x تبلیغات
تکتا

ارتودنسی روی دندان های روکش یا کامپوزیت شده

 امروزه با افزایش آمار طرفداران دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی، بسیاری از بیماران خواهان انجام این نوع درمان های ترمیمی مثل کامپوزیت یا روکش هستند اما گاهی اوقات پس از انجام این درمان ها متوجه می شوند که دندان هایشان نیاز به ارتودنسی دارد  و نمی دانند که آیا امکان انجام ارتودنسی روی دندان های ایمپلنت شده یا دارای روکش، کامپوزیت و پرکردگی وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ به این افراد باید گفت بله کاملا امکان پذیر است. با اینکه ممکن است اینگونه ارتودنسی ها با چالش هایی از قبیل عدم حرکت دندان های ایمپلنت شده و آسیب رساندن روکش ها و بریج ها به دندان ها همراه باشند، اما در اکثر موارد بی نقص و بدون مشکل به پایان می رسند. به طور کلی ۳ گزینه برای انجام ارتودنسی روی خدمات ترمیم و زیبایی دندان وجود دارد که عبارتند از:

ارتودنسی ثابت که جلوی دندان ها نصب می شود.

ارتودنسی لینگوال که در پشت دندان ها نصب می شود.

ارتودنسی متحرک مانند بریس های نامرئی

 بهترین نوع ارتودنسی برای قرار گرفتن روی کامپوزیت و روکش چیست؟

به طور کلی، متخصص ارتودنسی ترجیح می دهد که از بریس های ثابت برای قرار گرفتن روی دندان های روکش یا کامپوزیت شده استفاده نکند. گزینه ایده آل برای اینگونه بیماران ارتودنسی متحرک مانند اینویزیلاین می باشد. البته در مواردی که نتوان از ارتودنسی متحرک استفاده کرد و دندانپزشک مربوطه ارتودنسی ثابت را توصیه کرده باشد، می توان ارتودنسی ثابت را نصب کرد. با این حال ارتودنسی ثابت روی روکش، کامپوزیت یا لمینت نیازمند رسیدگی های بسیار بیشتری می باشد

ارتودنسی دندان های روکش شده

روکش اغلب برای پوشاندن پوسیدگی هایی که با پرکردگی قابل درمان نیستند یا شکسته و عصب کشی شده اند، استفاده می شود. اگر یک یا چند دندان روکش شده دارید، هنوز هم می توانید از ارتودنسی بهره ببرید.

برای نصب براکت ها روی دندان های روکش شده از چسب برای چسباندن روکش دندان چسب متفاوتی استفاده می شود و بقیه مراحل درمان مانند ارتودنسی روی دندان های طبیعی انجام می گیرد.

همچنین برای افرادی که هنوز دندان هایشان را روکش نکرده اند، می توان ابتدا درمان ارتودنسی را انجام داد و پس از آن به سراغ روکش رفت.

ارتودنسی روی ونیر دندان

ونیر دندان لایه ای ظریف و نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت است که روی سطح جلویی دندان نصب می شود تا مشکلاتی از قبیل فاصله دار بودن دندان ها یا شکستگی ها را اصلاح کند. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که هم ارتودنسی و هم انواع ونیر اعم از لمینت دندانی یا ونیر کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخندتان لازم است، بهتر است ابتدا ارتودنسی را انجام دهید. در غیر اینصورت، نصب براکت های ارتودنسی می تواند به سطح ونیر ها آسیب رساند. همچنین چسبی که برای نگهداشتن براکت ها روی دندان استفاده می شود، ممکن است پس از برداشتن بریس ها، لکه بدی روی ونیر ها ایجاد کند.

اگر از خدمات ارتودنسی و ونیر دندان استفاده کرده اید ولی به علت عدم قرار دادن ریتینر در دهان دچار برگشت ارتودنسی شده اید، بهترین راه استفاده از ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین است. اینویزیلاین بریس های متحرک و شفافی هستند که می توانند بدون آسیب به ونیرها، دندان ها را صاف و مرتب کنند.

منبع : سایت دکتر خضری – متخصص ارتودنسی در کرج

 

 

 

جرم دندان و جرمگیری چیست؟

 در دهان باکتری‌هایی وجود دارند که به همراه باقیمانده مواد غذایی لایه‌ای نازک به نام پلاک دندانی را بر روی دندان‌ها ایجاد می‌کند. برداشته نشدن این پلاک‌ها به مرور زمان باعث سفت و آهکی شدن این لایه می‌شود و ایجاد جرم دندانی می‌کنند. این جرم نه تنها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود بلکه سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و می‌تواند باعث بروز پوسیدگی و بیماری‌های لثه شود. در این مرحله دندان نیاز به جرمگیری دارد یعنی با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی یا دستگاه اولتراسونیک جرم موجود روی دندان‌ها را پاکسازی کنیم.

پلاک‌های میکروبی که که در اثر عوامل مختلفی در دهان به وجود می‌آیند با بزاق دهان ترکیب شده و روی دندان‌ها می‌چسبند و ایجاد لک و ظاهری نازیبا در دندان می‌کنند. جرم دندان با نخ‌دندان و مسواک از بین نمیرود بلکه باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد. برای از بین بردن این جرم و لک‌های دندانی از جرم‌گیری استفاده می‌شود. جرمگیری دندان درواقع یعنی پاکسازی سطح دندان و از بین بردن زبری آن که با استفاده از دستگاه‌های اولتراسونیک انجام می‌شود.

توصیه‌های پس از جرمگیری دندان

  • استفاده از داروهای مسکن برای تسکین درد و التهاب
  • شست و شوی دهان و دندان با آب نمک ولرم و رقیق و استفاده از دهانشویه
  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان با روش صحیح
  • مزایا و فواید جرمگیری دندان
  • جلوگیری از تحلیل و از بین رفتن لثه
  • کاهش خونریزی از لثه‌ها
  • از بین رفتن بوی بد دهان
  • سفیدی دندان‌ها
  • جلوگیری از پخش شدن عفونت لثه در بدن

بیشتر بخوانید : بلیچینگ دندان

روش‌های پیشگیری از جرم گرفتن دندان

بهداشت مناسب دهان و دندان: تکنیک درست مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و انتخاب یک مسواک مناسب می‌تواند به حذف پلاک دندان و جلوگیری از تشکیل جرم مناسب باشد. کشیدن مرتب و روزانه نخ دندان باعث حذف پلاک و جرم موجود در دندان‌ها می شود. استفاده از خمیردندان‌های مناسب که حاوی فلوراید و پیروفسفات هستند میتواند از سفت شدن پلاک‌ها و تبدیل آنها به جرم جلوگیری کنند.

تغذیه صحیح: تغذیه سالم مانند استفاده از مواد غذایی که حاوی اسید هستند مثل انواع لیمو و لیمو ترش که اسید آنها مواد غذایی روی دندان‌ها را در خود حل کرده و مانع تشکیل جرم و پلاک می‌شوند.

کاهش مصرف مواد قندی: کاهش مصرف مواد غذایی حاوی شکر و نشاسته که باعث افزایش باکتری‌های موجود در دهان می‌شوند.

ترک دخانیات: افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند به علت تانن موجود در در این مواد به احتمال بیشتری در معرض رسوب و جرم دندانی قرار دارند.

مراجعه منظم به دندانپزشک: با مراجعه منظم به دندانپزشکی از عوارض احتمالی رسوب و جرم دندان جلوگیری کنید.

 

 

 

مراحل روت کانال: درمان ریشه چند مرحله دارد؟

 درمان ریشه دندان در سه مرحله انجام می شود و معمولا بین یک تا سه جلسه نیز طول می کشد. در ادامه با هر سه مرحله این عمل آشنا خواهید شد.

تمیز کردن کانال ریشه

ابتدا دندانپزشک هر آنچه را که درون کانال ریشه وجود دارد را حذف می کند. برای اینکار بیمار باید تحت بیحسی موضعی قرار بگیرد. سپس دندانپزشک متخصص یک سوارخ کوچک روی سطح دندن ایجاد میکند تا به پالپ دندان و ریشه دسترسی پیدا کند. دندانپزشک با دقت ابزار کوچکی را وارد سوراخ دندان کرده  اقدام به خارج کردن بخش مرده یا بیمار مغز دندان میکند.

پر کردن ریشه کانال

در مرحله دوم، دندانپزشک بخش هایی که خالی کرده با با دقت تمیز کرده. او اینکار را با محلول مخصوص شستش انجام میدهد. دندانپزشک اینکار را تا آنجا که حس کند ریشه دندان کاملا تمیز و ضدعفونی شده  ادامه میدهد.

پس از اتمام ضدعفونی و شستشوی ریشه، نوبت به مهر و موم کردن و بستن دندان و سوراخ ایجاد شده میرسد. برای اینکار از سمنت ها یا مواد پرکننده دیگر استفاده میشود. بعد از اینکه دندان مهروموم شد دیگر باید رسما آن را یک دندان مرده در نظر گرفت زیرا تمام محتویات ریشه که شامل اعصاب میشود دیگر وجود ندارد. در این شرایط بیمار هیچ دردی از جانب این دندان تجربه نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید :

عصب کشی دندان

افزودن تاج یا پر کننده دندان

زمانی که محتویات داخل دندان برداشته شد، دندان اکنون بیشتر از هر زمان دیگری شکننده و در معرض آسیب دیدن است. دندان بدون پالپ باید از رباط اتصال دهنده دندان به استخوان تغذیه کند. این منبع میتواند کافی باشد، اما با گذشت زمان، دندان شکننده تر می شود، بنابراین باید با یک تاج یا پر کننده دندان از آن محافظت کرد.

تا زمانی که تاج نصب نشود یا با مواد پرکننده محافظت نشود، بیمار نباید غذا بجود یا چیزی را گاز بگیرد. پس از انجام تاج یا پر شدن دندان، فرد می تواند مانند گذشته از دندان خود استفاده کند.

درمان معمولا فقط نیازمند یک جلسه کامل است اما اگر وضعیت شخص وخیم باشد یا نیازمد چند روت کانال باشد، احتمالا 2 تا 3 جلسه دیگر برای درمان ریشه نیاز باشد.

 بیشتر بخوانید : کلینیک دندانپزشکی ایده ال

گام به گام با مراحل انجام درمان ریشه و عصب کشی دندان

 به طور کلی تمام پروسه روت کانال تراپی و عصب کشی دندان را در 5 مرحله انجام می دهند:

دندان را بی حس می کنند

اولین مرحله درمان کانال ریشه بی حس شدن دندان است. اینکار باعث می شود شما در طول پروسه دردی تجربه نکنید.

دسترسی به پالپ دندان

بعد از بی حس شدن دندان و لثه، دندانپزشک دندان شما را تراش داده تا بتواند به پالپ دندان دسترسی پیدا کند.

برداشتن پالپ آلوده

برداشتن پالپ دندان آلوده مهمترین مرحله درمان کانال ریشه و عصب کشی دندان است.

برای انجام این کار، متخصص شما با دقت تمام بافت نرم را از درون ریشه ها برداشته و سپس کانال ها را با استفاده از ابزارهای کوچک، تمیز کرده و شکل می دهد. سپس یک مایع شستشو دهنده دارویی را در کانال ریشه قرار می دهد تا ماتال ها ضد عفونی شده و تمام باکتری های داخل آن از بین بروند.

بیشتر بخوانید :

ترمیم موقت دندان

پس از شکل دهی و تمیز کردن کانال ها، داخل ریشه مهر و موم می شود و به صورت موقت دندان با کمک مواد پر کننده دندان یا روکش موقت دندان ترمیم می شود.

ترمیم نهایی دندان

مواد پر کننده یا روکش موقت دندان برای اطمینان گذاشته می شوند. بعد از اینکه عفونت دندان کاملا از بین رفت و داخل کانال ترمیم شد، روکش دائمی یا مواد پر کننده دندان به جای روکش و مواد پر کننده موقت جایگزین می شوند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

ایمپلنت دندان و دیابت: جراحی ایمپلنت برای دیابتی ها

 دیابت بیماری چندان ساده ای نیست و اگر نتوان آن را مدیریت کرد زندگی کردن با آن بسیار مشکل خواهد بود. دیابتی ها هموارده دغدغه های سلامتی زیادی در رابطه با بیماری خود دارند. برای مثال آن ها همواره بابت سلامت دهان و دندان خود نگرانند و حتی اگر دندانی از دست بدهند بسیار سخت میتوانند جایگزینی برای آن پیدا کنند. ما در این مقاله میخواهیم ببینیم که آیا دیابتی های میتوانند ایمپلنت دندان کنند و برای دندان های از دست رفته خود یک ایمپلنت دندان عالی داشته باشند یا خیر. با ما همراه باشید تا ببینیم دیابت و ایمپلنت چه تاثیری روی هم دارند و چگونه میتوان با وجود دیابت ایمپلنت کرد.

دیابت و ایمپلنت: دیابت یک عامل خطر برای ایمپلنت گذاری است

یکی از نگرانی های رایج و شایع در خصوص مبتلایان به دیابت نوع 1 یا نوع 2 این است که آیا با وجود شرایط و وضعیت بیماری‌شان می‌توانند ایمپلنت دندان داشته باشند؟ آن ها به این موضوع فکر میکنند که کاشت این وسیله در فک‌شان چه تاثیرات مثبت و منفی روی سلامتی آن ها خواهد گذاشت؟ این بیماران حق دارند نگران باشند. زیرا دیابت و ایمپلنت میتوانند کمی با هم مشکل و تداخل داشته باشند. به عبارتی دیابت میتواند احتمال شکست ایمپلنت و ناموفق بودن آن را افزایش دهد. چون زخم ها در بیماران دیابتی به کندی ترمیم میشوند. اما این باعث نمیشود که ما این عزیزان را از عمل کردن منصرف کنیم.

وقتی میگوییم که انجام جراحی ایمپلنت برای برخی از بیماران با خطر شکست مواجه است به این معنی نیست که عمل این اشخاص حتما با شکست مواجه میشود. برای مثال اگر میگوییم دیابت یک خطر بزرگ برای کاشت ایمپلنت است به هیچ وجه منظورمان این نیست که تک تک عزیزانی که دیابت دارند نمیتوانند ایمپلنت داشته باشند.

بنابراین هرچند کاشت ایمپلنت برای دیابتی ها امکان پذیر است، اما کسانی که دیابت دارند در خطر بیشتری برای شکست ایمپلنت و یا ناموفق بودن آن قرار دارند. مخصوصا اگر دیابت از کنترل خارج شده باشد و یا در مدیریت آن سهل انگاری شود احتمالا متخصص و جراح دندان اصلا زیر بار عمل نرود. اما خوشبختانه اگر دیابت از چند ماه قبل از عمل به خوبی کنترل شود، بدون هیچ مشکلی و با امید بیشتری میتوان عمل را انجام داد.

بیشتر بخوانید :

روشهای مختلف کاشت ایمپلنت برای دیابتی ها

داشتن دیابت و تمایل به کاشت ایمپلنت دندان برای پر کردن جای خالی دندان ها بیشتر به خودتان بستگی دارد. و اگر بتوانید بیماری خود را مدیریت کنید، یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و در نهایت بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، میتوانید تا پایان عمر از وجود دندان هایی که بر پایه ایمپلنت قرار دارند لذت ببرید.

کاشت دندان با تکنیک All On 4: این تکنیک برای بیمارنی مناسب است که تقریبا همه دندان های خود را از دست داده اند. ما در یکی از فک های بالا و پایین (یا هر دو با هم) 4 عدد پایه ایمپلنت با ارتفاع زیاد میکاریم و سپس تاج های دندان را به آن ها متصل میکنیم. برای کسانی که دندان ندارند این روش عالی است و بسیار بهتر از کاشت تک ایمپلنت است.

کاشت مینی دندانپزشکی: اگر تنها یک دندان خود را از دست داده اید میتوانید برای پر کردن آن روی مینی ایمپلنت ها حساب کنید. مینی ایمپلنت ها راه دائمی برای پر کردن جای خالی دندان نیستند و نیاز به تعمیر و تعویض مداوم دارند. بنابراین این نوع ایمپلنت دندان برای دیابتی ها توصیه نمیشود. چون به زحمت و دردرسرش نمی ارزد. و اگر مینی ایمپلنت بگذارید باید منتظر این باشید که به عفونت لثه مبتلا شوید.

ایمپلنت فوری یک روزه: این روش نیز هرچند برای افراد سالم بسیار مفید است اما برای فراد دیابتی توصیه نمیشود. ما در این فرآیند پس از کشیدن و دقیقا بعد از در آوردن دندان یک پایه ایمپلنت در جای خالی میکاریم. از آنجایی که زمان میبرد تا ایمپلنت جوش بخورد و خطر عفونت وجود دارد این روش هم برای بیماران دیابتی توصیه نمیشود.

استفاده از پل و پروتز: به پل ها بریج دندان نیز گفته میشود و به همراه پروتز های میتوانند به صورت موقتی جای دندان خالی را برای شما پر کنند. بریج ها نیز میتوانند همراه با ایمپلنت ها مورد استفاده قرار بگیرند اما برای دیابتی ها بهتر است به تنهایی از بریج ها برای پر کردن جای خالی دندان استفاده کرد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی ایده آل

 

جرمگیری دندان چیست؟

 به فرآیند زدودن جرم (تارتار) از روی دندان، لابلای آن ها و از زیر خط لثه با کمک دستگاه های دندانپزشکی جرم گیری دندان گفته می شود. به این پروسه اسکیلینگ دندان یا (Scaling) گفته می شود و تنها در مطب دندانپزشک قابل انجام است.

فایده جرمگیری دندان چیست؟

در صورت عدم زدودن جرم های دندانی، میکروب ها و باکتری های داخل تارتار همزمان با نفوذ به زیر خط لثه باعث عفونت لثه ها می شوند. عفونت اگر به بافت لثه و اطراف دندان سرایت کند مشکلات جبران ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

بنابراین با جرمگیری دندان می توان از بروز بیماری لثه جلوگیری کرد، با برداشتن جرم زیبایی را به دندان ها برگرداند و در مواقع زیادی بوی بد دهان را نیز ریشه کن کرد. زیرا یکی از علل بوی بد دهان می تواند جرم دندانی و مشکلات همراه آن باشد.

جرمگیری دندان چگونه و طی چه فرآیندی انجام می شود؟

برای بسیاری از افراد، روند جرمگیری دندان رازآلود و هراس آور است. علت این موضع عدم شناخت و آگاهی از روند تمیز کردن تخصصی دندان ها یا جرمگیری است. در این فرآیند نه تنها سلامت دهان و دندان شما کاملا چک می شود که به صورت حرفه ای و در زمانی کوتاه جرم های روی دندان هایتان زدوده می شود.

بیشتر بخوانید :

شروع جرمگیری دندان یا اسکیلینگ دندان

پلاک دندانی که سفت و سخت می شود تنها با جرمگیری دندان از بین می رود. همانطور که گفته شد شکل سخت شده پلاک دندانی تارتار است که می تواند حتی به زیر خط لثه نیز نفوذ کند.

دندانپزشک طی فرآیند جرم گیری دندان تلاش می کند تا این جرم سخت شده را از سطح دندان ها و زیر خط لثه بیرون بکشد. برای این منظور از دستگاه ها و ابزار خاصی به نام اسکیلر (scaler ) استفاده می کند.

اسکیلر می تواند دستی و معمولی باشد و یا اینکه الکترونی باشد که با کمک امواج اولتراسوند کار می کند. زمانی که برای جرمگیری شما، از اسکیلر دستی استفاده شود ممکن است صداهای جزئی بشنوید. این صداها نباید شما را آزار دهد و اصولا هم نمی دهد.

همچنین ممکن است از دستگاه اسکیلر با امواج اولتراسوند برای از بین بردن تارتار استفاده شود. این دستگاه با لرزش ها و ارتعاشات جزئی به از بین رفتن و از هم پاشیده شدن تارتار کمک می کند و همزمان جرم ها با کمک آب ساکشن می شوند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا دنتال

 

هزینه پر کردن دندان چقدر است؟ (آپدیت مرداد 1400)

 پر کردن دندان از رایجترین پروسه های دندانپزشکی در سرتاسر جهان است. تقریبا حدود 10 درصد از پروسه های دندانپزشکی عمومی روزانه، به پر کردن دندان های خراب و پوسیده اختصاص دارد. در این مقاله ابتدا جدول هزینه پر کردن دندان در سال 1400 را مشاهده خواهید کرد و در ادامه با انواع روش ترمیم دندان های آسیب دیده و هزینه آن ها خواهیم پرداخت.

