به ۸ ساعت برسانید.

مانند رژیم روزه داری باید روزه باشید به این ترتیب که قبل از طلوع آفتاب از منابع غذایی حاوی چربی های سالم، پروتئین و فیبرهای غذایی استفاده کنید و پس از غروب آفتاب افطار کنید؛ به این ترتیب بدنتان به تدریج آماده رژیم آب درمانی می شود.

زمانی که بدنتان کاملا آماده شد، آب درمانی را به ۲۴ ساعت برسانید و در طول شبانه روز فقط آب بنوشید. هفته ای ۱ الی ۲ بار به همین ترتیب پیش بروید.

بیشتر بخوانید: رژیم کالری شماری 

مرحله پس از رژیم آب ‌درمانی

این مرحله از آب درمانی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا ممکن است به محض تمام شدن دوره رژیم به سمت پرخوری سوق پیدا کنید. به همین دلیل باید کاملا احتیاط کنید و پس از اتمام طول دوران رژیم ابتدا از آبمیوه های طبیعی، میوه و اسموتی استفاده کنید. همچنین رعایت نکات زیر هم در این مرحله بسیار مهم است:

پس از پایان آب درمانی از پروتئین های بدون چربی و غلات سبوس دار استفاده کنید تا عضلات از دست رفته را احیا کنید و انرژی بدن را تامین کنید.

مصرف مواد غذایی چرب و سرخ شده طی ۳ روز اول بعد از اتمام دوره رژیم آب درمانی ممنوع است.

 

 

چرا ارتودنسی نامرئی مقرون به صرفه تر از سایر روش ها است؟

 ما در بخش قبل اشاره کردیم که هزینه ارتودنسی نامرئی کمتر از سایر روش ها است. در این بخش می خواهید با 4 دلیل به شما توضیح دهیم که چرا هزینه این روش کم است و در مقایسه با سایر روش های مشابه مقرون به صرفه تر است.

۱. مدت زمان مرتب کردن دندان ها با آن کوتاه است

نامرتبی های جزئی تا متوسط با کمک الاینرهای شفاف به خوبی و ظرف مدت کوتاهی برطرف می شوند. هرچه مدت زمان ارتودنسی کوتاه تر باشند نیز هزینه ها برای شما کمتر خواهد شد. گاهی اوقات زمان درمان کمتر از 4 ماه است بنابراین هزینه ها در این شرایط بسیار بسیار کمتر خواهد بود. این در حالیست که با ارتودنسی ثابت و سایر روش ها مدت زمان درمان می تواند تا 3 سال نیز ادامه داشته باشد و هزینه ارتودنسی با آن ها بسیار زیاد خواهد شد.

۲. نیاز به جلسات ویزیت کمتری دارد

اگر ارتودنسی ثابت فلزی انجام داده باشید متوجه خواهید شد که شما هر 2 تا 4 هفته باید به نزد متخصص ارتودنسی خودتان مراجعه کنید. این قرار ملاقات ها تا پایان درمان شما ادامه خواهند یافت و شما دست کم هر ماه باید یکبار در زمان مشخص شده به مطب متخصصتان مراجعه کنید.

اما ارتودنسی نامرئی اینگونه نیست. اصلا به این روش ارتودنسی از راه دور هم می گویند زیرا تعداد جلسات ویزیت آن بسیار کمتر هستند. معمولا هر دو ماه تا 3 ماه یکبار شما باید به متخصص مراجعه کنید. هرچند در خارج از کشور ممکن است اصلا نیازی به مراجعه هم نباشد. این یعنی بیماران هزینه ویزیت های سرسام آور را پرداخت نمی کنند یا کمتر پرداخت می کنند. به همین جهت می توان گفت ارتودنسی نامرئی یک روش مقرون به صرفه تر است آن هم در این اوضاع سخت اقتصادی.

۳. احتمال برگشت نامرتبی کمتر است

خیلی کم پیش می آید شخصی که با الاینرهای ارتودنسی نامرئی دندان هایشان را مرتب کرده اند درباره بازگشت نامرتبی صحبت کنند. دلیلش این است که با این روش دندان ها به شکلی کاملا اصولی و حساب شده مرتب می شوند. حتی بعد از اینکه دندان هایتان با این روش مرتب شد، متخصص ارتودنسی به شما نگهدارنده هایی از جنس الاینرها به شما می دهد که مانع از کج شدن دندان ها حتی برای یک مقدار بسیار کم می شود.

این در حالیست که با سایر روش ها احتمال بازگشت نامرتبی وجود دارد و شما برای مرتب کردن دوباره دندان ها باید هزینه پرداخت کنید که اصلا ناخوشایند نخواهد بود. بنابراین سایر روش ها چندان به صرفه نیستند.

۴. ارتودنسی نامرئی سلامت دندان ها افزایش پیدا می کند

دندان ها تمایل طبیعی به جابجایی و تغییر موقعیت خود دارند. آن ها به مرور زمان با جویدن غذاهای مختلف، دندان قروچه، برخورد اشیاء به صورت و ... می توانند از محل اصلی خود کمی فاصله بگیرند. به همبن دلیل است که با افزایش سن دندان ها از آنچه که در اوایل جوانی بودند نامرتب و کج تر به نظر می رسند.

اکنون تصور کنید دندان ها نامرتب باشند و تا آخر عمر نیز برای رفع نامرتبی شان اقدامی صورت نگیرد. آن ها کج و کج تر از قبل می شوند. دندان هایی که نامرتب و کج هستند خودشان به تنهایی زیبایی طرح لبخند را به خطر می اندازند. اما این تنها مشکلی که ایجاد می کنند نیست

صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد