x تبلیغات
تکتا

چطور کیست لب را درمان کنیم؟

 

چطور کیست لب را در خانه درمان کنیم؟

موکوسل دهان معمولا به صورت خود به خودی درمان می شود و نیازی به مداخله خاصی ندارد. اگر شما به این ضایعه دچار شده اید سعی کنید به آن دست نزنید تا خودش کم کم و به مرور زمان ناپدید شود. هیچگاه اقدام به ترکاندن آن با دست و یا هر نوع شی تیزی نکنید زیرا این اقدام می تواند موجب بروز زخم باز شود که احتمال عفونت کردن آن زیاد است.

جدای از آن، درمان سرخود و غیر اصولی کیست دهان می تواند در روند بهبودی طبیعی این ضایعه مشکل ایجاد کند و آن را به تاخیر بی اندازد. بنابراین به طور کلی در مورد کیست های مخاطی دهان، افراد باید سعی کنند از گاز گرفتن یا مکیدن لب ها یا گونه ها خودداری کنند، زیرا انجام این کار می تواند وضعیت را بدتر کند.

بشتر بخوانید :

درمان قطعی موکوسل چیست؟

اگر کیست لب یا هر نوع موکوسل دهانی باعث ناراحتی می شود یا بیش از دو هفته ادامه دارد، فرد باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کند. یک پزشک یا دندانپزشک ممکن است از یک سوزن استریل برای ایجاد دسترسی به کیست به صورت دستی و تخلیه آن اقدام کند.

همچنین می توان کیست را با استفاده از این روش ها درمان کند:

لیزر درمانی: کیست را می توان با استفاده از لیزر از روی پوست برداشت. در واقع درمان موکوسل با لیزر به نوعی کل بافت اضافه و غیرطبیعی را برمی دارد.

سرما درمانی: با انجماد بافت، کیست به راحتی از بین می رود.

عمل جراحی: در موارد جدی تر، کیست را می توان با جراحی برداشت. در این شرایط غده ای که باعث ایجاد کیست شده است نیز اغلب خارج می شود.

برای درمان قطعی موکوسل جراحی بهتر است یا لیزر؟

معمولا عمل جراحی موکوسل بر روی افرادی صورت می‌گیرد که به صورت مکرر به کیست لب دچار می شوند. در این روش به خوبی کیست برداشته می شود. با این حال اگر از برش در ناحیه دهان خود هراس دارید درمان موکوسل با لیزر ایده بهتری است.

توجه داشته باشید که برداشتن کیست مخاطی موکوسل در هر ناحیه از دهان معمولا یک روش بی خطر است. در موارد نادر، ناحیه اطراف کیست ممکن است در طول فرآیند آسیب ببیند ولی در صورت بروز معمولا آسیب جزئی خواهد بود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا دنتال

ارتودنسی نامرئی چیست؟ (یک تعریف ساده و خودمانی)

 احتمالا شما هم می‌دانید که ارتودنسی قادر است دندان های ناصاف، نامرتب، کج، فاصله دار و … را به خوبی درمان کند. متخصص ارتودنسی برای حل این مشکلات از دستگاه های مختلفی استفاده می‌کند. بر اساس نوع و کاربرد این دستگاه ها، ارتودنسی به چندین دسته مختلف تقسیم بندی می‌شود.

برای مثال بر اساس قابل حرکات بودن یا نبودن دستگاه ها، ما دو نوع ارتودنسی متحرک و ثابت داریم. که در ارتودنسی ثابت دستگاه تا پایان دوره  درمان، به دندان متصل می‌شوند و دستگاه های متحرک را می‌توان هر موقع نیاز بود برداشت و دوباره سرجایش قرار داد.

از لحاظ دیده شدن یا نشدن دستگاه ها نیز، ما دو نوع ارتودنسی مرئی و ارتودنسی نامرئی داریم. در ارتودنسی مرئی دستگاهایی که برای صاف کردن دندان ها مورد استفاده قرار می‌گیرند قابل مشاهده هستند، اما در ارتودنسی نامرئی دستگاه‌ها ضمن حل مشکل، دیده نمی‌شوند و یا چندان قابل توجه نیستند.

انواع ارتودنسی نامرئی

ما در ارتودنسی نامرئی از دستگاه های مختلفی استفاده می‌کنیم. هر دستگاه کاربرد خود را دارد و معمولا برای افراد مختلف به کار می‌رود. برخی از انواع ارتودنسی نامرئی عبارتند از:

  • ارتودنسی زبانی یا لینگوال
  • ارتودنسی با مواد هم‌رنگ دندان
  • ارتودنسی با پلاک‌های شفاف (ریتینر، اینویزلاین)

ارتودنسی نامرئی به روش لینگوال یا زبانی

ارتودنسی لینگوال نوعی از ارتودنسی ثابت است. اما با روش های معمولی و سنتی ارتودنسی متفاوت است. در این روش ما از همان بریس های معمولی استفاده می‌کنیم اما محل نصب و اتصال آن ها به جای اینکه جلوی دندان ها باشد، پشت دندان ها است. یعنی ما براکت ها و سیم ها را به فضای پشت دندان ها متصل میکنیم.

به دلیل اینکه نصب، نگهداری و مراقبت از این بریس ها دشوار است، متخصص ارتودنسی معمولا این روش را به بیمارارن خود کمتر توصیه میکند. علاوه بر این، احتمال شکسته شدن براکت و سیم در این روش زیاد است و تعمیر آن نیز دردسر ساز. از این رو متخصص ارتودنسی سایر روش های ارتودنسی نامرئی را به مراجعان خود توصیه میکنند.

ارتودنسی شفاف با کمک پلاک‌های شفاف

گاهی اوقات برای تراز کردن دندان ها از دستگاهایی غیر از بریس استفاده می‌شود. یکی از این دستگاه ها پلاک های ارتودنسی هستند. بیمار میتواند برای حل مشکلات جزئی مربوط به ناهماهنگی دندان هایش این پلاک ها را روی دندان های خود قرار دهد و کسی هم به آن صورت متوجه این پلاک ها نمیشود. اما جنس این پلاک های در ارتودنسی نامرئی چیست؟ ریتینر شفاف ، اینویزلاین و الاینر های شفاف نمونه ای از پلاک های ارتودنسی نامرئی هستند که معمولا از جنس پلاستی هستند.

ارتودنسی شفاف با کمک گرفتن  از دستگاه  های همرنگ دندان

ما در این روش هم از بریس و براکت استفاده میکنیم. اتفاقا بریس ها را هم به جلوی دندان وصل میکنیم. اما اینها با بریس های فلزی معمولی کاملا متفاوت هستند. درحالی که همان کار را انجام می دهند، اما تا حد زیادی همرنگ دندان های شما هستند. اگر شخصی که از بریس فلزی استفاده میکند را در مقابل شخصی که بریس همرنگ دندان دارد قرار دهیم، کمتر متوجه بریس های همرنگ دندان میشویم. این درحالی است که بریس معمولی را شاید از 10 متری هم بتوان تشخیص داد

منبع : https://www.dandaane.com/

آیا کشیدن دندان در بارداری ایمن و بیخطر است؟

اگر باردارید و در وضعیتی قرار دارید که نیاز به کشیدن دندان هست، احتمالا سوالات زیر ذهن شما را درگیر کرده:

بهترین زمان برای کشیدن دندان در بارداری چه زمانی است؟

آیا اشعه ایکس در دوران بارداری بی خطر است؟

آیا بیهوشی در بارداری امکان پذیر است؟

چگونه می توان درد پس از کشیدن دندان را کنترل کرد؟

این مقاله را بخوانید تا به جواب تمام سوالات بالا و سوالات دیگری که در خصوص خارج کردن دندان در حاملگی دارید دست پیدا کنید. همچنین برای خواندن اطلاعات بیشتر درباره سلامت دهان و دندان می توانید به صفحه دندانپزشکی بارداری مراجعه کنید.

بهترین زمان برای کشیدن دندان در دوران بارداری چه زمانی است؟

در دوران بارداری می‌توان در صورت نیاز دندان ها را کشید. بهترین زمان برای اینکار نیز سه ماهه دوم بارداری است زیرا در این سن جنین به قدری رشد کرده تا از آسیب هاییی که ممکن بود در 3 ماهه اول رخ دهد، مصون بماند.

سه ماهه اول حاملگی همیشه چون جنین در حال شکل گیری اولیه است یک دوره نامطمئن برای انجام درمان های دندانپزشکی است و در 3 ماهه سوم نیز به دلیل اینکه مادر نمی تواند برای مدت زمان طولانی به پشت بخوابد انجام درمان های دندانپزشکی به بعد از زایمان موکلو می شود. البته، اگر یک اورژانس دندانی رخ داد، صرف نظر از اینکه در کدام سه ماهه هستید، به جراح فک و صورت مراجعه کنید.

آیا گرفتن گرافی دهان و دندان با کمک اشعه ایکس در دوران بارداری ایمن است؟

معمولا چه باردار باشید و چه نه، عکسبرداری سه بعدی با اشعه ایکس اغلب قبل از کشیدن دندان توصیه می شود. اما بسته به مورد، هرگونه رادیولوژی دندان جهت کشیدن دندان در بارداری ممکن است تا بعد از بارداری به تعویق بیفتد.

البته این نکته را یادآور می شویم دستگاه های رادیولوژیی که بر پایه اشعه ایکس هستند، پرتوهای کافی برای به خطر انداختن جنین یا افراد باردار ساطع نمی کنند. زیرا اولاً میزان اشعه بسیار کم است و دوما، برای مادران باردار همیشه از شیلدها و محافظ های سربی استفاده می شود که خطر دریافت اشعه را به حداقل میرساند.

آیا بیهوشی و بیحسی برای کشیدن دندان در دوران بارداری خطرناک است؟

در موارد ساده، برای خارج کردن دندان در بارداری معمولا از بی حسی موضعی استفاده می شود و همین برای اینکه خانم باردار دردی تجربه نکند کافی است. بیحسی موضعی معمولا برای افراد باردار و نوزادان آنها بی خطر است. برای کشیدن دندان در شرایط پیچیده نیز، آرام بخش داخل وریدی ممکن است در نظر گرفته شود. اما کم پیش می آید که نیازی به تجویز آرامبخش وریدی باشد. اگر هم لازم بود با دوز کمتری برای خانم های حامله، تجویز انجام می‌شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی شیانه روزی تاج

انواع پل دندانپزشکی کدامند؟

به طور کلی ما 4 نوع پل دندانپزشکی داریم که در ادامه به طور کامل و ساده توضیح داده شده اند. تصاویر اختصاصی سایت دندانه هستند.

بریج سنتی یا (traditional dental bridge)

قبل از اینکه درباره این پل دندانپزشکی صحبت کنیم با دقت به تصویر زیر نگاه کنید. این عکس بریج سنتی است.

عکس یک بریج سنتی که شامل یک پونتیک و دو عدد روکش دندان است

دو دندان تراش خورده در تصویر را می بینید؟ این ها دو دندان تقریبا سالم هستند و برای اینکه بتوان بریج سنتی را نصب کرد باید این دو دندان را تقریبا قربانی کرد. از آنجا که پل سنتی از یک دندان مصنوعی و دو عدد روکش دندان تشکیل شده، برای اینکه روکش ها به دندان فیکس شوند لازم است بخش زیادی از مینای دو دندان مجاور تراشیده شود. این دو دندان باید دارای ریشه و سالم باشند.

ترجیحاً اگر یک دندان یا دو دندان کنار هم از دست رفته باشند بهتر است به جای پل، از ایمپلنت دندان برای پر کردن جای خالی آن ها استفاده کرد. زیرا هیچ آسیبی به دندان های مجاور وارد نمی شود و تنها یک واحد ایمپلنت بدون دردسر جای خالی را پر می کند. البته هزینه ایمپلنت دندان نسبتا زیاد است ولی به هر حال به خاطر حفظ دندان های مجاور بهتر است آن را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:

بریج کانتی لور (Cantilever bridge)

قبل از اینکه توضیحات پل کانتی لور را بخوانید با دقت به عکس زیر نگاه کنید.

تصویر یک عدد بریج کانتی لور که برای نصب آن تنها به یک دندان مجاور سالم نیاز است.

برخلاف پل سنتی، برای نصب کانتی لور تنها به یک دندان سالم در مجاورت جای خالی نیاز است. دندان را تراش می دهند تا روکش بریج روی آن قرار داده شود. باز هم به نظر می رسد کاشت ایمپلنت دندان بهتر از این روش باشد.

بریج بر پایه ایمپلنت دندان (Implant-supported bridge)

و سرانجام می رسیم به مشهورترین پل دندانپزشکی. تصویر زیر را با دقت نگاه کنید و توضیحات مربوط به پل بر پایه ایمپلنت را بخوانید.

افرادی که یک یا چند دندان کنار هم خود را از دست داده اند و از طرفی دندان های مجاور (جاهای خالی) پوسیده هستند و یا استحکام کافی ندارند، می توانند از بریج بر پایه ایمپلنت دندان استفاده کنند. در این پل ها (همانطور که در تصویر مشاهده می شود) از دو عدد ایمپلنت تشکیل شده اند و یک پونتیک نیز در وسط جای خالی را پر می کند.

منبع : https://www.dandaane.com/

سوالات رایج درباره کامپوزیت زیبایی

 چنانچه برای زیباسازی دندان و  طرح لبخند خود مصمم هستید به یک کلینیک یا دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید به شما پیشنهاد میکنیم که سری به گنیجنه مقالات سایت ما بزنید و اگر وقت مطالعه ندارید میتوانید با ما تماس بگیرید یا در پایین مقاله کامنت بگذارید تا به شما در این خصوص کمک کنیم.

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

روش زیباسازی دندان بر اساس شرایط شخص انتخاب می‌شود. گاهی اوقات دندان پزشک ترجیح می‌دهد از کامپوزیت استفاده کند و گاهی وقت ها از لمینت. در صورتی که دندان های شما دچار شکستگی زیاد باشد و بیش از حد با تغییر رنگ دندان ها مواجه باشید، لمینت سرامیکی گزینه بهتری است.

آیا کامپوزیت در پوسیدگی دندان تاثیرگذار است؟

اما این قضیه کاملا بلعکس است. کامپوزیت از پوسیدگی دندان ها به خوبی جلوگیری می کند. البته این شرایط در حالی است که بهداشت دهان و دندان کاملا رعایت شود.

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

اگر جنس کامپوزیت دندان مرغوب باشد و نکات مراقبتی و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید؛ از کامپوزیت دندان برای مدت طولانی تری می توانید استفاده مفید داشته باشید؛ بدون این که به ترمیم نیاز باشد.

کدام رنگ کامپوزیت مناسب تر و زیباتر است؟

کامپوزیت دندان کاملا سلیقه ای است و نمی توان یک رنگ را برای تمام افراد به عنوان بهترین انتخاب نمود. اما می توانید از پیشنهاد دندانپزشک خود برای انتخاب رنگ بر اساس رنگ اصلی دندان استفاده کنید.

آیا انجام کامپوزیت در دوره بارداری امکان پذیر است؟

انجام کامپوزیت دندان در دوره بارداری کاملا به شرایط شما بستگی دارد. در صورتی که هیچ مشکلی شما را تهدید نکند می توانید از کامپوزیت دندان در این دوره استفاده کنید.

آیا کامپوزیت بر روی دندان ایمپلنت شده قابل انجام است؟

انجام کامپوزیت دندان بر روی دندان ایمپلنت شده مانند روکش عمل می کند. در صورتی که دندان ایمپلنت شده شما شرایط لازم برای کامپوزیت را داشته باشد انجام این کار مانعی ندارد. اما در غیر این صورت باید ایمپلنت دندان خود را تعویض کنید.

 

مراحل ایمپلنت دندان

 از دست دادن دندان ها مشکلات زیادی چه برای برای سلامت دهان و چه سلامت عمومی بدن به وجود می آورد. این معضل همچنین زیبایی طرح لبخند را تحت تاثیر قرار داده و اعتماد به ‌نفس را کاهش می‌دهد. بنابراین باید زمانی که دندانی از دست می رود بدون فوت وقت یک جایگزین برای پر کردن جایش پیدا کرد. از میان تمام روش های جایگزین دندان از دست رفته مانند دندان مصنوعی و بریج دندان،ایمپلنت دندان ظاهرا بهترین روش با بهترین نتایج است

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت نوعی پروتز دندانی است و پروتزها اشاره به وسایل و اجزای غیر زنده و ساخته شده توسط بشر دارند که جایگزین یک بافت، عضو یا ارگان آسیب دیده یا از دست رفته در بدن می شوند. ایمپلنت هایی که جایگزین دندان از دست رفته می شوند شامل یک قطعه پیچ کوچک هستند که از طریق عمل جراحی وارد استخوان فک شده و اجزای دیگری روی آن سوار می شود تا شکل یک دندان واقعی را پیدا کنند.