جدول هزینه پر کردن دندان در سال 1400

همانطور که احتمالا می‌دانید زمانی که شما برای پر کردن دندان به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنید، دندانپزشک ابتدا محل دقیق و عمق پوسیدگی یا آسیب دیدگی دندان را می‌کند.

در قدم بعدی دندانپزشک پوسیدگی دندانی را با دریل و مته های بسیار ظریف و ایمن می‌تراشد. سپس برای پر کردن حفره ایجاد شده، از مواد پر کننده ای مانند کامپوزیت یا آمالگام استفاده می شود. بسته به اینکه محل پوسیدگی و آسیب دندان کجاست و چقدر آسیب وارد شده، ما چندین سطح یا کلاس ترمیم پوسیدگی داریم.

در جدول زیر می توانید هزینه پر کردن دندان بر اساس ماده پر کننده و سطح ترمیم یا کلاس ترمیم را مشاهده بفرمایید. در ادامه با کلاس بندی ترمیم و هزینه آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

ترمیم آمالگام کلاس پنج یا یک سطحی    600,000 تومان

ترمیم آمالگام دو سطحی          700,000 تومان

ترمیم آمالگام سه سطحی         800,000 تومان

ترمیم کامپوزیت کلاس پنج یا یک سطحی               800,000 تومان

ترمیم کامپوزیت دو سطحی کلاس سه     900,000 تومان

ترمیم کامپوزیت سه سطحی یا کلاس چهار              1,000,000 تومان

ترمیم بیلداپ با آمالگام (دندان دائمی)      1,000,000 تومان

ترمیم بیلداپ با کامپوزیت (دندان دائمی) 1,800,000 تومان

بیشتر بخوانید : ونیر کامپوزیت

چه زمانی نیاز به پر کردن دندان داریم؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره کلاس بندی ترمیم و هزینه پر کردن دندان با هر کلاس یا سطح ترمیم صحبت کنیم اجازه دهید درباره موارد و مشکلات دندانی که ممکن است نیاز به پر کردن دندان داشته باشند اطلاعاتی ارائه دهیم.

به طور کلی ما در مواقع زیر نیاز به پر کردن دندان داریم:

در زمان وجود لکه هایی روی دندان ها که به هیچ طریقی برداشته نمی شوند.

زمانی که دندانی دچار پوسیدگی در بخش های مختلف شده

وقتی که یک یا چند دندان دچار شکتگی، لب پر شدگی یا ترک خوردگی شده باشد

زمانی که دندان دچار سایش شده و مینا تحلیل رفته

در موقعیتی که پر کردگی قبلی دندان شکسته شده و یا افتاده است.

 

 

۸ چیزی که نباید بعد از عمل لاغری به آن‌ها لب بزنید

 

۱- مواد غذایی عاری از کالری

پس از انجام یک عمل جراحی لاغری مثل اسلیو معده یا بای پس معده و …  حجم معده کم شده، جذب مواد مغذی و درنتیجه مقدار دریافت کالری نیز کم میشود. معده شما دیگر مثل سابق نباید با هر ماده غذایی پر شود. این خوراکی ها شامل انواع شیرینی ها، چیپس ها، چوب شور، کیک برنجی ، پاپ کورن و … میشوند.

۲- الکل

مشروبالت الکلی کالری بالایی دارند و به عنوان بخشی از رژیم غذایی عمل لاغری بعد از جراحی توصیه نمی شود. به خاطر دلایل زیر از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید:

مثل هر مایع دیگری، الکل میتواند بخش زیادی از معده که میبایست با ویتامین ها و مواد معدنی پر شود را اشغال کند.

علاوه بر این، جذب الکل پس از عمل به طرز چشمگیری افزایش می یابد، که می تواند منجر به مسمومیت شما شود.

۳- غذاهای خشک

از آنجا که شما در حین غذا خوردن مایعات نمی نوشید، بهتر است که از مصرف غذاهای خشک اجتناب کنید. خوردن و بلعیدن خوراکی هایی مانند انواع  آجیل و گرانولا به دلیل خشک بودن در ابتدای رژیم غذایی بعد از عمل چاقی ممکن است دشوار باشد. در عوض غلات معمولی را با شیر کم چرب نرم کرده و نوش جان کنید.

۴- نان، برنج و ماکارونی

نان، برنج و ماکارونی را تا چند هفته پس از عمل نخورید.  این مواد به دلیل دارا بودن نشاسته،  وقتی مصرف میشوند به درستی از گلو پایین نمیروند و بدون خوردن آب هضم نمیشوند. هر زمان که شروع به خوردن مواد جامد کردید نیز در خوردن این مواد خوراکی  زیاده روی نکنید و در آغاز، تنها لقمه های کوچک بردارید.

۵- میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر بالا

شما باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی لاغری خود، مقدار زیادی میوه و سبزیجات مغذی مصرف کنید، اما از مصرف سبزیجاتی که حاوی فیبر زیادی هستند خودداری کنید زیرا  دیر هضم هستند.

کرفس، ذرت، کلم بروکلی، کلم و مارچوبه غذاهایی هستند که قطعاً در روزهای اولیه پس از عمل لاغری باید از مصرف آنها اجتناب کنید. با گذشت زمان، شما ممکن است قادر به تحمل این غذاها باشید، اما در مدت کوتاهی پس از عمل، سبزیجات پخته و نرم و بدون پوست بخورید. لوبیا و نخود فرنگی گزینه مناسبی برای این منظور هستند. زیرا آنها پروتئین مورد نیاز بدن را نیز تامین میکنند.

۶- غذای پر چرب

خوردن غذاهای چرب بعد از عمل لاغری ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شده و از دست دادن وزن در طولانی مدت را با دشواری مواجه کند. علاوه بر این، خوردن خوراکی های چرب میتواند به سندروم دامپینگ نیز منجر شود.

۷- نوشیدنی‌های بسیار شیرین و کافئین دار

مصرف تمام انواع نوشیدنی شکر دار، شربت ذرت یا فروکتوز را باید بعد از انجام عمل لاغری بای پس معده کنار گذاشت. خوردن نوشیدنی های قندی مانند انواع نوشابه ها و برخی از آب میوه های غیرطبیعی دیگر برای کسانی که تحت عمل لاغری قرار گرفته اند می تواند منجر به بروز سندرم دامپینگ شود.

۸- گوشت‌های فرآوری شده

رژیم لاغری  بعد عمل لاغری باید فاقد هرگونه گوشت فرآوری شده و بی ارزش باشد. بیمارانی که زیر تیغ جراحی لاغری می‌روند باید از خوردن گوشت‌هایی مثل از استیک، گوشت خوک، هات داگ، ژامبون و نمونه‌های مشابه دیگر خودداری کنید. و باید در عوض مرغ یا بوقلمون، مرغ پخته شده یا ماهی را به عنوان جایگزین به رژیم غذایی لاغری خود اضافه کنند.

 

هزینه پروسه هایی که همزمان با درمان ارتودنسی ممکن است مورد نیاز باشد

 مشاوره اولیه

اگر تصمیم دارید که برای معالجه خود به مطب بروید، اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی می تواند رایگان باشد. برخی متخصصان حتی بودن اینکه بخواهید اقدام به درمان کنید به صورت رایگان شما را بررسی میکنند.

متخصص میتواند طی این جلسه مشکلات احتمالی شامل، وجود فاصله بین دندان ها، شلوغ بودن دهان، کوچک بودن یکی از فک ها، جلو یا عقب بودن فک ها و … را شناسایی کرده آنگاه نوع درمان را به بیمار توضیح داده و هزینه ارتودنسی دندان را نیز به صورت دقیق برآورد خواهد کرد.

شستشوی حرفه ای

از آنجا که قرار است تا مدت طولانی دستگاه های ارتودنسی به دندان های شما متصل باشد، قبل از آن اگر بتواند دندان ها را جرم گیری کرده و شستشوی حرفه ای روی آن ها انجام دهید، میتوانید سلامت آن ها را در طول درمان حفظ کنید. اگر دندان شما پلاک یا تارتار یا جرم گرفته باشد متخصص معمولا از انجام درمان خودداری میکند زیرا ممکن است درمان شما با این وجود موثر نباشد و حتی شما را به سمت بیماری لثه سوق دهد.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی متحرک

ویزیت به منظور چکاپ

در طول درمان ارتودنسی شما باید به صورت مکرر به متخصص مراجعه کنید تا او شما را ارزیابی کرده و به تنظیم دستگاه های ارتودنسی اقدام کند. هرچقدر مشکل شما جدی تر باشد، برای مثال اگر مال اکلوژن های شدید داشته باشید، تعداد جلسات مراجعه شما نیز بیشتر میشود.