مراحل انجام این کار در سه فاز اصلی انجام میگیرد که در زیر به هر کدام از آنها اشاره می کنیم:

مرحله اول: ارزیابی

 مرحله اول شامل کشیدن دندان تا پیوند استخوان (در صورت لزوم) است. در صورتی که نیازی به پیوند نباشد ، به مرحله 2 می رویم. اگر پیوند استخوان لازم باشد ، مرحله اول 3 تا 6 ماه طول می کشد.

در سال اول از دست دادن دندان، استخوان با دو برابر سرعت از بین رفته و تحلیل می رود. همین موضوع باعث می شود که برای کاهش هزینه کاشت دندان و کاهش مدت زمانی که کاشت ایمپلنت انجام می شود هرچه سریعتر قرار دادن ایمپلنت انجام گیرد.

 بنابراین اگر دندان خود را از دست داده اید ، بهتر است پیش از آنکه زمان زیادی بگذرد و قبل از نیاز قطعی به پیوند استخوان ، نسبت به دریافت ایمپلنت دندان اقدام کنید.

مرحله دوم: قرار دادن پایه ایمپلنت

در مرحله دوم ، پایه اصلی ایمپلنت توسط متخصص در استخوان قرار می گیرد. قرار دادن پایه ایمپلنت 1 تا 2 ساعت طول می کشد و زمان بهبودی 3 تا 6 ماه است.

مرحله سوم: قرار دادن تاج دندان

در مرحله سوم , دندان مصنوعی یا تاج روی پایه اصلی ایمپلنت قرار می گیرد. بین تاج دندان و پایه ایمپلنت یک اتصال دهنده به نام اباتمنت قرار داده می شود که وظیفه آن اتصال تاج به پایه ایمپلنت است.

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی تاج

 

چرا و چه وقت درمان ریشه دندان انجام می دهیم؟

 عصب کشی دندان ممکن است بنا به دلایل زیر انجام داده شود:

پوسیدگی شدید دندان

اگر پوسیدگی دندان درمان نشده داشته باشید، به مرور زمان این پوسیدگی گسترش یافته و به بخش نرم دندان یا کانال ریشه دندان نفوذ می کند. پوسیدگی در پالپ دندان باعث عفونی و آلوده شدن ریشه ها می شود.

شکستگی یا ترک خوردگی دندان

شکستگی دندان می تواند در اثر آسیب دیدگی، ساییدن دندان (دندان قروچه) یا تحلیل مینای دندان ایجاد شوند و به پالپ نیز آسیب بزند یا باعث عفونت آن شود.

عفونت لثه

وقتی لثه اطراف دندان آلوده می شود، احتمال اینکه باکتری به ریشه دندان شما برسد، وجود دارد.

آسیب دیدگی قبلی دندان

پس از یک تصادف، آسیب یا صدمه قبلی ممکن است بافت نرم داخل دندان دچار آسیب شده و از بین برود. در این شرایط درمان کانال ریشه، دندان را به عملکرد مناسب خود باز می گرداند.

پر کردن حفره های بزرگ

دندان هایی که به علت پوسیدگی حفره بزرگ دارند بیشتر در معرض عفونت و آسیب قرار دارند. به همین دلیل حین پر کردن آن ها ممکن است عصب کشی دندان نیز صورت بگیرید تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

از کجا متوجه شوم که دندان من نیاز به عصب کشی یا درمان ریشه دارد؟

چنانچه هر کدام از موارد زیر در خصوص دندان شما وجود دارد احتمالا باید برای انجام عصب کشی دندان یه یک دندانپزشک مراجعه کنید:

حفره و پوسیدگی عمیق دندان

دندان درد شدید که بعد از جویدن یا هنگامی که به دندان ها فشار وارد می شود افزایش میابد

حساسیت دندان به مواد گرم یا سرد

تورم و حساسیت لثه در نزدیکی دندان آلوده

تغییر رنگ دندان و لثه (لثه های تیره نزدیک دندان آلوده)

آبسه دندان (تورم کوچک و جوش مانند سفید رنگ نزدیک ریشه دندان)

منبع : https://www.donya.dental/

بهترین مارک کامپوزیت دندان و معرفی مارک های موجود

 

کامپوزیت دندان چیست؟

اگر بخواهیم در قالب یک مثال کامپوزیت را تعریف کنیم باید بگوییم، این روش مانند هنر مجسمه سازی است. در اینجا دندانپزشک مانند مجمسه ساز عمل می کند و با استفاده از مواد کامپوزیت دندان ، دندانها را شکل و فرم می دهد.

اما کامپوزیت چگونه به برطرف کردن زشتی های دندان می پردازد؟ دندانپزشک در اجرا کامپوزیت از مواد مخصوصی برای فرم و شکل دهی دندان ها استفاده می کند که برای ماندگاری مواد بر روی دندان از نور ماورابنفش کمک می گیرند. بعد از اتمام کار دندان های زیبا، سفید رنگ و کاملا مرتب ظاهر می شود که هر فردی هنگام روبرو شدن با دندان های شما از زیبایی آن شگفت زده خواهد شد.

بیشتر بخوانید :

 بهترین مارک کامپوزیت کدام است؟ زمانی یک برند به عنوان بهترین انتخاب می شود که مقاومت بسیار بالایی داشته باشد و خیلی زود زیبایی رنگ خود را از دست ندهد. همچنین به خوبی پالایش و صیقل داده شود تا سطح دندان کاملا صاف و طبیعی جلوه دهد.

حال در ادامه با انواع مارک ها آشنا می شوید تا با دانستن ویژگی هر کدام انتخاب بهتری از میان مارک های مختلف داشته باشید:

مارک DMG America، بهترین مارک از نوع میکرو

مارک DMG America از نوع کامپوزیت های میکرو است که هنگام اجرا مقاومت و انقباض بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و خیلی زود در برابر اشعه لیزر سفت می شود. اگر به دنبالی مارک می‌گردید که خیلی زود دچار فرسایش و آسیب دیدگی نشود؛ این مارک گزینه بسیار خوبی است.

مارک DMP Dental،  بهترین مارک از نوع نانو

مارک DMP Dental یکی از بهترین مارک ها از نوع کامپوزیت های نانو است که  شکل پذیری بسیار بالایی دارد. دیگر ویژگی این برند که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته، عدم تغییر رنگ است.

منبع : https://www.tajdental.clinic/

چه زمانی نیاز به کشیدن دندان است؟

 دندان های ما در صورت مراقبت درست و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان می توانند پایان عمر ماندگار باشند. با این وجود ممکن است بنا به دلایل مختلفی نیاز باشد که تعدادی از آن ها کشیده شوند.

البته ما تحت هر شرایطی دندان ها را نمی کشیم و تنها زمانی به درآوردن دندان رضایت می دهیم که دندان با روش های ترمیمی زیر قابل احیا نباشد:

پر کردن دندان

اینله و انله

روکش دندان

و یا عصب کشی دندان

در چه مواقعی نیاز به کشیده شدن دندان داریم؟

زمانی که با هیچکدام از روش های بالا دندان قادر به احیا و ترمیم نباشد ما اقدام به کشیدن دندان می کنیم. موقعیت های زیر همگی می توانند شرایطی باشند که نیازمند کشیدن دندان ها هستند.

آسیب دیدگی دندان

اگر دندان به دلیل تصادف یا پوسیدگی بیش از حد آسیب دیده باشد و قابل ترمیم نیست. در چنین شرایطی احتمال وارد شدن آسیب به مغز دندان و عفونتش وجود دارد. برای پیشگیری از گسترش عفونت به بخش های دیگر بدن نیاز است که دندان آسیب دیده سریعا عصب کشی و کشیده شود.

کوچک بودن فک و کمبود جا

به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی دندان، می توان دندان های سالم را بیرون کشید تا فضا برای حرکت دندان ها و صاف شدن آن ها فراهم شود. زمانی که دهان دچار شلوغی و ازدحام دندان است نیاز به کشیدن دندان (مخصوصا دندان عقل) احساس می شود.

لق شدن دندان

مرحله پیشرفته بیماری لثه (پریودنتیت) می تواند باعث از بین رفتن حمایت استخوانی در اطراف دندان شود. در نتیجه دندان لق می شود و احتمال اینکه بی‌افتد بیشتر می شود. زمانی که بیماری حیات دندان را با مشکل مواجه کرده باشد باید آن را بیرون بکشیم.

شکستگی عمودی ریشه دندان

دندانی که در زیر خط لثه دچار شکستگی و یا ترک خوردگی شدید شده باشد قابل ترمیم نیست و باید کشیده شود.

وجود دندانهای اضافی

در موارد نادر ممکن است تعداد دندان ها در قوس های فکی بیشتر از حالت طبیعی باشند. در این مواقع می توان تمام دندان های اضافی را کشید.

نهفتگی دندان

معمولاً دندان در صورت خراب شدن یا گیر افتادن در زیر خط لثه، کشیده می شوند.

به حداقل رساندن خطر عفونت

در بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، ممکن است نیاز به کشیدن دندان های آلوده که دچار عفونت شده اند باشد. این کار مانع از بدتر شدن شرایط پزشکی و بیماری ها حین درمان میشود. برای مثال افرادی که قصد پیوند عضو یا شیمی درمانی دارند ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشند.

تمایل و خواسته شخصی بیمار

گاهی اوقات ممکن است بیمار هزینه ترمیم دندان را نداشته باشد و برای مثال نتواند دندان خود را روکش کند، در چنین مواقعی ترجیح بیمار کشیده شدن دندان و جایگزین کردن آن با روش های کم هزینه تر مانند دندان مصنوعی است.

عوارض پلاک دندان چیست؟

 باکتری‌ها به طور مداوم در دهان ما رشد می کنند، بنابراین در همه افراد بدون هیچ استثنایی پلاک دندانی ایجاد می شود. اگر این پلاک میکروبی به ویژه در اطراف لثه برداشته نشود، می تواند ابتدا باعث التهاب و تحریک لثه شده و در نهایت کار تا جایی پیش می رود که مجبور به کشیدن دندان می شویم. در این بخش شما را با 5 عارضه پلاک و جرک دندان آشنا خواهیم کرد.

1. التهاب لثه (ژنژویت)

به التهاب لثه در اصطلاح دندانپزشکی جنجویت یا ژنژویت گفته می‌شود. در چنین وضعیتی بافت لثه دچار تورم، تغییر رنگ (معمولاً قرمز) و در کل حساس می‌شود. گاهی اوقات نیز بر اثر التهاب ممکن است شاهد خونریزی از لثه باشیم.

تقریباً اولین عارضه پلاک و جرم دندان، ملتهب شدن لثه‌ها است که اگر به آن رسیدگی نشود اوضاع بدتر شده و ممکن است عفونت لثه ایجاد شود.

2. بوی بد دهان

به مجرد اینکه التهاب لثه ایجاد شود، ممکن است بوی بد دهان نیز در افرادی که نسبت به پاکسازی پلاک دندانی بی تفاوت هستند رخ دهد. در واقع خود پلاک نمی‌تواند به تنهایی بوی بد ایجاد کند اما با آسیب زدن به لثه ها و دندان می تواند بوی نامطبوعی در دهان به وجود بیاورد.

بیشتر بخوانید:

3. پوسیدگی دندان

در صورتی که پلاک دندان برداشته نشود و تبدیل به جرم یا تارتار شود به جز دو مورد قبلی کم کم سر و کله پوسیدگی دندان پیدا می شود. یعنی بر اثر اسیدی که در پلاک وجود دارد مینای دندان از بین می رود. زمانی که این لایه از بین رود، دندان دپار تغییر رنگ شده و حفراتی در آن ایجاد می شود. به این حفرات پوسیدگی گفته می شود و بزرگترین عامل ایجاد آن پلاک و جرم دندان است.

4. آبسه دندان

یکی از رایجترین مشکلاتی که مستقیما مقصر آن پلاک و باکتری های مضر داخل ان هستند، آبسه دندان هست. آبسه یک ساختار یا کسیه چرکی است که حاوی چرک غیرعفونی است. آبسه می تواند در دندان، بین دندان ها و در لثه شکل بگیرد و اگر به موقع درمان نشود تبدیل به کیست عفونی با عواقب جدی می شود.

5. از دست رفتن دندان

اگر پوسیدگی دندان بدون درمان و ترمیم به حال خود رها شود در نهایت ممکن است منجر به از دست رفتن دندان شود. در واقع سرانجام عدم رسیدگی و پاکسازی پلاک و جرم دندان در نهایت کشیدن دندان خواهد بود. نبود دندان هم مشکلات بسیار زیادی به سلامت دهان و دندان وارد م کند.

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی تاج

صفحه قبل 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 صفحه بعد