اشعه ایکس دندان یا فک

گرفتن تصاویر با کمک اشعه ایکس یکی از محتمل ترین پروسه های درمان ارتودنسی است. متخصصان برای اینکه بتوانند موقعیت ریشه دندان ها را تعیین کنند و میزان موفقیت درمان را بسنجند از تصاویر اشعه ایکس کمک میگیرند. در طول درمان ممکن است چندین بار و مکررا از شما تصاویری با کمک اشعه ایکس گرفته شود که آن ها نیز هر کدام بر قیمت ارتودنسی اضافه میکنند.

ریتینر و نگهدارنده

بعد از اتمام دوره درمان، دندان های شما همچنان ممکن است تغییر موقعیت داده و جابجا شوند. برای پیشگیری از بروز چنین حالتی شما باید از ریتینر و نگهدارنده استفاده کنید. هزینه نگهدارنده نیز معمولا باید به عنوان بخشی از هزینه ارتودنسی در نظر گرفته شود که البته ارزان است و به راحتی قابل خریداری است.

 

هزینه پروسه هایی که همزمان با درمان ارتودنسی ممکن است مورد نیاز باشد

 مشاوره اولیه

اگر تصمیم دارید که برای معالجه خود به مطب بروید، اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی می تواند رایگان باشد. برخی متخصصان حتی بودن اینکه بخواهید اقدام به درمان کنید به صورت رایگان شما را بررسی میکنند.

متخصص میتواند طی این جلسه مشکلات احتمالی شامل، وجود فاصله بین دندان ها، شلوغ بودن دهان، کوچک بودن یکی از فک ها، جلو یا عقب بودن فک ها و … را شناسایی کرده آنگاه نوع درمان را به بیمار توضیح داده و هزینه ارتودنسی دندان را نیز به صورت دقیق برآورد خواهد کرد.

شستشوی حرفه ای

از آنجا که قرار است تا مدت طولانی دستگاه های ارتودنسی به دندان های شما متصل باشد، قبل از آن اگر بتواند دندان ها را جرم گیری کرده و شستشوی حرفه ای روی آن ها انجام دهید، میتوانید سلامت آن ها را در طول درمان حفظ کنید. اگر دندان شما پلاک یا تارتار یا جرم گرفته باشد متخصص معمولا از انجام درمان خودداری میکند زیرا ممکن است درمان شما با این وجود موثر نباشد و حتی شما را به سمت بیماری لثه سوق دهد.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی متحرک

ویزیت به منظور چکاپ

در طول درمان ارتودنسی شما باید به صورت مکرر به متخصص مراجعه کنید تا او شما را ارزیابی کرده و به تنظیم دستگاه های ارتودنسی اقدام کند. هرچقدر مشکل شما جدی تر باشد، برای مثال اگر مال اکلوژن های شدید داشته باشید، تعداد جلسات مراجعه شما نیز بیشتر میشود.

اشعه ایکس دندان یا فک

گرفتن تصاویر با کمک اشعه ایکس یکی از محتمل ترین پروسه های درمان ارتودنسی است. متخصصان برای اینکه بتوانند موقعیت ریشه دندان ها را تعیین کنند و میزان موفقیت درمان را بسنجند از تصاویر اشعه ایکس کمک میگیرند. در طول درمان ممکن است چندین بار و مکررا از شما تصاویری با کمک اشعه ایکس گرفته شود که آن ها نیز هر کدام بر قیمت ارتودنسی اضافه میکنند.

ریتینر و نگهدارنده

بعد از اتمام دوره درمان، دندان های شما همچنان ممکن است تغییر موقعیت داده و جابجا شوند. برای پیشگیری از بروز چنین حالتی شما باید از ریتینر و نگهدارنده استفاده کنید. هزینه نگهدارنده نیز معمولا باید به عنوان بخشی از هزینه ارتودنسی در نظر گرفته شود که البته ارزان است و به راحتی قابل خریداری است.

 

صفحه قبل 1 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد